Philips 70FB820 ouderdomskwalen
Moderator: Beheerdersteam
Philips 70FB820 ouderdomskwalen
Mijn ouders hebben een paar philips FB820 luidsprekers staan. Zeer mooie luidsprekers, met een goede klank, althans, vroeger toch. Nu beginnen ze bij een ietwat hoger volume te kraken en te vervormen. Wanneer ik het frontdoek er afhaalde werd me al snel duidelijk waarom. De rand (van schuimrubber) van de woofers, en vermoedelijk ook van de mid is versleten. er zitten bijna volledig rondom rond schuren in. Nu kan ik twee zaken doen, ofwel er nieuwe drivers insteken ofwel de schuimrubber vervangen... Een nieuwe schuimrubber steken heb ik nog nooit gedaan en ik vrees dat ik er toch maar een boeltje van zou maken als ik het toch doe, dus zou ik het liefst opteren voor nieuwe drivers, maar.... wat zouden goede vervangers zijn?
specs die op de luidspreker staan:
Freq response: 38Hz - 20 000Hz
Power Handling Capacity:
IEC: 200 watts
Peak: 300 watts
nominal imp: 8 ohm
sensitivity: 88dB/W/m
Crossover points: 450/5000Hz
diameter van woofer conus is ongeveer 14cm en van mid ongeveer 9 cm
specs die op de luidspreker staan:
Freq response: 38Hz - 20 000Hz
Power Handling Capacity:
IEC: 200 watts
Peak: 300 watts
nominal imp: 8 ohm
sensitivity: 88dB/W/m
Crossover points: 450/5000Hz
diameter van woofer conus is ongeveer 14cm en van mid ongeveer 9 cm
-
snikkeltje
Gewoon zelf voorzien van een nieuwe randen!, Randen kun je bestellen bij Fred Buist. Heb pas alle 4 de woofers van een setje FB825 van een kennis gerepareerd, hadden hetzelfde euvel, doordat je dezelfde woofers gebruikt klinken ze weer als vanouds! De speakers zijn het echt waard. Het zelf doen is niet moeilijk, niet duur en ook nog eens leuk.
ging nog redelijk gemakkelijk die ringen verwijderen. Waren gewoon met wat lijm vastgelijmd, straks nog eens de pattex boven halen en da komt wel weer in orde. Dit waren de gegevens die op de mid en woofer staan...
woofer
2404 257 47111
00 70604/W15DC
MADE IN BELGIUM
DD 00 040 53
MID
2422 257 34607
AD 4062/SQ8DC
DD 00 037 201
verder nog eens in de kast kunnen kijken, en filter zit op een redelijk gemakkelijk te bereiken plaats...
nog wat pics:
woofer
2404 257 47111
00 70604/W15DC
MADE IN BELGIUM
DD 00 040 53
MID
2422 257 34607
AD 4062/SQ8DC
DD 00 037 201
verder nog eens in de kast kunnen kijken, en filter zit op een redelijk gemakkelijk te bereiken plaats...
nog wat pics:
Het repareren is vast nog wel de moeite waard, er gat alleen wel wat tijd in zitten.
Bij het forum Audiofreaks is het refoamen van luidsprekerunits al verschillende keren aan bod geweest, misschien kun je daar de zoekfunctie eens gebruiken.
Dit topic is vast ook wel interessant.
Als de reparatie goed is gelukt zou het misschien ook een goed idee zijn om het filter op te waarderen met betere componenten. Meestal knapt het hoog er erg van op als je elektrolitische condensatoren vervangt door folietypen zoals een MKP.
Bij het forum Audiofreaks is het refoamen van luidsprekerunits al verschillende keren aan bod geweest, misschien kun je daar de zoekfunctie eens gebruiken.
Dit topic is vast ook wel interessant.
Als de reparatie goed is gelukt zou het misschien ook een goed idee zijn om het filter op te waarderen met betere componenten. Meestal knapt het hoog er erg van op als je elektrolitische condensatoren vervangt door folietypen zoals een MKP.
Zoals snikkeltje al zegt zijn de randen goed de vervangen, heb het zelf een tijdje geleden gedaan bij mij FB850, en nu klinken ze weer super! Het is een kwestie van een beetje tijd ervoor maken, en vooral durven en dan valt het alles mee.
Ik heb ook goede ervaringen met Fred Buist van Audiofriends
Veel succes ermee.
Groeten,
Martin
Ik heb ook goede ervaringen met Fred Buist van Audiofriends
Veel succes ermee.
Groeten,
Martin