UcD400 - Probleem met de voeding..

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

SSassen schreef:
Ik zou op zeker spelen en gewoon een nette BHC ALC10 nemen, zeker gezien de prijs zal 't niet veel gaan schelen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik ga mijn UcD modules bestellen bij BMM-electronics en daar doe ik dan het liefst gelijk de CAPS bij gezien dat enorm in verzendkosten scheelt. Farnell heeft de ALC10 wel, maar ik kom in totaal nooit aan 50 Euro zodat ik daar kan bestellen.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

WMC schreef:
Je mist op deze voeding dus de DC beveiliging als ik het goed heb of niet? Ook ben ik wel benieuwd wat geluidstechnisch het verschil gaat worden met de Hypex voedingen.

Waarom ga je trouwens niet voor de AD versie, dat scheelt niet zo veel geld en hij schijnt een stuk beter te zijn.
DC beveiliging komt er nog op, ik wil de UcD eerst zo standaard mogelijk houden, omdat dit mijn eerste project is.

De AD versie is 30 Euro duurder, terwijl ik die opamp ook op de ST versie kan solderen. Misschien een betere opamp zelfs.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik zou ook voor de ST versie gaan en de op-amps wisselen, voor de rest zijn er niet echt verschillen tussen de ad en st.
WMC

Bericht door WMC »

En die opamps zijn zelf makkelijk te vervangen? Wil je ook je opamps apart gaan voeden? Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk allemaal gaat kosten, kan een mooie uitbereiding zijn voor mijn set.
Barry

Bericht door Barry »

WMC schreef:
En die opamps zijn zelf makkelijk te vervangen? Wil je ook je opamps apart gaan voeden? Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk allemaal gaat kosten, kan een mooie uitbereiding zijn voor mijn set.
Uiteindelijk ben ik wel van plan om het zo mooi mogelijk te maken, dus apart voeden zal er ooit wel in zitten. Momenteel ben ik al blij als ik de versterker hoor spelen 8)
Barry

Bericht door Barry »

Bestellen bij Farnell wilde echt niet lukken, ik kwam maar niet op dat minimale bestelbedrag. Toen even marktplaats afgezocht en kwam een paar setjes Elna black-neg caps tegen voor weinig. Ik heb ze gekocht en komen binnenkort binnen.
Barry

Bericht door Barry »

Het wordt toch de UcD400!! Ik kon er via mijn werk goedkoop aankomen, dus waarom niet.. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik geen rekening hoef te houden met de gevoeligheid van mijn toekomstige zelfbouw speakers 8) 8)

Gelukkig heb ik rekening gehouden met de CAPS in de voeding, ik heb een totaal van 60.000 uF per kanaal ter beschikking.

Ik heb echter nog één bevestiging nodig over de trafo. Deze moet 45v sec. zijn en ongeveer 500VA? Ik vind het nogal vreemd dat Hypex zelf een 500VA aanbiedt, voor stereo setup. Dan heb je slechts 250VA per kanaal beschikbaar, terwijl de modules veel meer kunnen hebben.

Groetjes,
Barry
Àadjo

low budget trafo's voor de UCD

Bericht door Àadjo »

Barry schreef:
Het wordt toch de UcD400!! Ik kon er via mijn werk goedkoop aankomen, dus waarom niet.. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik geen rekening hoef te houden met de gevoeligheid van mijn toekomstige zelfbouw speakers 8) 8)

Gelukkig heb ik rekening gehouden met de CAPS in de voeding, ik heb een totaal van 60.000 uF per kanaal ter beschikking.

Ik heb echter nog één bevestiging nodig over de trafo. Deze moet 45v sec. zijn en ongeveer 500VA? Ik vind het nogal vreemd dat Hypex zelf een 500VA aanbiedt, voor stereo setup. Dan heb je slechts 250VA per kanaal beschikbaar, terwijl de modules veel meer kunnen hebben.

Groetjes,
Barry
Hallo Barry en overige geinteresseerden,

Ik weet niet of je ze al gekocht hebt, op je boodschappenlijstje stond ik meen 31VAC Velleman trafo, maar ik heb net een zending binnen van Baco-Army Goods. Een aanrader voor eenieder die niet teveel wil betalen.

