Hierbij mijn eerste topic op het zelfbouw audio forum. Zoals mijn titel al meld: ik ga mijn eerste subwoofer maken. Het apparaat moet in de auto komen.
Wat zijn mijn onderdelen?
Ik heb 2 Visaton W 250 S 8 ohm speakers.
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 50s_8.html
Een JBL 310 GTO versterker
De bedoeling is dat ik die 2 speakers parallel ga zetten. Nu moet er "alleen" nog een kast gemaakt worden. Ik heb me al zo goed mogelijk proberen in te lezen in allerlei zaken omtrend het maken van een goede speaker kast.
Ik heb met win isd pro geprobeerd een kast uit te rekenen zodat ik een volume krijg en de maten van een basspoort. Omdat de driver niet bestond moest ik deze invullen met de gegevens die je kan zien in die bovenstaande link. Maar er kwamen hele vreemde volumes uit en baspoort maten. Uiteindelijk heb ik met wat aanpassen van gegevens een mogelijke inhoud gekregen:
inhoud 112,17 L
tuning freq 37.04 Hz
vent: 10.20 cm lengte 8.42 diameter
Dit is met de volgende gegevens ingevuld gedaan:
Qts, Fs, Vas, Re, BL, Le , Sd, Xmax, Pe
Vraag1: de Vas is niet hetzelfde als 121 l op de visaton site. Het programma maakt er 117.8 van. Daarnaast zijn Qms en Qes ook anders dan op de Viston site resp. 0.771 en 0.577 als 1.88 en 0.39. In hoeverre maakt dit uit?
Vraag2: als ik de binnenkant van de box wil bekleden met lood bitumen en daaroverheen noppenschuim in hoeverre moet de inhoud dan aangepast worden?
Vraag3: in hoeverre kan ik aan de slag met de door win isd uitgerekende maten?
Vraag 4: ik heb gekozen voor qb3 quasi butterworth. Wat voor eisen horen hierbij met het maken van een kast. Of is verstandiger voor een bb4/sbb4 of C4/sC4 te gaan?
tot zover