cd/dvd-rack
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
cd/dvd-rack
In navolging van mijn Flexy Table audiomeubel, hierbij mijn cd-meubel die ik in een weekend heb gemaakt. Als materiaal dienen vier planken van met Amerikaans noten voorgefineerd mdf, 19mm dik in de afmetingen 200x2000mm en draadeinden van een meter lengte in de maat M10. Verder nog een zak moeren M10 en een zak ringen. Al het metaalwerk is verzinkt. Eerst het meubel getekend en een element schaal 1 op 1 uitgeprint. Deze afdruk dient als boormal zodat alle gaten op gelijk afstand komen en het scheelt heel veel aftekenen.
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 26 feb 2007, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Vervolgens alles netjes geschuurd en in drie lagen watergedragen blanke lak gezet. Aan gebracht met een fijne schuimroller en tussendoor netjes geschuurd. De kopsekanten van het mdf heb ik bewust niet gefineerd maar blank gelaten. Na het lakken neemt het mdf dezelfde kleur aan als de lichte nerven van het notenhout. Het geeft (vind ik zelf) een mooi lijnenspel.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
O die haal je eruit als TV gaat kijken...Geenius schreef:Nergens last van, er zit namelijk geen woofer in............audiomanics schreef:Dat kan de trillingen van de serious sub wel aan!!.. Het tv'tje dat er boven op staat vermoedelijk niet of schermt die flap lood ook af voor magnetische velden??
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ziet er heel mooi uit! toch een vraagje; heb je iets gedaan om je cd doosjes te beschermen tegen de toch best wel scherpe randjes van al dat draadeind? ik kan me vrij levendig voorstellen dat na een aantal keer het doosje heen en weer schuiven er toch wel een en ander aan serieuze schade ontstaat...
ik ben momenteel ook in de markt voor een nieuw cd/dvd kastje, mijn huidige archief heeft plek voor ongeveer 750 cd's, en ik heb er inmiddels een goede 100 op de grond naast mijn rack staan. helaas heb ik ook een beetje geen plek in mijn huis... alle muren zijn inmiddels bezet.
ik ben momenteel ook in de markt voor een nieuw cd/dvd kastje, mijn huidige archief heeft plek voor ongeveer 750 cd's, en ik heb er inmiddels een goede 100 op de grond naast mijn rack staan. helaas heb ik ook een beetje geen plek in mijn huis... alle muren zijn inmiddels bezet.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Bij de doehetzelf-markten worden aluminium roedes verkocht. Op zich zijn die stijf genoeg om veel CD's te dragen. Ik heb ze bijvoorbeeld gebruikt voor mijn eigen CD rack (800CD's), als traliewerk voor de woofers in mijn bus en als traliewerk voor de uitgang van de Gallehus kasten. Maar je kunt daar ook de draadeinden door laten lopen eventueel..anonamemouse schreef:ik kan me vrij levendig voorstellen dat na een aantal keer het doosje heen en weer schuiven er toch wel een en ander aan serieuze schade ontstaat....
Kees
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
net als tony heb ik mijn cd's op alphabetische volgorde staan (kijk maar naar de laatste cd in zijn meubel, dat is frank zappa). op het moment dat ik een cd van lee aaron koop zou ik dus alles een beetje doorschuiven. bovendien, als je een cd draait zal je hem uit het rack moeten halen. dat gaat ook nooit helemaal zonder beweging...Paul schreef:Waarom schuiven de doosjes heen en weer bij jou?
On topic, fraai rek
maar het is zeker een mooi stuk huisvlijt
heb ik ook helemaal niet gezegd... het viel me alleen op. en verbaasde me, omdat tony me toch iemand lijkt die zuinig is op zijn spullen.audiomanics schreef:Tony heeft ook nooit gezegd dat jij je rack ook zo zou moeten maken..
Daarom vermeld ik die alu roedes.. Desnoods voorzie je ze van een rubber coating, of beplak je ze met vilt. Dan schuift het ook niet meer.
Kees
die roedes zijn een goed idee. glad en toch mooi beschermd.
wellicht wil tony zo vriendelijk zijn om zijn boormodelletje te posten? dan ga ik een flexy bar cd rack clone maken...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als je roedes gaat gebruiken kun je ook de zijpanelen aan de binnenzijde gedeeltelijk inboren zodat de buitenzijde intact blijft. De boven en achterzijde zet je dan met een mooie deklat vast en de onderzijde plaats je op een voetplaat. Dat staat stevig, is meteen af en je hebt niet al die draadeinden moeren en ringen nodig..
Ik wil je tzt wel eens wat foto's sturen van hoe ik dat gedaan heb..
Kees
Ik wil je tzt wel eens wat foto's sturen van hoe ik dat gedaan heb..
Kees
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik heb geen problemen met scherpe randen van de draad einden. Ik heb M10 gebruikt en dat is zeg maar "grof" genoeg om geen schade aan de doosjes te creeren. Wel is het zo dat als ik een nieuwe cd toevoeg en dus de boel zou moeten opschuiven, ik de cd's er juist uithaal en weer verderop erin zet - schuiven gaat inderdaad niet.
ik heb een soortgelijk rekje gemaakt in het middelbaar en wat wij deden was een ronde buis met binnendiameter 10mm over de bouten schuiven.
die past dan net tussen de twee zijplanken.
Dat leverde bij blank getrokken buizen een mooi egaal resultaat op en geen kans op beschadigingen aan de collector items. Gaat overigens veel sneller dan coaten oid.
die past dan net tussen de twee zijplanken.
Dat leverde bij blank getrokken buizen een mooi egaal resultaat op en geen kans op beschadigingen aan de collector items. Gaat overigens veel sneller dan coaten oid.
