Sound van Sonus Faber Cremona benaderen met DIY speakers
Moderator: Beheerdersteam
Sound van Sonus Faber Cremona benaderen met DIY speakers
Beste zelfbouwers,
Welke ervaren DIY bouwer kent de sound van de Sonus Faber Cremona, vloerstaander, deze dus:
http://www.sumikoaudio.net/sonus/prod_cremona.htm
Tijdens een toevallige luistersessie, meer dan een jaar geleden, ben ik zéér onder de indruk geraakt van deze luidsprekers. Dat zijn geen luidsprekers meer, maar high end muziekinstrumenten! Voor mij op dit moment de ultieme luidspreker in alle opzichten, zowel qua klank als design. Maar………ook met een ultieme en voor mij onverantwoorde prijs. De vraag is dus of deze “sound” met een DIY project te benaderen is. Omdat ik niet voldoende thuis ben in de zelfbouw wereld kom ik dus met mijn vraag op dit forum terecht. Hierbij moeten wel een aantal randvoorwaarden in acht genomen worden.
De kast. Het model van de Cremona kan ik niet namaken, ik ben geen meubelmaker. Een model van MDF met het nodige zaag en frees werk is haalbaar. De Cremona heeft 2 baspoorten aan de achterzijde. Ik ben eigenlijk op zoek naar een TL waarvan de uitgang zeker niet aan de achterzijde zit, omdat deze misschien net wat minder plaats afhankelijk zijn en een mooie laagweergave hebben en meestal niet al te complex van bouw zijn. Qua design vind ik een iets achterover hellende kast erg mooi maar dat is zeker geen absolute voorwaarde, hoewel dat in een aantal gevallen wel degelijk ook functioneel is.
De drivers. De Cremona heeft Scan Speak drivers en mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, maar welke? Tevens wil ik me beperken tot maximaal 3 drivers per kast.
Het filter. Een goed bijpassend filter is zeker van eminent belang maar ik kan daarvoor zelf geen ontwerp maken want mijn kennis schiet daarin te kort. Een goed ontwerp bouwen is geen probleem.
Ook is het van belang om te weten dat ik speel met een PrimaLuna ProLogue Two KT-88 geïntegreerde buizenversterker op Magnepan MG12 magnetostaten.
Alles bij elkaar toch wel een pittig stukje tekst, maar ik loop hier dan ook al een tijdje mee rond zonder tot een goed idee te komen. Het surfen op het internet heeft al heel wat uren gekost en zorgt wel voor een voortschrijdend inzicht maar heeft nog niet tot een eindresultaat geleid.
Bij voorbaat mijn dank voor de respons hier.
Gegroet,
JanC
Welke ervaren DIY bouwer kent de sound van de Sonus Faber Cremona, vloerstaander, deze dus:
http://www.sumikoaudio.net/sonus/prod_cremona.htm
Tijdens een toevallige luistersessie, meer dan een jaar geleden, ben ik zéér onder de indruk geraakt van deze luidsprekers. Dat zijn geen luidsprekers meer, maar high end muziekinstrumenten! Voor mij op dit moment de ultieme luidspreker in alle opzichten, zowel qua klank als design. Maar………ook met een ultieme en voor mij onverantwoorde prijs. De vraag is dus of deze “sound” met een DIY project te benaderen is. Omdat ik niet voldoende thuis ben in de zelfbouw wereld kom ik dus met mijn vraag op dit forum terecht. Hierbij moeten wel een aantal randvoorwaarden in acht genomen worden.
De kast. Het model van de Cremona kan ik niet namaken, ik ben geen meubelmaker. Een model van MDF met het nodige zaag en frees werk is haalbaar. De Cremona heeft 2 baspoorten aan de achterzijde. Ik ben eigenlijk op zoek naar een TL waarvan de uitgang zeker niet aan de achterzijde zit, omdat deze misschien net wat minder plaats afhankelijk zijn en een mooie laagweergave hebben en meestal niet al te complex van bouw zijn. Qua design vind ik een iets achterover hellende kast erg mooi maar dat is zeker geen absolute voorwaarde, hoewel dat in een aantal gevallen wel degelijk ook functioneel is.
De drivers. De Cremona heeft Scan Speak drivers en mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, maar welke? Tevens wil ik me beperken tot maximaal 3 drivers per kast.