31-0-31VAC en ook nog eens 12-0-12 VAC
225 VA

http://www.baco-army-goods.nl/index.html
te vinden via : componenten - Transformatoren en dan wat scrollen.
Quote:
Ringkern trafo, primair: 220 (2x110), sec: 225vA, 31-0-31 volt 3,8A, 2x12 volt-1A, afm: diam:115mm, dikte:55mm, met bevestiging materiaal, gewicht: 2,8kg, zijn uitgemonteerd en in uitstekende conditie,...€ 15,-

Deze trafo’s zijn geschikt voor zowel UcD180 als voor de UcD400 *), waarvan ik er overigens vandaag 2 gekocht heb bij Speaker&Co en Rotterdam.

Het zijn overigens met in de kern in epoxy ingegoten (gebruikte) Nuvotem Tulema ringkern trafo's , ongeveer even duur als 1 slit foil elco
en 2 trafo's voor de prijs van 1 T-Net eclo !.

Een respectabele firma, net zoiets als Amplimo, maar wereldwijd wel eventjes grotere (ong 1200 man) http://www.nuvotem.com/

ik hoop iedereen met deze tip geholpen te hebben om low-budget te blijven.

*) de UcD Voltages zijn volgens specsheet minimaal +/- 45VDC.
Navraag bij Hypex leerde dat de UcD800 bij veel lagere voltages ook nog prima werken.... Dus specsheet is niet helemaal correct en bovengenoemde trafo's voldoen dus zowel voor de UcD180 als voor de UcD400. Je zou zelfs kunnen beginnen met de 180 en later upgraden zonder de voeding te hoeven vervangen !
Laatst gewijzigd door Àadjo op wo 28 feb 2007, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry

Re: low budget trafo's voor de UCD

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
Barry schreef:

Groetjes,
Barry
Hallo Barry en overige geinteresseerden,

Ik weet niet of je ze al gekocht hebt, op je boodschappenlijstje stond ik meen 31VAC Velleman trafo, maar ik heb net een zending binnen van Baco-Army Goods. Een aanrader voor eenieder die niet teveel wil betalen.

31-0-31VAC en ook nog eens 12-0-12 VAC
225 VA

http://www.baco-army-goods.nl/index.html
te vinden via : componenten - Transformatoren en dan wat scrollen.
Quote:
Ringkern trafo, primair: 220 (2x110), sec: 225vA, 31-0-31 volt 3,8A, 2x12 volt-1A, afm: diam:115mm, dikte:55mm, met bevestiging materiaal, gewicht: 2,8kg, zijn uitgemonteerd en in uitstekende conditie,...€ 15,-

Deze trafo’s zijn geschikt voor zowel UcD180 als voor de UcD800 *), waarvan ik er overigens vandaag 2 gekocht heb bij Speaker&Co en Rotterdam.

Het zijn overigens met in de kern in epoxy ingegoten (gebruikte) Nuvotem Tulema ringkern trafo's , ongeveer even duur als 1 slit foil elco
en 2 trafo's voor de prijs van 1 T-Net eclo !.

Een respectabele firma, net zoiets als Amplimo, maar wereldwijd wel eventjes grotere (ong 1200 man) http://www.nuvotem.com/

ik hoop iedereen met deze tip geholpen te hebben om low-budget te blijven.

*) de UcD Voltages zijn volgens specsheet minimaal +/- 45VDC.
Navraag bij Hypex leerde dat de UcD800 bij veel lagere voltages ook nog prima werken.... Dus specsheet is niet helemaal correct en bovengenoemde trafo's voldoen dus zowel voor de UcD180 als voor de UcD400. Je zou zelfs kunnen beginnen met de 180 en later upgraden zonder de voeding te hoeven vervangen !
Hoi Aad,

Die trafo's zijn inderdaad flink goedkoop! Maar ik neem liever een 45v sec. trafo, puur omdat Hypex dat aangeeft. Maar als iemand iets anders aanraadt, sta ik altijd open voor veranderingen.

Groetjes,
Barry
dday_one

Bericht door dday_one »

Barry schreef:
Hoi Aad,

Die trafo's zijn inderdaad flink goedkoop! Maar ik neem liever een 45v sec. trafo, puur omdat Hypex dat aangeeft. Maar als iemand iets anders aanraadt, sta ik altijd open voor veranderingen.

