AVR Dragon - Nieuw speeltje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

AVR Dragon - Nieuw speeltje

Bericht door Pjotr »

Zow, vandaag bracht de postbode een draakje:

Afbeelding

(klik op het plaatje voor een grote afbeelding)

Een complete programmeeromgeving, zowel ISP, HV-parallel als HV-serieel EN een debugomgeving via JTAG voor Atmel's AVR microcrontrollers voor 46 euries! (en 7,50 porto). Dat is echt tegen rock bottom kostprijs voor zo'n krachtig tool. Werkt via de USB-poort en wordt gevoed via USB.

De softwaretools zijn verder gratis: AVR Studio, GNU-GCC-C-compiler en IAR-Assembler.

Wie er nu nog verder met PICjes wil klooien moet het zelf maar weten :lol: 8)
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

leuke programmeertool! Waar heb je hem vandaan?

Ik zit zelf te overwegen om ook eens met PIC's of Atmel's te gaan stoeien.
Ik werk dagelijks met PLC's, IPC's, HMI's voor machine besturingen e.d.
Maar deze zijn niet echt geschikt voor thuis en kleine projecten [te duur].
Ik ben er alleen nog niet overuit welke ik mee zal gaan beginnen.
Het moet geschikt zijn voor simpele hobby projectjes voor de kids [stoplichtjes], tot aan wat serieuzere projecten [remote control, LCD, VFD, e.d].
Volgens mij zijn beide daar geschikt voor. Ik zal eens op CO gaan zoeken naar welke voor mij het meest geschikt is.
Fixation
Berichten: 63
Lid geworden op: do 05 okt 2006, 22:13
Locatie: Serooskerke en Breda

Bericht door Fixation »

hej die heb ik toevallig ook van de week besteld. ik heb hem alleen nog niet binnen.

als je hem via alcom electronics besteld kost die 41,50 + 7,50 verzendkosten scheelt toch weer 4,5 :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

mluyben schreef:
leuke programmeertool! Waar heb je hem vandaan?
Bij de distributeur Alcom in Capelle a/d IJssel
Ik zit zelf te overwegen om ook eens met PIC's of Atmel's te gaan stoeien.
Ik werk dagelijks met PLC's, IPC's, HMI's voor machine besturingen e.d.
Maar deze zijn niet echt geschikt voor thuis en kleine projecten [te duur].
Ik ben er alleen nog niet overuit welke ik mee zal gaan beginnen.
Het moet geschikt zijn voor simpele hobby projectjes voor de kids [stoplichtjes], tot aan wat serieuzere projecten [remote control, LCD, VFD, e.d].
Volgens mij zijn beide daar geschikt voor. Ik zal eens op CO gaan zoeken naar welke voor mij het meest geschikt is.
Ja beide zijn geschikt om te knutselen. Zelf ben ik ooit met PIC bezig geweest. Dat was nog in de tijd dat je deze dingen vrijwel uitsluitend in assembler programmeerde. En eerlijk gezegd vond ik dat een ramp en kon je er weinig meer mee dan idd knipperlichtjes maken. Ik was daarvoor de losse microprocessors met een los programma Eprom/debugmonitor zoals de Z80, en 6809 gewend.

Daarna ontdekte ik de AVR's van Atmel. Dat was echt een verademing mbt tot programmeren en bovendien zijn ze veel completer. Ze hebben veel meer peripherals aan boord, zoals UART's, DA converters, counters, PWM en zo. Dat zit vrijwel standaard in alle varianten. Dat hebben de PIC's ook wel maar meestal niet tegelijk en is het een crime om uit 200 varianten de juiste te kiezen voor je toepassing. Bovendien wordt Atmel veel beter gesupport naar mijn ervaring.

Een dure programmer heb je eigenlijk niet nodig. Met een simpel zelf geknutseld kabeltje op de parallelpoort kun je ze al ISP programmeren. Zo ben ik er ook mee begonnen. Maar eerlijk gezegd is de aanschaf van een AVR ISP programmer kant en klaar zeer beslist zijn geld waard en bespaart je dat een hoop gepruts en hoofdpijn (Een ISP programmer kost iets van ca. EU 40). Dat Dragon bordje is erg nieuw en ik heb dit aangeschaft omdat ik met een 8 pins MCU bezig ben (Tiny13) en dit bordtje de mogelijkheid geeft om gebruik te maken van de debughardware die in de nieuwere AVR's standaard aawezig is: JTAG en Dubugwire.

Wat ik van de AVR t.o.v. van de PIC's vind is dat het een veel volwassener microcontoller is die ook erg goed gesupport wordt. Niet alleen door de fabrikant maar ook public domain. Ze zijn een paar kwatjes duurder dan de PIC's maar tegenwoordig ontloopt dat elkaar niet veel meer.

Een aardig boek als je wilt starten met microcontollers en specifiek AVR, vind je hier:
http://www.smileymicros.com/

Als je dat boek helemaal hebt doorgewerkt kun je in C microcontrollers programmeren.

De AVR community vind je hier:
http://www.avrfreaks.net/
als je hem via alcom electronics besteld kost die 41,50 + 7,50 verzendkosten scheelt toch weer 4,5 :D
Da's zeker ex. BTW? :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 24 feb 2007, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fixation
Berichten: 63
Lid geworden op: do 05 okt 2006, 22:13
Locatie: Serooskerke en Breda

Bericht door Fixation »

hmm nou volgens het mailtje wat ik van de importeur kreeg niet... maar misschien is er wel een tikfoutje gemaakt ofzo..
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Ik had begrepen dat de PIC's juist zo makkelijk te programeren waren, maar volgens jou juist andersom.
Ik ga dit zeker eerst eens bekijken. Bedankt voor de info.

Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”