Gesloten speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ok, het zal wel beter klinken. Maar ik betwijfel of het ooit echt goed wordt.
Lijkt me een beetje zonde van het geld.
Ik vind de kast wel erg mooi om te zien.
Sabinne

Bericht door Sabinne »

( niet na gerekend )
Heej Sietse,

Ik weet niet hoe je aan die frequency's komt.
Die filters kan ik zelf berekenen (http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover)
Moet ik wel de preciese frequency's hebben.
Hoe kom je eraan? Of wil je ze nog even precies voor me berkenen?
Ok, het zal wel beter klinken. Maar ik betwijfel of het ooit echt goed wordt.
Lijkt me een beetje zonde van het geld.
maar het totale effect was niet overweldigend de speaker klonk wel beter maar niet neutraal, waarheids getrouw
Maar of al die moeite het waard is ???
Ik maak me echt geen illusie dat die dingen opeens heel goed gaan klinken. Maar zo'n mooie kast verdiendt aandacht voor de inhoud.
Ik sluit me volledig aan bij Richard
Maar laat je niet ontmoedigen door de mitsen en maren, door te experimenteren krijg je juist ervaring
Sabinne

Bericht door Sabinne »

Ik heb trouwens wel goeie ervaringen (nou ja ervaringen)
Met het naar buiten buigen van die plaatjes op aan de speaker waar de draden aanzitten. Met de gedachte dat het geluid dan niet weerkaatst. Moet je wel de draadjes eronder langer maken.

http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 5_9_8.html
Bij zulke speakers hielp het heel goed.
Ze zaten in me TV en dat geluid was echt heel erg slecht. Als je het wat harder zetten gingen ze behoorlijk vervormen.
Nu hebben ze die sterke vervorming niet meer als ie wat harder staat.
Maar daar is dan ook dat plaatje 50 procent van de opening

Zal ik dat ook bij die woofer doen? Sowieso beinvloed dat metalen frame niet ontzettend het geluid of valt dat heel erg mee?
Buigen jullie dat plaatje wel is naar buiten?
niels007

Bericht door niels007 »

De gebruikte units zijn, naast oud, waarschijnlijk niet erg hoog van kwaliteit. Al snel gooi je er enkele tientallen euro's tegenaan, wordt het geluid waarschijnlijk echt weinig beter, en verliezen de speakers hun nostalgische klank. Wat mij betreft heb je dan dus 2x niets, nu heb je in ieder geval een set nostalgie!

Wil je het 'goed' doen dan zou je al moeten gaan (laten) meten en nieuwe filters gaan maken, wat overigens niet goed lukt met alleen die formules van de eerder voorbijgekomen website!

Voor 100 euro per speaker kan je uit genoeg bouwpakketjes kiezen om eventueel een nieuw setje speakers te maken die op alle fronten beter zullen klinken dan deze oude sony's ooit zullen kunnen!

Nauja 100,01 euro, want dit waren mijn 2 centen.. :shock:
indoubt

Bericht door indoubt »

En daar heeft Niels dan ook wel weer een beetje gelijk in. Bij vraag en aanbod staan er nog 2 W170S jes te koop voor niet al te veel. Met een eenvoudige tweet en een simple filter kun je volgens mij een heel redelijk klinkende luidspreker bouwen.

Hoe leuk ook, grote investeringen is het oude beestje niet meer waard.
sietse

Bericht door sietse »

Sabine, op de homepage hier staat een artikel over filters, met een tabel en de nodige formules voor het geval dat de tabellen niet toereikend zijn.
Ik weet niet hoe deskundig je bent op dit gebied en ook niet of je kunt solderen en zo, maar met een ander filter zal het zeker beter kunnen gaan klinken. Ik ben het overigens wel met de anderen eens dat je misschien beter es kunt nadenken om in iets moderner materiaal te investeren want oude speakers kunnen zeer vervelende ouderdoms verschijnselen gaan hebben. Maar één en ander hangt ook af van jou budged. En duur is niet per definitie altijd beter. Vaak kun je ook een bouwpakket kopen waarbij de kast al voorgemonteerd is zodat je dat niet zelf hoeft te doen. Voor het geval dat dat iets is dat ook niet door je zelf gedaan kan worden.

Denk er dus maar es over na, want deze kastjes verbouwen blijft, ondanks alles, toch wel een gokje van tussen de 50 en 100 euro aan filter materiaal.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik zou de verbouwing beperken tot 2 bezemstelen van de Action (of van de buurman) en desnoods een paar MKP condensatoren. Met stukjes bezemsteel koppel je tegenoverliggende wanden op de zwakste plaatsen aan elkaar. Als je die stelen dan ook kruislings aan elkaar koppelt, wordt de kast gegarandeerd stukken stijver. Die condensatoren gooi je d'r gewoon weer tussenuit als ze niet tot verbetering leiden. Alles bij elkaar kost dit nog geen tientje, dus dat is schappelijk t.o.v. de haalbare verbetering.
sietse

Bericht door sietse »

Ik zat er nog es over na te denken, maar het is altijd een gokje van hoe het uit zal pakken. Temeer omdat de eigenschappen van de units niet zo bekend zijn en ik dan meestal uit ga van hoe zien ze er uit. Beetje dwaas misschien maar ik heb het vaker gedaan en meestal viel het resultaat wel mee. Want kijk, als je niets doet, heb je ook niks om over te leuteren en als je wel wat doet, kun je eventueel tegenvallende resultaten in de ring gooien om te zien of het beter kan, niet waar.
Dus Sabine, twee schema's zoals je het zou kunnen proberen. Ik zelf ga nu toch voor schema 2. Ik had daar wat bedenkingen tegen vanwege de mogelijkheden van de tweet, maar schema 1 zou wel eens problemen kunnen geven met fase verschil tussen de bas en de rest.
Crossover op ca 600 Hz en 8kHz.
het zal een kwestie van uitproberen worden wat de beste richting is.
Bijlagen
filter Sabine.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”