linkwitz riley 24db
Moderator: Beheerdersteam
linkwitz riley 24db
Ik vroeg me ineens het volgende af:
Waarom wordt er in het volgende linkwitz riley 24db filter 2 maal achter elkaar een opamp toegepast?
Kan dit niet in 1 keer?
http://sound.westhost.com/project09.htm
Waarom wordt er in het volgende linkwitz riley 24db filter 2 maal achter elkaar een opamp toegepast?
Kan dit niet in 1 keer?
http://sound.westhost.com/project09.htm
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Volgens mij in theorie wel, maar als dit zo is wordt dit erg moeilijk te berekenen. Ik ken er geen ontwerpvoorbeeld van.
Let bij je actieve filter op een paar dingen:
- de bafflestep-correctie kan doorlopen tot onder de x-over frequentie. als dit zo, zou je ook iets correctie moeten zetten in het actieve filter voor de woofer. (er van uitgaand dat je baffle-step correctie in het passieve mid/hoog filter heb zitten. Je kunt in principe ook de baffle-step-correctie geheel actief doen. Dan moet die schakeling helemaal aan de ingang van het actieve filter komen, dus vóór de high-pass en low-pass secties. Hoe ga jij de bafflestep-correctie doen?
Ik ben wat dit betreft ook wel benieuwd naar de mening van anderen op dit forum???
- de versterkingfactor (gain) in de 2 versterkertakken moet je corrigeren voor het efficiency-verschil tussen woofer en mid.
- je mid-unit kan op de x-frequentie iets afval en fasedraaiing geven. Evenzo voor de woofer. Misschien even simuleren? Dit zou je electronisch kunnen corrigeren. Uiteindelijk moet niet alleen je filter fasecoherent zijn, maar de totale acoustische respons, dus incl. drivers. Ik zoek zelf nog naar sotware waar in het actieve filter + de driver-respons tezamen in kan simuleren. Dat is natuurlijk het mooiste.
Ook ik denk dat ik 4e orde Linkwitz ga filteren.
Is trouwens erg goed artikel dat je aanhaalt, vind ik.
Let bij je actieve filter op een paar dingen:
- de bafflestep-correctie kan doorlopen tot onder de x-over frequentie. als dit zo, zou je ook iets correctie moeten zetten in het actieve filter voor de woofer. (er van uitgaand dat je baffle-step correctie in het passieve mid/hoog filter heb zitten. Je kunt in principe ook de baffle-step-correctie geheel actief doen. Dan moet die schakeling helemaal aan de ingang van het actieve filter komen, dus vóór de high-pass en low-pass secties. Hoe ga jij de bafflestep-correctie doen?
Ik ben wat dit betreft ook wel benieuwd naar de mening van anderen op dit forum???
- de versterkingfactor (gain) in de 2 versterkertakken moet je corrigeren voor het efficiency-verschil tussen woofer en mid.
- je mid-unit kan op de x-frequentie iets afval en fasedraaiing geven. Evenzo voor de woofer. Misschien even simuleren? Dit zou je electronisch kunnen corrigeren. Uiteindelijk moet niet alleen je filter fasecoherent zijn, maar de totale acoustische respons, dus incl. drivers. Ik zoek zelf nog naar sotware waar in het actieve filter + de driver-respons tezamen in kan simuleren. Dat is natuurlijk het mooiste.
Ook ik denk dat ik 4e orde Linkwitz ga filteren.
Is trouwens erg goed artikel dat je aanhaalt, vind ik.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: linkwitz riley 24db
Nee, dat gaat niet. De schakeling resulteert in een max 2de orde filter per opamp. Dat is inherent aan actieve filters: alleen 'bouwblokken' met 1ste of 2de orde filters per opamp.Paul schreef:Ik vroeg me ineens het volgende af:
Waarom wordt er in het volgende linkwitz riley 24db filter 2 maal achter elkaar een opamp toegepast?
Kan dit niet in 1 keer?
Je zou natuurlijk wel een paar passieve elementen kunnen toevoegen om de orde van het filter te verhogen, maar dan ben je in principe passief aan het filteren op lijnniveau.
http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htmHans Nootdorp schreef:In welke software kun je de schakeling van een actief filter invoeren en laten doorrekenen? Niet in WinISD bijv.
de PCD leek mij op 't eerste gezicht ook hiervoor wel geschikt?
moet me ook hier nog wat in verdiepen.....
Re: linkwitz riley 24db
Op dat moment ga ik als ik alles goed begrepen heb het "gelowpassede" (serieweerstand in filter zorgt voor verzwakking..?) kanaal meer verzwakken dan het "gehighpassede"?DIY_Freak schreef:Nee, dat gaat niet. De schakeling resulteert in een max 2de orde filter per opamp. Dat is inherent aan actieve filters: alleen 'bouwblokken' met 1ste of 2de orde filters per opamp.Paul schreef:Ik vroeg me ineens het volgende af:
Waarom wordt er in het volgende linkwitz riley 24db filter 2 maal achter elkaar een opamp toegepast?
