Transmissionline op basis van Monacor SPH-165 KEP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Baffie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 23:25
Locatie: Hoogerheide

Transmissionline op basis van Monacor SPH-165 KEP

Bericht door Baffie »

Hallo,
Mijn naam is Koen Bastiaansen en ik volg dit forum al een tijdje. Ik heb zelf al een paar 2 weg boekenplank speakers gemaakt wat mijns inziens goed klinkt. Maar nu wil ik toch met zo min mogelijk kosten iets heel anders proberen. Ik ben van plan een single folded mass loaded TL te maken. Nu heb ik wat informatie opgedaan onderandere op dit forum, quarterwave en t-line speakers waarbij ik nog wat vragen heb. Ik hoop dat jullie me verder willen helpen. Dus hier komen mijn vragen:

Is het bij een TL hoorbaar wat voor soort dempingsmateriaal gebruikt ( voor opvulling van de line), omdat ik goedkoop aan kunststofwol kan komen (oorspronkelijklvoor vijferfilters).
Ik heb gelezen dat je bij drivers met een lage Q de line beter iets boven de Fs afgesteld kan worden (sorry van de wazige verwoording).
Welke kanten van de line moet je dempen? Alleen tegenover de woofer of alle wanden?
En hoe bereken je hoever de woofer van de wand die het voor en achtercompartiment af moet zitten?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hallo Koen, welkom bij dit gezellige forum!!

Ik denk dat je niet kunt horen) wat voor demping erin zit, als het waarde van het materiaal maar dezelfde dempingeigenschappen heeft als het originele dempingsmateriaal. Voor de andere vragen moet ik je teleurstellen, maar er zijn er vas die je je antwoorden wél kunnen geven!

groetjes

Wowly
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Er zijn genoeg Monacor kenners (liefhebbers)
die kunnen helpen .... dacht ik
Wat voor tweeter had je in gedachten ?

Een "single folded mass loaded TL" ken ik niet ?
single folded mass loaded TQWT en ongevouwen ML TL wel ?

Een uitgangspunt voor een filter zou dit kunen zijn:

http://jan-jaap.vegter.nu/bs.html

o ja toch een "single folded ML TL " gevonden

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Nog wat info over ML TL en TQWT's

http://geocities.com/rbrines1/Articles.html
Baffie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 23:25
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Baffie »

Ja, met een single folded mass loaded TL bedoel ik eigenlijk gewoon een transmissionline gevuld met dempingsmateriaal waar 1 schot in het midden zit wat het geheel verdeelt in een baskamer en de line zeg maar. De tweeter is een monacor dt-254. En is er nog een formule voor het berekenen van de inhoud van een TL of is alleen de verhouding tussen het begin en eind van de line en de lengte van de line belangrijk? En weidok, die link naar de speaker die jij gepost had, is dat niet gewoon een Br ?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Baffie schreef:
Ja, met een single folded mass loaded TL bedoel ik eigenlijk gewoon een transmissionline gevuld met dempingsmateriaal waar 1 schot in het midden zit wat het geheel verdeelt in een baskamer en de line zeg maar. De tweeter is een monacor dt-254. En is er nog een formule voor het berekenen van de inhoud van een TL of is alleen de verhouding tussen het begin en eind van de line en de lengte van de line belangrijk? En weidok, die link naar de speaker die jij gepost had, is dat niet gewoon een Br ?
Nee tekening is van een " single folded mass loaded TL "... :)
Ziet er uit als een BR maar klinkt als een echte TL....
Goed uitgangspunt voor de SPH 165 KEP dacht ik zo...
totdat het tegendeel is bewezen........
Lees de artikelen van Brines en MJ KIng maar eens

Jij wilt een traditioneele enkelvoudig gevouwen TL bouwen dus..
dat is wat anders...
Voor de berekening van een M(ass) L(oad) T(ransmission) L(ine)
of ML TQWT heb je mathcad van MJ King nodig ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissionline op basis van Monacor SPH-165 KEP

Bericht door Henkjan »

Baffie schreef:
Is het bij een TL hoorbaar wat voor soort dempingsmateriaal gebruikt ( voor opvulling van de line), omdat ik goedkoop aan kunststofwol kan komen (oorspronkelijklvoor vijferfilters)
.......
Welke kanten van de line moet je dempen? Alleen tegenover de woofer of alle wanden?
nu heb ik t zelf niet 1-op-1 vergeleken, maar de meeste verslagen van mensen die t wel gedaan hebben melden geen verschil tussen wol en BAF.

plaats van de demping: meestal aan het begin van de lijn, einde vrij houden
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

is er nog een formule voor het berekenen van de inhoud van een TL of is alleen de verhouding tussen het begin en eind van de line en de lengte van de line belangrijk?
Je wilt als woofer een SPH165KEP gebruiken, die een Fs heeft van 30Hz.
Je krijgt dan, bij een gewone TL, een line van ca 2,5 mtr. Om die 1x te vouwen kan wel, maar dan krijg je een nog al hoge box. Ik zelf zou hem dan 2x vouwen. De berekening van de line is 300 : Fs : 4. Het artikel over TL op de homepage al door gelezen?
Het begin van de line start met 1,5 x het oppervlak van de woof en eindigd met 1 x dat oppervlak.
De demping die jij kan krijgen gebruik ik ook, maar dan van de meubelstoffeerder. Lijkt op Tritex. Dit plaats ik lichtjes opgerold in de line zodat de line niet verstopt raakt.