Het filter. Een goed bijpassend filter is zeker van eminent belang maar ik kan daarvoor zelf geen ontwerp maken want mijn kennis schiet daarin te kort. Een goed ontwerp bouwen is geen probleem.
Ook is het van belang om te weten dat ik speel met een PrimaLuna ProLogue Two KT-88 geïntegreerde buizenversterker op Magnepan MG12 magnetostaten.
Alles bij elkaar toch wel een pittig stukje tekst, maar ik loop hier dan ook al een tijdje mee rond zonder tot een goed idee te komen. Het surfen op het internet heeft al heel wat uren gekost en zorgt wel voor een voortschrijdend inzicht maar heeft nog niet tot een eindresultaat geleid.
Bij voorbaat mijn dank voor de respons hier.
Gegroet,
JanC
Of de Optimo van Tony Gee. Tweeweg met ScanSpeak drivers, in een TL-achtige opstelling. Hier al eerder gebouwd door Joost (ik ga 'm zelf binnenkort ook bouwen voor een collega).
Linkje: http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html
Linkje: http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html
Ik ken de cremona's zéér goed, heb ze onlangs voor mijn neef verkocht voor de lieve prijs van 4100 euro.
Ik denk dat het zeer moeilijk wordt om dit te evenaren met zelfbouw. Ik heb nog maar één systeem gehoord dat dermate goed was dat het serieus de term high-end mag hebben. En dat waren de speakers van Rob Dingen. De units die in de cremona's zitten zijn erg kostbaar (tweeter met name) en zijn waarschijnlijk custom-spec gemaakt voor Sonus. Overigens denk ik niet dat iemand ook maar in de buurt komt van de extreem hoge graad van afwerking die de cremona's zonder aanzienlijke bedragen te spenderen. Oftewel, je had de cremona's van mijn neef moeten kopen toen hij ze te koop had staan.
Laat daarom even dat hele idee van die cremona's gaan en probeer de klank en gevoelens van die speaker in je hoofd te houden (erg lastig, mensen hebben maar een matig geheugen voor subtiele geluiden) en ga dan eens naar speakerland en consorten om eens wat ervaring op te doen met zelfbouwkasten. Je zult gauw genoeg de ervaring met sonus faber krijgen en dan weet je welke speaker voor jou de juiste is.
Bereken even wat je financieele armslag is en ruim 2/5e daarvan in voor de afwerking, 2/5e voor de units en 1/5e voor het filter (het overige grut kom je wel overhen). een beetje fullrange speaker van behoorlijke kwaliteit kost al zeker 800 euro per kast onafgewerkt........
Doe me een lol en koop de kasten van John Eekels van het HTForum en bouw er mooie soup's omheen (klonen van de machtige avalon...). Wat hij er voor vraagt is niet tegenop te bouwen en af te werken......: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57239.0
Succes!!
Wowly
Ik denk dat het zeer moeilijk wordt om dit te evenaren met zelfbouw. Ik heb nog maar één systeem gehoord dat dermate goed was dat het serieus de term high-end mag hebben. En dat waren de speakers van Rob Dingen. De units die in de cremona's zitten zijn erg kostbaar (tweeter met name) en zijn waarschijnlijk custom-spec gemaakt voor Sonus. Overigens denk ik niet dat iemand ook maar in de buurt komt van de extreem hoge graad van afwerking die de cremona's zonder aanzienlijke bedragen te spenderen. Oftewel, je had de cremona's van mijn neef moeten kopen toen hij ze te koop had staan.
Laat daarom even dat hele idee van die cremona's gaan en probeer de klank en gevoelens van die speaker in je hoofd te houden (erg lastig, mensen hebben maar een matig geheugen voor subtiele geluiden) en ga dan eens naar speakerland en consorten om eens wat ervaring op te doen met zelfbouwkasten. Je zult gauw genoeg de ervaring met sonus faber krijgen en dan weet je welke speaker voor jou de juiste is.
Bereken even wat je financieele armslag is en ruim 2/5e daarvan in voor de afwerking, 2/5e voor de units en 1/5e voor het filter (het overige grut kom je wel overhen). een beetje fullrange speaker van behoorlijke kwaliteit kost al zeker 800 euro per kast onafgewerkt........
