Tentlabs XO : meerdere outputs..
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Tentlabs XO : meerdere outputs..
Hoi allemaal,
Ik wil het clocksignaal dat uit een Tentlabs XO komt verdelen naar 3 IC's. Daar komt nog bij dat het 2x 5 volt en 1x 3,3 volt dient te zijn.
Om even wat concreter te zijn, ik wil de clock van mijn Monica 2 DAC gaan slaven naar mijn Squeezebox3.
De 80 MHz XO van de Monica DAC (asynchrone reclocking) wordt dan dus vervangen door een 11,28MHz Tentlabs XO. Die XO moet dan dus de reclocker (die dan dus synchroon reclocker wordt!) voeden, maar wordt ook de bit clock voor de TDA1545 DAC chip. Een 3,3V clock signaal moet dan nog naar de Squeezebox gestuurd worden.
Sander heeft mij al wat tips gegeven (dank daarvoor) maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nu de beste manier is om dit voor elkaar te krijgen.
Groetjes,
Ronald
Ik wil het clocksignaal dat uit een Tentlabs XO komt verdelen naar 3 IC's. Daar komt nog bij dat het 2x 5 volt en 1x 3,3 volt dient te zijn.
Om even wat concreter te zijn, ik wil de clock van mijn Monica 2 DAC gaan slaven naar mijn Squeezebox3.
De 80 MHz XO van de Monica DAC (asynchrone reclocking) wordt dan dus vervangen door een 11,28MHz Tentlabs XO. Die XO moet dan dus de reclocker (die dan dus synchroon reclocker wordt!) voeden, maar wordt ook de bit clock voor de TDA1545 DAC chip. Een 3,3V clock signaal moet dan nog naar de Squeezebox gestuurd worden.
Sander heeft mij al wat tips gegeven (dank daarvoor) maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nu de beste manier is om dit voor elkaar te krijgen.
Groetjes,
Ronald
Hallo audioloog,
Ik zou een 74HCT04 o.i.d. gebruiken. Zie schema. Je kan ook een levelshifter gebruiken voor de 3,3V clock maar dan heb je te maken met verschillende vertragingen voor de uitgangen. Plaatsde 47 Ohm weerstanden direct op de uitgangen en de 100 Ohm over de ingang van de Squeezebox.
Ik zou een 74HCT04 o.i.d. gebruiken. Zie schema. Je kan ook een levelshifter gebruiken voor de 3,3V clock maar dan heb je te maken met verschillende vertragingen voor de uitgangen. Plaatsde 47 Ohm weerstanden direct op de uitgangen en de 100 Ohm over de ingang van de Squeezebox.
- Bijlagen
-
- clock verdeler
- XO.gif (3.16 KiB) 3995 keer bekeken
Hi Ronald,
Ik was me er even niet bewust van dat het om een coax verbinding ging.
Een 74HCT04 is natuulijk niet de meest geschikte line driver. Als je coax niet veel langer is dan een halve meter kan je het proberen met een 50 Ohm coax en een ingangs weerstand van 50 Ohm (i.p.v. de 100 Ohm in het schema). Clock signaal wordt dan wel wat lager maar waarschijnlijk nog groot genoeg.
En als dat niet werkt, of je hebt een lange coax nodig, zal je toch een echte line driver moeten gebruiken.
Ik was me er even niet bewust van dat het om een coax verbinding ging.
Een 74HCT04 is natuulijk niet de meest geschikte line driver. Als je coax niet veel langer is dan een halve meter kan je het proberen met een 50 Ohm coax en een ingangs weerstand van 50 Ohm (i.p.v. de 100 Ohm in het schema). Clock signaal wordt dan wel wat lager maar waarschijnlijk nog groot genoeg.
En als dat niet werkt, of je hebt een lange coax nodig, zal je toch een echte line driver moeten gebruiken.
Misschien had ik dat inderdaad even duidelijker moeten uitleggen, tussen DAC en Squeezebox komt een coax kabel van 1 a 1,5 meter lang. Wat is dan wel een geschikte line driver ?Bergrans schreef:Hi Ronald,
Ik was me er even niet bewust van dat het om een coax verbinding ging.