Groetjes,
Barry
Volgens mij is 45v sec. te veel voor een UcD180. 45v maakt namelijk ongeveer 45*1.4142-0.9=62.7v gelijskpanning. Dit is voor een UcD400 op zich geen probleem maar voor een UcD180 te veel... trouwens, met 10% speling op de uitgangsspanning van de trafo kan ook de UcD400 volgens mij nog in de beveiliging schieten.

mzzl.
Lennert

edit: je hebt UcD's 400... :oops:
Laatst gewijzigd door dday_one op wo 28 feb 2007, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Hypex zeg gaf mij gisteren de verzekering dat voedingsspannigen lager dan de "minimale" voeding voor de UcD400 (specsheet zegt 45VDC) de UcD400 nog prima werkt.... Fijn zo'n specsheet.. niets is absoluut.

met 2x31VAC kom je op ong. 2x 43VDC, met 3,85A

dat lusten mijn Final's zometeen wel... :shock: :D
Barry

Bericht door Barry »

dday_one schreef:
Barry schreef:
Hoi Aad,

Groetjes,
Barry
Volgens mij is 45v sec. te veel voor een UcD180. 45v maakt namelijk ongeveer 45*1.4142-0.9=62.7v gelijskpanning. Dit is voor een UcD400 op zich geen probleem maar voor een UcD180 te veel... trouwens, met 10% speling op de uitgangsspanning van de trafo kan ook de UcD400 volgens mij nog in de beveiliging schieten.

mzzl.
Lennert

Dan kan ik er al helemaal niks meer van begrijpen, want de Hypex trafo's zelf, die ontworpen zijn voor UcD400, hebben ook een uitgangspanning van 45V.
Barry

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
Hypex zeg gaf mij gisteren de verzekering dat voedingsspannigen lager dan de "minimale" voeding voor de UcD400 (specsheet zegt 45VDC) de UcD400 nog prima werkt.... Fijn zo'n specsheet.. niets is absoluut.

met 2x31VAC kom je op ong. 2x 43VDC, met 3,85A

dat lusten mijn Final's zometeen wel... :shock: :D
Na gelijkrichting wel, maar bij Hypex bedoelen ze rechtstreeks op de sec. uitgang. Dat moet 45V zijn, maar het werkt vast ook met minder. Maar benut je de UcD module dan nog wel optimaal?

Ik zie op Sander Sassen z'n website dat hij zelf een trafo van 300VA gebruikt voor zijn UcD400. Maar hoe kun je 400 Watt trekken uit een trafo die niet meer dan 300 geeft...?

Ik kan het allemaal fout zien natuurlijk, maar ik lees me de ple*ris en kom toch nog wat informatie te kort.

Groetjes,
Barry
Paul

Bericht door Paul »

Echt niet, je hebt gewoon nog niet alles / genoeg gelezen :D

Ik las ergens de opmerking van de ontwerper dat het hier versterkers betreft die muziek moeten maken en geen gloeilampen die een bepaalde hoeveelheid licht moeten geven......
Barry

Bericht door Barry »

Paul schreef:

Ik las ergens de opmerking van de ontwerper dat het hier versterkers betreft die muziek moeten maken en geen gloeilampen die een bepaalde hoeveelheid licht moeten geven......
Ik heb Sander zijn tweak topic gelezen, Jeroen zijn DIY topics en nog meer recente topics over UcD. Gisteren tot 3 uur AM zitten te lezen en misschien ben ik daardoor wel wat vergeten.

Paul, hoeveel VA heb jij aan jouw UcD's hangen en op hoeveel volt secundair?

Groetjes,
Barry
dday_one

Bericht door dday_one »

Barry schreef:
dday_one schreef:
Barry schreef:
Hoi Aad,

Groetjes,
Barry

mzzl.
Lennert

Dan kan ik er al helemaal niks meer van begrijpen, want de Hypex trafo's zelf, die ontworpen zijn voor UcD400, hebben ook een uitgangspanning van 45V.
Die zijn 42-0-42. Als je dubbele gelijkrichters gebruikt, dan moet je 2 sec. windingen hebben (dus 42-0, 42-0).
dday_one

Bericht door dday_one »

Barry schreef:
Ik zie op Sander Sassen z'n website dat hij zelf een trafo van 300VA gebruikt voor zijn UcD400. Maar hoe kun je 400 Watt trekken uit een trafo die niet meer dan 300 geeft...?

