voorbereiding voor een baanbrekende sub

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Meeks

voorbereiding voor een baanbrekende sub

Bericht door Meeks »

Hallo, hier dan mijn eerste deelname aan een forum.

Ik heb een paar Hatt MK III aangeschaft die met veel zorg door iemand zijn gebouwd. Dit zijn ze: http://home.planet.nl/~johneekels/hatt%20mk3.htm

Ik vind ze zelf verbluffend goed klinken voor luidsprekertjes van 4,5 liter. Daar hebben mensen het al vaker over gehad op dit Forum.

Toch moet er even wat aan de lage tonen en het volume van het geluid gedaan worden. Door de ontwerper zelf is mij een hele snelle strakke subwoofer geadviseerd. Omdat ik echt niet groter met een kast wil gaan dan wat voor een 15" nodig is (vind ik eigenlijk al erg groot) heeft Geenius mij een Beyma SM-115K geadviseerd.

http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... M-115K.pdf

Ik zou graag vanuit wat meerdere perspectieven meningen en advies willen horen van goede snelle strakke woofers die deze kleintjes kunnen ondersteunen.

Gaat het met het rendement bijv. wel gelijk op als je je volume verandert of ben je steeds aan het bijstellen?

Ik wil een kubus kast zo dicht mogelijk om de luidspreker kunnen bouwen, dat vind ik het mooist. Zijn bepaalde speakers hier meer of minder geschikt voor?

Eventueel wil ik de lage tonen van de hatt's iets weg filteren van 60 hz naar een iets hogere frequentie om ze harder te kunnen spelen. Tenzij dat betekent dat ik ga horen waar de woofer staat? misschien dat een keuze van een bepaald model (ook kast model naar voren boven of onder gerichte conus) meespeeld?

kosten mogen oplopen tot 300 euro voor de unit als dat een grote verbetering betekent. Deze beyma kost c.a. 200 euro

Groet meeks
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Beste Meeks,

welkom op het forum.
Die John Eekels zien we hier wel meer voorbijkomen.
Mooi werk dat die man aflevert.

Het is mij niet echt duidelijk, maar uit je vraag begrijp ik zeer vaag dat je met 1 kast wil gaan werken die door een aktieve module wordt aangestuurd. Of heb ik dat verkeerd?

Indien dat zo is zou ik eens kijken naar de Vifa MA26WR09.
viewtopic.php?t=1172
Dat is op dit moment nog steeds mijn favoriet voor een strak en diep subgeluid zonder al te veel nadelen. Het is wel een heel andere opzet als het voorstel van Tony.
Gesloten kast van zo'n kleine 40 liter en een actieve module die toch wel wat vermogen kan leveren want het rendement van de Vifa is eerder aan de lage kant.
Met de Hypex 2.5 gaat ie jou Hatt's wel kunnen bijhouden.
Alleen als je voluit gaat zou het kunnen dat je de basboost iets moet terugdraaien.

Groeten,
Ed.
rho

Bericht door rho »

Ik heb die Vifa al horen spelen en dat ging niet slecht moet ik zeggen. Toch lijkt me die Beyma de betere keuze. Als je de plaats hebt toch.
Een driver met een groot conusoppervlak moet minder bewegen dan eentje met een kleine konus, om dezelfde geluidsdruk weer te geven. Dat heeft verschillende voordleen. Impulsivitiet zal verbeteren, vervorming zal in de meeste gevallen lager liggen en de maximale SPL zal in veel gevallen ook hoger liggen. Het rendement van zulke woofers ligt meestal ook hoeger, waardoor je een lichtere versterker kan gebruiken. (die dan weer goedkoper is)
Meeks

Bericht door Meeks »

bedankt voor jullie adviezen. Ik moet zeggen dat die aluminium vifa bij mij wel veel interesse opwekt. Vooral omdat ik dan met de kast niet zo groot hoef.
Qua ontwerp (waar het mij vooral ook om gaat) staat dat wel erg lomp naast zulke kleine speakers met zo'n grote beyma kast.

De fs van deze kleinere vifa is ook een stuk lager dan die van de beyma. Klopt het dat ik ook in de praktijk voor het gehoor lager kom met de vifa en een kleinere kast dan de beyma, of is dat alleen op papier zo?

Heeft iemand ervaring met in hoeverre je op het gemiddeld gehoor bij een zo hoog mogelijke frequentie kunt overstappen vn je satelieten naar je woofer met de bas frequentie? Dit in verband dat ik mijn satelieten af en toe wat harder zou willen kunnen draaien zonder dat ze gaan vervormen door lage bassen?
Ze zijn nu afgestemd op circa 60 hz. Maar horen waar de woofer staat wil ook ook absoluut niet! :roll:
pompebled

Bericht door pompebled »

Meeks schreef:

Heeft iemand ervaring met in hoeverre je op het gemiddeld gehoor bij een zo hoog mogelijke frequentie kunt overstappen vn je satelieten naar je woofer met de bas frequentie? Dit in verband dat ik mijn satelieten af en toe wat harder zou willen kunnen draaien zonder dat ze gaan vervormen door lage bassen?
Ze zijn nu afgestemd op circa 60 hz. Maar horen waar de woofer staat wil ook ook absoluut niet! :roll:
Mijn sub is afgefilterd bij 100Hz, zelfs als ik pal voor de sateliet luister, kan ik niet vaststellen waar de subwoofers staat (anderhalve meter verderop), de bas komt voor m'n gehoor gewoon uit de sateliet.

Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van de luisterruimte.

Mijn dochter heeft net een receiver aangeschaft, waarbij je de frequentie, waar de subwoofer afhaakt kunt instellen, zoiets zou in jou geval ideaal zijn...

Groeten, Jan.
Meeks

Bericht door Meeks »

Omdat ik mijn installatie heel simpel wil houden (linn classik musik, met een evt. een linn klout in de toekomst) kan ik helaas niet van die funktie gebruik maken. Wel filterd de linn heel precies de bassen weg als ik die zachter zet, zonder de mid en mid bassen te beinvloeden. Ik zal dat inderdaad eerst eens proberen voordat ik het filter van de hatt's ga aanpassen.

Ondertussen heb een keuze gemaakt over de sub materialen die ik ga gebruiken. Ik heb een kast prenciepe bedacht die er minder lomp uit zal zien dan zijn inhoud doet vermoeden.

Hierdoor heb ik een knoop doorgehakt en de volgende materialen besteld:

Sub luidspreker: beyma 18lX60 (tja een hele omslag van klein naar groot)

Hypex D 4.0

Door Tony Gee's advies nog eens nagedacht. Ook in bioscopen goed geluisterd naar hoe bassen daar klinken. Het zal nog moeilijk worden om deze sub met een 46 cm diameter en pro eigenschappen ook warm te laten klinken.
Aan strak en laag zal het in ieder geval niet ontbreken!!

Hoe het verder zal aflopen? ik ga nu verder naar de kasten afdeling op dit forum.

Bedankt voor de reacties

groet mich
Plaats reactie