Kan mijn NAD mijn 160 liter kasten aan?
Moderator: Beheerdersteam
Kan mijn NAD mijn 160 liter kasten aan?
Ooit komt er nog een krachtiger versterker, maar voorlopig moet mijn NAD 350 mijn 160 liter zelfbouwkasten met Adire Tempest 15" woofers aansturen. Heeft dat uberhaupt wel zin of ga ik dat echt merken aan het geluid?
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Kan mijn NAD mijn 160 liter kasten aan?
De kastinhoud van de boxen heeft niks te maken met of jou versterker dat kan aansturen. De dia van jou units ook niet. De impedantie van de boxen wel.haansch schreef:Ooit komt er nog een krachtiger versterker, maar voorlopig moet mijn NAD 350 mijn 160 liter zelfbouwkasten met Adire Tempest 15" woofers aansturen. Heeft dat uberhaupt wel zin of ga ik dat echt merken aan het geluid?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Het gaat hier blijkbaar niet om een setup met een subwoofer, maar om een normaal 3-wegsysteem, met een Seas H149 als middentoner (slechts 109 mm). Dat wordt hier niet genoemd, maar toevallig las ik dat in een van Haansch's andere topics m.b.t. de wooferkeuze.Soundexcel schreef:een 15" driver gaat niet mooi klinken als je die op 300gz crost.
Het is aan te raden om dit tussen de 100/120 te houden.
In zo'n 3-wegsysteem zou ik beslist een stuk hoger crossen, want ik denk dat het middentonertje anders nogal snel vervormt, en de totale belastbaarheid zal er drastisch door beperkt worden.
Waarom trouwens een subwoofer als driver voor een 3-wegsysteem? In de regel breken die nogal snel op, en dat hoor je liever ook niet terug in de weergave.
Beste Haansch,
in je diverse topics zie ik al diverse keren opmerkingen voorbij komen dat je huidige aanpak BESLIST NIET GAAT WERKEN. Echter ik zie je gewoon verder gaan op deze weg. Wellicht is het verstandig om even de zaken op een rijtje te zetten voordat je geld uitgeeft.
1. een 2 of 3 weg speaker heeft een filter nodig SPECIFIEK voor betreffende units.
2. niet iedere driver is geschikt voor iedere toepassing.
in je diverse topics zie ik al diverse keren opmerkingen voorbij komen dat je huidige aanpak BESLIST NIET GAAT WERKEN. Echter ik zie je gewoon verder gaan op deze weg. Wellicht is het verstandig om even de zaken op een rijtje te zetten voordat je geld uitgeeft.
1. een 2 of 3 weg speaker heeft een filter nodig SPECIFIEK voor betreffende units.
2. niet iedere driver is geschikt voor iedere toepassing.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik vermoed dat Haansch het piekvermogen van de linker en rechter woofer bij elkaar optelt, en er nog eens zo'n 400W bij rekent voor de middentoner en tweeter. Voor de Seas H149/CA11RCY wordt echter een 'long term maximum power' van 60W opgegeven, en een 'operating power' van 10W (96dB/1m) bij fullrange gebruik. Met een beetje geluk komt de totale belastbaarheid wellicht uit op 120W per box, maar dan moet je vooral niet ver onder de 360Hz crossen. Een woofer van 100W RMS is hier feitelijk al toereikend, en een versterker van 2x80W zal daar geen enkele moeite mee hebben (als hij tenminste niet 2x80W PMPO is).sietse schreef:Nou er komt vast en zeker geluid uit en het zal ook nog wel goed kunnen klinken. Maar waarom 1600Watt speakers? Is het voor thuis of voor de disko?haansch schreef:Een versterker van 2 x 80 watt kan dus prima woofers van 1600 watt aansturen...?
Ik zou me dus niet druk maken over het vermogen van de woofer en de versterker, en voornamelijk op de overige eigenschappen letten bij het selecteren van een woofer.