Een 74HCT04 is natuulijk niet de meest geschikte line driver. Als je coax niet veel langer is dan een halve meter kan je het proberen met een 50 Ohm coax en een ingangs weerstand van 50 Ohm (i.p.v. de 100 Ohm in het schema). Clock signaal wordt dan wel wat lager maar waarschijnlijk nog groot genoeg.
En als dat niet werkt, of je hebt een lange coax nodig, zal je toch een echte line driver moeten gebruiken.
Groetjes,
Ronald
Is het niet verstandig om alle lijnen door de chip te halen om looptijdverschillen te voorkomen?jeroen_d schreef:Voor de lijnen waar je de coax niet voor nodig hebt, heb je die extra chip niet nodig. De XO-2 heeft zelf op de print al 3 uitgangen, dit staat ook aangegeven in de handleiding van Guido. Weerstanden van 47 ohm zitten ook al op het printje. Tenzij je alleen de XO hebt en niet de XO-2.
Ik heb de XO
Ronald.
Zoiets als een AD8561 (Ultrafast 7 ns Single Supply Comparator) of een video line driver/buffer, ik heb zo niet een type nummer voor handen maar daar zijn er legio van.audioloog schreef:Misschien had ik dat inderdaad even duidelijker moeten uitleggen, tussen DAC en Squeezebox komt een coax kabel van 1 a 1,5 meter lang. Wat is dan wel een geschikte line driver ?
Groetjes,
Ronald
Als je geen looptijd verschillen wil (hoe klein dan ook) moet je ze allemaal door een gelijke schakeling halen.audioloog schreef:Is het niet verstandig om alle lijnen door de chip te halen om looptijdverschillen te voorkomen?
Ik heb de XOMaar misschien is het verstandig om de XO-2 aan te schaffen inderdaad...
Ronald.
Er is niets mis met een X0, mits voorzien van een schone eigen voeding. Een 47 Ohm weerstandje aan de uitgang, zoals in de datasheet, en klaar is Kees.
Inderdaad, eigen schone voeding. Ook hiervoor heeft Guido een schema op zijn website staan. Let op de ferrite bead, die moet je echt gebruiken! Gewoon een draadje in een U buigen en twee ferriet staafjes op de pootjes van de U zetten. Zie deze foto van de site van Guido voor wat ik bedoel (de bead zit naast de blauwe instelpotmeter):

Ik zie niet wat je wilt met die HEX-inverter ertussen. Gewoon drie weerstandjes van 47 ohm aan de uitgang van de klok hangen geeft 3 optimaal synchrone en jittervrije kloksignalen. Zo heeft Guido het ook op zijn XO-2 gedaan.

Ik zie niet wat je wilt met die HEX-inverter ertussen. Gewoon drie weerstandjes van 47 ohm aan de uitgang van de klok hangen geeft 3 optimaal synchrone en jittervrije kloksignalen. Zo heeft Guido het ook op zijn XO-2 gedaan.
Hallo Heren,
Bedankt voor de uitleg en tips.
Die hex inverter is wat mij betreft ook niet nodig, maar de vraag is dan inderdaad wel even of het clock signaal wat ik vanaf de XO naar de Squeezebox stuur (1 meter coax!) een line driver nodig heeft..
Die beads zal ik zeker toepassen, toevallig heb ik nog een tiental liggen (ooit eens meebesteld met iets)
Groetjes,
Ronald
Bedankt voor de uitleg en tips.
Die hex inverter is wat mij betreft ook niet nodig, maar de vraag is dan inderdaad wel even of het clock signaal wat ik vanaf de XO naar de Squeezebox stuur (1 meter coax!) een line driver nodig heeft..
