ESL tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

ESL tweeter

Bericht door JeroenKV »

Zoals jullie weten ben ik bezig om te experimenteren met ESL's. Met mijn prototype kwam ik er achter dat deze ook zachtjes speelt zonder hoogspanning, dus alleen op de versterker. Is het zo niet mogelijk om een ESL tweeter te bouwen?? Met een simpele kleine step-up trafo?

Best interessant om eens te proberen na mijn hybride ESL!!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja dat kan. Even Googlen voor meer info...
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Het mooiste zou zijn om een mid-tweet sectie te bouwen en alleen de bass via een conventionele driver te laten gaan !
Dan heb je een mooie compacte hybride.

Staat ook nog op mijn lijstje om te doen.

mvg

ST
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

blu_line schreef:
Het mooiste zou zijn om een mid-tweet sectie te bouwen en alleen de bass via een conventionele driver te laten gaan !
Dan heb je een mooie compacte hybride.

Staat ook nog op mijn lijstje om te doen.

mvg

ST
Ben ik mee bezig!! :wink:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Sony heeft ooit een midisetje uitgebracht met zulke speakertjes.


Paul.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ja klopt ik heb een dergelijke set een tijdje terug bij mijn pc gehad als
actieve monitors, heel leuk met mfb laag en een 16 cm woofer en een
electrostatische tweeter, moo helder hoog
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik zit alleen te zoeken waar ik het beste de scheidingsfrequentie kan leggen!! Ik denk nu aan 1kHz of 2 kHz, maar hoe groot moet dan het ESL element worden? (30 bij 4 cm ? :?: )
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Breedte lengte verhouding is vaak 1 op 7 a 1 op 8.
Dus een element van 4 breed zou 28 tot 32 cm kunnen zijn !
Ik zou 'm zelf iets breder maken 6 a 7 cm.

En over de overgangs frequentie .......
Ik denk dat vanaf 500 Hz al zou moeten kunnen maar dat is weer erg gerelateerd aan je element grootte.

mvg

ST
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

blu_line schreef:
Breedte lengte verhouding is vaak 1 op 7 a 1 op 8.
Dus een element van 4 breed zou 28 tot 32 cm kunnen zijn !
Ik zou 'm zelf iets breder maken 6 a 7 cm.

En over de overgangs frequentie .......
Ik denk dat vanaf 500 Hz al zou moeten kunnen maar dat is weer erg gerelateerd aan je element grootte.

mvg

ST
Dat wist ik niet!! ik wilde al een element van 4 bij 46 bouwen, maar dat kan ik dus beter veranderen in 4 bij 32!!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Het rendement is maar 73 db bij 2,83V op 1 meter........... dat is erg laag!!! (2000hz)

De stratorafstand is 1mm en de veldsterkte 3500V.

Hoe kan ik dit verhogen?????
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Oppervlak verdubbelen, scheelt ook weer 3 dB; verviervoudigen 6 dB enz.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Het rendement is maar 73 db bij 2,83V op 1 meter
Hmmm. Dat was nou ook mijn probleem met mijn eerste set.
Folie strakker spannen, signaal Step-up hoger maken !

mvg

ST
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

blu_line schreef:
Het rendement is maar 73 db bij 2,83V op 1 meter
Hmmm. Dat was nou ook mijn probleem met mijn eerste set.
Folie strakker spannen, signaal Step-up hoger maken !

mvg

ST
Ik ben nu bezig met een groter element (52 bij 8 cm, boek Fikier). De afstand tussen de stratoren wordt veel kleiner, zodat de openheid echt 50% wordt. Ik denk dat hier het probleem ligt!!
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Gebruik je draad of plaat statoren ?

Met een plaat stator is mijnsinziens de openheid beter 50-50 te krijgen.
Bij draden moet je rekening houden met de mantel end .....

mvg

ST
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

blu_line schreef:
Gebruik je draad of plaat statoren ?

Met een plaat stator is mijnsinziens de openheid beter 50-50 te krijgen.
Bij draden moet je rekening houden met de mantel end .....

mvg

ST
Ik gebruik draden. Ik hoop dat ik e.a. nu dicht genoeg bij elkaar heb.

Waar haal jij goede platen vandaan?? Ik zie alleen die platen bij de bouwmarkt.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Ik heb tot opheden ook allen maar draden gebruikt.

Er zijn diverse metaal verwerkende bedrijven die je die platen wel kunnen leveren. Wat er bij de bouwmarkt kan vinden is niet goed genoeg !

mvg

ST
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

Jeroen,
29 mei is er weer een ESL meeting in Utrecht.
Ik was van plan om te gaan. Jij ?

grtz

ST
Plaats reactie