Heren,
Even wat verheldering:
Ik realiseer mij dat je een filter koopt n.a.v. de drivers en niet vice versa. Wat is helaas het geval geweest: ik had al bestaande 160l kasten met oude 15" PA speakers. Aan de hand hiervan heb ik een nieuwe Seas middentoner en tweeter gekocht, omdat de oude niet volstonden. Bij Speaker & Co hebben ze gemeten en mij een passief filter aangeraden met een crossover van 500/3000. Ik dacht dat ik zo wel klaar was.
Twee dagen later heeft mijn zoontje met veel enthosuiasme met een kleurpotlood in één van de 15" zitten prikken. Vandaar moet ik nu nieuwe 15" woofers aanschaffen. Tot nu toe komt de RCF L15P200AK het beste uit mijn berekeningen én de tests op internet, dus dat is mooi. Deze heeft eenn bereik van 35-1000 dus ik kan hem mooi op 500 hz laten overgaan naar de middentoner.
O ja, die L15P200AH heeft toch echt dat 1600 watt vermogen, zie http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... P200AK.pdf. Dat ga ik natuurlijk never gebruiken, maar ja...
En natuurlijk meteen een 15" rooster besteld bij BMM...
Even wat verheldering:
Ik realiseer mij dat je een filter koopt n.a.v. de drivers en niet vice versa. Wat is helaas het geval geweest: ik had al bestaande 160l kasten met oude 15" PA speakers. Aan de hand hiervan heb ik een nieuwe Seas middentoner en tweeter gekocht, omdat de oude niet volstonden. Bij Speaker & Co hebben ze gemeten en mij een passief filter aangeraden met een crossover van 500/3000. Ik dacht dat ik zo wel klaar was.
Twee dagen later heeft mijn zoontje met veel enthosuiasme met een kleurpotlood in één van de 15" zitten prikken. Vandaar moet ik nu nieuwe 15" woofers aanschaffen. Tot nu toe komt de RCF L15P200AK het beste uit mijn berekeningen én de tests op internet, dus dat is mooi. Deze heeft eenn bereik van 35-1000 dus ik kan hem mooi op 500 hz laten overgaan naar de middentoner.
O ja, die L15P200AH heeft toch echt dat 1600 watt vermogen, zie http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... P200AK.pdf. Dat ga ik natuurlijk never gebruiken, maar ja...
En natuurlijk meteen een 15" rooster besteld bij BMM...
Heb je gezien dat de gevoeligheid van die woofer in vergelijking tot je middentoner en tweeter erg hoog ligt?
Als je het filter dan aanpast aan de units, zal je de woofer flink moeten dempen. Het dempen van een woofer is natuurlijk erg zonde wat betreft efficient omgaan met versterkervermogen.
Je moet je niet blind staren op vermogens. Die 15"woofer die je aanwijst heeft 95dB/1watt efficientie. Met 1 watt pomp je daar dus 95 dB uit, terwijl jouw middentoner daar iets meer voor nodig zal hebben. ( jouw seas mid zit op 86dB)
Als je een `100 watt amp hebt haal je meer dan 110 dB uit jouw woofer! Dat lukt natuurlijk nooit met de seas middentoner.
Mooi integreren met een passief filter op je woofer wordt dus moeilijker of je moet zo laag filteren kunnen dat je gebruik maakt van de afval die de woofer in een gesloten kast heeft.
Als je de http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... P200AK.pdf wil gebruiken heb je dus meer aan een middentoner en tweeter met wat meer oppervlakte en efficientie. Of Toch echt actief gaan in het laag en gebruik maken van een actief filter of een subamp met ingebouwd filter. (nadeel van een subamp is dat je moet crossen op max 150 Hz)
Als je het filter dan aanpast aan de units, zal je de woofer flink moeten dempen. Het dempen van een woofer is natuurlijk erg zonde wat betreft efficient omgaan met versterkervermogen.
