TV probleem

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

TV probleem

Bericht door bartsegers »

Beste luitjes.

Ik heb een probleem.
Ik denk dat meerderen dit hebben ?

Ik stoor mijzelf mateloos aan het volume verschil op de nederlandse tv.
Elke keer als er een reclame blok komt, knalt dit de huiskamer in.

Is hier iets aan te doen ?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: TV probleem

Bericht door Geenius »

bartsegers schreef:
Beste luitjes.

Ik heb een probleem.
Ik denk dat meerderen dit hebben ?

Ik stoor mijzelf mateloos aan het volume verschil op de nederlandse tv.
Elke keer als er een reclame blok komt, knalt dit de huiskamer in.

Is hier iets aan te doen ?
Geen televisie meer kijken? :lol:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Reclames van UPC?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Dit euvel is al eens vaker aan de orde geweest, met name de commerciële zenders hebben hier een handje van.

Het geluid van de reclame is compleet plat gecomprimeerd d.w.z. alle frequenties worden even hard weergegeven, van dynamiek is geen sprake meer, daarom 'knalt' het ook zo je kamer in; je versterker/luidsprekers weten er wel raad mee...

Bij veel zenders is het zo, dat vlak vóór de acht(!) minuten takkeherrie begint, het logo uit beeld verdwijnt, ik zit hier altijd met een half oog naar te kijken, meestal heb ik de 'mute' knop tijdig te pakken, meestal...

Na verloop van tijd wordt je wel ontzettend handig in het doen van klussen, die nét geen acht minuten in beslag nemen.

Jaren geleden heeft er in het duitse een eigenaresse van een electronicafirma (oid), die een bloedhekel aan reklame had, in eigen beheer een apparaatje laten ontwikkelen, dat wegzapte zodra een reklameblok begon en na afloop het kanaal weer opzocht.
De stampij die dat veroorzaakte was enorm. Het regende aanvragen bij die firma.

Nodeloos te zeggen, dat onder druk van bovenaf, het apparaat nooit op de markt is gekomen...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dat is inderdaad wel een heel rigoreuze aanpak.

De reclame, daar is mee te leven. Het is inderdaad die volume sprong die irritant is.

Ik dacht dat er misschien iets was waarmee het ingaande audiosignaal werd plat gestreken ofzo?

Vooralsnog blijft het opletten inderdaad. Bedankt voor dat LOGO tipje.
Nooit opgevallen bij mij.
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

misschien kan je een apparaatje bouwen dat de gemiddelde signaalspanning meet. boven een bepaalde drempel schakel je dan het geluid uit, of verzwak je het.
het gemiddelde signaal van de film zal vast wel wat lager liggen dan dat van de reclames.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

bartsegers schreef:
Ik dacht dat er misschien iets was waarmee het ingaande audiosignaal werd plat gestreken ofzo?
Helaas is het het uitgaande audiosignaal, dat door de zender wordt 'platgestreken' (gecomprimeerd).

Het moet volgens mij mogelijk zijn, om bijvoorbeeld, de ondertiteling bij een film te detecteren, zodra die voor langere tijd wegvalt, zit je in de reclame en schakelt het detectiecircuit de mute functie in.

Daarmee heb je inderdaad nog niet de hartverzakking van de geluidsexplosie aan het begin van het reclameblok voorkomen, maar het is ook maar een idee...

Groeten, Jan.
Plaats reactie