Demping Scan Speak Event

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
peejee

Demping Scan Speak Event

Bericht door peejee »

Hoi mensen,

Mijn naam is Peter en ik ben nieuw op dit forum. Sinds enige weken ben ik in het bezit van een set Scan Speak Events.

Nu heb ik alleen een vraag: De speaker klinkt erg goed op iets hardere en op hardere luisternivo's maar zodra de volumeknop omlaag gaat luister ik alleen nog maar naar de tweeter. Best jammer. Nu zag ik dat de bouwer op de bodem (dus in de T-lijn) van de box extra isolatie heeft aangebracht terwijl dit er officieel niet in hoort. Kan het zijn dat dit voor de vermindering van de basweergave zorgt bij de lage volumes? Mijn versterker levert volgens mij meer dan voldoende stroom.
Laatst gewijzigd door peejee op za 14 nov 2009, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Re: Demping Scan Speak Event

Bericht door asterduc »

peejee schreef:
Hoi mensen,

Mijn naam is Peter en ik ben nieuw op dit forum. Sinds enige weken ben ik in het bezit van een set Scan Speak Events. (kant en klaar kunnen overnemen in gelakt MDF :( maar ja oude liefde roest niet. Ik ben van plan er iets moois van te maken met fineer.

Nu heb ik alleen een vraag: De speaker klinkt erg goed op iets hardere en op hardere luisternivo's maar zodra de volumeknop omlaag gaat luister ik alleen nog maar naar de tweeter. Best jammer. Nu zag ik dat de bouwer op de bodem (dus in de T-lijn) van de box extra isolatie heeft aangebracht terwijl dit er officieel niet in hoort. Kan het zijn dat dit voor de vermindering van de basweergave zorgt bij de lage volumes? Mijn versterker levert volgens mij meer dan voldoende stroom.
Dag Peter en welkom op dit forum.

De Event is een 1/4 TL, die heeft als bijzindere eigenschap dat, in tegenstelling tot reflex kasten, lage tonen ook op laag volume goed worden weergegeven.

Daarbij komt nog dat de Scan Speak unit geen compressierand heeft waardoor hij vrij soepel bewegen kan en de mechanische verliezen zeer lineair en klein zijn.
Dus dat is allemaal in tegenspraak tot wat jij hebt ervaren.

Het weghalen van de extra demping kan wel iets wijzigen. Als je zegt dat die demping onderaan is geplaatst, dan zit ie op 1/3 van de lijn, ideaal dus om ongewenste harmonische tegen te houden.
als neveneffect kan hij natuurlijk wel wat druk uit het laag halen.
wat ook kan gebeuren is dat de luchtsnelheid hierdoor aanzienlijk vertraagd waardoor de afstemfrequentie zodaning naar onder gaat dat ie niet meer efficient is voor het weergavegebied.

Ik zou je de raad geven om die extra demping er uit te halen en dan te oordelen.

Let wel. Het is een algemeen gegeven dat bij lage volumes minder bas wordt waargenomen, en dat komt niet alleen door de speaker!

Als laatste opmerking wil ik nog meegeven dat wanneer dit je eerste high-end ervaring is, je nog door een (boem)bas ontwenningskuur zult moeten.
Maar daar wen je vlug aan hoor! The other way around ligt wat moeilijker.

Groeten en nog succes met deze geweldige weergever.

Ed.

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... vent_1.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”