Spoelenprobleem

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Spoelenprobleem

Bericht door Wijx »

Mijn eerste post :lol:

Ik ben bezig met het filter van een EVE 2f
http://members.home.nl/edgar.beers/images/eveIIFxo.jpeg

Nu heb ik een vraagje:
Ik heb de speaker opengeschroefd en een aantal spoelen waren niet van de voorgeschreven waarde, maar het scheelt niet veel. Zo staat er op het hoog een mundorf 0,47 ipv 0,39, Op het mid een 6,80 trictec ipv 0,786. Zou ik ze moeten vervangen en wat is gevolgd van deze afwijkende waardes?

Op het laag zit een 3,9 Mh 2 mm luchtspoel, nu adviseerde iemand mij een trafokernspoel. Is het een goed idee om die ook te vervangen? Het gaat om veel geld :(
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wil Edgar Beers zelf geen antwoord geven? Hij heeft het tenslotte ontworpen.

Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hallo Wijx, welkom op het forum.

Heb je de "eVe II Final" overgenomen van iemand :?:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Spoelenprobleem

Bericht door weidok »

Welkom Wijx
Wijx schreef:
Op het mid een 6,80 trictec ipv 0,786.

Op het laag zit een 3,9 Mh 2 mm luchtspoel, nu adviseerde iemand mij een trafokernspoel. Is het een goed idee om die ook te vervangen? Het gaat om veel geld :(
Op het mid zal je wel 0,68 ipv 0,786 bedoelen anders is het wel een groot
verschil..
Die lucht spoel van 2 mm is best wel goed..

Belangrijkste is wel hoe klinken ze...

En zoals Jeroen opmerkt: Vraag Edgar Beers de ontwerper eens ???
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nu weet ik dat Dennis G ze net verkocht heeft:

Afbeelding

Denk dat hij je ook nog wel erder kan helpen met het filter wat erin zat/zit.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Hoi,

ja ik had ze van iemand overgenomen, maar was niet helemaal tevreden over het geluid. Ik had het idee dat er meer inzat. Ik heb nu een ander schema gehad (hoeveel schema's van de 2f zijn er wel niet :roll: ), maar de spoelen wel overeen kwamen.

Toch ook maar de luchtspoel vervangen. Het schijnt dat een kernspoel wat beter is voor de versterker en dat kan ik wel gebruiken want het zijn al zulke lastige speakers.

Nog 1 klein sullig vraagje; Hoe herken ik de plus en min van de scanspeak?

Afbeelding

maar nu dus veel mooier afgewerkt. Geen krassen meer, een veel mooiere donker rode notenkleur hoogglans en intern de demping zwaar verbeterd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De plus op een scanspeak herken je an het kleine ronde rode stickertje (de woofer althans). Op de tweeter staat het erbij (+).

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hoe herken ik de plus en min van de scanspeak?
Staat er niet een dikke rode stip op de magneetrand?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

OK, Edo was eerst :roll:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Ah thanks ik vroeg me al af waar die sticker voor was :P
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wijx schreef:
Hoi,

ja ik had ze van iemand overgenomen, maar was niet helemaal tevreden over het geluid. Ik had het idee dat er meer inzat. Ik heb nu een ander schema gehad (hoeveel schema's van de 2f zijn er wel niet :roll: ), maar de spoelen wel overeen kwamen.

Toch ook maar de luchtspoel vervangen. Het schijnt dat een kernspoel wat beter is voor de versterker en dat kan ik wel gebruiken want het zijn al zulke lastige speakers.
Hallo allemaal! :D

Ik herken deze speakers. Ze zijn oorspronkelijk gebouwd door Rene Houthuijsen van Soundline. Het geluid was destijds niet helemaal naar zijn smaak en wij zijn toen in een avondje wat met de waardes van het filter gaan spelen - vandaar dus de afwijkende waarden.
Wat betreft de luchtspoel voor de woofer, die is te prefereren boven een kernspoel mits de Rdc laag genoeg is, liever niet meer dan 0,20 ohm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Geenius schreef:
Hallo allemaal! :D
Há die Tony, Welkom hier!
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Hoi,

thanks voor de info. Zeker afgesteld op die Buizen voor- en eindversterker?


Hebben jullie toen ook gekeken naar de binnenkant van de kast? Electronisch zag het er wel mooi uit, maar de constructie met die eichmannkabel en de demping in de subkast zag er nou niet echt super uit.

Hopelijk is het morgen af en dan merk ik wel of het beter of slechter wordt. ik heb beide schema's liggen :P. Het laag is er in ieder geval al iets op vooruit gegaan door andere demping, andere bekabeling, bracing verstevigd en een eigen terminal.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wijx schreef:
Zeker afgesteld op die Buizen voor- en eindversterker?

