zuilen voor een beginner

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

spijtig... wist dat ze daar te beluisteren zijn, maar wou er sowieso al niet zo graag heen, want't is ver en die remo is precies ook niet de goedkoopste... en tja, gaan luisteren naar een luidspreker met niet dezelfde componenten heeft natuurlijk niet zoveel zin... misschien doe ik het toch nog wel hoor maar misschien waag ik gewoon de gok wel, als ze dan niet bevallen verkoop ik ze wel ofzo en maak er gewoon nieuwe, zo blijft een hobby leven :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben indertijd wel wezen luisteren en heb vervolgens een model gekocht die ze niet hadden staan met een andere tweeter. Ach soms moet je gewoon gokken. Ik weet niet of ze nog te koop zijn maar er stonden in de vraag en aanbod rubriek twee AC8 HE's te koop. als je die nu koopt en er een paar XT tweeters bij koopt volg je gewoon het filter voor het laag en ergens hulp voor het hoog. Ben je voor een prikkie klaar met een Alcone Fourier XT.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Remo is inderdaad niet de allergoedkoopste, maar valt zeker niet tegen vind ik persoonlijk.
Ik zal eens kijken in de bladen of daar niet ergens het filterschema stond van de Fourier XT of die andere. Ben je gelijk klaar. Zit nu op werk, dus wordt vanavond.
Wat betreft de gok wagen qua bouwen..doe ik eigelijk al jaren... :D
Ik sorteer wat drivers die me leuk lijken en ga daar mee aan de slag, kijken of het kan. Denk ik dat het gaat lukken begin ik er ook aan. En da's best grappig. Die Alcone ontwerpen zijn al diverse malen gemaakt dus werken doen ze zeker. De vraag is of het je smaak is. En mocht je iets meer hoog willen bijvoorbeeld kun je altijd nog kleine aanpassingen doen in je filter. Slechte luidsprekers zijn het in iedergeval niet. En zoals ik al zei in een eerdere post, ik ben erg te spreken over de XT300.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als ik in de Remo prijslijst kijk, dan zie ik de Pascal XT er niet tussen staan.... Dacht wel dat er een review van in de HH stond. en een folder ervan heeft Pieter al 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Remo gaat zo te zien ook een beetje de kant en klaar kant op.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leeuwarden schreef:
Remo gaat zo te zien ook een beetje de kant en klaar kant op.
Laat ik dat idee nou ook krijgen... :)
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

mijn keuze ligt bijna vast, het wordt denk ik de pascal xt.

moest er nog ooit iemand interesse hebben, dan heb ik hier een link naar een duits forum, er staan mooie foto's bij van de bouw en er wordt hier ook redelijk wat beton gebruikt, heb het nog niet echt grondig gelezen, want 't is veel, maar 't ziet er wel boeiend uit.

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-883-1.html

de doorzapknop om naar de volgende blz te gaan zit nogal goed onopvallend verborgen onderaan, er zijn 5 lange blz.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Goede keus Pieter! Ik zou hem trouwens eerst van gewoon MDF maken en voor de binnenbekabeling ook iets minder "ingewikkelds" nemen.
Die meneer in de link die je gaf maakt trouwens op bijzonder slimme wijze gebruik van beton.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

dat beton was ik ook niet echt van plan hoor, ik woon nog thuis, maar ik hoop volgend jaar af te studeren en dan toch wel alleen te gaan wonen en zo'n betonnen kasten verhuizen zie ik niet zitten, misschien later wanneer ik ze terplekke kan gieten :D .

nu ga ik nog uitzoeken wat ik kan doen om, zonder meer (of toch zo weinig mogelijk) geld uit te geven om ze toch nog beter te maken... beetje stevigheid ofzo, spikes onderaan komen er zeker, etc, etc, etc, ...
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ahah...,
tegen het einde van de maand zou ik genoeg gespaard moeten hebben om tot kopen over te gaan. Natuurlijk krijg op't einde nog enkele twijfels.

Ik ga waarschijnlijk voor de alcone pacal XT's gaan, in duitslaand lijken ze daar zeer tevreden over, ik heb al enkele zeerindrukwekkende werken gezien (zoveel moeite doe je niet voor een slecht ontwerp of voor slechte speakerunits), maar toch.... Als ik hierop dit forum een beetje rondkijk worden toch nooit deze alcone units gebruikt (de vifa tweets wel)...

kies ik misschien toch niet beter voor bijvoorbeeld de vifa premium 22's, in een ander topic bleek dat deze bij bmm binnen mijn prijscategorie vallen.
of misschien toch iets anders....

