jan
Mijn eigen CNC frees
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
en dat was de theorie.
In de praktijk was het natuurlijk nougabollen (vlaams voor ... hmm, hoe drukt een echte Hollander zich uit als het resultaat niet is wat ie had gehoopt!)
Het stuk werd nu groter gefreesd als op de tekening.
Dit euvel is nu verholpen door:
- het afzetten van automatische verschaling volgens bladgrootte. Staat nu op 2540%.
- het aanpassen van de meetunits binnen PCNC, van 1/40 naar 1/1000.
Als deze aanpassingen samen met de eerder vermelde vectornauwkeurigheid op 0,1mm wordt gezet, dan zijn de rondingen net zo maai als ze op de Corel Draw tekening getekend zijn.
Maar als ik er iemand enorm plezier mee kan doen en er zelf niet onder stress door kom te staan dan zijn er zeker mogelijkheden.
Groeten,
Ed.
In de praktijk was het natuurlijk nougabollen (vlaams voor ... hmm, hoe drukt een echte Hollander zich uit als het resultaat niet is wat ie had gehoopt!)
Het stuk werd nu groter gefreesd als op de tekening.
Dit euvel is nu verholpen door:
- het afzetten van automatische verschaling volgens bladgrootte. Staat nu op 2540%.
- het aanpassen van de meetunits binnen PCNC, van 1/40 naar 1/1000.
Als deze aanpassingen samen met de eerder vermelde vectornauwkeurigheid op 0,1mm wordt gezet, dan zijn de rondingen net zo maai als ze op de Corel Draw tekening getekend zijn.
Ik weet dat je dit grappig bedoeld Jan, maar je kunt het altijd vragen als je er behoefte aan hebt. Ik ga niet in opdracht tegen betaling werken, daar heb ik niet de ambitie en de tijd voor.Wowly schreef:Betekent dit dat we straks allemaal in corel onze kastontwerpen kunnen aanleveren?![]()
jan
Maar als ik er iemand enorm plezier mee kan doen en er zelf niet onder stress door kom te staan dan zijn er zeker mogelijkheden.
Groeten,
Ed.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dus zal er een forumlid moeten komen die deze ambitie wel heeft..asterduc schreef:Ik ga niet in opdracht tegen betaling werken, daar heb ik niet de ambitie en de tijd voor.
Er is genoeg liefhebberij om zo'n machine te bezitten. Ik denk dat, buiten het geld, het onbekende met deze materie de grote drempel vormt..
Zolang mijn hartje klopt kan ik diegene die zich daarvoor wil opofferen wel voorzien van advies, ervaringen en andere hulp. Daar worden vast een hoop mensen blij van bij het verwezelijken van hun dromen..
Nogmaals: tot 2 kilo (of in meerdere pakketten) kan ik mijn diensten nog voortzetten onder het zonnetje..
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja maar Ed, dat was toch alleen voor niet-betweterige personen? Dwz. ik val al bij voorbaat buiten de boot? Zo'n vriendelijke en aaibare vent als Jan daar zou ik echter altijd tijd voor maken.Maar als ik er iemand enorm plezier mee kan doen en er zelf niet onder stress door kom te staan dan zijn er zeker mogelijkheden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kees,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik krijg 't er warm van, wat ontzettend aardig van je. Ik zou nu haast zo'n fijne freesbank in elkaar gaan sleutelen, alleen waar laat ik 'm? Ik heb een chronisch gebrek aan ruimte.Zolang mijn hartje klopt kan ik diegene die zich daarvoor wil opofferen wel voorzien van advies, ervaringen en andere hulp. Daar worden vast een hoop mensen blij van bij het verwezelijken van hun dromen..
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
SSassen schreef:Ja maar Ed, dat was toch alleen voor niet-betweterige personen? Dwz. ik val al bij voorbaat buiten de boot?Maar als ik er iemand enorm plezier mee kan doen en er zelf niet onder stress door kom te staan dan zijn er zeker mogelijkheden.
