Waarom leveren fabrikanten van drivers geen meet data?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
niels007

Waarom leveren fabrikanten van drivers geen meet data?

Bericht door niels007 »

Ooit, maanden geleden, heb ik een mail gestuurd naar Seas. Waarom we alleen PDF's kunnen downloaden en niet de SPL / impendantie data in een excel achtig bestand.

Die data *is* er toch? Ze hebben het ooit gemeten.. Seas zou blijk geven van haar vertrouwen in constante kwaliteit om deze meet data als 'eerste basis' te publiceren zodat zelfbouwers al voor het aanschaffen een aardige simulatie kunnen doen om zeker(der) te zijn dat de drivers en filters zich zo kunnen gaan gedragen als men graag wil!

Maar uiteraard heb ik geen reactie gehad.. Is het zo'n gek idee? Visaton levert een super software simulatieprogramma met alle drivers in een keurige database. Je kan naar hartelust simuleren en, waarschijnlijk, inclusief effecten als vorm van de baffle / afschuining etc, een beeld krijgen van de nog te bouwen speaker.

M.i. kan dit de efficiency (tijd en geld) van het project ten goede komen. Uiteraard moet je het systeem na bouwen goed nameten. Maar de kans dat je puur vanuit software simuleert met een 90% resultaat lijkt me groter als fabrikanten de grafieken met x/y data beschikbaar stelden! Nu zou ik drivers moeten kopen, meten, en dan pas kan ik simuleren.... Niet ideaal!

Meningen? :)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

D'r zijn een aantal tools waarmee je de data vanaf een PDF datasheet kan importeren, vaak is 't wel handwerk, maar als je geen metingen kunt doen is dit beter dan niks. SPLtrace is de software die ik daarvoor gebruik, Google maar even dan vind je deze freeware software ongetwijfeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
D'r zijn een aantal tools waarmee je de data vanaf een PDF datasheet kan importeren, vaak is 't wel handwerk, maar als je geen metingen kunt doen is dit beter dan niks. SPLtrace is de software die ik daarvoor gebruik, Google maar even dan vind je deze freeware software ongetwijfeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Klopt heb ik een tijdje gebruikt, er is enkel 1 maar, en dat is dezelfde maar die er is waarom Seas niet die gegevens geeft.

Je kast geeft heel wat invloeden. Dit is vrij lastig te simuleren.
Ze meten dus een tweeter in "oneindig grote baffle". Dat is heel wat anders dan een kast van 20 of 10 cm breed.

En voor woofers wordt he nog fftjes wat complexer.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Klang+Ton plaatsen alle resultaten van hun metingen op hun website (ze lopen wel wat achter)
Plaats reactie