Hebben jullie toen ook gekeken naar de binnenkant van de kast?
Als ik het me goed herinner speelde er toen een buizen voortrap en een Threshold solid state eindbak. De filters waren toen extern dus was het makkelijk om er mee te spelen, ik heb toen niet het inwendige van de speakers gezien.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Wat betreft de luchtspoel voor de woofer, die is te prefereren boven een kernspoel mits de Rdc laag genoeg is, liever niet meer dan 0,20 ohm.
Maar an kom je toch automatisch uit bij kernspoelen?

Bijvoorbeeld de hier genoemde 3.9mH (Intertechnik prijzen):
Luchtspoel 1.4mm doorsnee - 0.67ohm - EUR 14,67
Luchtspoel 2mm doorsnee - 0.40 ohm - EUR 39,73
Tritec lucht 7x0.8mm - 0.35 ohm - EUR 44,51 (bij speakerenco 62,60... :shock: hmmm :oops: )
Luchtspoel 3mm(!!!) doorsnee - 0.22 ohm - EUR 108,08 ... op een woofer van EUR 150? :wink:
en nog de relatief (te) dure foliespoel:
CFI 47x0.07mm doorsnee - 0.41 ohm - EUR 65,29

Maar gelukkig hebben we ook nog:
Trafokernspoel 2mm doorsnee - 0.16ohm - EUR 28,48
Trafokernspoel 3mm doorsnee - 0.07ohm (!!!) - EUR 54,81

En wat mij betreft de kampioen prijskwaliteitverhouding onder de kernspoelen: I-punkt zijn zeer goede spoelen, hoge belastbaarheid, helaas niet dikker dan 1.32mm draaddoorsnee verkrijgbaar.
I-punkt kernspoel 1.32mm doorsnee - 0.24 ohm- EUR 9,10

En deze kernspoel is ook zeer aan te raden, ook hoog belastbaar:
Ferrobar spoel 1.4mm doorsnee - 0.206 ohm - EUR 17,45

Er is bij deze kernspoelen pas sprake van noemenswaardige verzadiging bij honderden tot enkele duizenden watts aan vermogen, afhankelijk van de gekozen spoelwaarde (hoe hoger de mH, hoe lager het verzadigingsvermogen).

Nog een opmerking: als je diep in de buidel tast om de Rdc zo laag mogelijk te houden, dan moet je ook forse speakerkabels aanschaffen (ter indicatie 3mm doorsnee is 7mm kwadraat oppervlakte, de maateenheid die meestal bij kabels aangegeven wordt), dus veel dikker dan de doorsnee audiofiel verantwoorde draadjes die her en der aangeraden worden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En al die moeite om de gelijkstroom weerstand laag te houden, terwijl de demping toch al verpest wordt door de impedantie van de spoel zelf. 3.9 mH betekent 0.49 ohm bij 20 Hz, 0.98 ohm bij 40 Hz, 1.96 ohm!!! bij 80 Hz.

Waar hebben we het nou helemaal over???? Ik begrijp dat fetishisme voor een lage Rdc niet. :? Als je nou gewoon je box/filtercombinatie ontwerpt op 0.4 ohm Rdc, dan blijft het betaalbaar.

Als je een goede demping zo vreselijk belangrijk vindt, dan kun je denk ik beter gaan bi-ampen. Maar ja, zal wel weer teveel niet-audiofiele nuchterheid van mij zijn...

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 07 mar 2005, 0:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Serieweerstanden beinvloeden ( nadelig ) de totale Q van je speaker, heeft weinig met verliezen en impedantiewaarden te maken.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Box ietsje groter maken en de Q is weer lager. Zoals ik al zei, ontwerp het geheel niet zodanig kritisch dat die extreem lage gelijkstroomweerstand nodig is.

Het is echt waar dat de inductiviteit van de spoel de Q van de box nadelig beïnvloedt. Hij maakt dat de zaak opslingert, veel erger dan die serieweerstand. In het volgende plaatje is dit effect te zien. Rechts de impedantie van een midwoofertje in een gesloten box. Links zie je wat er gebeurt als je aanstuurt met een ideale spoel van 3.9 mH met 0 ohm gelijkstroomweerstand (blauwe lijn). Ook zie je wat er gebeurt als je aanstuurt met een 0.4 ohm gelijkstroomweerstand (rode lijn). Heeft nauwelijks invloed op de Q van de box. Heel licht zie je het effect van de impedantiepiek en de spreekspoel inductie in het hoog. Vast ook hoorbaar, maar veel minder dan wat die vreselijke spoel doet :wink:

Afbeelding

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ook nog nooit ( tijdens die 1000 simulaties ) opgevallen dat als je je impedantie van je woofer constant maakt dat die bult dan weg is en dus niet meer de schuld op die spoel kan worden geschoven ? Die spoel doet niks mis, de ontwerper wel.