Doe me een lol en koop de kasten van John Eekels van het HTForum en bouw er mooie soup's omheen (klonen van de machtige avalon...). Wat hij er voor vraagt is niet tegenop te bouwen en af te werken......: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57239.0
Succes!!
Wowly
Goede morgen forum,
Dank tot zover, hier even een update.
@dre: Dat is geen DIY maar kost kant en klaar $7000
@Christian: Dat project had ik natuurlijk al gezien en ik heb ook contact gehad met Tony. Zeker een hele mooie.
De prijs van de tweeter, dik 400 euronen, ach daar is overheen te komen en anders kan ik nog beginnen met een Vifa XT 300. Maar, ik heb begrepen dat hoog en laag samen in één pijp niet optimaal zou zijn, correct me if I’m wrong. Let wel, ik heb absoluut geen commentaar op het ontwerp van de Optimo, zeker niet, volgens sommigen is het alleen beter om het hoog in een aparte ruimte te bouwen en het laag in een TL pijp. Joost heeft zij Optimo’s ook al verkocht na ruim een jaar, die heeft kennelijk nog iets mooiers gevonden.(schitterende filters trouwens!)
@Paul: Luisteren, ja natuurlijk!! Maar het is goed om vooraf gedegen je huiswerk te maken. Luistersessies vanuit midden Limburg moeten goed voorbereid worden alleen al vanwege de afstanden.
@Wowly: Jou reactie zal ik goed overwegen en met genoemde bedragen, of nog wat hoger, heb ik al rekening gehouden. Verder ben ik nog nooit naar een Avalon-achtige gaan kijken of luisteren omdat hun gezicht me niet echt kan bekoren en dan zeg ik het nog heel netjes. Natuurlijk, ik weet, hoor en lees dat dit machtige luidsprekers zijn met heel veel echte liefhebbers. Maar, je kunt je toch wel een beetje voorstellen dat ik als liefhebber van het Italiaanse SF-design (hun totale programma) het ontwerp van deze brute blokken
niet echt kan waarderen. Ik wil ze gewoon niet in m’n huiskamer, da’s heel persoonlijk en zegt alleen maar iets over mij en niet over de rest van de wereld.
Tot zover.
Nog een essentiële aanvulling op mijn eerste post: Ik ben ook op zoek naar de “grote luidspreker-verdwijn-truc”, een bijna surrealistische ervaring. Natuurlijk is dat ook, en misschien wel vooral, een akoestiek probleem, maar de basis ligt toch bij de eigenschappen van de weergevers.
Blijf reageren, ik kom er vast wel uit.
Gegroet,
JanC
Dank tot zover, hier even een update.
@dre: Dat is geen DIY maar kost kant en klaar $7000
@Christian: Dat project had ik natuurlijk al gezien en ik heb ook contact gehad met Tony. Zeker een hele mooie.
De prijs van de tweeter, dik 400 euronen, ach daar is overheen te komen en anders kan ik nog beginnen met een Vifa XT 300. Maar, ik heb begrepen dat hoog en laag samen in één pijp niet optimaal zou zijn, correct me if I’m wrong. Let wel, ik heb absoluut geen commentaar op het ontwerp van de Optimo, zeker niet, volgens sommigen is het alleen beter om het hoog in een aparte ruimte te bouwen en het laag in een TL pijp. Joost heeft zij Optimo’s ook al verkocht na ruim een jaar, die heeft kennelijk nog iets mooiers gevonden.(schitterende filters trouwens!)
@Paul: Luisteren, ja natuurlijk!! Maar het is goed om vooraf gedegen je huiswerk te maken. Luistersessies vanuit midden Limburg moeten goed voorbereid worden alleen al vanwege de afstanden.
@Wowly: Jou reactie zal ik goed overwegen en met genoemde bedragen, of nog wat hoger, heb ik al rekening gehouden. Verder ben ik nog nooit naar een Avalon-achtige gaan kijken of luisteren omdat hun gezicht me niet echt kan bekoren en dan zeg ik het nog heel netjes. Natuurlijk, ik weet, hoor en lees dat dit machtige luidsprekers zijn met heel veel echte liefhebbers. Maar, je kunt je toch wel een beetje voorstellen dat ik als liefhebber van het Italiaanse SF-design (hun totale programma) het ontwerp van deze brute blokken
Tot zover.