Ik vind de pascal wel mooi en dat d'ap principe boeit me wel, maar is dat reden genoeg...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vifa is wat bekender dan Alcone en is al wat langer te verkrijgen dan Alcone, dus daar is meer over bekend. Er worden dan ook meer Vifa units gebruikt en ook meer projecten gemaakt met Vifa, maar wil zeker niet zeggen dat dit beter is. Denk dat met gebruik van die alcone woofers met de Viva XT tweeter je een leuk zuiltje hebt.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

leuk... op zo'n antwoord hoopte ik... misschien betaal ik bij alcone zelfs iets minder extra voor het merk en gaat alles naar kwaliteit :lol:
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ik kan het filter van de pascal afgewerkt kopen en dan zijn dit de onderdelen:
The crossover consists of:

* Air-core coil 1,0 mH / 1,4 mm
* 2 x air-core coil 0,15 mH / 0,7 mm
* 2 x MKP capacitor 4,7 uF / 400 V
* Mundorf MKP capacitor 10 uF / 400 V
* Mundorf MKP capacitor 22 uF / 400 V
* MOX10 resistor 1,2 Ohm (brown-red-gold)
* MOX10 resistor 1,5 Ohm (brown-green-gold)
nu ben ik niet echt goed in solderen enzo, dus dit leek me wel een goed idee, maar nu vraag ik me af of er volgens jullie "kenners" componenten bij zijn die ik beter vervang door betere. zoja koop ik het filter wel in losse onderdelen en dan kan ik eventueel 't één en 't ander vervangen door beter.

van de pascal xt is ook een high end versie te koop (349,30 €):
High-End Version
Should top quality components be required, we suggest the following two improvements:
- the use of XT-300 VS/4 with metal plate instead of plastic
- 1 x 1 mH air-core coil with 2,0 mm instead of 1,4 mm wire diameter


en een ultimo versie (533 €):
Pascal XT Ultimo
and for customers who want the absolute best:
- selected pairs of XT 300 with metal plate,
- silver coated cables for the interior wiring,
- 2 x Mundorf MCAP-Supreme in the high frequency path, 2 x Mundorf audiophile MCAP
- 2 x CFC copper foil coils and one backlack wire coil,
- 1 x sheep's wool for damping and 4 x Bawotumex (bitumen with cotton cover) for the walls


deze twee versies zijn mijnsinziens het prijsverschil niet waard (gewone pascal xt: 267 € + 5 € voor afgewerkt filter), maar misschien kan ik op goedkopere wijze toch soortgelijke dingen doen...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Voor die 5 euro zou ik hem mooi in elkaar laten zetten. Zeker al sje geen of niet veel soldeerervaring hebt. Wat betreft de versies. Ik zou persoonlijk kiezen voor de "standaard" versie. Waarom? XT300 is al erg goed, en metalen plaat maakt klankmatig niet erg veel uit. Componenten keuze kun je altijd nog aanpassen of upgraden. Bekijk eerst de standaard versie en beluister eerst dat eens. Dan kun je altijd nog (m.b.v. eventueel een forumlid o.i.d. die wel soldeer ervaring heeft) het filter "upgraden".
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

dat had ik in tussentijd ook al besloten, lekker goedkoop, lekker eenvoudig, en elektronica upgraden gaat altijd nog. gewoon zorgen dat ik een manier vand om het filter er nog terug uit te krijgen. Bodemplaat (van valse bodem) dan toch maar schroeven ofzo...
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

JOCHEI !!!

alles is vandaag aangekomen! nu nog hout gaan kopen en een rreks lijmklemmen en eventueel een goedkope frees (ofwel leen ik er één) of een lamellenfrees (lijkt me toch bangelijk handig om mooi uit te lijnen!) en dan kan ik eraan beginnen!

als iemand nog goeie tips heeft of ideeen om de pascal XT's nog te verfraaien zijn deze steeds welkom. Zou misschien graag iets aan de vorm doen, zo zijn ze echt nogal recht op recht vind ik, maar ja, voor een eerste constructie is dat misschien maar goed ook.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

mijn pareltjes zijn af!!! klaar!!! finito!!!
EINDELIJK :!:

Eerste impressie:
* Prachtig hoog (echt geweldige tweeter)
* mooit plaatsing, soundstage...
* laag klinkt nog wat voos, maar ze spelen pas 10 minuten, en bij mijn mordaunts S'en was da in't begin ook. De snelheid van't laag mankeert nog een beetje, de kick :twisted: moet er nog in komen, maar geen zorgen da komt...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Leuk! Foto?
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ze staan echt nog maar tien mintuen te spelen hoor, alléé nu 15... :oops:

zal morgen mijn kamer eens eerst wat opruimen en dan trek ik fotootjes van de speakers en de hele rattaplan... :D :D :D
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er netjes uit. Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Da's in een keer toppie afgewerkt, die van mij staan nog steeds in natural MDF...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

netjes gedaan. Foto's zijn klein, maar ik zie zo geen naden, en de lak lijkt perfecte te dekken. Ze zijn wel onverwacht ineens klaar. Geen "de bouw van mijn pascal" -topic :(
veel plezier ermee! :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, dat is netjes gedaan. 't Is er zeker en vast niet aan te zien dat dit je eerste speakers zijn. Knap werk.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

zeker netjes

nu nog 3 er bij maken voor surounds :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”