Je moet je niet blind staren op vermogens. Die 15"woofer die je aanwijst heeft 95dB/1watt efficientie. Met 1 watt pomp je daar dus 95 dB uit, terwijl jouw middentoner daar iets meer voor nodig zal hebben. ( jouw seas mid zit op 86dB)
Als je een `100 watt amp hebt haal je meer dan 110 dB uit jouw woofer! Dat lukt natuurlijk nooit met de seas middentoner.
Mooi integreren met een passief filter op je woofer wordt dus moeilijker of je moet zo laag filteren kunnen dat je gebruik maakt van de afval die de woofer in een gesloten kast heeft.
Als je de http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... P200AK.pdf wil gebruiken heb je dus meer aan een middentoner en tweeter met wat meer oppervlakte en efficientie. Of Toch echt actief gaan in het laag en gebruik maken van een actief filter of een subamp met ingebouwd filter. (nadeel van een subamp is dat je moet crossen op max 150 Hz)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat is een heel andere woofer dan de Adire Tempest welke je tot nu toe noemde.haansch schreef:O ja, die L15P200AH heeft toch echt dat 1600 watt vermogen, zie http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... P200AK.pdf. Dat ga ik natuurlijk never gebruiken, maar ja...
Maar nu je toch van de subwoofers afstapt: waren de door Geenius genoemde Ciare woofers niets voor je? Die zijn 300W en de resonantiefrequentie is gelijk. Weliswaar hebben ze ook een hoog rendement, maar hij zag dat niet als een probleem. Hem kennende helpt hij je vast op weg met een filtervoorstel voor die woofers.
Hier een rechtstreekse link naar die drivers op zijn homepage, en datasheet. Verkijk je niet op de afmeting van de magneet, want hij is uitgerust met een dubbele neodymium magneet (veel krachtiger dan een ferriet magneet).
In een dipoolopstelling is dat rendement inderdaad geen probleem en is dat juist erg mooi! In een gesloten kast zou ik dan zoeken naar een woofer die wat lager gaat in een gesloten kast en daarvoor iets minder rendement heeft, om zo mooier aan te sluiten op het mid. Maja is maar een ideeMarp schreef:Dat is een heel andere woofer dan de Adire Tempest welke je tot nu toe noemde.haansch schreef:O ja, die L15P200AH heeft toch echt dat 1600 watt vermogen, zie http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... P200AK.pdf. Dat ga ik natuurlijk never gebruiken, maar ja...Voor deze woofer kan je 800W aanhouden (AES gemeten). Nog heel wat, maar het scheelt alweer de helft.
Maar nu je toch van de subwoofers afstapt: waren de door Geenius genoemde Ciare woofers niets voor je? Die zijn 300W en de resonantiefrequentie is gelijk. Weliswaar hebben ze ook een hoog rendement, maar hij zag dat niet als een probleem. Hem kennende helpt hij je vast op weg met een filtervoorstel voor die woofers.
Hier een rechtstreekse link naar die drivers op zijn homepage, en datasheet. Verkijk je niet op de afmeting van de magneet, want hij is uitgerust met een dubbele neodymium magneet (veel krachtiger dan een ferriet magneet).
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
In 1e instantie zouden de meesten van ons dat doen, incluis mezelf. Het zijn echter Tony's woorden dat het rendementsverschil geen probleem is, en dat het rendement vrij makkelijk is te doseren met een grotere spoel, eventueel in combinatie met een redelijk grote weerstand parallel erover. Die woorden kwamen als reactie op mijn opmerking over rendement, toen Tony zijn Ciare's voorstelde. Het lijkt me dus sterk dat Tony hem niet op weg helpt met het filter, als Haansch zijn woofers worden zou gebruiken. Een betere opstap lijkt me moeilijk te bedenken.Montana schreef:In een gesloten kast zou ik dan zoeken naar een woofer die wat lager gaat in een gesloten kast en daarvoor iets minder rendement heeft, om zo mooier aan te sluiten op het mid. Maja is maar een idee![]()
Zie deze post.
@Haansch: beide drivers (ook de door jou genoemde) hebben een Fs van 38Hz, en het vermogen van de Ciare is 300W.
