Maar we gaan wel wat "off-topic" qua vraag van DIY Freak, de eerste post in dit topic. Sorry Hans.
Geen probleem. Ik vind het erg leuk om te weten wie er komt. Hoe meer zielen hoe meer vreugd wat mij betreft. Dus ls je deze thread met carpool afspraken vol wilt plakken, be my guest
Heb je al een idee welke combinatie je gaat gebruiken voor de beurs?
Ik denk dat het de Extremis6 worden omdat de Vd een stuk hoger ligt. De tweeter heb ik nog niet besloten, maar ik moet snel zijn geloof ik... Ik kan de Accuton wel doen (yummie), maar misschien is het prijstechnisch realistischer om een van de Seas tweeters te kiezen. Maar iemand anders opperde de Hiquphon. Kan ook prima met deze midbass speaker. Keuzes keuzes keuzes...
Ik zou m'n ML Tl's met de Fostex wel eens met een buizenamp
willen horen... ze zijn nog niet afgewerkt... koud buiten he...
en Zutphen is mij eigenlijk te ver...
Is er misschien nog animo voor een budget 3-weg systeem?
Ik zit te filosoferen (kan even niets anders, want zit ziek thuis in bed achter de laptop... och arme) over de volgende combi:
Seas Tweeter KT 27 G550 57,-
2x Gradient W 160AL8 62,-
Gradient WPS 304 4 ohm 52,-
Smalle kast, mtm boven, woofer onder zijkant, basreflex. Vinden jullie dit 'goedkoop'? Is hier interesse in? Of wil iedereen een S.O.T.A diy speaker bouwen
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op wo 09 mar 2005, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
.....Of wil iedereen een S.O.T.A diy speaker bouwen
'T is dat ik weinig tijd had, anders had ik wel wat kunnen knutselen of wat kunnen helpen.
Maar een leuk systeempje wat je voorstelde met Gradient units lijk me wel leuk om neer te zetten op de DDIY. Ik heb Gradient zelf nog nooit kunnen beluisteren, dus wel leuk lijkt me.
.....Of wil iedereen een S.O.T.A diy speaker bouwen
Maar een leuk systeempje wat je voorstelde met Gradient units lijk me wel leuk om neer te zetten op de DDIY. Ik heb Gradient zelf nog nooit kunnen beluisteren, dus wel leuk lijkt me.
Ok, dat is 1 stem voor een Gradient design.
Nog meer meningen? Het valt niet mee om hier wat meer response op te krijgen vind ik... komop mannen, zijn er te weinig bezoekers van DDIY op dit forum of komt het omdat zelfbouwaudio de laatste dagen zo vaak plat ligt? Of... <pijnlijkheidsmodus aan> interesseert het verder niemand wat ik voor de gelegenheid in elkaar wil timmeren... <pijnlijkheidsmodus uit> Dan bespaar ik me liever de extra moeite
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op vr 11 mar 2005, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat een budgetsysteem (wat jij beschrijft heet het achtervoegsel 'pje' niet nodig) leuk kan zijn, zeker omdat veel DIY al vaak richting de duurdere units evolueert. Een leuke vergelijking zou mogelijk zijn om te kijken wat je dan echt koopt voor die extra euro's (of wat niet natuurlijk).
Is er misschien nog animo voor een budget 3-weg systeem?
Ik zit te filosoferen (kan even niets anders, want zit ziek thuis in bed achter de laptop... och arme) over de volgende combi:
Seas Tweeter KT 27 G550 57,-
2x Gradient W 160AL8 62,-
Gradient WPS 304 4 ohm 52,-
Smalle kast, mtm boven, woofer onder zijkant, basreflex. Vinden jullie dit 'goedkoop'? Is hier interesse in? Of wil iedereen een S.O.T.A diy speaker bouwen
Units zijn goedkoper dan wat ik in een klein monitortje wou zetten (seas 18 cm en seas excel 001).
Voor het geen wat je krijgt zal het zeker leuk zijn wat de prijs/kwaliteit betreft.
Helaas is het nu zeer onwaarschijnlijk dat ik er bij kan zijn, op dezelfde dag staat de eerste surf wedstrijd geplant waar ik waarschijnlijk aan kan deel nemen (de wedstrijd van 3 april haal ik denk ik niet omdat ik de lidmaatschap van de club nog moet regelen evenals een landelijke start licentie).
Ik denk dat het handig is om op de breedst mogelijke doelgroep te richten. Dus inderdaad met iets goedkopere componenten. En vooral iets maken wat veel waar voor het geld geeft.
een mooi sub/sat systeempje lijkt mij ook wel leuk. kleine maar fijne topjes tot ongeveer 100 hz, en dan een sub er bij!
Is wel heel interessant voor de wat kleiner behuisden. Een sub kun je in de meeste gevallen ook met een Xfreq van 100 nog wel in een hoek stoppen zonder dat je 'm kunt horen.
een mooi sub/sat systeempje lijkt mij ook wel leuk. kleine maar fijne topjes tot ongeveer 100 hz, en dan een sub er bij!
Is wel heel interessant voor de wat kleiner behuisden. Een sub kun je in de meeste gevallen ook met een Xfreq van 100 nog wel in een hoek stoppen zonder dat je 'm kunt horen.
Ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ik ben dan ook meer een voorstaander van de grotere systemen.