Nog een essentiële aanvulling op mijn eerste post: Ik ben ook op zoek naar de “grote luidspreker-verdwijn-truc”, een bijna surrealistische ervaring. Natuurlijk is dat ook, en misschien wel vooral, een akoestiek probleem, maar de basis ligt toch bij de eigenschappen van de weergevers.
Blijf reageren, ik kom er vast wel uit.
Gegroet,
JanC
Exact een Sonus Faber nabouwen is misschien niet mogelijk. Een luidspreker bouwen die er op lijkt qua uiterlijk en die net zo goed is en op hetzlefde niveau presteerd misschien wel.
Als het je perse te doen is om de klanksignatuur van de sonus is het misschien niet te doen, tenzij je ook luitbouwer ben van beroep en dezelfde capaciteiten hebt als de luitbouwers van Sonus.
Er zijn hier meerdere die kastvormen hebben gemaakt die op de sonus fabers lijken. een van de meest recente is Edo. Dit is welliswaar een "kleintje" maar het topic is nog zeer actief
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=200
Als het je perse te doen is om de klanksignatuur van de sonus is het misschien niet te doen, tenzij je ook luitbouwer ben van beroep en dezelfde capaciteiten hebt als de luitbouwers van Sonus.
Er zijn hier meerdere die kastvormen hebben gemaakt die op de sonus fabers lijken. een van de meest recente is Edo. Dit is welliswaar een "kleintje" maar het topic is nog zeer actief
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=200
Die was me natuurlijk ook al opgevallen. Prachtig!!! Ik heb het hele topic nog niet grondig kunnen doornemen en dat gaat vandaag ook niet meer lukken. Wat ik al wel snel heb gezien is dat mijn “vakmanschap” op het gebied van houtbewerking waarschijnlijk tekort gaat schieten, maar misschien zie ik beren op de weg. Ik zal nog eens grondig kijken.indoubt schreef:Exact een Sonus Faber nabouwen is misschien niet mogelijk. Een luidspreker bouwen die er op lijkt qua uiterlijk en die net zo goed is en op hetzlefde niveau presteerd misschien wel.
Als het je perse te doen is om de klanksignatuur van de sonus is het misschien niet te doen, tenzij je ook luitbouwer ben van beroep en dezelfde capaciteiten hebt als de luitbouwers van Sonus.
Er zijn hier meerdere die kastvormen hebben gemaakt die op de sonus fabers lijken. een van de meest recente is Edo. Dit is welliswaar een "kleintje" maar het topic is nog zeer actief
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=200
Blijf reageren, ik kom er vast wel uit.
Gegroet,
JanC
Het lijkt wel alsof Sonus Faber voor iedereen een soort magie is
Als Avalon clones met succes gebouwd worden is dit toch ook niet veel moeilijker? Er zijn geen makkelijker te filteren units dan scanspeaks. Dus je kan de sound behoorlijk benaderen denk ik.
Wat ook kan is andere units gebruiken, zoals uit de peerless hds excl. serie. Die presteren ook heel erg goed en op die manier druk je de kosten een beetje.
Dus als je iemand kent met een goede zaagtafel en nodige voorbereidingen treft kan je zeker iets moois maken. De fabrikant moet immers besparen, waar jij lekker veel aandacht in kan steken. (Ook al is de prijs kwaliteit van die sonus faber natuurlijk erg goed)
Als Avalon clones met succes gebouwd worden is dit toch ook niet veel moeilijker? Er zijn geen makkelijker te filteren units dan scanspeaks. Dus je kan de sound behoorlijk benaderen denk ik.
Wat ook kan is andere units gebruiken, zoals uit de peerless hds excl. serie. Die presteren ook heel erg goed en op die manier druk je de kosten een beetje.
Dus als je iemand kent met een goede zaagtafel en nodige voorbereidingen treft kan je zeker iets moois maken. De fabrikant moet immers besparen, waar jij lekker veel aandacht in kan steken. (Ook al is de prijs kwaliteit van die sonus faber natuurlijk erg goed)
Re: Sound van Sonus Faber Cremona benaderen met DIY speakers
Als je wilt dat de speakers de grote verdwijntruc doen, is het allerallerallerbelangrijkste een goede akoestiek en plaatsing. Met betrekking tot het laatste: een goede plaatsing houdt ALTIJD in dat je basreflexpijpen gerust aan de achterkant kan plaatsen. Als je de speakers dichter naar de achterwand zet kun je de verdwijntruc wel vergeten.JanC schreef:De Cremona heeft 2 baspoorten aan de achterzijde. Ik ben eigenlijk op zoek naar een TL waarvan de uitgang zeker niet aan de achterzijde zit, omdat deze misschien net wat minder plaats afhankelijk zijn en een mooie laagweergave hebben en meestal niet al te complex van bouw zijn.
