hulp met tweaken filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

weidok schreef:
De grafiek ziet er wel beter uit....
Heb je nog een plaatje van het schema..
waarom is de woofer omgepoold ?
Plaatje komt er aan;
Woofer is omgepoold omdat... vrij eenvoudig.. hij anders in tegenpool met de W130 stond ;)

Maar zie de gezocht 'plate amp' advertentie, heb ik besloten de woofer appart actief te gebruiken.

@Sietse: Ik cross 'm op zo'n 3khz.. dat zit dan goed?

Afbeelding
Afbeelding
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

woof actief -18db 150hz;
tweet wat gefinetuned

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Dat lijkt al een stuk beter..
Hoe zit het niu met de impendantie.... ???

Het blijven simulaties... met boxsim leuk programma :)
dus hoe het klinkt is maar de vraag ?

Heb boxsim gedownload ... wat voorbeelden met de SC 10 N 8
tweeter binnengehaald .... zou toch lager crossen dan 3000 Hz
zo rond 2500 en dan 18 db .....
hier een voorbeeld van de ontwikkelaars van boxsim
crossen op 2300 hz

zal wel een 18/18 db op 2300 hz proberen te simuleren ..

Ehm Wat zijn de afmetingen van je midden/hoog kastjes
trouwens... :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door weidok op vr 23 feb 2007, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

hier op 2300 Hz
Bijlagen
voorbeeld 2300 Hz
voorbeeld 2300 Hz
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hier voorbeeld schema
Bijlagen
schema 2300 Hz
schema 2300 Hz
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nils_vn schreef:
@Sietse: Ik cross 'm op zo'n 3khz.. dat zit dan goed?
Dat moet ie kunnen. Hij wordt in de hobbybladen bijna altijd op die frequentie gecrossd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

weidok; waarvor staat die weerstand in het begin van je filter?

De woofer komt in een bol van ongeveer 20cm diameter. De tweet in een wat kleiner bolletje er bovenop (ongeveer 4cm naar achteren geplaatst).

Daardoor valt mid nogal snel af (bafflestep?).

ik zou in ieder gaval nu niet al teveel meer willen wijzigen, 't heeft me nu al bloed zweet en tranen gekost :shock: :oops:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Nils_vn schreef:
weidok; waarvor staat die weerstand in het begin van je filter?

Daardoor valt mid nogal snel af (bafflestep?).

ik zou in ieder gaval nu niet al teveel meer willen wijzigen, 't heeft me nu al bloed zweet en tranen gekost :shock: :oops:
Voorbeeld filter met cross op 2300 hz heb ik van internet
van de ontwerper van boxsim volgens mijn...
die weerstand mag je weglaten heeft weinig nut.. toch ?

Heb even wat zitten simuleren met de combi W 130 S en SN 10 C
maar jouw simulatie lijkt mij een goed uitgangspunt....

Pogingen met 18 / 18 db op 2300 tot 3000 hz laten steeds een
hoge impendantie piek zien rond het overname punt...
zelfs correctie netwerkjes moeilijk weg te werken...

Waarschijnlijk passen de speakers vrij moeilijk bij elkaar..


Probeer jouw eigen filteropzet maar eens..
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Een andere tweet zou het een en ander makkelijker maken, maar 'k heb die nu eenmaal nog liggen.

Komende week ga ik de onderdeeltjes bestellen en al eens een test opstellingetje maken.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Componenten zijn besteld, samen met de Detonation DT150 Subwoofer module.
http://www.lautsprechershop.de/pdf/deto ... t150-e.pdf
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Nils_vn schreef:
weidok; waarvor staat die weerstand in het begin van je filter?

De woofer komt in een bol van ongeveer 20cm diameter. De tweet in een wat kleiner bolletje er bovenop (ongeveer 4cm naar achteren geplaatst).

Daardoor valt mid nogal snel af (bafflestep?).

ik zou in ieder gaval nu niet al teveel meer willen wijzigen, 't heeft me nu al bloed zweet en tranen gekost :shock: :oops:
Even een onnozele (ahum ;)) vraag... met welke meetgegevens heb je deze sim gemaakt? Begrijp ik goed dat dit geen metingen in een reeds bestaande kast zijn? Beetje typisch dat niemand dat nog gevraagd heeft, of lees ik ergens overheen?

Groet,
Hans.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

geen meetgegevens, nog bestaande kast.
Het geheel is in boxsim (simulatie programma van visaton) gemaakt.

als alles hier is, zet ik het geheel in mdf zo getrouw mogenlijk naar het uiteindelijke resultaat en probeer op het gehoor evt nog corecties aan te brengen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

DIY_Freak schreef:
Even een onnozele (ahum ;)) vraag... met welke meetgegevens heb je deze sim gemaakt? Begrijp ik goed dat dit geen metingen in een reeds bestaande kast zijn? Beetje typisch dat niemand dat nog gevraagd heeft, of lees ik ergens overheen?

Groet,
Hans.
Alle gegevens ook metingen van visatonspeakers zitten in de
database vabn Boxsim...

Dus zolang je Visaton units gebruikt bij de simulaties
zal het resultaat redelijk betrouwbaar zijn...

voor meer info lees hier

http://www.boxsim.de/index.html

zelf meet gegevens invoeren is ook mogelijk..
is verder een gebruikersvriendelijk programma..
dat is mijn ervaring.. :)


Een mooie handleiding staat hier

http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=135&s=read
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

weidok schreef:
Alle gegevens ook metingen van visatonspeakers zitten in de database vabn Boxsim...

Dus zolang je Visaton units gebruikt bij de simulaties
zal het resultaat redelijk betrouwbaar zijn...
Dus wat je hebt zijn lab metingen (2pi) van de units die je in een standaard rechthoekige kast kunt simuleren. Uit het draadje begrijp ik dat de kast uit ronde bollen gaat bestaan. Niet om een demper op de pret te drukken... ik zou niet durven ;) ... maar daarmee is het huidige filter niet meer dan een schatting, hoewel het mogelijk redelijk in de buurt komt.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Alle onderdeeltjes zijn ondertussen aangekomen, en 2-weg 'kastjes' (humhum) ineen gezet van rest-mdf.

Al bij al ogen ze wel leuk... dat vraagt weer om een nieuw ontwerpje ('El Diablo')

Afbeelding
Afbeelding

De klank is zelfs best te pruimen, we zullen zien wat het geeft als alles wat ingespeeld is.

:)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Nu een halve week aan het inspelen en het geheel komt mooi los, wat Jazz en Gothic er door gejaagd, samen met wat pop, de klank bevald zelfs zo goed dat Mvr. Nils me aanspoort wanneer de 'Bolletjes' af zijn, de test-kastjes in het net te gaan bouwen, met de zelfde drivers en filter opzet.

Wéér tijd minder :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”