Ik kan het allemaal fout zien natuurlijk, maar ik lees me de ple*ris en kom toch nog wat informatie te kort.

Groetjes,
Barry

Op DIYAudio is een heeeele lange thread over de UcD400. Daarin geeft Bruno Putzeys (ontwerper van Hypex) aan dat je voor een UcD als richtvermogen van de voeding tussen de helft en het piekvermogen van de versterker moet zitten. Dus bij een UcD400 tussen de 200 en 400va. Meer is (schijnt:) overkill (te zijn).
Barry

Bericht door Barry »

dday_one schreef:
Barry schreef:

Groetjes,
Barry

Op DIYAudio is een heeeele lange thread over de UcD400. Daarin geeft Bruno Putzeys (ontwerper van Hypex) aan dat je voor een UcD als richtvermogen van de voeding tussen de helft en het piekvermogen van de versterker moet zitten. Dus bij een UcD400 tussen de 200 en 400va. Meer is (schijnt:) overkill (te zijn).
Ah, duidelijk! Dat topic moet ik maar eens doorlezen dan :)

Wat bedoel je precies met 40-0-42 sec.? Is dat twee wikkelingen, met 40v en 42v en een nul?

Ik ga per kanaal een aparte trafo, gelijkrichter en voeding gebruiken. De trafo hoeft van mij maar 1 secundaire uitgang te hebben, van 42 volt dus??
dday_one

Bericht door dday_one »

Barry schreef:
[Wat bedoel je precies met 40-0-42 sec.? Is dat twee wikkelingen, met 40v en 42v en een nul?
Sorry, is een typo... moet 42-0-42 zijn. Dus 1 secundaire wikkeling met een middenaftakking. Deze kun je niet gebruiken voor de voeding zoals ik hem bijvoorbeeld ontworpen heb. Daar heb je een trafo met 2 sec. wikkelingen van 42v voor nodig; dus 42-0, 42-0.
Barry

Bericht door Barry »

dday_one schreef:
Barry schreef:
[Wat bedoel je precies met 40-0-42 sec.? Is dat twee wikkelingen, met 40v en 42v en een nul?
Sorry, is een typo... moet 42-0-42 zijn. Dus 1 secundaire wikkeling met een middenaftakking. Deze kun je niet gebruiken voor de voeding zoals ik hem bijvoorbeeld ontworpen heb. Daar heb je een trafo met 2 sec. wikkelingen van 42v voor nodig; dus 42-0, 42-0.
Helemaal helder 8) Dankjewel!
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Leuke discussie.

Now for something completely different:

Ik heb vanavond bij Conrad een paar Alp potmeters voor mijn (toekomstige UCD400 besteld.
Dat is een stuk voordeliger dan DACTS
zie http://www.koopkeus.nl/potentiometers.htm

nog wat prijzen: FYI

een "sample" bij National Semiconductors van de LM4562
bestaat uit max. 3 stuks. De rekening bedroeg minder dan 10 dollar !
Ik heb ze nog niet: dat duurt 5-15 dagen en ze komen uit Singapore
Laatst gewijzigd door Àadjo op do 01 mar 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul

Bericht door Paul »

Barry schreef:
Paul schreef:

Ik heb Sander zijn tweak topic gelezen, Jeroen zijn DIY topics en nog meer recente topics over UcD. Gisteren tot 3 uur AM zitten te lezen en misschien ben ik daardoor wel wat vergeten.

Die kans bestaat; je stelt nog een aantal vragen die daar beantwoord worden. :D

Paul, hoeveel VA heb jij aan jouw UcD's hangen en op hoeveel volt secundair?

225VA, het voltage secundair weet ik niet uit mijn hoofd, volgende opzet wordt 1000VA voor 2 stuks UcD400 per kant, niet omdat het nodig is maar omdat de 1000VA trafo's goedkoop waren

Groetjes,
Barry
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Barry schreef:
Ik lees op de Hypex-site dat hun 500VA trafo 2x42 volt is.

