De signaaldraad soldeer ik altijd, maar moet ik de mantel/afscherming eigenlijk solderen aan de connector? Wat zijn de voor- en nadelen?
Ik kan mij voorstellen dat het de duurzaamheid van de verbinding bevordert als je wel soldeert, omdat er dan minder snel oxidatie zal optreden.
Veel connectoren zijn niet geschikt om de mantel/afscherming te solderen. Je kan bij dergelijke connectoren de mantel slechts klemmen. Andere bieden die mogelijkheid juist wel.
Kan ik dan concluderen dat connectoren waarbij solderen niet kan, eigenlijk niet eens de moeite waard zijn om te kopen?
Zoals deze:
Ziet er leuk uit, maar het is mij nog niet gelukt om de buitenmantel hieraan te solderen.
Hoe ziet dat binnenwerk eruit, soldeerlip, of moet je een grote massa warm stoken om de mantel eraan te kunnen solderen?
In dat geval is snel werken met een forse bout (100W) aan te bevelen, anders beschadig je waarschijnlijk de isolatie.
Bij deze connectoren kan je de signaaldraad prachtig bevestigen. De pin is volledig hol en de signaaldraad past er dan ook goed in. Even goed en snel verwarmen, tin erin en de draad en het zit goed vast. Maar er is totaal geen ruimte voor de buitenmantel, laat staan voor een klein beetje extra tin. Veel te weinig ruimte, erg krap. Nee, het is een domme plug...