Bufferelco's -hoe groter,hoe beter?
Moderator: Beheerdersteam
Bufferelco's -hoe groter,hoe beter?
Hallo,
Ik bezit een oude Denon versterker, waar aan beide kanten 12000uF elco"zitten.
Heeft het zin om deze waarde groter te maken, en zoja tot hoever en wat is het verschil in geluid.(dynamiek???).
Ik vraag dit omdat her en der waardes tegen kom die er niet om liegen,.
Ik vraag me dan wel eens af of dit niet een beetje overdreven is.
Groeten henk
Ik bezit een oude Denon versterker, waar aan beide kanten 12000uF elco"zitten.
Heeft het zin om deze waarde groter te maken, en zoja tot hoever en wat is het verschil in geluid.(dynamiek???).
Ik vraag dit omdat her en der waardes tegen kom die er niet om liegen,.
Ik vraag me dan wel eens af of dit niet een beetje overdreven is.
Groeten henk
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Henk,
aangezien het een oude versterker is kan het misschien niet eens kwaad om de elco's te vervangen door nieuwe exemplaren met dezelfde waardes. Die dingen gaan achteruit, you know ...
Of het botweg toepassen van een hogere capaciteit zin heeft weet ik niet zeker. Ik denk dat een amp er i.i.g. niet slechter van zal worden.
Je zou ook kunnen denken aan een groter aantal kleinere elco's die gezamenlijk aan dezelfde of hogere waarde komen. Ik heb weleens horen beweren dat kleine elco's sneller zouden zijn dan grote. Maar het fijne weet ik er niet van.
Paul.
aangezien het een oude versterker is kan het misschien niet eens kwaad om de elco's te vervangen door nieuwe exemplaren met dezelfde waardes. Die dingen gaan achteruit, you know ...
Of het botweg toepassen van een hogere capaciteit zin heeft weet ik niet zeker. Ik denk dat een amp er i.i.g. niet slechter van zal worden.
Je zou ook kunnen denken aan een groter aantal kleinere elco's die gezamenlijk aan dezelfde of hogere waarde komen. Ik heb weleens horen beweren dat kleine elco's sneller zouden zijn dan grote. Maar het fijne weet ik er niet van.
Paul.
Het toepassen van meerdere elco's die samen b.v 20.000uF zijn, is beter dan 1 elco van 20.000uF. Dit heeft te maken met de totale inwendige weerstand.
Een lage inw. weerstand kan gemakkelijker een stootje opvangen. Impuls gedrag in vooral het laag.
Je moet wel oppassen dat de totale capaciteit niet te groot wordt i.v.m. inschakelstroom ( opladen van de elco's ). De meeste versterkers hebben volgens mij geen inschakelstroom begrenzing en dus zouden er zekeringen uit kunnen gaan.
Sietse
Een lage inw. weerstand kan gemakkelijker een stootje opvangen. Impuls gedrag in vooral het laag.
Je moet wel oppassen dat de totale capaciteit niet te groot wordt i.v.m. inschakelstroom ( opladen van de elco's ). De meeste versterkers hebben volgens mij geen inschakelstroom begrenzing en dus zouden er zekeringen uit kunnen gaan.
Sietse
@Henk
Vervang die gewoon door de originele waarde of nets iets meer, 15.000uF ofzo maximum, met meer voelt je bruggelijkrichter en je transfo zich niet lekker meer, en vooral hun levensduur gaat erop achteruit.
Plaats er eventueel op de onderzijde van de print een 1uF ( >63V liefst )capaciteitje onder, ter verbetering van het hooge.
Zoals Paul al zij, die dingen verouderen enorm met de jaren.
Btw, geen low ESR plaatsen in je versterker plaatsen. Gewoon standaard elco's.
Groetjes
Rudy
Vervang die gewoon door de originele waarde of nets iets meer, 15.000uF ofzo maximum, met meer voelt je bruggelijkrichter en je transfo zich niet lekker meer, en vooral hun levensduur gaat erop achteruit.