Om het nog iets ingewikkelder te maken: de ideale spanning hangt in het algemeen ook af van de luidspreker-impedantie. Een LS met 4 ohm heeft nu eenmaal meer stroom nodig voor hetzelfde vermogen, dan een 8 ohm LS. Neem je een trafo met bijv. 500 VA en 50 volt, dan kan ie "maar" 10A leveren. Een trafo van 500 VA en 25 volt kan wel 20 A leveren. Bij een 8 ohm LS heb je echt niets aan de laatste: bij 8 ohm zal ie nooit meer dan 3 A (x 2 bij 2 wikkelingen) hoeven te leveren. Dus die 500VA komt dan nooit "uit de verf".

Bij de UCD is het wat simpeler: het uitgangsvermogen is begrensd door de max. uitgangsstroom, wat je kan zien aan de specs: max 400 Watt bij 4 ohm en max 210 Watt bij 8 ohm. Bij 4 ohm is dan een trafospanning van ca. 41/42 volt voldoende om de 400 watt te halen en bij die spanning kan de UCD bij 8 ohm prima de 210 Watt leveren.

Maar...... de versterker levert nooit 100% vd tijd zijn max. vermogen. Gemiddeld is dat een flink stuk lager. Vandaar de aanbeveling om een trafo te nemen met een lagere VA; bijv. 250/300 VA voor een UCD400.

Pas wel op met de spanningen: de min. Power supply voltage in de datasheet is de DC-spanning en niet de trafospanning.

Uit de datasheet van de UCD400 zou je kunnen opmaken dat de DC-spanning wel tot 45 volt omlaag kan, maar dan haal je niet meer het maximum uitgangsvermogen (400 resp. 210 W). Voor de UCD400 moet voor maximaal "plezier de DC-spanning minimaal ca. 58 volt zijn. (vandaar de trafospanning van 42 volt)

Dus een dikke trafo nemen met lage spanning (31 v) om eerst een UCD180 mee te voeden en later te upgraden naar UCD400 of 700 werkt dus niet. Dan kom je later dik spanning te kort!

ps Ik bouw momenteel zelf versterker met 2x UCD180 per kant. Woofer = 4 ohm, dus daar kan 180 w in worden gepompt. Ik heb voor alle 4 UCD's 1 trafo van 500VA en 30 volt (ergens op de kop kunnen tikken).
Barry

Bericht door Barry »

Hoi Hans,
Hans Nootdorp schreef:
Barry schreef:
Ik lees op de Hypex-site dat hun 500VA trafo 2x42 volt is.
Klopt.. en die wordt aanbevolen voor 2 modules. Ik wil echter per UcD module een trafo gebruiken, om de opbouw volledig gescheiden te houden.
Om het nog iets ingewikkelder te maken: de ideale spanning hangt in het algemeen ook af van de luidspreker-impedantie. Een LS met 4 ohm heeft nu eenmaal meer stroom nodig voor hetzelfde vermogen, dan een 8 ohm LS. Neem je een trafo met bijv. 500 VA en 50 volt, dan kan ie "maar" 10A leveren. Een trafo van 500 VA en 25 volt kan wel 20 A leveren. Bij een 8 ohm LS heb je echt niets aan de laatste: bij 8 ohm zal ie nooit meer dan 3 A (x 2 bij 2 wikkelingen) hoeven te leveren. Dus die 500VA komt dan nooit "uit de verf".
Momenteel heb ik speakers met een impedantie van 8 Ohm (VIB170AL), maar ik ben van plan binnenkort wat anders te bouwen. Ik wil mijn versterker hier echter niet op aanpassen, omdat ik van plan ben meer van speakers te wisselen als van versterker.

Overigens zie ik bij de Velleman trafo's het volgende staan: 42-0-42V / 500VA. Moet ik de twee 42V lijnen gebruiken en apart gelijkrichten om de voeding aan te sluiten?

Groetjes,
Barry
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Barry schreef:
Overigens zie ik bij de Velleman trafo's het volgende staan: 42-0-42V / 500VA. Moet ik de twee 42V lijnen gebruiken en apart gelijkrichten om de voeding aan te sluiten?
Ja!. Zie topic van SanderS Je moet achter iedere trafowikkeling een aparte voeding maken (gelijkrichter + (minimaal) 2 elco's). Ten slotte verbindt je de + van de ene voeding met de - van de andere voeding. Dat wordt dan de nul voor de UCD's.
Plaats reactie