Doen Sander, doen.SSassen schreef:Ik zou nu haast zo'n fijne freesbank in elkaar gaan sleutelen,
Kun je alleen maar van leren, en vooral wij ook
Plaatsgebrek? nee, dat is geen reden.
Bij een freesvlak van 500 x 300 bvb zou je machine 700 x 500 kunnen meten met de 500 mm in de hoogte uitstekende Z-as spindel in de hoek.
Het toestel weegt daarbij 30 kg en kan aan de muur worden weggehangen! De controller is zo groot als een Scan Speak tweeterverpakking en de sturing loopt over de plaatselijk computer.
Volgens mij durf je het gewoon niet aan
Jouw beurt Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Gouden regel bij bewerken van materialen:
" Hoe groter de ruimte.. hoe groter de troep"
Wel even in gedachte nemen:
Als je ook metalen wil bewerken, maak de bank dan stijver en zwaarder.. mijn bankje (werkbaar oppervlak 630x930mm , 100mm hoogte) weegt zo'n 250 kilo.. dat hang je niet meer op aan de muur..
Kees
" Hoe groter de ruimte.. hoe groter de troep"
Wel even in gedachte nemen:
Als je ook metalen wil bewerken, maak de bank dan stijver en zwaarder.. mijn bankje (werkbaar oppervlak 630x930mm , 100mm hoogte) weegt zo'n 250 kilo.. dat hang je niet meer op aan de muur..
Kees
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
mochten er geinteresseerden zijn.
Hier is een gezamelijke aankoopsaktie aan de gang.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45746
Groeten,
Ed.
Hier is een gezamelijke aankoopsaktie aan de gang.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45746
Groeten,
Ed.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mja, vind het kortingspercentage nog matig, je bent evengoed zo'n 2500-euro verder, dat moet toch goedkoper kunnen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://wwwhardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://wwwhardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja.. dat kan... Kijk maar eens op cncforum.com. Daar zie je mensen die zelf met kogellagers een geleiding maken, met een eenvoudige schoefdraad een schoefspindel en de hele constuctie uit MDF.. Niet al te dure steppers en eenvoudige stepperdrivers (maximaal half-step), met tweede hands computervoedingen etc..
Kun je voor zo'n 150-200 euro een cnc-bank hebben.. Verwacht er verder niets van... Metaal frezen kun je echt vergeten..
Kees
Kun je voor zo'n 150-200 euro een cnc-bank hebben.. Verwacht er verder niets van... Metaal frezen kun je echt vergeten..
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Da's logisch Kees, maar daar doel ik niet op. Die firma van bovenstaande kortingsactie verkoopt gewoon een berg aluminium extrusie profielen, een paar spindels, wat lagers in nette lagerbussen, stoere stappenmotors, etc. Dat moet toch goedkoper kunnen, d'r zit volgens mij een flinke marge op? D'r zitten geen dure, exotische constructies in, en alle randapparatuur komt zo van de plank bij een andere leverancier.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ga eens uitrekenen wat het zou kosten om het zelf te creeren. www.metallstore.de heeft bijna alles. Dan kun je het net zo mooi en goed maken als je zelf wil.. Sander kennende wordt het wel iets beter dan gemiddeld.. Daar zit dan ook automatisch een hoger prijskaartje aan.. maar dan heb je ook wel wat..