Aha, de zoektocht naar de Holy grail: de verdwijntruc!!!!
Die is erg lastig, en staat of valt met het de drie A's:
Apparatuur
Akoestiek
Audiofiele geluidsopname's (of Aanschaf goede software)
Dit is een bizar lastige materie waar ik rustig mijn gehele leven over ga doen. Vaak geven electrostaten snel het gevoel van "verdwijnen" in een mediocre setting.
Advies: óók vergeten.........
Ik begrijp dat je nu voor eens en altijd de ultieme weergever wilt gaan maken? Oók niet doen. Begin met het nabouwen van (bizar) goede zelfbouwluidsprekers, satisfaction guaranteed! Doe je meteen wat ervaring op met bouwen en fineren enzo.
Tip 1000: bouw de Edo-kloon na (wel eerst ff gaan luisteren off-course!), die ziet er geoon magnifiek uit! En als ie ook zo klinkt......kassa!
Wowly
Die is erg lastig, en staat of valt met het de drie A's:
Apparatuur
Akoestiek
Audiofiele geluidsopname's (of Aanschaf goede software)
Dit is een bizar lastige materie waar ik rustig mijn gehele leven over ga doen. Vaak geven electrostaten snel het gevoel van "verdwijnen" in een mediocre setting.
Advies: óók vergeten.........
Ik begrijp dat je nu voor eens en altijd de ultieme weergever wilt gaan maken? Oók niet doen. Begin met het nabouwen van (bizar) goede zelfbouwluidsprekers, satisfaction guaranteed! Doe je meteen wat ervaring op met bouwen en fineren enzo.
Tip 1000: bouw de Edo-kloon na (wel eerst ff gaan luisteren off-course!), die ziet er geoon magnifiek uit! En als ie ook zo klinkt......kassa!
Wowly
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als hiermee bedoeld wordt dat je wel geluid hoort maar niet kan horen waar het nou vandaan komt en dat je wel iets ziet staan wat misschien op luidsprekers zou lijken maar je zou zweren dat het geluid niet daar uit komt... Tja, dan heb ik die Holy Grail in de container staan... Effe zwemmen.. Drijven nu ergens onder Engeland..de Gallehus kasten dus..Wowly schreef:Aha, de zoektocht naar de Holy grail: de verdwijntruc!!!!
Meerder mensen, die onafhankelijk van elkaar op verschillende tijdstippen van mening waren dat ik de boel zat te foppen omdat het geluid niet uit de luidsprekers kwam... euh toch wel..
Als ze ook nog onzichtbaar moeten zijn... dat zal niet gaan met 2 kubike meter..
Kees
Dat denk ik niet, De avalons krijgen zelfs vaak een betere beoordeling. Als ik me niet vergis claimt SF dat ze gebruik maken van de resonanties van de kast alsof het een muziek instrument zou zijn. Gezien de dikte van de wanden lijkt het me een beetje overdreven maar toch... Dat lijkt me hetgene wat moeilijk na te maken is aan SF's. indien het een hoorbaar effect zou hebben en niet gewoon met de filtering te maken heeft.Montana schreef:Het lijkt wel alsof Sonus Faber voor iedereen een soort magie is![]()
...
Als ik me niet vergis werkt SF graag met lage (1e) orde filters
audiomanics schreef:Als hiermee bedoeld wordt dat je wel geluid hoort maar niet kan horen waar het nou vandaan komt en dat je wel iets ziet staan wat misschien op luidsprekers zou lijken maar je zou zweren dat het geluid niet daar uit komt... Tja, dan heb ik die Holy Grail in de container staan... Effe zwemmen.. Drijven nu ergens onder Engeland..de Gallehus kasten dus..Wowly schreef:Aha, de zoektocht naar de Holy grail: de verdwijntruc!!!!
