Zoals jullie weten ben ik bezig om te experimenteren met ESL's. Met mijn prototype kwam ik er achter dat deze ook zachtjes speelt zonder hoogspanning, dus alleen op de versterker. Is het zo niet mogelijk om een ESL tweeter te bouwen?? Met een simpele kleine step-up trafo?
Best interessant om eens te proberen na mijn hybride ESL!!
Het mooiste zou zijn om een mid-tweet sectie te bouwen en alleen de bass via een conventionele driver te laten gaan !
Dan heb je een mooie compacte hybride.
Het mooiste zou zijn om een mid-tweet sectie te bouwen en alleen de bass via een conventionele driver te laten gaan !
Dan heb je een mooie compacte hybride.
ja klopt ik heb een dergelijke set een tijdje terug bij mijn pc gehad als
actieve monitors, heel leuk met mfb laag en een 16 cm woofer en een
electrostatische tweeter, moo helder hoog
Ik zit alleen te zoeken waar ik het beste de scheidingsfrequentie kan leggen!! Ik denk nu aan 1kHz of 2 kHz, maar hoe groot moet dan het ESL element worden? (30 bij 4 cm ? )
Breedte lengte verhouding is vaak 1 op 7 a 1 op 8.
Dus een element van 4 breed zou 28 tot 32 cm kunnen zijn !
Ik zou 'm zelf iets breder maken 6 a 7 cm.
En over de overgangs frequentie .......
Ik denk dat vanaf 500 Hz al zou moeten kunnen maar dat is weer erg gerelateerd aan je element grootte.
Breedte lengte verhouding is vaak 1 op 7 a 1 op 8.
Dus een element van 4 breed zou 28 tot 32 cm kunnen zijn !
Ik zou 'm zelf iets breder maken 6 a 7 cm.
En over de overgangs frequentie .......
Ik denk dat vanaf 500 Hz al zou moeten kunnen maar dat is weer erg gerelateerd aan je element grootte.
mvg
ST
Dat wist ik niet!! ik wilde al een element van 4 bij 46 bouwen, maar dat kan ik dus beter veranderen in 4 bij 32!!
Hmmm. Dat was nou ook mijn probleem met mijn eerste set.
Folie strakker spannen, signaal Step-up hoger maken !
mvg
ST
Ik ben nu bezig met een groter element (52 bij 8 cm, boek Fikier). De afstand tussen de stratoren wordt veel kleiner, zodat de openheid echt 50% wordt. Ik denk dat hier het probleem ligt!!