Subwoofer met dubbele aansluiting

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sietse

Subwoofer met dubbele aansluiting

Bericht door sietse »

Sub woofer unit met dubbele aansluiting, tja, iemand onder mijn antiek blonde haren zegt dat ik het moet weten, maar ja, dan zal het wel lang geleden zijn dat ik er mee werd geconfronteerd. Zit ik een subje open te maken omdat de rest niet meer werkt, zie ik dus die woofer. Altec Lansing, voorwaar een voor mij gerenomeerd luidspreker fabrikant, maar hoe zit het ook al weer met een dergelijke unit..?.. :roll:
Bijlagen
sub.jpg
bartsegers

Bericht door bartsegers »

2x 8 ohm, of 2 x 6 ohm etc.

Wat wil je weten ?
sietse

Bericht door sietse »

Hij wordt van af de print twee keer aangestuurd. Hij heeft dus twee paar aansluitingen.
Bijlagen
sub 2.jpg
richard

Bericht door richard »

Meten is weten (eigenlijk denken te weten).
sietse

Bericht door sietse »

Hij heeft dus twee spoelen van 4 ohm die niet met elkaar in verbinding staan. :?:
richard

Bericht door richard »

Dan kun je ze in serie zetten om 8 Ohm te krijgen. Dergelijke woofers zijn ook gemaakt door Visaton met de bedoeling om met één woofer in een subwoofer een stereosignaal weer te geven (eigenlijk onzin). Focal had ze ook, de DB (double bobine) modellen.

Je kan ook met het filter stoeien, de ene spreekspoel filteren op bijvoorbeeld 250 Hz en de andere op 800 Hz of hoger om de lage middentonen weer te geven, dan heb je extra aandrijving in het laag.
Laatst gewijzigd door richard op ma 12 mar 2007, 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
pompebled

Bericht door pompebled »

sietse schreef:
Hij heeft dus twee spoelen van 4 ohm die niet met elkaar in verbinding staan. :?:
Je kunt dan elke spreekspoel apart aansturen met een eindtrap stabiel aan 4 Ohm.

Of je stuurt beide spoelen in serie (8 Ohm) of parallel (2 Ohm) aan met één eindtrap, die in het laatste geval dus stabiel aan 2(!) Ohm moet zijn...

Groeten, Jan.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Wat is daar nu het voordeel van? Vraag ik mij zo af...
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Digidoo schreef:
Wat is daar nu het voordeel van? Vraag ik mij zo af...
Gewoon flexibiliteit. Je kunt zelf de impedantie kiezen die het beste bij je versterker past. Maar je kunt ook gaan truc'en door een servo circuit aan de sluiten aan de tweede spreekspoel. Of bijvoorbeeld 1 spreekspoel aan de versterker en de tweede kortsluiten met een weerstand. Afhankelijk van de waarde van de weerstand, verandert de Qts, oftewel een passieve regeling van het verloop van de woofer in een gegeven kastinhoud!

www.adireaudio.com heeft ooit een paper geschreven over DVC woofers. Dat moet nog wel op de site staan.
Plaats reactie