Meerder mensen, die onafhankelijk van elkaar op verschillende tijdstippen van mening waren dat ik de boel zat te foppen omdat het geluid niet uit de luidsprekers kwam... euh toch wel..
Als ze ook nog onzichtbaar moeten zijn... dat zal niet gaan met 2 kubike meter..
Kees
Haha.. Kees doet binnenkort nog een verdwijn... truc...
Wij horen zijn muziek straks wel...
maar hem zien... gaat moeilijk worden..
Heel vaak zijn de goede akoestische kamer omstandigheden de meest
bepalende factor.... om de grote verdwijn truc te realiseren..
De PenAudio Charisma's zijn ook heel sterk in de verdwijn truc...
Het maak in de demoruimte eigenlijk niet uit waar je zit..
overal is een breed en diep geluidsbeeld waar te nemen...
De speakers kun je niet meer aanwijzen..
Hoewel ik zelf het ruimtelijk effect eigenlijk te overdreven
vindt... (een te grote concert zaal zeg maar)
maar dat is mijn smaak....
De PenAudio's met subwoofer vind ik zelf tegenvallen....
Onder huiselijke omstandigheden valt (naar horen zeggen) de
grote verdwijn truc toch nog tegen....
Goede Buizen- en vinyl weergave kunnen dit "trucje"ook doen..
Dus wil je dit effect thuis met met SF's kloons realiseren zou je
voordat je een groot bedrag aan speakers gaat uitgeven eerst
SF achtige kloons thuis eens moeten beluisteren....
Sceanspeak is overdreven duur... met Seas en Peerless bereikt vast
voor minder geld hetzelfde "verdwijntruc tevredenheidsgevoel"
maar zo denk ik erover....
Een PenAudio luidspreker is helemaal niet nodig voor dit effect, dit heeft vooral met de demoruimte te maken. Vandaar dat het thuis tegenvalt.weidok schreef:De PenAudio Charisma's zijn ook heel sterk in de verdwijn truc...
Het maak in de demoruimte eigenlijk niet uit waar je zit..
overal is een breed en diep geluidsbeeld waar te nemen...
De speakers kun je niet meer aanwijzen..
Hoewel ik zelf het ruimtelijk effect eigenlijk te overdreven
vindt... (een te grote concert zaal zeg maar)
maar dat is mijn smaak....![]()
De PenAudio's met subwoofer vind ik zelf tegenvallen....
Onder huiselijke omstandigheden valt (naar horen zeggen) de
grote verdwijn truc toch nog tegen....
Bert Postma van PLS Audio in Den Haag kan je die verdwijntruc ook laten horen als je daarom vraagt. Dan maakt het niet uit of het een dure set is of een relatief eenvoudig 2-weg systeem. Hij heeft een niet zo grote luisterruimte maar kan daarin zijn boxen wel zodanig opstellen dat het geluidsbeeld volledig los komt te staan van de speakers. Dit hoor je al wanneer je binnenkomt lopen, je hoeft niet eens op de sweet spot te zitten. Het heeft echt vele malen minder te maken met de apparatuur dan met akoestiek en goede plaatsing. Het helpt wel als de box niet al te grote afmetingen heeft, slank is en vooral een niet te grote signatuur heeft tov de luisterruimte. Als vinyl en buizen dit beter lijken te doen dan solid state dan is dat volgens mij vooral terug te voeren op kleuring in het middengebied.
Goede morgen Bouwers,
Ik heb de hele draad van Edo doorgenomen. Fantastisch, werkelijk!. Wanneer zijn toewijding voor de bouw vertaald wordt naar klank dan moet er moet er een meer dan fantastisch geluid uit komen. Komplimenten.
Ik zie nu wel in dat ik dit niet ga redden en zal m'n eisen aan voor de kasten moeten bijstellen. Meer recht op recht, of in ieder geval niet gebogen. Ook Seas en Peerless komen steeds meer in beeld. Ik lees daar hele goeie dingen over en de centen die dan over blijven t.o.v. Scan Speak kan ik extra investeren in een beter filter. Resultaat: meer value for money!
Ik zoek verder.
Dank voor de respons,
Gegroet,
JanC
Ik heb de hele draad van Edo doorgenomen. Fantastisch, werkelijk!. Wanneer zijn toewijding voor de bouw vertaald wordt naar klank dan moet er moet er een meer dan fantastisch geluid uit komen. Komplimenten.