Kan dit niet in 1 keer?
Je zou natuurlijk wel een paar passieve elementen kunnen toevoegen om de orde van het filter te verhogen, maar dan ben je in principe passief aan het filteren op lijnniveau.
Das eigenlijk onwenselijk omdat ik dan een potmeter voor het midhoog en hoog moet plaatsen, en dat wil ik eigenlijk voorkomen. misschien toch een extra gainstage op het laag.......
Ik denk weer even verder, 't wordt trouwens voor een speakercombi met oa jouw Seas L26
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Paul, die weerstand in het laag zou op zich geen probleem zijn; bij lage frequenties doet ie niets, maar bij de xover freq. gaat ie wel mee doen (verzwakken), wat je natuurlijk verwacht van een low-pass filter.
Het zit als volgt: Een 4e orde Linkwitz filter is in feite 2 stuks 2e orde Butterworth in cascade. Voor een 2e orde Butterworth heb je naast een C een L of tegenkoppeling (dus een opamp) nodig. Anders klopt het faseverloop nl. niet.
4e orde Linkwitz is dus theoretisch onmogelijk met uitsluitend R en C's. 2e orde Linkwitz kan wel met 1 opamp (veranderen de formules wel!), maar dat wil je vast niet.
Maar waarom zie je op tegen 2 opamps? Neem die mooie nieuwe LM4562. 2 in een dil8 huisje.
1 LM per filter dus. En een halve voor de ingangsbuffer. Eventueel nog een halve voor Linkwitz-correctie (sublaag-boost).
Ga ik ook zo doen. De LM4562's heb ik al liggen.
Het zit als volgt: Een 4e orde Linkwitz filter is in feite 2 stuks 2e orde Butterworth in cascade. Voor een 2e orde Butterworth heb je naast een C een L of tegenkoppeling (dus een opamp) nodig. Anders klopt het faseverloop nl. niet.
4e orde Linkwitz is dus theoretisch onmogelijk met uitsluitend R en C's. 2e orde Linkwitz kan wel met 1 opamp (veranderen de formules wel!), maar dat wil je vast niet.
Maar waarom zie je op tegen 2 opamps? Neem die mooie nieuwe LM4562. 2 in een dil8 huisje.
1 LM per filter dus. En een halve voor de ingangsbuffer. Eventueel nog een halve voor Linkwitz-correctie (sublaag-boost).
Ga ik ook zo doen. De LM4562's heb ik al liggen.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Ik heb zelf met de LM44562 een actief filter gemaakt.
Op dit moment is het een 2weg 2e order LR filter. met bafflestep corretie.
Deze kan je heel mooi toepassen op de ingangs buffer.
Ik ben nu echter bezig met een 3,5weg filter met een 4e order LR filter op het hoog.
Zie hier de PCB. Het is helaas nog niet gelukt om het schema te exporteren.
De formules voor deze filters zijn zo simpel dat je hier echt geen software voor nodig hebt.
Kijk bijvoorbeeld ook op:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
Ik heb ergens op internet een XLS bestand gevonden die alles voor je uitrekent. Kan de site helaas niet meer vinden. Eventueel kan ik hem naar je mailen.
Op dit moment is het een 2weg 2e order LR filter. met bafflestep corretie.
Deze kan je heel mooi toepassen op de ingangs buffer.
Ik ben nu echter bezig met een 3,5weg filter met een 4e order LR filter op het hoog.
Zie hier de PCB. Het is helaas nog niet gelukt om het schema te exporteren.
De formules voor deze filters zijn zo simpel dat je hier echt geen software voor nodig hebt.
Kijk bijvoorbeeld ook op:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
Ik heb ergens op internet een XLS bestand gevonden die alles voor je uitrekent. Kan de site helaas niet meer vinden. Eventueel kan ik hem naar je mailen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Je hebt gelijk: de Linkwitz-filters hoef ik niet zo nodig te simuleren, maar wel het correctiefilter dat zorgt voor compensatie voor de afval en fasedraaiing van mijn mid (soort Linkwitz-correctie dus voor de mid). En misschien nog een klein stukje baffle step correctie voor de woofer.Soundexcel schreef:De formules voor deze filters zijn zo simpel dat je hier echt geen software voor nodig hebt.
@Paul: beter laat dan nooit he ....
