Montage "probleem"?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gerion

Montage "probleem"?

Bericht door Gerion »

Onlangs heb ik van Markje twee Monacor SP-260HT drivers overgenomen.
Deze lijken bedoeld om binnenin de box gemonteerd te worden.

Natuurlijk voorzag ik dit wel en bedacht ze op een plaat te monteren die ik in de dubbele baffle uitspaar zodat ik, als de box klaar is, ik de plaat met speaker in de baffle kan laten zakken en vastzetten.

Komt dit enigzins begrijpelijk over?

Heb geen ervaring met deze manier van inbouwen.
Zie ik nu iets over het hoofd?
Is er een intelligentere manier van doen? :idea:

Groeten.
Gerion.

@Markje, ze waren goed verpakt en zijn heel aangekomen. :D
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Gerion,

Wat je bedoelt, is wat de engelsen zo mooi 'flush mounted' noemen, waarbij de korf van de speaker gelijk ligt met het luidsprekerfront.

In heel veel bouwberichten kun je lezen en zien op de foto's, hoe dit wordt gedaan, n.l. met een bovenfrees.

In jouw geval frees je eerst een cirkel met een diameter van 260 cm, 12 mm diep (niet in één keer 12 mm diep willen frezen, dat kost je een frees...) en vervolgens een cirkel met een diameter van 225 cm.

Als je het speakerfront erg dik hebt gemaakt, frees ik het laatste deel van de cirkel van 225 cm vanaf de andere kant, waarbij het deel, dat eruit zou vallen. met een dun stukje triplex en een paar nieten op z'n plaats wordt gehouden, die paar kleine gaatjes plamuur je zo weer dicht.

Mocht je geen bovenfrees tot je beschikking hebben, stuur dan even een PB, misschien kan ik je komen helpen met de mijne. (Nee, ik leen géén gereedschap uit...)

Groeten, Jan.
Gerion

Bericht door Gerion »

Dag pompebled.
Fijn dat je zo snel reageerde.

We spreken toch wel over hetzelfde?
Jij bedoeld het infrezen van de unit, als je de plaatjes van Markje wilt bekijken wordt mijn probleempje misschien wat duidelijker.

Markje heeft de plaatjes nog de site van de UNI staan.
http://picserver.student.utwente.nl/v/656X8FD8CU7G
http://picserver.student.utwente.nl/v/52I68GPH82C5

Ik heb een bovenfrees, dus dat is geen probleem. :D

Groet.
Gerion.
markje

Bericht door markje »

Gerion, ja verpakken kan ik wel. Maar ja, ze wegen ook wat en het is toch zonde als ze beschadigen met de post.

Ik ken de rand, dat is wel lastig. Je hebt aan de speaker de stalen rand zitten met de gaten voor bevestiging. Deze units hebben bovenop die stalen rand (dus aan de ' buitenkant') een schuimen rand. Die rand is niet zo heel mooit om te zien. En dat bedoeld ie. Dus zelfs al monteer je hem verzonken, dan nog zit je tegen een ' lelijke' rand te kijken. Je kunt die rand er ook niet afhalen, die zit gelijmd en dan blijven er resten rand zitten en de lijm ook.

Kun je niet iets met een losse afwerkrand of iets? Of een los frontpaneel wat je vastklemd (en dus over die rand heen valt) en wat dan met deuvels op zijn plek zit (heb je alleen een lelijke rand aan de zijkanten en boven/onderkant).

Groeten Mark
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je heel handig bent, kun je 'm verzinken in een dikke plaat zodat je nog vlees genoeg hebt om de speaker te kunnen dragen. Gebuik daar voor boutjes met een verzonken kop. Verwijder het rubber voorzichtig en frees een mooie kraag die ook een beetje over de metalen rand gaat. Na montage van de speaker kun je die kraag er met een paar druppels lijm netjes inplakken..

Zoiets misschien

Kees
Bijlagen
randje.JPG
randje.JPG (1.79 KiB) 1488 keer bekeken
pompebled

Bericht door pompebled »

Aah, op zo'n fiets!

Zo goed had ik de plaatjes in de katalogus niet bekeken.

Als het mijn speakers waren, zou ik met een loeischerp mes (tussentijds opnieuw slijpen) die rand afsnijden ter hoogte van de metalen rand.

Bij voorkeur niet uit de losse hand, maar de speaker in plaat(je) met een gat van 225 cm zetten, zodat je een geleiding voor het mes (klemblokje) over die plaat kunt laten glijden, zodat je steeds dezelfde hoek hebt.
Die hoek zou je naar binnen kunnen maken, maar dan wordt het lastiger om een mooie doorgaande snede te maken...

Als het rubber hard genoeg is, zou ik zelfs overwegen om de speaker in de draaibank te zetten en de rand domweg vlak met de korf te draaien.
Afronden naar de konus is dan helemaal geen probleem.

