Druktoets voor PreAmp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Trigger01

Druktoets voor PreAmp

Bericht door Trigger01 »

Hallo iedereen,
Na een tijde van alles zitten lezen hier op het forum, heb ik mezelf gewaagd aan een voorversterker.
Nu kan ik op die voorversterker 8 kanalen selecteren d.m.v. druktoetsen. Ik kan alleen nergens een mooie druktoets vinden.
De "anti vandalisme" knoppen zijn mooi maar net iets te groot (18mm), ik wil het namelijk allemaal in een 40mm hoge behuizing stoppen.
Heeft iemand een idee waar ik deze knoppen vandaan kan halen?

Conrad, Farnell, en Brigatti heb ik al geprobeerd.

Alvast bedankt!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Check even Bart-M's topic, die is ook op zoek en heeft wat oplossingen.

Wowly
markje

Bericht door markje »

Farnell heeft wel mooie (vind ik dan), zie hier.

Groeten Mark
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Hey jongens!

Bedankt voor de reacties.
Ondertussen heb ik niet stilgezeten en ben ik gaan denken over een tiptoets aansturing. Ben momenteel nog bezig met wat testjes om te kijken of het wel betrouwbaar is.

Groetjes
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Behalve natuurlijk als er een vliegje op gaat zitten..
ook vervuiling gevoeling. (maar dat is schoon te maken)
Wel kun je heel mooi zelf degelijke sensors maken: Neem een ledhouder met opstaande kraag, neem een blauw ledje (5mm) en boor hier twee 1mm gaatjes in, net langs het chipje en steek daar een gebogen zilverchroom draadje door heen. Klein, fijn en mooi..

Kees
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Goede oplossing... had ik zelf nog niet aan gedacht. Idd een vliegje kan ook geleiden maar ik denk dat als ik de contactpuntjes klein genoeg maak het wel zal meevallen.
Wat bedoel je eigenlijk met dat gebogen zilverchroom draadje? Kan je dat eens toelichten?
audiomanics
Contacteer:

Mijn gewone computer zit ingepakt dus zit ik nu op een laptopje te emmeren zonder enig tekenprogramma, anders had ik het voor je kunnen tekenen. Nu zal ik proberen het maar zo goed mogelijk te omschrijven.
Het huisje is geen probleem. Die worden zo geleverd. Neem een type met een klein opstaand kraagje en waarbij de bolling van de led er mooi door steekt.
Het boren van het ledje: uit een ledje komen twee pootjes. Als je in de led kijkt zie je aan de min een kupje in het midden en aan de anderkant de uitloper van het plus-pootje. Als je heeeel goed kijkt zie je misschien ook nog een heel dun draadje in een boogje van de pluspoot naar het midden van het kupje lopen.
Als je nu aan de onderkant een kruis denkt waarbij de aansluitdraden in de ene streep zitten moeten de gaatjes langs het feitelijke ledje geboord worden in de andere streep van het kruis. Neem hier voor een boortje van max 1mm. Dit kan je een paar ledjes kosten natuurlijk.. Uiteindelijk moet je een ledje overhouden waarbij aan de voorzijde keurig symetrisch op de bolling van de led twee gaatjes naar buiten komen.
Nu neem je een mooi stukje massief draad, dat niet makkelijk oxideert of lelijk wordt. Dus geen koper of vertind materiaal . Ook niet te dik want hij moet door die kleine gaatjes gevoerd worden.
Als de hartafstand van de gaatjes bijvoorbeeld 2,8mm is buig je het draadje zo dubbel dat die keurig in die gaatjes glijd.
Aan de achterzijde even vastzetten met wat superlijm en isoleren met wat kous..
Duidelijk zo? anders moet ik eens kijken of ik toch ergens wat schetsen kan maken..

Kees
audiomanics
Contacteer:

Kosten noch moeite gespaard.. toch even een schetsje:
Draadje moet natuurlijk wel verder naar binnen getrokken worden..

Kees
Bijlagen
ledje.JPG
ledje.JPG (8.77 KiB) 1539 keer bekeken
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Super! Bedankt voor de moeite Kees! Ik was al aan het denken aan kleine metalen plaatjes met isolatie... maar dit is veel beter te realiseren. Tnx
Trigger01

Bericht door Trigger01 »

Even een update, na wat zoekwerk ben ik het volgende ic tegengekomen.

De QT110 of QT116 van http://www.qprox.com

Dit ic is speciaal bedoeld voor tiptoets, en kan zelfs van niet geleidend materiaal een tiptoets maken. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Plaats reactie