Ik zie nu wel in dat ik dit niet ga redden en zal m'n eisen aan voor de kasten moeten bijstellen. Meer recht op recht, of in ieder geval niet gebogen. Ook Seas en Peerless komen steeds meer in beeld. Ik lees daar hele goeie dingen over en de centen die dan over blijven t.o.v. Scan Speak kan ik extra investeren in een beter filter. Resultaat: meer value for money!
Ik zoek verder.
Dank voor de respons,
Gegroet,
JanC
Goeie zaak jan!
Overigens zijn de kasten van Edo nou ook weer niet zó moeilijk, maar het fineren zal wel lastig worden ja.
Probeer wel te gaan luisteren voordat je iets gaat bouwen, anders is het dadelijk niet naar je zin ondanks dat je er een hoop pijn en moeite in hebt gestoken.
Peerless en Seas zijn idd zeer goede unit's.
Jan
Overigens zijn de kasten van Edo nou ook weer niet zó moeilijk, maar het fineren zal wel lastig worden ja.
Probeer wel te gaan luisteren voordat je iets gaat bouwen, anders is het dadelijk niet naar je zin ondanks dat je er een hoop pijn en moeite in hebt gestoken.
Peerless en Seas zijn idd zeer goede unit's.
Jan
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Op zich ook niet zo moeilijk hoor, je moet alleen even weten hoe. En dat is redelijk snel uitgelegt. Maar goed, als je de cremona wil gaan bouwen kan ik je aanraden om inderdaad Peerless en Seas units te gebruiken. DIt houdt het betaalbaar en voor relatief weinig geld kun je een top-systeem bouwen.
Mijn versie, de mini cremona "thesis" is misschien wat klein maar wil je de echte cremona qua grootte naabouwen is het misschien voor je een leuke uitdaging om de laag en mid drivers een slagje groter dan dat ik gebruikt heb te gebruiken. Dus voor het laag twee maal de HDS164, voor het mid de HDS134 en een leuke Seas tweeter erbij. Kast wordt dan wel wat groter, maar je creeert met deze drivers een heel leuk systeem.
Als je op m'n site kijkt onder het kopje "thesis" kun je precies zien hoe de bouw is verlopen met foto's. Het enige wat je moet doen al;s je hieraan gaat beginnen is de kast opnieuw berekenen natuurlijk. Maar de rest van de werkwijze kun je zo "overnemen" van de foto's.
Ben benieuwd wat het gaat worden. Ga dit draadje zeker volgen...
Mijn versie, de mini cremona "thesis" is misschien wat klein maar wil je de echte cremona qua grootte naabouwen is het misschien voor je een leuke uitdaging om de laag en mid drivers een slagje groter dan dat ik gebruikt heb te gebruiken. Dus voor het laag twee maal de HDS164, voor het mid de HDS134 en een leuke Seas tweeter erbij. Kast wordt dan wel wat groter, maar je creeert met deze drivers een heel leuk systeem.
Als je op m'n site kijkt onder het kopje "thesis" kun je precies zien hoe de bouw is verlopen met foto's. Het enige wat je moet doen al;s je hieraan gaat beginnen is de kast opnieuw berekenen natuurlijk. Maar de rest van de werkwijze kun je zo "overnemen" van de foto's.
Ben benieuwd wat het gaat worden. Ga dit draadje zeker volgen...
En welke Seas tweeter zou dan qua karakter het beste passen bij die andere drivers? Ik ben een hoog-liefhebber. Open, helder, transparant noem alles maar op, maar niet schel en zeker geen scherpe SSen.Edo schreef:Dus voor het laag twee maal de HDS164, voor het mid de HDS134 en een leuke Seas tweeter erbij.
Die ring radiators van Scan Speak zijn echt geweldig. (vooral in prijs
JanC
Goede morgen,
Ik heb toch maar mijn neiging tot zelfoverschatting bedwongen en ga afzien van een SF-kloon ondanks de prachtige resultaten van Edo, Tmi en wie weet nog meer.
Vele twijfels en menigen over de verschillende drivers hebben uiteindelijk ook hier geleid tot een definitieve keuze voor Peerless. 2 x een HDS164, een HDS134 en een HDS tweeter.(hoewel ik niet weet of Sander Sassen nog dezelfde mening over deze Peerlessssss
tweeter heeft) Die tweeter moet SSS-loos zijn!!!