Die andere TL vormen kan ik je wegens gebrek aan kennis en ervaring niet mee helpen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

300 : Fs : 4.
Dat varieert dus wild met de tapsheid van de line, vas en qts. Probeer liever de MJ king sheets of een ander simulatie programma.

Greot Roland
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Roland schreef:
300 : Fs : 4.
Dat varieert dus wild met de tapsheid van de line, vas en qts. Probeer liever de MJ king sheets of een ander simulatie programma.

Greot Roland
Dat weet ik maar zoals ik al schreef, zit me dat niet zo goed tussen de haren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Aan een Fs van 30Hz zou ik niet al te zwaar tillen. Als ik me goed herinner, heeft K&T eens 48Hz gemeten (kan ook wat lager zijn geweest). Verder kwam iemand van dit forum (weet niet meer wie) eens uit op 46Hz, en in een test van HH wordt 44Hz genoemd.
Baffie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 23:25
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Baffie »

Ten eerste sorry dat ik zo laat pas reageer, maar ik heb vaak problemen met inloggen ](*,)
@ Marp: Zijn die waarden allemaal gemeten bij een SPH-165KEP ??
@ Weidok: Ik bedoelde met een Br die link van janjaapvegter :wink:
@Sietse: Ik ben wel van plan hem 1x te vouwen omdat ik nog niet z'on houttovenaar ben en omdat ik een hoogte van 1.3 m niet echt storend vind, en misschien zelfs wel mooier.
En het was trouwens geen kunsstofwol maar kunststofwatten :oops:. Ik Was ook van plan om er met gordijn (ja de carnaval is toch voorbij :( ) een soort kleine compartimentjes te maken om daar de dempingswatten in te stoppen zodat het niet naar beneden zakt en de boel niet verstopt.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik zou ook gaan voor de 1 maal gevouwen variant. mooi slank, en hoog.
Plaatsen op een stevige voet (al dan niet met filter erin)

De wol, zou je ook her en der vast kunnen tacken (nieten)

Wat betreft de vuistregel van sietse, die gebruik ik ook af en toe, om eens uit het blote hoofd wat te rekenen. ga je echt aan de slag, zijn de King sheets en allaignment tabellen van quaterwave.com ook erg handig.

Hoe hoger je verhouding tussen begin en einde van de Line, hoe korter de line kan worden. (mits je met die 1.30 in de knoei komt)
Baffie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 23:25
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Baffie »

Ok, allemaal al hartstikke bedankt voor de hulp!
Ik denk dat ik het op die 1.3m laat want dan staat het geheel meteen mooi op luisterhoogte.
En hoe zit het trouwens met de plaatsing van de drivers want ik had gelezen dat een plaatsing op 1/5 of 1/3 van de line beter zou zijn. Maar geeft dat geen heel vreemd aanzicht?
Is het trouwens verstandig om de box van 18mm meubelpanelen te maken. Het ziet er wel leuk uit, maar ik vrees dat het wat dun is voor een box van 1.3 m hoog.
Dus ik denk dat ik het dan maar op 22mm mdf houdt, en er dan later misschien nog wat fineer of houten vloerdelen tegen de zijkant maak en de voorkant hoogglans zwart aflak en misschien nog een frontje voor maak.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Even terug naar het begin.
1. die 1.3 meter is losse pols werk
2. ook 22mm mdf voldtaat niet, als je met zulke lange wanden werkt. Je moet (zou ik bijna zeggen) voor en achterkant van je lange wanden verbinden. zodoende kom je ook met minder dikte uit de voeten.
3. Toch dus ffies de sheets erbij halen, of iemand lief vragen die tijd heeft.

het programma CAAD 3.0 (versie, pin me er niet op vast) kan ook een TL voor jou uitrekenen. 1 maal gevouwen, met de Tapsheid als parameter toe. Zelf omtekekenen kan een leek daarna ook. Veel plezier!
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Zoiets?

Afbeelding

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik denk dat het laag stuk beter wordt, met de mond op vloerhoogte.

Die gain heb je alweer.

Je kan bijvoorbeeld zo buigen: 2 voorbeeldjes.


http://img381.imageshack.us/img381/6724/schetshu2.jpg
Baffie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 23:25
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Baffie »

Dit lijkt me dan een aantrekkelijker ontwerp, maar wel weer een stuk meer werk. En maakt het hoorbaar verschil of je de opening aan de achter, voor of bovenkant maakt? Sorry voor het grote aantal vragen, maar door de informatie die jullie me geven kom ik ook te weten hoeveel ik nog niet weet :oops:
Bijlagen
luidspreker.JPG
luidspreker.JPG (13.53 KiB) 2204 keer bekeken
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die laatste zou ook mijn keuze zijn.

De opening dicht bij het vloer oppervlak, geeft een hogere output in het laag.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

bartsegers schreef:
die laatste zou ook mijn keuze zijn.

De opening dicht bij het vloer oppervlak, geeft een hogere output in het laag.
Dat zou ik ook doen

er loopt nog een topic over deze speaker ook in een tl
viewtopic.php?t=2971
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”