Re: linkwitz riley 24db
Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar wellicht ben je al wijzer geworden door het antwoord van Hans N.Paul schreef:Op dat moment ga ik als ik alles goed begrepen heb het "gelowpassede" (serieweerstand in filter zorgt voor verzwakking..?) kanaal meer verzwakken dan het "gehighpassede"?DIY_Freak schreef:Je zou natuurlijk wel een paar passieve elementen kunnen toevoegen om de orde van het filter te verhogen, maar dan ben je in principe passief aan het filteren op lijnniveau.
Das eigenlijk onwenselijk omdat ik dan een potmeter voor het midhoog en hoog moet plaatsen, en dat wil ik eigenlijk voorkomen. misschien toch een extra gainstage op het laag.......
Mocht je nog hulp kunnen gebruiken, m'n mailbox staat openIk denk weer even verder, 't wordt trouwens voor een speakercombi met oa jouw Seas L26
Groet,
Hans L.
Re: linkwitz riley 24db
Thanks in advanceDIY_Freak schreef:Mocht je nog hulp kunnen gebruiken, m'n mailbox staat open
Groet,
Hans L.
@andere Hans,
mbt de Baffle stap correctie, met dank aan de site van Jeroen D het volgende:
http://www.tolvan.com/edge/
Omdat ik mezelf nog niet heb vastgelegd op een overgangsfrequentie en mijn kast wat breder is kan ik bafflestep compensatie wellicht implementeren door de overgangsfrequentie op deze freq te leggen en dan het laag 18 db te filteren en de mid 24.....
Maar ik moet eerst eens kijken hoe de bafflestep gemodelleerd kan worden...... een fraaie tool iig!
Ik werk met SIMetrix om mijn filters te simuleren en door te rekenen. SIMetrix is vrij te gebruiken voor beperkte schakelingen.Hans Nootdorp schreef:In welke software kun je de schakeling van een actief filter invoeren en laten doorrekenen? Niet in WinISD bijv.
http://www.catena.uk.com/site/downloads/download.htm
Laatst gewijzigd door Erwin op do 15 mar 2007, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: linkwitz riley 24db
Nee dit kan niet in een keer want deze sallen-key filter topologie geeft nou eenmaal een helling van 12dB/oct. Als je passieve filtering op line/level ervoor en-of erachter toepast dan beinvloed dat elkaar en krijg je kromme resultaten. Dan is IMHO een groot deel van de winst die je boekt met actief filteren weg.Paul schreef:
Waarom wordt er in het volgende linkwitz riley 24db filter 2 maal achter elkaar een opamp toegepast?
Kan dit niet in 1 keer?
Maar waarom zou je het met 1 OpAmp willen doen?
Wat is er mis met twee opamps?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Is inderdaad mooi tooltje. Heb ik ook mee gespeeld.
Paul, jouw idee met 18/24 db filtethelling gaat volgens mij niet werken. Je krijgt volgens mij dan een dip rond de xover freq., terwijl je juist het laag moet versterken.
Ik heb een circuitje met een opamp (die tevens je ingangsbuffer kan zijn). Volgens mij van True Audio. (waar in de formule een fout zat)
In een eigen spreadsheet heb ik de overdracht van het circuit in formule gezet.
Met EDGE bepaal je eerst de benodigde +3 dB frequentie van je correctiecircuit. Daarna kan ik in mijn spread sheet (met "doelzoeken") de waarde van de C bepalen en zo de +3 dB freq. op de goede plek leggen.
Wel moet je zelf eerst bepalen of je wel 6 dB baffle step correctie wilt. Er wordt nog wel eens 3 of 4 dB aangehouden. Heeft met boxplaatsing en ruimteacoustiek te maken. Om het makkelijke te houden.
Als je interesse hebt kan ik je de spread sheet wel mailen. Ook aan eventuele andere gegadigden...
Paul, jouw idee met 18/24 db filtethelling gaat volgens mij niet werken. Je krijgt volgens mij dan een dip rond de xover freq., terwijl je juist het laag moet versterken.
Ik heb een circuitje met een opamp (die tevens je ingangsbuffer kan zijn). Volgens mij van True Audio. (waar in de formule een fout zat)
In een eigen spreadsheet heb ik de overdracht van het circuit in formule gezet.
Met EDGE bepaal je eerst de benodigde +3 dB frequentie van je correctiecircuit. Daarna kan ik in mijn spread sheet (met "doelzoeken") de waarde van de C bepalen en zo de +3 dB freq. op de goede plek leggen.
Wel moet je zelf eerst bepalen of je wel 6 dB baffle step correctie wilt. Er wordt nog wel eens 3 of 4 dB aangehouden. Heeft met boxplaatsing en ruimteacoustiek te maken. Om het makkelijke te houden.
Als je interesse hebt kan ik je de spread sheet wel mailen. Ook aan eventuele andere gegadigden...
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 22 mar 2007, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