Oja, en meestal bouwd men eerst de kast, niet het filter .... wel ja, ik toch in ieder geval.

En over die Rdc, wel ja, ieder zijn mening, de mijn is <0.4 voor 8E speakers, liefst zelfs 0.1 als het binnen het budget zit, maar ik heb dan ook altijd filters die bijna evenveel kosten dan de units zelf.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Ook nog nooit ( tijdens die 1000 simulaties ) opgevallen dat als je je impedantie van je woofer constant maakt dat die bult dan weg is en dus niet meer de schuld op die spoel kan worden geschoven ? Die spoel doet niks mis, de ontwerper wel.
Als je de impedantie van de woofer constant maakt, dan verandert de gelijkstroom weerstand ook niets meer aan de Q van de box. Die weerstand doet dan ook niks mis. Een kast bouwen zonder aan het filter te denken is niet handig. De ervaren boxenbouwer maakt het volume van de box eerder te groot dan te klein. Juist om met dit soort zaken rekening te houden.

En je mag natuurlijk je eigen mening hebben, zoals gezegd ik ben geen audiofiel slechts een nuchtere speaker bouwer. En je mag ook wat tegen simulaties hebben. Ik probeer slechts een stukje onderbouwing te geven. Jij zult me er niet van weerhouden dergelijke plaatjes te posten in ieder geval.

Jeroen
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Een 3mm luchtspoel van Mundorf heeft een Rdc van 0,20 ohm, maar dat terzijde. Inderdaad zijn grote luchtspoelen prijzig, koper is nu eenmaal duurder dan ijzer - iedereen mag beslissen of hij het veel geld vindt of niet.

Wat ik bedoelde is dat een luchtspoel meestal mooier klinkt dan een kernspoel, niet in termen van strakker laag door de Rdc maar zaken als ruimtelijkheid en dynamiek. Net als bij condensatoren klinken ook spoelen anders.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rudy schreef:
En over die Rdc, wel ja, ieder zijn mening, de mijn is <0.4 voor 8E speakers, liefst zelfs 0.1 als het binnen het budget zit, maar ik heb dan ook altijd filters die bijna evenveel kosten dan de units zelf.
Dat is beslist geen optimale allocatie van pecunia...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

nee idd, gelijk heb je, het is beter om 200euro drive units te gebruiken en spoelen van 2 euro van 1ohm in serie plaatsen .....
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Een 3mm luchtspoel van Mundorf heeft een Rdc van 0,20 ohm, maar dat terzijde.
De dikste doorsnee folie spoel van Mundorf is 2,76mm. Deze heeft een Rdc van 0.28 ohm. Ik ken geen regionaal verkoop adres van Mundorf spoelen, maar ik gok dat de prijs over de 100 eur ligt, nog een stukkie duurder dan de CFI spoel die ik in m'n vorige post noemde
Inderdaad zijn grote luchtspoelen prijzig, koper is nu eenmaal duurder dan ijzer - iedereen mag beslissen of hij het veel geld vindt of niet.

Wat ik bedoelde is dat een luchtspoel meestal mooier klinkt dan een kernspoel, niet in termen van strakker laag door de Rdc maar zaken als ruimtelijkheid en dynamiek. Net als bij condensatoren klinken ook spoelen anders.
Ik weet dat jij die foliespoelen mooier vindt klinken dan conventionele luchtspoelen e.a. Maar vind je werkelijk dat de prijs gerechtvaardigd is, bijvoorbeeld in deze case: 3.9mH op een Scanspeak 8545? 1 filteronderdeel dat bijna evenveel kost als de unit waar het voor hangt? In een wereld waar alles relatief is, is dat toch gewoon een scheve verhouding :?

In de unit zit trouwens ook een spoel. Ook folie van maken? ;)
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op ma 07 mar 2005, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rudy schreef:
nee idd, gelijk heb je, het is beter om 200euro drive units te gebruiken en spoelen van 2 euro van 1ohm in serie plaatsen .....
Nog steeds niet optimaal, maar je komt al aardig in de buurt. :D

Ik dacht eerder aan de I-punkt van 9,10 of als je geen kernspoel kunt luchten, dan een luchtspoel van een kleine 40 eur. Ik ben niet te beroerd om voor kwaliteit te betalen, maar het heeft absoluut z'n grenzen. Als ik ooit een spoel van 100 eur koop, dan is dat voor een unit die =>500 eur heeft gekost... en die zijn er nog niet al te veel ;)

Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat sommige merken en onderdelen gewoon te duur zijn in vergelijking met kwaliteit die geleverd wordt? Dat vind je toch in iedere branche... als je het mij vraagt, bij uitstek in de hifi...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”