Dempingsmateriaal???
Moderator: Beheerdersteam
Dempingsmateriaal???
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van dempingsmateriaal ( van die noppenmousse??) in mijn toekomstige sub?
mvg
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van dempingsmateriaal ( van die noppenmousse??) in mijn toekomstige sub?
mvg
Nou ja, niet..theoretisch gezien niet. Maar ieder geluidje wat wordt geproduceerd in het midden spectrum (vibratie's konus, panelen) en welke een weg naar buiten kunnen vinden via een reflexpijp oid kunnen het lokaliseren van een subwoofer wel vergemakkelijken.
In de Zyklop die ik ga bouwen zit achter de unit gewoon noppenschuim, en dat terwijl hij alleen maar hoeft te werken van 20-75 Hz...
Wowly.
In de Zyklop die ik ga bouwen zit achter de unit gewoon noppenschuim, en dat terwijl hij alleen maar hoeft te werken van 20-75 Hz...
Wowly.
Dus heeft het totaal geen nut om er zon noppenschuim of BAF(???) of wol in te plaatsen. Gewoon hout langs de binnenkant houden dan??richard schreef:Niet, de golflengte van lage tonen zijn veel te groot om goed te worden gedempt door de noppen van dergelijke schuimplaten.
Dempingmateriaal kan een kastvolume virtueel vergroten, maar dan is de kast volstoppen met BAF of wol eigenlijk veel beter geschikt.
Waarom wordt er dan toch zoveel van dit dempingsmateriaal gebruikt in die zelfbouwsubs???
Dat schrijf ik niet,mel schreef:Dus heeft het totaal geen nut om er zon noppenschuim of BAF(???) of wol in te plaatsen.richard schreef:Niet, de golflengte van lage tonen zijn veel te groot om goed te worden gedempt door de noppen van dergelijke schuimplaten.
Dempingmateriaal kan een kastvolume virtueel vergroten, maar dan is de kast volstoppen met BAF of wol eigenlijk veel beter geschikt.
naast het vergroten van het volume is het argument dat Wowly geeft ook een belangrijke reden.Gewoon hout langs de binnenkant houden dan??
Waarom wordt er dan toch zoveel van dit dempingsmateriaal gebruikt in die zelfbouwsubs???
Ik hoor het persoonlijk wel het verschil tussen een sub met demping en zonder. Wanneer de sub zonder speelt hoor ik iets wat iets meer lijkt op een echo. Terwijl een gedempte sub strakker over lijkt te komen. Dit neemt niet weg dat het misschien theoretisch bullshit is maar aangezien een setje pritex maar 10 euro kost heb ik dat er graag voor over. Ik vindt het persoonlijk wel uit maken. Bij gesloten subkasten kan je hevige demping ook gebruiken om de Q omhoog te halen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
je bedoelt omlaag...hovingtim schreef:Bij gesloten subkasten kan je hevige demping ook gebruiken om de Q omhoog te halen
ook is het bij wat langere kasten en/of subs die niet al te laag worden gefilterd nuttig om staande golven in de kast te dempen. hiervoor een pluk BAF midden in de kast.
in een TL is demping altijd van groot belang, wat meer of minder demping, of alleen al op een andere plek, maakt soms veel verschil
Dempingmateriaal kan een kastvolume virtueel vergroten
Nu ben ik even de weg kwijt. Vergroten ? Bedoel je dat wanneer je bijvoorbeeld een lege kast van 4 liter vult met 1 liter dempingsmateriaal
dat de kast feitelijk reageert als een kast van 5 liter ?
Ik dacht dat je met dempingsmateriaal een kastvolume gewoon verkleint,
logischerwijze ?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je hebt gelijk: fysiek wordt de inhoud verkleind. Je vult de ruimte namelijk met iets.mipo schreef:Ik dacht dat je met dempingsmateriaal een kastvolume gewoon verkleint,
logischerwijze ?
Maar omdat de lucht zich niet zo snel kan bewegen in dempings materiaal , als in de vrije lucht, "denkt" de lucht dat de afgelegde weg groter is. (denkt tussen haakjes, daar het feit dat lucht geen hersentjes bezit) En als de afgelegde weg groter is, dan is ook de kast groter..
Er zal wel een factor zijn bij de diverse soorten dempingsmateriaal die deze verhouding weergeeft. Daarmee zou je ook kunnen berekenen hoeveel het virtueel volume is met hoeveel volume van dit dempingsmateriaal..
Kees
Duidelijk verhaal. ( tot op zekere hoogte
)
Stel je bent met behulp van Win Isd uitgekomen op een volume van 4 liter
en je gebruikt 1 liter dempingsmateriaal je de feitelijke kast, alleen het hout zelf dus, een volume van 3 liter moet meegeven om met dempingsmateriaal op de juiste 4 liter uit te komen ?