Die vier units moeten een strakke vloerstaander gaan laten zingen. Maar nu.….. vragen.
4 units in één grote kast? Basreflex?
2 compartimenten één voor hoog en één voor laag? 2 x basreflex of één dicht en één basreflex?
Wellicht het laag in een TL met daarop een compartiment voor het hoog?
Ik heb nog geen keuze kunnen maken.
En dan, hoe bereken je zoiets?
Ik speel met een PrimaLuna ProLogue Two KT-88 geïntegreerde buizenversterker op Magnepan MG12 magnetostaten.
Ik ben niet echt ontevreden over mijn Maggies. Ik ben een hoog liefhebber, graag helder, maar ga me steeds meer ergeren aan scherpe eSSsen. Ik heb daarover ook al diverse fora bezocht en verschillende mogelijke oplossingen bekeken maar tot nu toe zonder bevredigend resultaat. Het laag hoeft voor mij niet per definitie lager maar mag wel meer inhoud hebben. Niet méér laag maar ronder, voller laag en zeker geen boem. In totaliteit meer dynamiek, attack. Het is tijd voor een verbetering. Mijn muziekkeuze is heel divers: van pop tot klassiek, van jazz tot wereldmuziek. Géén fanatieke rock liefhebber (hoewel soms), geen punk of trance. Die Sonus Fabers zouden echt eerste keus zijn maar…….helaas.
Inmiddels WinISD Pro gevonden maar daar zal ik nog veel tijd in moeten investeren.
Misschien kom ik wel een bestaand ontwerp tegen.
Laat nog eens wat horen.
Gegroet,
JanC
Ik heb toch maar mijn neiging tot zelfoverschatting bedwongen en ga afzien van een SF-kloon ondanks de prachtige resultaten van Edo, Tmi en wie weet nog meer.
Vele twijfels en menigen over de verschillende drivers hebben uiteindelijk ook hier geleid tot een definitieve keuze voor Peerless. 2 x een HDS164, een HDS134 en een HDS tweeter.(hoewel ik niet weet of Sander Sassen nog dezelfde mening over deze Peerlessssss
Die vier units moeten een strakke vloerstaander gaan laten zingen. Maar nu.….. vragen.
4 units in één grote kast? Basreflex?
2 compartimenten één voor hoog en één voor laag? 2 x basreflex of één dicht en één basreflex?
Wellicht het laag in een TL met daarop een compartiment voor het hoog?
Ik heb nog geen keuze kunnen maken.
En dan, hoe bereken je zoiets?
Ik speel met een PrimaLuna ProLogue Two KT-88 geïntegreerde buizenversterker op Magnepan MG12 magnetostaten.
Ik ben niet echt ontevreden over mijn Maggies. Ik ben een hoog liefhebber, graag helder, maar ga me steeds meer ergeren aan scherpe eSSsen. Ik heb daarover ook al diverse fora bezocht en verschillende mogelijke oplossingen bekeken maar tot nu toe zonder bevredigend resultaat. Het laag hoeft voor mij niet per definitie lager maar mag wel meer inhoud hebben. Niet méér laag maar ronder, voller laag en zeker geen boem. In totaliteit meer dynamiek, attack. Het is tijd voor een verbetering. Mijn muziekkeuze is heel divers: van pop tot klassiek, van jazz tot wereldmuziek. Géén fanatieke rock liefhebber (hoewel soms), geen punk of trance. Die Sonus Fabers zouden echt eerste keus zijn maar…….helaas.
Inmiddels WinISD Pro gevonden maar daar zal ik nog veel tijd in moeten investeren.
Misschien kom ik wel een bestaand ontwerp tegen.
Laat nog eens wat horen.
Gegroet,
JanC
Laatst gewijzigd door JanC op di 20 mar 2007, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor wat betreft mogelijke klank problemen (SSS-klanken) kan je even contact opnemen via onderstaande link.
Rick Paap is altijd bereid om je probleem mogelijkerwijs op te lossen. (of niet, natuurlijk)
http://www.dynamic-solutions.nl/
Rick Paap is altijd bereid om je probleem mogelijkerwijs op te lossen. (of niet, natuurlijk)
http://www.dynamic-solutions.nl/

