Gian clone
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Gian clone
Vol verbazing heb ik een tijd geleden stukken zitten lezen over de "gain-clone"
Het orgineel wordt tegen zeer hoge prijs verkocht, terwijl er alleen maar gebruik wordt gemaakt van een handje onderdelen en een kleine (LM) geintegreerde versterker. De onderdelen kosten weinig en het schijnt best wel een leuk zlfbouwproject te zijn.
Ik ga het in iedergeval eens proberen.
Heeft iemand hier al eens wat mee gedaan of horen spelen bij iemand?
Het zal voor mij nog wel een tijdje duren voordat ik eraan begin, maar komen gaat ie zeker wel.
Dus tips, links, misschien adresje voor een printplaatje etc etc. Alles is welkom.
Edo
Het orgineel wordt tegen zeer hoge prijs verkocht, terwijl er alleen maar gebruik wordt gemaakt van een handje onderdelen en een kleine (LM) geintegreerde versterker. De onderdelen kosten weinig en het schijnt best wel een leuk zlfbouwproject te zijn.
Ik ga het in iedergeval eens proberen.
Heeft iemand hier al eens wat mee gedaan of horen spelen bij iemand?
Het zal voor mij nog wel een tijdje duren voordat ik eraan begin, maar komen gaat ie zeker wel.
Dus tips, links, misschien adresje voor een printplaatje etc etc. Alles is welkom.
Edo
- Leeuwarden
BrianGT op diyaudio verkoopt printplaten. Maar het kan inderdaad ook zonder. Een gainclone is een grappig ding maar ook niet meer dan dat. Ik heb er eentje op de diy dag in Apeldoorn gehoord. Vlak daarna zetten ze een Rodd Elliot P3a aan. Dan valt de gainclone al in het niet... Ik heb zelf een setje Aleph 5's gemaakt en van een medebouwer die ook een paar gainclones had gemaakt hoorde ik dat het verschil tussen die twee behoorlijk is. Overigens heb ik de 4717 (broertje van de gaincard oftewel het origineel) gehoord met een paar Von Schweikert VR 2 en een 47 labs cd speler+ dac. Ik kan er kort over zijn. Het klinkt goed maar je kan voor de helft van het geld een net zo goed klinkende fabrieksset kopen. En voor een kwart bouw je het zelf. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het erg leuk is om zoeits te bouwen, maar verwacht er klankmatig geen wonderen van... Die P3a echter was wel heel erg....
Volgens mij is dit een van de bekende: Maarten platenspeler
Even snel doorgebladerd: kwanta costa ca €90,- voor twee mono blokjes en de voeding is ca €68,-
Niet echt veel. Kan toch haast niet?
Ps: in je titel heb je het over Gian. Dat is toch die verdediger van feyenoord

Even snel doorgebladerd: kwanta costa ca €90,- voor twee mono blokjes en de voeding is ca €68,-
Niet echt veel. Kan toch haast niet?
Ps: in je titel heb je het over Gian. Dat is toch die verdediger van feyenoord
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ik verwacht er geen wonderen van, maar als ik zie dat er voor een paar tientjes (in euro's dan) aan onderdelen zitten, en dat dit op de markt komt voor 4000 euro begint het toch wel te kriebelen om eens te gaan proberen. Misschien een super exotische kast eromheen..en mensen vinden het gelijk "super". Leuk projectje om eens te "testen".
Vrees dat de kast duurder wordt dan de inhoud, maar goed, al met al een leuk projectje om eens te proberen. Kosten vallen me dus waarom niet. Misschien een buizen voortrapje erbij zetten om die harmonische van een buis erbij te krijgen. Maakt het geheel weer wat exotischer.
We zullen zien. Eerst m'n expirimenten met m'n gister binnengekomen kables eens afronden, dan de Hestia afbouwen (nieuwe speaker) en dan eens kijken wat we met dit kunnen.
Belevenissen en bouw zal ik t.z.t. wel posten hier.
Edo
Vrees dat de kast duurder wordt dan de inhoud, maar goed, al met al een leuk projectje om eens te proberen. Kosten vallen me dus waarom niet. Misschien een buizen voortrapje erbij zetten om die harmonische van een buis erbij te krijgen. Maakt het geheel weer wat exotischer.
We zullen zien. Eerst m'n expirimenten met m'n gister binnengekomen kables eens afronden, dan de Hestia afbouwen (nieuwe speaker) en dan eens kijken wat we met dit kunnen.
Belevenissen en bouw zal ik t.z.t. wel posten hier.