Plaats er eventueel op de onderzijde van de print een 1uF ( >63V liefst )capaciteitje onder, ter verbetering van het hooge.
Zoals Paul al zij, die dingen verouderen enorm met de jaren.
Btw, geen low ESR plaatsen in je versterker plaatsen. Gewoon standaard elco's.
Groetjes
Rudy
@Rudy,
bedankt voor het antwoord, ik had voor de gein een paar mkt 0.1uf 600v parralel over de gelijkricht dioden gezet,en aan de buffer elco's.
Dit gaf toch redelijk wat verschil in het impuls gedrag.
Er zit trouwens een inschakelbeveiliging op en de elco's zijn 10 jaar oud.
Is slecht voor de trafo, zeg je ,heeft dat de maken met het aanzetten?
Waarom geen low ESR?
groeten Henk
bedankt voor het antwoord, ik had voor de gein een paar mkt 0.1uf 600v parralel over de gelijkricht dioden gezet,en aan de buffer elco's.
Dit gaf toch redelijk wat verschil in het impuls gedrag.
Er zit trouwens een inschakelbeveiliging op en de elco's zijn 10 jaar oud.
Is slecht voor de trafo, zeg je ,heeft dat de maken met het aanzetten?
Waarom geen low ESR?
groeten Henk
Waarom dat slechter is voor je trafo ..
Des de grotere bufferelco's je hebt, des te kleinder je rimpel is ( hey das goed
) , maar dat wil ook zeggen dat je elco's op een kortere tijd worden bijgeladen, maar wetende dat je nog steeds dezelfde energie nodig hebt, wilt dit zeggen dat als de tijd verkort de stroom groter word ( laadstroom elcos wel te verstaan ). Dwz dat de piekstroom van de transfo naar de elco's toe groter word, grotere piekstroom wilt ook zeggen meer ijzerverliezen in je transfo, dat wil op zich zeggen dat je transfo warmer word. Het enige wat de stroom op deze moment begrensd is de inwendige weerstand van zowel trafo, diodes, en elco's, ga je dan nog effe low esr gebruiken dan worden de piekstromen nog groter.
Aan je versterkerkant heeft low ESR geen enkel voordeel, ja misschien dat je 0.1W meer hebt continue gezien dan. Kwa dynamisch carrakter en "snelheid" heeft dit geen enkele beinvloeding.
Normale classe AB's hebben weinig invloed op bufferelco's waarden en ESR's.
Die caps over de bufferelco's zorgen voor meer stabiliteit in je versterkerblok, probeer ook eens 1tje tussen de plus en de min van je versterker, daar deze meer invloed hebben op de versterker zelf.
Groetjes
Rudy
Des de grotere bufferelco's je hebt, des te kleinder je rimpel is ( hey das goed
Aan je versterkerkant heeft low ESR geen enkel voordeel, ja misschien dat je 0.1W meer hebt continue gezien dan. Kwa dynamisch carrakter en "snelheid" heeft dit geen enkele beinvloeding.
Normale classe AB's hebben weinig invloed op bufferelco's waarden en ESR's.
Die caps over de bufferelco's zorgen voor meer stabiliteit in je versterkerblok, probeer ook eens 1tje tussen de plus en de min van je versterker, daar deze meer invloed hebben op de versterker zelf.
Groetjes
Rudy
@Rudy,
Duidelijk en logisch verhaal.!!! bedankt.
Betreft piekstromen ben ik niet zo bang denk ik omdat ik het volume niet hoog heb staan. (boxen van 60 watt).
ik heb twee transistors in mijn versterker gezien die alle twee op wisselstroom werken en waarvan de een waarschijnlijk de plus is en de andere de min.
Zijn dit mijn op amps?
En moet ik dat condensatortje over de twee bufferelco''s van de opamps doen?
groeten Henk
Duidelijk en logisch verhaal.!!! bedankt.
Betreft piekstromen ben ik niet zo bang denk ik omdat ik het volume niet hoog heb staan. (boxen van 60 watt).
ik heb twee transistors in mijn versterker gezien die alle twee op wisselstroom werken en waarvan de een waarschijnlijk de plus is en de andere de min.
