Welke 15" units???

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Welke 15" units???

Bericht door haansch »

Ik ben op zoek naar 15" speakers voor mijn gesloten 3-weg hifi-kasten van 160 liter. Wie kan mij een tip geven wat betreft het merk/type (ik zie het verschil niet zo heel duidelijk tussen PA en hifi woofers).

Enorm bedankt alvast voor een tip, want ik heb heel internet afgestroopt, zie veel aanbiedingen van Beyma, 18 Sound en ga zo maar door, maar kan geen keuze maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welke 15" units???

Bericht door richard »

haansch schreef:
Ik ben op zoek naar 15" speakers voor mijn gesloten 3-weg hifi-kasten van 160 liter.
Je hebt al een bestaande kast?
Wie kan mij een tip geven wat betreft het merk/type (ik zie het verschil niet zo heel duidelijk tussen PA en hifi woofers).
Een PA woofer heeft doorgaans een hoog rendement, is zwaar belastbaar en heeft een hoge resonantiefrequentie (Fs). Ze zijn groot en vaak te herkennen aan een (geweven) zig-zag rolrand en een pakking op de voorzijde van de bevestigingsrand.

typische PA-woofer:
Afbeelding

Een hifiwoofer is wat lager belastbaar, heeft een wat lager rendement maar ook een lagere Fs. Ze hebben een rubber rolrand en zijn bedoeld om vlak in de behuizing te bouwen. 15" zul je trouwens niet zo snel vinden als hifi-woofer.
Enorm bedankt alvast voor een tip, want ik heb heel internet afgestroopt, zie veel aanbiedingen van Beyma, 18 Sound en ga zo maar door, maar kan geen keuze maken.
Het zal niet meevallen voor een bestaande kast een woofer te zoeken. Ook moet de woofer aansluiten op de middentoner en tweeter, deze moeten dus ook bekend zijn. De woofer sluit aan middels een filter, zijn hier gegevens van bekend?
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Misschien staat hier wat tussen

http://ldsg.snippets.org/sect-7-woofs.php#WOOF-15-

Ik zou zeggen kijk eens naar Adire (moet je wel laag wissen, onder de 150 hz schat ik)
http://www.adireaudio.com/
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Bericht door haansch »

Het zijn inderdaad bestaande gesloten kasten van loodzwaar 25 mm hout. Tweeter en midden heb ik inmiddels vervangen door een Seas H587 (tweeter) en een Seas H149 (midden), gekocht bij Speaker & Co in Haarlem.

Scheidingsfilter en woofers (merk: Schneider... ) moet ik nog vervangen, met een budget zo rond de € 400 voor de woofers. Ik dacht zelf aan een Beyma, Fane of 18 Sound...

Is het verschil tussen PA en hifi bassen dan zo hoorbaar?
Ik begrijp inmiddels dat Adire een merk is in hifi woofers, vnl gebruikt in car hifi overigens...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik kan de Ciare 15.75Ndw2 aanraden waarvan ik er nog twee te koop heb : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ight=ciare :wink:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Download even een programmaatje die je helpt te berekenen wat de systeem resonantie wordt voor jouw kast (met een gesloten systeem)

Bv de spreadsheet hier http://www.diysubwoofers.org/sld/

JE zult zien dat veel PA woofers op een tamelijk hoge systeemresonantie frequenties uitkomen in een 160l gesloten kast (bv 80 hz)

Bv deze beyma http://www.bmm-electronics.com/document ... /15g40.pdf

geeft in een 160 liter gesloten kast een f3 van 103 hz bij een Qb van 0.42. Niet echt wat je wilt met zo'n grote unit. Je moet dus op zoek naar een 15" die in jouw kast voldoende laag gaat. Dat zijn meestal units met een wat zwaardere konus (en wat lager rendement).
Voor gesloten systemen moet je minimaal de Vas, Fs en Qtc invullen (en je netto kastvolume natuurlijk). Een Qb tussen 0.6 en 0.8 is netjes.

25 mm hout vind ik voor een 15" niet overdreven dik. Hopelijk is de kast
van binnen goed verstevigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Volgens mij heb je een probleempje: de Seas H 149/CA11RCY heeft een rendement van slechts 86dB/1W/1m. Bij een tweeter of middentoner kan je het rendement nog aanpassen met een weerstand, maar bij een woofer gaat dat niet. Dat betekent dat je op zoek moet naar een woofer met een bijpassend rendement en dat PA-woofers afvallen.

Een andere oplossing is overstappen op actieve filtering of bi-amping, zodat de woofer een eigen versterker krijgt. Het is dat de H149 nogal klein is om laag in te zetten, maar anders had je eenvoudig een subwooferversterker kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Marp schreef:
Volgens mij heb je een probleempje: de Seas H 149/CA11RCY heeft een rendement van slechts 86dB/1W/1m. Bij een tweeter of middentoner kan je het rendement nog aanpassen met een weerstand, maar bij een woofer gaat dat niet. Dat betekent dat je op zoek moet naar een woofer met een bijpassend rendement en dat PA-woofers afvallen.