Edo
Hallo,
"Gainclone" ook wel "Gainclown" genoemd, is een breed begrip. In de orginele Gaincard zit een LM1875, die kan zo'n 25 wattjes leveren. Zelf heb ik veel de LM3886 gebruikt, een chip uit dezelfde familie die zo'n 60W kan leveren. Dus voor wat lastiger aan te sturen speakers kun je beter die laatste gaan gebruiken. Ze klinken zonder meer wonderlijk goed voor het geld, maar deze chips met versterkers gaan vergelijken die veel meer vermogen kunnen leveren doet ze onrecht aan. Alles wel in het juiste perspectief.
Of je nu vrij gaat bedraden of een printje gaat gebruiken is m.i. meer een geloofskwestie. Vrij bedraden gaat gezien het beperkte aantal componenten erg goed. Aan de andere kant zijn Brian's kitjes ook prima en zijn niet duur (heb ik zelf niet gebruikt).
Afijn hier is heel veel meer te lezen over Gainclowns:
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... forumid=40

"Gainclone" ook wel "Gainclown" genoemd, is een breed begrip. In de orginele Gaincard zit een LM1875, die kan zo'n 25 wattjes leveren. Zelf heb ik veel de LM3886 gebruikt, een chip uit dezelfde familie die zo'n 60W kan leveren. Dus voor wat lastiger aan te sturen speakers kun je beter die laatste gaan gebruiken. Ze klinken zonder meer wonderlijk goed voor het geld, maar deze chips met versterkers gaan vergelijken die veel meer vermogen kunnen leveren doet ze onrecht aan. Alles wel in het juiste perspectief.
Of je nu vrij gaat bedraden of een printje gaat gebruiken is m.i. meer een geloofskwestie. Vrij bedraden gaat gezien het beperkte aantal componenten erg goed. Aan de andere kant zijn Brian's kitjes ook prima en zijn niet duur (heb ik zelf niet gebruikt).
Afijn hier is heel veel meer te lezen over Gainclowns:
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... forumid=40
Gainclones zijn inderdaad erg leuk om mee te experimenteren. Een paar opmerkingen:
- De Shigaraki gebruikt de LM1875, maar de Gaincard gebruikt de LM3875 opamp.
- "De gainclone" bestaat niet. Ik bouw nu al meer dan twee jaar gainclones en werkelijk alles maakt uit voor de klank. Het is dus zeker niet zo dat je zo'n opamp pakt met wat extra componenten en je dan meteen het geluid van de 47 Labs producten hebt.
- Ik ben benieuwd naar de fabrieksset voor de helft van de prijs die even goed klinkt als de 47 Labs producten. Ik heb zelf meerdere malen geluisterd bij Audio-cube en ik vind de klank toch wel erg bijzonder!
- Ik heb zelf de voorkeur voor PCB's. Ik ben begonnen met hardwiren, maar de kans op slechte verbindingen is toch groter, zeker bij regelmatig modificeren. Verder lijkt me mechanisch gezien (kwa trillingen) een PCB beter. De afstanden van alle verbindingen zijn voor beide kanalen ook precies gelijk.
- Kijk ook eens op http://www.fedde.tk
Ciao,
Fedde
- De Shigaraki gebruikt de LM1875, maar de Gaincard gebruikt de LM3875 opamp.
- "De gainclone" bestaat niet. Ik bouw nu al meer dan twee jaar gainclones en werkelijk alles maakt uit voor de klank. Het is dus zeker niet zo dat je zo'n opamp pakt met wat extra componenten en je dan meteen het geluid van de 47 Labs producten hebt.
- Ik ben benieuwd naar de fabrieksset voor de helft van de prijs die even goed klinkt als de 47 Labs producten. Ik heb zelf meerdere malen geluisterd bij Audio-cube en ik vind de klank toch wel erg bijzonder!
- Ik heb zelf de voorkeur voor PCB's. Ik ben begonnen met hardwiren, maar de kans op slechte verbindingen is toch groter, zeker bij regelmatig modificeren. Verder lijkt me mechanisch gezien (kwa trillingen) een PCB beter. De afstanden van alle verbindingen zijn voor beide kanalen ook precies gelijk.
- Kijk ook eens op http://www.fedde.tk
Ciao,
Fedde
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Vertel eens? Ik zit te denken aan goede metaalfilmweerstanden met goede condensatoren. Maar heb je nog tips waar ik op zou moeten letten?Fedde schreef:....Het is dus zeker niet zo dat je zo'n opamp pakt met wat extra componenten en je dan meteen het geluid van de 47 Labs producten hebt....
(klanktechnisch?)
Edo