Kees
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kees,
Hou op, want 't begint ernstig te kriebelen en ik heb al meer projecten lopen, d'r zit maar 24-uur in een dag toch? Of kan ik extra uren bijkopen ergens?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hou op, want 't begint ernstig te kriebelen en ik heb al meer projecten lopen, d'r zit maar 24-uur in een dag toch? Of kan ik extra uren bijkopen ergens?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kon 't toch niet laten om even op die link te klikken, dat aluprofiel kost idd. geen drol, paar euro per decimeter, de rest is wat duurder maar kost ook niet de hoofdprijs. Mechanisch een nette frees in elkaar steken moet toch lukken voor een leuke prijs, alleen de besturing, freesmotor en stappenmotoren nog, maar die koop je compleet, ik ben niet van plan om dat zelf te gaan doen als ik d'r aan begin.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kees,
Geef aub. nog eens wat meer links als je wilt. evt. via PM/email, ik wil me even inlezen in de materie. Ik wil vooral even kijken of 't idee wat ik in m'n hoofd heb eenvoudig te realiseren valt, dat gaat 't snelst met kant-en-klare spullen natuurlijk. De meeste commerciele (bouwpakket) CNC frezen die ik zie hebben bv. een constructie die volgens mij niet erg torsiestijf is, of waarbij de freesmotor kan kantelen tov. de bodemplaat.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geef aub. nog eens wat meer links als je wilt. evt. via PM/email, ik wil me even inlezen in de materie. Ik wil vooral even kijken of 't idee wat ik in m'n hoofd heb eenvoudig te realiseren valt, dat gaat 't snelst met kant-en-klare spullen natuurlijk. De meeste commerciele (bouwpakket) CNC frezen die ik zie hebben bv. een constructie die volgens mij niet erg torsiestijf is, of waarbij de freesmotor kan kantelen tov. de bodemplaat.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Krijg je bij het zelfbouwen van een CNC frees niet wat last van het kip-ei verhaal, of heb je het belangrijke werk uitbesteed? Als je zelf met toleranties van 0.1mm wilt werken zal de tolerantie in opstelling lager moeten zijn lijkt me.
Een CNC installatie is erg interessant, zijn er eigenlijk ook mogelijkheden om te werken vanuit programma's als Unigraphics? Ik weet dat ze dat hier op de TU/e gebruiken voor de grote 5 assige freesmachine (Hermle C40U), maar is zoiets ook te vertalen naar 3 assige "zelfbouw" frees? Als dat zo is zijn er echt machtig mooie programma's te schrijven met dubbel gekromde oppervlakken. Zo heb ik zelf als Casus wel eens een freesprogramma op moeten stellen voor een propellor, lastig als je niet precies weet wat je doet, maar wel interessant.
Een CNC installatie is erg interessant, zijn er eigenlijk ook mogelijkheden om te werken vanuit programma's als Unigraphics? Ik weet dat ze dat hier op de TU/e gebruiken voor de grote 5 assige freesmachine (Hermle C40U), maar is zoiets ook te vertalen naar 3 assige "zelfbouw" frees? Als dat zo is zijn er echt machtig mooie programma's te schrijven met dubbel gekromde oppervlakken. Zo heb ik zelf als Casus wel eens een freesprogramma op moeten stellen voor een propellor, lastig als je niet precies weet wat je doet, maar wel interessant.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Dat alle geleiders recht en haaks zijn is natuurlijk een eerste vereiste, maar voor de rest is 't vooral de speling en het 'werken' van zo'n machine wat de nauwkeurigheid kan reduceren, denk aan torsie, of het verbuigen van de langsgeleiders etc. De evt. speling kan je oplossen door nimmer heen en weer te frezen, maar altijd in een voorwaarste richting, en zo zijn d'r wel meer trucs. Maar Kees kan daar ongetwijfeld meer over vertellen, ik heb hier namelijk een (kleine) normale freesbank, zonder CNC.Krijg je bij het zelfbouwen van een CNC frees niet wat last van het kip-ei verhaal, of heb je het belangrijke werk uitbesteed? Als je zelf met toleranties van 0.1mm wilt werken zal de tolerantie in opstelling lager moeten zijn lijkt me.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Sander,SSassen schreef:Mja, vind het kortingspercentage nog matig, je bent evengoed zo'n 2500-euro verder, dat moet toch goedkoper kunnen?
als je van mijn referentieberekening afgaat, Inkoopprijs x pi = verkoopprijs, dan kom je bij een originele prijs van 3000 euro uit bij 1000 euro materiaal en enkele dagen knutselen.
Groeten,
Ed.
Een spelingsvrije geleiding is ook nog wel te maken, denk hier aan draadeind met daarop twee moeren, daartussen in zit een veer gespannnen, zo houdt je altijd een spelingsvrije loop beide kanten op.