Die beads zal ik zeker toepassen, toevallig heb ik nog een tiental liggen (ooit eens meebesteld met iets)
Groetjes,
Ronald
Als de belasting een drietal TTL poorten zou zijn lijkt het mij ook overbodig buffers/inverters te gebruiken. Maar omdat Ronald voor zijn Squeezebox een coax wil gebruiken lijkt het mij netjes deze uitgang extra te bufferen.jeroen_d schreef:...
Ik zie niet wat je wilt met die HEX-inverter ertussen. Gewoon drie weerstandjes van 47 ohm aan de uitgang van de klok hangen geeft 3 optimaal synchrone en jittervrije kloksignalen. Zo heeft Guido het ook op zijn XO-2 gedaan.
De X0 is waarschijnlijk niet gemaakt als line driver en om nu te verkomen dat deze coax belasting de kwaliteit van alle clock signalen omlaag brengt, is bufferen een nette oplossing. Als het allemaal ook goed werkt zonder is dat mooi. Leg het anders even voor aan Guido Tent.
Afgelopen weekend heb ik een poging gedaan om een externe clock te bouwen voor de Squeezebox. (de volgende stap zou dan dan zijn het slaven van de squeezebox aan de master clock in de DAC, maar dat staat hier verder even los van...)
Om te beginnen heb ik het 11,28MHz kristal verwijderd uit de squeezebox en daar een stukje 50 Ohm aan gesoldeerd. Dit sloot ik aan (eerst via BNC/meter coax, maar later direkt via 2 cm coax op de print) op een externe clock. De externe clock bestond uit een Tentlabs XO module van dezelfde frequentie gevoed door de lownoise voeding waarvan een schema op de Tentlabs website staat (7808 en bc547 enzo). De output van de XO module heb ik
via een weerstandsdeling (22/47R en later 47/47R geprobeerd) naar de SB3 gevoerd.
De grap is dat de muziek wel begon af te spelen (zonder clock loopt het tellertje niet!) maar dat de DAC geen "lock" kreeg. Op de scope was ook te zien dat er geen data overkwam.
Totdat... ik per ongelijk even de massa van het clock printje aanraakte.. Toen lockte de DAC opeens wel! Als ik mijn vinger weer van de clock print weghaalde bleef de lock nog een paar seconden om daarna weer te "verdwijnen".
Heeft iemand enig idee hoe dit kan? (ik heb de vraag ook aan Guido per e-mail voorgelegd).
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de 2 C'tjes die eigenlijk verwijderd moeten worden in de SB3 (van kristal) heb laten zitten om de simpele reden dat als ik ze verwijder (kniptang
) ik nooit meer terug kan naar de oude situatie en het risico loop op een waardeloos geworden squeezebox. Volgens iemand anders die ook een externe clock gebruikt zou het laten zitten van de
C's ook moeten werken..
Om te beginnen heb ik het 11,28MHz kristal verwijderd uit de squeezebox en daar een stukje 50 Ohm aan gesoldeerd. Dit sloot ik aan (eerst via BNC/meter coax, maar later direkt via 2 cm coax op de print) op een externe clock. De externe clock bestond uit een Tentlabs XO module van dezelfde frequentie gevoed door de lownoise voeding waarvan een schema op de Tentlabs website staat (7808 en bc547 enzo). De output van de XO module heb ik
via een weerstandsdeling (22/47R en later 47/47R geprobeerd) naar de SB3 gevoerd.
De grap is dat de muziek wel begon af te spelen (zonder clock loopt het tellertje niet!) maar dat de DAC geen "lock" kreeg. Op de scope was ook te zien dat er geen data overkwam.
Totdat... ik per ongelijk even de massa van het clock printje aanraakte.. Toen lockte de DAC opeens wel! Als ik mijn vinger weer van de clock print weghaalde bleef de lock nog een paar seconden om daarna weer te "verdwijnen".
Heeft iemand enig idee hoe dit kan? (ik heb de vraag ook aan Guido per e-mail voorgelegd).
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de 2 C'tjes die eigenlijk verwijderd moeten worden in de SB3 (van kristal) heb laten zitten om de simpele reden dat als ik ze verwijder (kniptang
C's ook moeten werken..
