filter opbouwen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
passoa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 126
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 18:56

filter opbouwen

Bericht door passoa »

Nu er een definitieve keuze is gemaakt begin ik aan het ontwerp van het filter. En als compleet leek op dit vlak is er dus hulp nodig:
Zijn er dingen waar ik rekening moet mee houden bij de plaatsing van componenten?
Wat is de + en - van de componenten?
Mag ik gewoon een MDF plaat gebruiken om de componenten op te solderen?
...

passoa
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

De componenten hebben geen polariteit, iig de foliecaps, spoelen en weerstanden :) Er zwerft op het forum wel ergens een plaatje rond hoe je spoelen wel en niet in de buurt van elkaar 'kan' plaatsen. :)

edit:
Deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

in ieder geval bij beide filters dezelfde volgorde aanhouden.
bij caps hou ik altijd de stroom met de letters mee en bij spoelen de ingaande kant aan buitenzijde spoel,of dit effect heeft heb ik nooit gepobeerd maar vaste volgorde kan nooit geen kwaad.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb het al eens vaker opgemerkt dat dit plaatje eigenlijk even toegevoegd moet worden aan het artikel over filters.
Is dat te doen moderatoren?
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Bericht door Salamander »

DualdudE schreef:
De componenten hebben geen polariteit, iig de foliecaps, spoelen en weerstanden :) Er zwerft op het forum wel ergens een plaatje rond hoe je spoelen wel en niet in de buurt van elkaar 'kan' plaatsen. :)

edit:
Deze:
Afbeelding
Dit moet dus anders?
Of kan dit wel omdat de grote spoel een kern heeft?
Op z'n kant zetten van een van de spoelen is een knip in de vingers.
Maar dan effe, waarmee zitten de componenten altijd verlijmt, hars ofzo ... ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

dre schreef:
...en bij spoelen de ingaande kant aan buitenzijde spoel,
Heb je daar nog een gedachtengang over of is dat een kwestie van overal consequent toepassen.
Misschien zou je in dat laatste geval de ingaande kant beter door de binnenzijde spoel kunnen laten gaan. De ingaande kant is dan beter door het spoellichaam afgeschermd voor eventuele instraling die mogelijk de terugkoppellus van de versterker kan verstoren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ooit ergens gelezen dat het binnenste minder last heeft van invloeden van andere componenten,klinkt toch logisch.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”