Stel je bent met behulp van Win Isd uitgekomen op een volume van 4 liter
en je gebruikt 1 liter dempingsmateriaal je de feitelijke kast, alleen het hout zelf dus, een volume van 3 liter moet meegeven om met dempingsmateriaal op de juiste 4 liter uit te komen ?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
1 liter dempingsmateriaal kom je niet aan in zo'n kleine ruimte.. Dempingsmateriaal bestaat hoofdzakelijk uit losse vezels. Om het werkelijk volume te bepalen van het dempingsmateriaal moet je maar eens een maatbeker nemen, deze vullen met, zeg 0,7 liter water en daar een flinke prop dempingsmateriaal in onderdompelen. Ik durf te wedden dat je niveau niet boven de 0,8 liter zal komen ofwel het effectieve volume van die enorme prop dempingsmateriaal is nog niet een fractie van wat je denkt..
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat het werkelijke verplaatsings-volume van dat dempingsmateriaal te verwaarlozen is..
Maar heb je nu een 3 liter kastje dat je zich wil laten voordoen als een 4 liter kastje, dan zou je je eens moeten verdiepen in de gegevens van dat dempingsmateriaal en, met name, kijken of er zo'n factor te vinden is als ik hiervoor aanhaalde.. Ik heb hier zelf geen eenduidig antwoord op maar ik kan me zo voorstellen dat er zoiets bestaat... In een programma als HornResp kan ik dat invoeren, samen met de dikte van dat materiaal. Hier wordt echter alleen gerekend met het dempen van de resonantie binnen de kast. Bij dergelijke kleine kastjes zal die resonantie ruim boven het werkgebied van de woofer liggen.. Niets om je erg druk over te maken dus.
Kees
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat het werkelijke verplaatsings-volume van dat dempingsmateriaal te verwaarlozen is..
Maar heb je nu een 3 liter kastje dat je zich wil laten voordoen als een 4 liter kastje, dan zou je je eens moeten verdiepen in de gegevens van dat dempingsmateriaal en, met name, kijken of er zo'n factor te vinden is als ik hiervoor aanhaalde.. Ik heb hier zelf geen eenduidig antwoord op maar ik kan me zo voorstellen dat er zoiets bestaat... In een programma als HornResp kan ik dat invoeren, samen met de dikte van dat materiaal. Hier wordt echter alleen gerekend met het dempen van de resonantie binnen de kast. Bij dergelijke kleine kastjes zal die resonantie ruim boven het werkgebied van de woofer liggen.. Niets om je erg druk over te maken dus.
Kees
Oei... ik geloof dat er een stuk zin in mijn vraagstelling ontbreekt..
ik snap zelf niet meer wat er staat.
Maar ik geloof dat ik het nu wel begrijp. Als je dempingsmateriaal gebruikt verandert het kastvolume fysich gesproken niet.
Wel wordt de hoeveelheid lucht in de kast kleiner.
Virtueel groter wil zeggen dat de kast met dempingsmateriaal (afhankelijk
van het gebrukte materiaal ) reageert alsof de kast groter zou zijn
dan het feitelijk volume waardoor het laag dieper doorloopt maar wel in
zijn geheel wel wat gedempt wordt.
Ik concludeer hieruit dat dit o.a. een reden is om op te passen met dempingsmateriaal+ mits je huiverig bent voor een te diep laag.
Am I right ?
ik snap zelf niet meer wat er staat.
Maar ik geloof dat ik het nu wel begrijp. Als je dempingsmateriaal gebruikt verandert het kastvolume fysich gesproken niet.
Wel wordt de hoeveelheid lucht in de kast kleiner.
Virtueel groter wil zeggen dat de kast met dempingsmateriaal (afhankelijk
van het gebrukte materiaal ) reageert alsof de kast groter zou zijn
dan het feitelijk volume waardoor het laag dieper doorloopt maar wel in
zijn geheel wel wat gedempt wordt.
Ik concludeer hieruit dat dit o.a. een reden is om op te passen met dempingsmateriaal+ mits je huiverig bent voor een te diep laag.
Am I right ?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het verschil zou zo'n 20 tot 25 % volumevergroting kunnen zijn.audiomanics schreef:Kort door de bocht:
Dempingsmateriaal dempt.. Wat? resonanties!
de kast lijkt groter.. Maar verwacht geen wonderen hierbij..
4 liter wordt geen 40 liter..
Bassen klinken droger. Maar over-dempen maakt de boel wollig en dof.
Kees
In 'Luidsprekerkasten Ontwerpen' van Vance Dickason staat een verslag van een onderzoek naar verschillende dempingsmaterialen en dichtheden van demping. Het verschil tussen hoogste en laagste f3 in die vergelijking is 14 Hz. Zegt een F3 natuurlijk niet veel over de kwaliteit van het laag, maar er zijn duidelijk herkenbare verschillen.