Een andere oplossing is overstappen op actieve filtering of bi-amping, zodat de woofer een eigen versterker krijgt. Het is dat de H149 nogal klein is om laag in te zetten, maar anders had je eenvoudig een subwooferversterker kunnen gebruiken.
Rendement is geen probleem, door het toepassen van een grotere serie spoel dan de formules aangeven, knijp je het midden dat uit de woofer komt zodat hij aansluit op de mid.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Geenius schreef:
Marp schreef:
Volgens mij heb je een probleempje: de Seas H 149/CA11RCY heeft een rendement van slechts 86dB/1W/1m.
Rendement is geen probleem, door het toepassen van een grotere serie spoel dan de formules aangeven, knijp je het midden dat uit de woofer komt zodat hij aansluit op de mid.
Is dat niet enkel als je over slechts een paar dB verschil praat, en wanneer je filtert binnen het bereik waar de woofer van zichzelf begint af te vallen?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Marp schreef:
Geenius schreef:
Marp schreef:
Volgens mij heb je een probleempje: de Seas H 149/CA11RCY heeft een rendement van slechts 86dB/1W/1m.
Rendement is geen probleem, door het toepassen van een grotere serie spoel dan de formules aangeven, knijp je het midden dat uit de woofer komt zodat hij aansluit op de mid.
Is dat niet enkel als je over slechts een paar dB verschil praat?
Nee, is vrij makkelijk te doseren eventueel in combinatie met een redelijk grote weerstand parallel over de spoel. :wink:
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Bericht door haansch »

Dit klinkt voor een leek allemaal vrij ingewikkeld. Ik begrijp dat ik het best op zoek kan gaan naar een woofer met een relatief laag rendement als ik niet wil gaan sleutelen aan mijn scheidingsfilter. Die Ciare's leken mij prachtig, maar vallen daarmee af...

Weet iemand dan nog wellicht waar je die 15" hifi-versies kunt kopen?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Kijk eens naar oudere JBL woofers.
Dit zijn woofers die met zeer weinig vermogen zeer goed presteren.

Ik heb deze erg veel gebruikt bijvoorbeeld glijbanen, w-bins etc.
Deze werden werden aangestuurd door simpele SA versterkers die 300 tot 600 watt leverde.

Goed rendement.
Laage Fs.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

haansch schreef:
Dit klinkt voor een leek allemaal vrij ingewikkeld. Ik begrijp dat ik het best op zoek kan gaan naar een woofer met een relatief laag rendement als ik niet wil gaan sleutelen aan mijn scheidingsfilter. Die Ciare's leken mij prachtig, maar vallen daarmee af...

Weet iemand dan nog wellicht waar je die 15" hifi-versies kunt kopen?
Nadat je de originele units vervangen hebt moet je toch zowiezo aan je scheidingsfilter gaan sleutelen?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

haansch schreef:
Dit klinkt voor een leek allemaal vrij ingewikkeld. Ik begrijp dat ik het best op zoek kan gaan naar een woofer met een relatief laag rendement als ik niet wil gaan sleutelen aan mijn scheidingsfilter. Die Ciare's leken mij prachtig, maar vallen daarmee af...

Weet iemand dan nog wellicht waar je die 15" hifi-versies kunt kopen?
Ik ben even aan het prutten geweest met de (zacht opgehangen) 15"woofers van Monacor en de meeste gaan in 160L inderdaad niet erg diep (zeker voor het konusoppervlak).

Als je er een bassreflex van maakt, is het een héél ander verhaal, dan is 35Hz een eitje ( b.v.: SPH-390CTC in een 160L BR kast).
Deze woofers zijn helaas niet de goedkoopste...

Ook de SP-380P doet het goed in 160L BR (37Hz) en is goedkoper.

Groeten, Jan.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Adire Tumult 15D4 doet in 160 l gesloten een f3 van 29 hz bij Qb 0.66. Maar die wil je niet wisselen boven 120 hz (dus moet je eigenlijk actief wisselen). Zou ik wel de Baffle 2x zo dik maken anders scheurt ie uit.

Mijn Lambda SB12 geeft overigens een f3 van 27 hz in 120 l gesloten. Qb is dan helaas 0.8 (grotere kast ging niet meer, bruto zijn ze al 180 liter). Natuurlijk zal de 15" meer voelbaar zijn (ook voor de buren).

Voor de meeste wat hogere rendements 15" woofers is natuurlijk een mooie strak getunede BR een goede optie.

Of je zaagt de achterkant eruit en maakt een open baffle ;)
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Bericht door haansch »

Op internet komt de Beyma 15LX60 erg goed uit de testen, ook voor hifi gebruik. Hier de specificaties:

http://www.beyma.de/seiten/beymatable/pdf/15LX60.pdf

Is dit wat, of is het rendement echt te hoog (98 dB)?

Of moet ik er dan toch echt baspoorten in gaan maken?
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Hoort inderdaad in een BR thuis en gezien het rendements verschil zou ik actief gaan wisselen (met een eindversterker voor het laag en een eindversterker voor de rest) met een crossover waarmee je goed de nivoverschillen kunt overbruggen.

Verder mooie woofer, zal het goed doen met live muziek.

Je kunt ook je mid inruilen voor een PHL ofzo.
haansch
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 mar 2007, 19:51

Bericht door haansch »

De Adire Tempest komt in mijn kast uit op een f3 van 35 en dat is dus wel interessant.

http://www.acoustic-visions.com/~acoust ... t_classic/

Weet iemand waar in Nederland je deze dingen kunt krijgen?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als je dan nog een passief membraan aan de achterzijde maakt, kom je er wel.

verkrijgbaarheid zou ik 1 2 3 niet weten in Nederland
Plaats reactie