Zijn dit mijn op amps?
En moet ik dat condensatortje over de twee bufferelco''s van de opamps doen?
groeten Henk
De ijzerverliezen zullen wel iets stijgen maar het belangrijkste is toch dat de RMS stroom die voor de warmte ontwikkeling in het koper zorgt, behoorlijk gaat stijgen. Nu zullen grotere elco's in een klasse-B versterker niet direct zo'n probleem gaan vormen maar in een klasse-A versterker die constant veel stroom trekt gaat het wel behoorlijk mee spelen en kun je het meestal niet straffeloos doen.Rudy schreef:.......Dwz dat de piekstroom van de transfo naar de elco's toe groter word, grotere piekstroom wilt ook zeggen meer ijzerverliezen in je transfo, dat wil op zich zeggen dat je transfo warmer word................
Groetjes
Rudy
Hallo Henk,
Daar zijn de meningen verdeeld over. Goede elco's is zoiezo goed en zeker elco's met een lange levensduur.
Er zijn echter elco's die speciaal voor geschakelde voedingen gemaakt worden met een ultra low ESR (inwendige weerstand). Daar extra geld aan uitgeven heeft m.i. niet zoveel zin en dat kan, en dat ben ik met Rudy eens, zelfs klankmatig minder uitpakken. Maar nogmaals de meningen zijn er over verdeeld als je zo rondleest op internet. Persoonlijk maak ik mij er niet zo druk over en kies ik meestal longlife elco's, maar niet per se met een lage ESR.
Daar zijn de meningen verdeeld over. Goede elco's is zoiezo goed en zeker elco's met een lange levensduur.
Er zijn echter elco's die speciaal voor geschakelde voedingen gemaakt worden met een ultra low ESR (inwendige weerstand). Daar extra geld aan uitgeven heeft m.i. niet zoveel zin en dat kan, en dat ben ik met Rudy eens, zelfs klankmatig minder uitpakken. Maar nogmaals de meningen zijn er over verdeeld als je zo rondleest op internet. Persoonlijk maak ik mij er niet zo druk over en kies ik meestal longlife elco's, maar niet per se met een lage ESR.
@Pjotr,
Nee is mij dan duidelijk. bedankt!!
p.s. Heeft het nog zin om bepaalde onderdelen tegen HF freqenties van buiten af te beschermen.?
Ik vraag dit omdat ik laast de bovenkant van de versterker er af had, en ik een verschil opmerkte van,met en zonderbovenkant gemonteerd(het hoog werd rustiger)
Heeft dit misschien te maken met Freqenties van buiten af?
groeten henk
Nee is mij dan duidelijk. bedankt!!
p.s. Heeft het nog zin om bepaalde onderdelen tegen HF freqenties van buiten af te beschermen.?
Ik vraag dit omdat ik laast de bovenkant van de versterker er af had, en ik een verschil opmerkte van,met en zonderbovenkant gemonteerd(het hoog werd rustiger)
Heeft dit misschien te maken met Freqenties van buiten af?
groeten henk
@Pjotr,
Nee is mij dan duidelijk. bedankt!!
p.s. Heeft het nog zin om bepaalde onderdelen tegen HF freqenties van buiten af te beschermen.?
Ik vraag dit omdat ik laast de bovenkant van de versterker er af had, en ik een verschil opmerkte van,met en zonderbovenkant gemonteerd(het hoog werd rustiger)
Heeft dit misschien te maken met Freqenties van buiten af?
groeten henk
Nee is mij dan duidelijk. bedankt!!
p.s. Heeft het nog zin om bepaalde onderdelen tegen HF freqenties van buiten af te beschermen.?
Ik vraag dit omdat ik laast de bovenkant van de versterker er af had, en ik een verschil opmerkte van,met en zonderbovenkant gemonteerd(het hoog werd rustiger)
Heeft dit misschien te maken met Freqenties van buiten af?
groeten henk
