JuuL schreef:43 Hz vind ik al wel flink laag. Ik zat te denken aan de SPH-200 omdat ik dan een gesloten kast zou kunnen nemen, waardoor ik een strakkere bas zou krijgen. Als ik die SPH-165KE(P) zou nemen en een BR zou maken, heb ik dan nog mooie strakke bassen? Als ik dan nog mooie strakke bassen heb dan lijkt me die SPH165 ook wel een goede keus. En jij bent wel erg tevreden over die speaker of niet?
Absoluut! Je zou wel eens flink onder de indruk kunnen zijn van wat die 165KEP in bassreflex laat horen. De units waar ik naar luister, zijn voor een ander bestemd, maar ik overweeg om ze in te zetten voor het gebied van 120-800Hz in een transmission line.
Ik beluisterde ze destijds dan wel met ondersteuning door 2 kasten van 100ltr. en 30cm woofer, maar als de hond de ongelukkig hangende draden van de woofers had losgelopen, viel dat eigenlijk niet eens zo op. Soms kwam ik er pas achter als een uitbarsting in een symphonie minder indrukwekkend klonk. Als je dan toch overweegt om er evt. een sub onder te plaatsen, kan je ze altijd nog een gesloten behuizing geven.
In dat geval zou ik trouwens ook niet voorbij gaan aan die Peerless. Zelf heb ik de unit nooit gehoord, maar Jeroen heeft ze flink aan de tand gevoeld d.m.v. metingen, en hij schijnt er erg mooie luidsprekers mee te bouwen. Al zegt het weinig over de klank: hoger rendement, iets lagere groupdelay en iets meer diepgang (en ook wel een beetje het uiterlijk) gaven destijds de doorslag om voor de SPH-165 te kiezen, maar in geval van extra laagondersteuning en gesloten behuizing mag dat geen rol spelen. (ironisch genoeg heb ik ze nu ook in gesloten kastjes

).
Tja, en wat die SPH-200KE betreft: op papier is het verschil minder groot dan het verschil tussen de 165KEP en Peerless. Ik heb eens gelezen dat hij in het middengebied minder bruikbaar is. Met dat in het achterhoofd, en gezien hij bij 1300Hz begint op te breken, durf ik niemand aan te raden om hem dan veel hoger door te laten lopen. Misschien klinkt het fantastisch, maar valt het tegen, dan heb je met de meeste tweeters niet de mogelijkheid om lager te crossen, dus extra kosten. In het geval van eerder genoemde Seas zal dat overigens geen probleem zijn.
Mario