De oplossing van Kees is akoestisch mooier, maar je hebt meer risico om de speaker te beschadigen bij het lospeuteren van de rubber rand.

Groeten, Jan.
Masuji

Re: Montage "probleem"?

Bericht door Masuji »

Gerion schreef:
Deze lijken bedoeld om binnenin de box gemonteerd te worden.

Natuurlijk voorzag ik dit wel en bedacht ze op een plaat te monteren die ik in de dubbele baffle uitspaar zodat ik,
als de box klaar is, ik de plaat met speaker in de baffle kan laten zakken en vastzetten
Ja de mogelijkheid om deze unit met de frontzijde aan een behuizing vast te zetten is er door de iets dikkere
rubber/foam rand in het frame .

Je zou gebruik kunnen maken van een dubbele baffle.
De baffle waar de unit buitendiameter ingefreesd word en de unit normaal word ingelegd op 1 mm minder
diepte dan de max dikte van het frame incl. de dikke rubber/foam rand.

Vervolgens maak je nog een baffle welke iets groter is en daar frees je een kleinere diameter uit die netjes
aansluit op de binnenmaat van de rubber/foam rand.

De baffles verlijm/schroef je aan elkaar.
De eerste baffle past in de buizing en de tweede valt er overheen.

Een nette dikke baffle die goed aan de behuizing aansluit en je unit is mooi verwerkt.

Tadaa :wink:
pompebled

Bericht door pompebled »

Tadaa!

Martijns oplossing is naar mijn mening de fraaiste!

Groeten, Jan.
Paul

Bericht door Paul »

Hé Jan, wat wil je toch voortdurend reusachtige gaten maken :wink:
Gerion

Bericht door Gerion »

Eenieder bedankt voor het meedenken.

Door de vreemde constructie van de korf vroeg ik me af wat de fabrikant bezielde bij het bedenken van dit ontwerp.
Als je de unit gewoon tegen de baffle plaatst moet men, om achteraf nog in de box te kunnen komen, altijd een verwijderbare achterwand aan houden. Voor een goede bracing en afdichting een niet bepaald goede oplossing.

In grote lijnen dacht ik in eerste instantie in dezelfde richting als, tadaa, Martijn. Gezien de reacties dus de beste oplossing.

En Jan, nog bedankt voor het behulpzaam willen zijn bij het frezen!

Gegroet allen.

Niek.
richard

Bericht door richard »

Die constructie zie je wel vaker, het hoort een beetje bij een PA-woofer.
Infrezen van dergelijke randen en afdekken met sierringen die daar niet voor bedoeld zijn komt bij een dergelijke luidspreker wat gekunststeld over (kitscherig); je zet ook geen sierdoppen op de velgen van een terreinwagen.

Ik zou me er ook niet te druk om maken en ze gewoon vanaf de voorkant in de luidsprekerkast zetten, dan steekt hij maar wat uit. Met de vormgeving van de rest van de behuizing zou je daar op aan kunnen sluiten met een wat stoerder resutaat dan een gladde gelikte huiskamerbox.

Wil je toch een gelikt resultaat zou je misschien beter naar luidsprekerunits kunnen kijken die daar ook voor bedoeld zijn.
Laatst gewijzigd door richard op za 03 mar 2007, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
markje

Bericht door markje »

Zoiets als dit wat er gelikt uitziet vind je niet voor 100 euro de twee...

Ik zou de rand niet wegsnijden; hoe scherp je mes ook is, dat schuim is ook gruwelijk taai en het wordt nooit glad (praktijk ervaring mee). Je moet namelijk enorm veel kracht zetten om er door te komen en dan komt het schuim wat mee omhoog, dus dat gat echt niet lukken.

Ik zou voor een sierrand gaan denk. Je kunt daar je ontwerp op aanpassen en die rand gewoon onderdeel laten zijn van de looks ipv een minder lelijke rand te krijgen. Je hoeft die rand niet rond te maken, je kunt ook ovaal maken of achtvormig en over de andere units heenleggen. Het bepaald dan gewoon het uiterlijk van je speaker.

Groeten Mark
Gerion

Bericht door Gerion »

Markje;
Zoiets als dit wat er gelikt uitziet vind je niet voor 100 euro de twee...

Dat vond ik ook.

Wegesnijden doe ik ook niet.
Verzonken in de dubbele baffle komt er een sierrand voor die tevens is voorzien van luidsprekerdoek.

De twee boxen dienen uiteindelijk ter ondersteuning van het laag en krijgen een onopvallende plaats.

Mijn vorige boxen met een L26 zijn nl. onder dwang van hebberige blikken in het huis van mijn zoon beland.

Als ik echt iets geliktst wilde hebben zou ik voor de mooie dipools gaan die Jeroen_d heeft gemaakt, helaas heb ik daar niet de ruimte voor.
Plaats reactie