Maar als je kijkt naar waar de intresse zo al liggen dan kun je over het algemeen zeggen dat geluids kwaliteit onder formaat/plaatsing/integratie in woonkamer komt. Maar ik vraag me af hoe dit bij de zelfbouwers zit. Die zien geloof ik wel in dat kwaliteit hand in hand gaat met grotere kasten.
Die zien geloof ik wel in dat kwaliteit hand in hand gaat met grotere kasten.
Ik dus niet .... maar als je daar mee bedoeld dat met grotere membranen je effecientie omhoog gaat, en daardoor ook je dynamiek omhoog pompt zonder je motor harder te moeten belasten en uit zen liniear gebeid te moeten halen, ja dan ga ik akkoord.
Spijtig genoeg is het net iets te ver voor me om er heen te gaan, niet egt leuk om langer in de wagen te zitten dan daar te zijn.
Het is gewoon een natuurwet dat een luidspreker die laag en hard moet gaan met een juiste overdracht groot moet zijn. Dat hard gaan valt in de hifi wel mee, dus gelukkig hoeven we niet aan de ultieme grote vast te houden.
Ik heb zelf al heel wat subs gebouwd, en de gene die het best klinken zijn toevallig ook het grootst. Vreemd genoeg heb ik het wel voor elkaar gekregen om de kleinste kast het diepst te laten gaan, maar de klank is beduidend minder vergleken met zijn grotere broers.
Het is iets wat ieder voor zich bepaalt. En ik vind het ook wel jammer dat de meeste toch bij kleine kastjes willen blijven door redenen die niet met het geluid of de kwaliteit daarvan te maken heeft. Maar niet iedereen kan zo gek zijn als mij natuurlijk.
Ja michiel, echte baskwaliteit begint bij het membraan oppervlak dat hoort bij minimaal een 30 cm woofer. Je zit dan ook al gauw op een kast van 50 tot 100 liter. Maar bij mij gaan ze het huis niet meer uit, ook al heeft mijn vrouw een hekel aan die joekels
Ik ga trouwens eens kijken of ik bij de DIY 2005 kan zijn. Mijn sat/sub systeem leent zich absoluut niet om mee te nemen, maar misschien dat mijn nieuwe project zover gevorderd is tegen die tijd dat het leuk is om dat te laten zien.
DIY_Freak, een goedkoop systeempje interesseert mij niet zo. Maar als je dat toch wilt doen, dan is TVM Tesla ook een oplossing. Extreem goedkoop en een uitdaging om te laten klinken. Maar het kan wel! Zeker als je een niet te groot stevig kastje bouwt, verstevigd met 2 stukken bezemsteel zoals ik voor de testboxjes van ons filterexperiment had gedaan. Dan kun je echt verbaasd zijn wat voor behoorlijk geluid nog uit een woofertje van 25 euro. Of is Gradient net zo goedkoop? Dan is het uitstekend om het daarbij te laten.
Tja, het gaat om het veplaatst volume uiteindelijk en dat moet uit of oppervlak of uit de slag komen. Hoewel de meningen er over verdeeld zijn is er een stroming die zegt dat een kleine conus met een grote slag tot meer intemodulatie vervorming leidt (ook wel omschreven als doppler vervorming). Hierover lopen al heel lang heftige discussies maar ik denk wel dat het er mee te maken heeft.
Misschien moeten we er maar eens een apart topic over beginnen.
Tja, het gaat om het veplaatst volume uiteindelijk en dat moet uit of oppervlak of uit de slag komen. Hoewel de meningen er over verdeeld zijn is er een stroming die zegt dat een kleine conus met een grote slag tot meer intemodulatie vervorming leidt (ook wel omschreven als doppler vervorming). Hierover lopen al heel lang heftige discussies maar ik denk wel dat het er mee te maken heeft.
Misschien moeten we er maar eens een apart topic over beginnen.
Het topic over uitstraling van geluid en de magie van de laagweergave hebben hier betrekking op. In het laatste topic breng ik naar voren dat een zo groot mogelijk stralend oppervlakte gewoon weg op alle fronten (behalve een klein formaat ) beter is.
Ik heb ook wel een reactie op het geen wat jij nu zegt, en die zal ik in het volgende topic plaatsen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=557
Wat dacht je van onze Belgische vrienden Paul? Heb er ook even over na moeten denken of ik daar ruim twee uur voor wil rijden maar het is denk ik zeker de moeite waard.
Als ik het programma zo zie en het aantal aanmeldingen tot nu toe gaat dit een groot succes worden. Afijn je kan er nog een paar nachtjes over slapen
Ik ben van mening dat een sub/sat systeem niet onder hoeft te doen voor een groot systeem (alles heeft echter z'n grenzen )
Een iets grotere sub is wel goed in een hoek te plaatsen. Je hebt er dan weinig last van, in de zin van het in de weg staan. Verlagen we de Xfreq van de door mij eerder voorgestelde 100 hz naar 80, en dan hoor je z'n plaats helemaal niet meer.
De middentoner heeft meestal weinig kastvolume nodig, dus zie ik niet in waarom een sub/sat systeem wat dat betreft onder hoeft te doen voor een grote luidspreker.
Als je met stereo subs gaat werken hoeft het natuurlijk helemaal niet meer onder te doen, maar dan heb je al snel weer het probleem dat die grote kasten tóch weer in de weg staan!
Ik geloof dat het niet erg aktieve zelfbouwaudio.nl-forumlid Motorfred een tamelijk hoogwaardig sub/sat systeem heeft. Misschien zou hij eea kunnen vertellen over zijn set?