Wat mij vooral het probleem lijkt is nauwkeurige montage van de terugkoppeling, of wordt daar niet mee gewerkt? Als die niet goed staat zul je altijd een systematische fout in je systeem houden, opzich niet erg als je het weet, dan kun je ervoor corrigeren, maar toch niet ideaal.
Hoe ben je verder van plan de geleiders precies loodrecht op elkaar te krijgen? Overigens kun je torsie en doorzakking/buiging op de achterkant van een bierviltje narekenen, om te checken of dit binnen je marge gaat vallen.
Wat mij vooral het probleem lijkt is nauwkeurige montage van de terugkoppeling, of wordt daar niet mee gewerkt? Als die niet goed staat zul je altijd een systematische fout in je systeem houden, opzich niet erg als je het weet, dan kun je ervoor corrigeren, maar toch niet ideaal.
Hoe ben je verder van plan de geleiders precies loodrecht op elkaar te krijgen? Overigens kun je torsie en doorzakking/buiging op de achterkant van een bierviltje narekenen, om te checken of dit binnen je marge gaat vallen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Eén zaak mag je niet uit het oog verliezen, en dat is resonantie.
Als ik mijn nieuwe met mijn oude machine vergelijk zie ik op de X-as en Y-as spindel na geen verschil.
Met de oude spindel kwam de frees nog niet tot 15mm.sec. Daar begon de spindel te resoneren en was het feest gedaan.
De nieuwe loopt gewoon resonantievrij tot over de 110mm/ sec.
Zuiver en alleen door die gekogellagerde spindel.
Het onderstel, de geleidingsassen en motoren zijn identiek gebleven.
De fabrikant merkte nog op dat ik deze snelheid nogmaals kon verhogen door de profilen met zand te vullen. Kijk, dat komt al meer in de buurt van high-end tuning
Ed.
Als ik mijn nieuwe met mijn oude machine vergelijk zie ik op de X-as en Y-as spindel na geen verschil.
Met de oude spindel kwam de frees nog niet tot 15mm.sec. Daar begon de spindel te resoneren en was het feest gedaan.
De nieuwe loopt gewoon resonantievrij tot over de 110mm/ sec.
Zuiver en alleen door die gekogellagerde spindel.
Het onderstel, de geleidingsassen en motoren zijn identiek gebleven.
De fabrikant merkte nog op dat ik deze snelheid nogmaals kon verhogen door de profilen met zand te vullen. Kijk, dat komt al meer in de buurt van high-end tuning
Ed.
Door het verzwaren van je constructie verlaag je je resonantie frequentie. Immers de formule voor een simpele massa-veer is Fres=Srtq(k/m) met k de stijfheid en m de massa. Om wat meer duidelijkheid te krijgen in alle resonantie modussen kun je een analyse van je systeem doen. Met wat (niet al te makkelijke) Langrange vergelijkingen kom je er wel, als het je interessant lijkt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed, inmiddels m'n eBay veiling voor een CNC frees verloren, helaas na overbieden van iemand die d'r meer voor over had dan ik, dus komt er nu eentje uit de zelfbouwkoker. Als er meer mensen zijn die interesse hebben meld dat dan even, als de diverse onderdelen in grotere aantallen aangekocht worden drukt dat de prijs natuurlijk aanzienlijk. De bedoeling is wel om een machine te bouwen die redelijke compromisloos is, dus denk niet dat er voor 1000-euro iets gebouwd gaat worden van materialen uit de bouwmarkt die beter presteert dan kant-en-klare machines. Vooralsnog is een richtprijs voor puur de freesmachine rond de 2000-euro. Ik zal tzt. een nieuw topic openen, dit is puur een animo-check 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
buiten de metallstore.de van Kees lijkt mij ook de volgende webpage
http://www.isel.com/
interessant om een degelijke CNC frees op te bouwen.
Ed.
http://www.isel.com/
interessant om een degelijke CNC frees op te bouwen.
Ed.
