Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Hoi allemaal,
Ik heb dit topic met belangstelling gelezen (nou ja voor een groot deel dan) maar zie toch door de bomen het bos niet meer. Op welke pagina is nou het eindresultaat (schema) te zien ?
Ik ben naarstig opzoek naar een goede (liefst discrete) I/V stage
voor mijn TDA1545A DAC namelijk.
Groetjes,
Ronald
Ik heb dit topic met belangstelling gelezen (nou ja voor een groot deel dan) maar zie toch door de bomen het bos niet meer. Op welke pagina is nou het eindresultaat (schema) te zien ?
Ik ben naarstig opzoek naar een goede (liefst discrete) I/V stage
voor mijn TDA1545A DAC namelijk.
Groetjes,
Ronald
- voodooless
- Contacteer:
- SSassen
- Contacteer:
Ronald,
Het feit dat je moet vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt geeft al aan dat een dergelijke I/V omzetter ietwat te hoog gegrepen is voor jou ben ik bang. Ik heb je 'projecten' op 't HTforum gezien en dit is toch wat anders dan volgens de handleiding zaken aan elkaar solderen, of connectors in de print steken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het feit dat je moet vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt geeft al aan dat een dergelijke I/V omzetter ietwat te hoog gegrepen is voor jou ben ik bang. Ik heb je 'projecten' op 't HTforum gezien en dit is toch wat anders dan volgens de handleiding zaken aan elkaar solderen, of connectors in de print steken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Los daarvan is de vraag terecht. Ik ben het definitieve schema aan het uittekenen en zal het zometeen posten. Voor wie dit te hoog gegrepen is, wil ik verwijzen naar het allereerste schema op de eerste pagina van dit draadje. Dit eerste schema is een stuk eenvoudiger en maar een fractie minder in geluidskwaliteit dan de uiteindelijke versie. Het zal heel veel IV-omzetters zoek spelen, vooral de IV-omzetters die op opamps gebaseerd zijn maar ook de meeste buizenvarianten.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 14 feb 2007, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Contacteer:
Jeroen, ik las ook wat over dat DEM reclocking. Als ik het goed begrijp werkt dat alleen op een fixed clock toch? Dus als ik dat tussen DAC en SPDIF receiver zou zetten, dan is dat alleen maar zinvol voor een enkele sampling rate (in ieder geval zonder verdere complexere maatregelen van meerder clocken of PLL's).
Hieronder het definitieve schema. N.B. dit schema heeft een voeding nodig, die goed ontkoppeld is voor HF. Voor de uitgangsbuffer was het noodzakelijk om een ferrite bead en weerstand in de voedingslijn op te nemen en te ontkoppelen met een goede kwaliteit hoogfrequent condensator.
Het schema op de eerste bladzijde is hiervoor minder gevoelig. Wel absoluut voor de zekerheid op de uitgang van de schakeling die weerstand van 215 ohm plaatsen, dit verhoogt de stabiliteit. Stabiliteit is een issue dat aandacht verdient met dit soort zeer breedbandige schakelingen. Maar ja, juist die goed prestaties over een grote bandbreedte maakt dat deze schakelingen zo goed klinken voor de IV-omzetting.
Het schema op de eerste bladzijde is hiervoor minder gevoelig. Wel absoluut voor de zekerheid op de uitgang van de schakeling die weerstand van 215 ohm plaatsen, dit verhoogt de stabiliteit. Stabiliteit is een issue dat aandacht verdient met dit soort zeer breedbandige schakelingen. Maar ja, juist die goed prestaties over een grote bandbreedte maakt dat deze schakelingen zo goed klinken voor de IV-omzetting.
- Bijlagen
-
- IV-omzetter_final.jpg (59.57 KiB) 4271 keer bekeken
We hadden gisteren trouwens een leuke CD-speler vergelijk met allerlei spelers van Sander, Tony, Gerard en de CD-80.
Alle spelers klonken verschillend, de ene meer dan de andere. Ik laat me niet uit over goed of minder goed, want ja wat is de referentie? Alle spelers hadden veel transparantie, ze hadden ook allemaal IV-omzetters anders dan de gebruikelijke opamp-schakeling.
Twee spelers klonken exact gelijk, we konden geen gehoormatig verschil ontdekken. Dat waren mijn gemodificeerde CD-80 en de CEC TL51X die Tony had meegebracht. Ik was erg verbaasd, had dit nooit verwacht.
Alle spelers klonken verschillend, de ene meer dan de andere. Ik laat me niet uit over goed of minder goed, want ja wat is de referentie? Alle spelers hadden veel transparantie, ze hadden ook allemaal IV-omzetters anders dan de gebruikelijke opamp-schakeling.
Twee spelers klonken exact gelijk, we konden geen gehoormatig verschil ontdekken. Dat waren mijn gemodificeerde CD-80 en de CEC TL51X die Tony had meegebracht. Ik was erg verbaasd, had dit nooit verwacht.
- SSassen
- Contacteer:
Ook klonken de Rega Apollo en mijn CD-speler met differentiële TDA1541A exact 't zelfde, ondanks een benadering van DAC, de I/V omzetter en filtering die zeer verschillend is, echt een verschil van dag en nacht.Twee spelers klonken exact gelijk, we konden geen gehoormatig verschil ontdekken. Dat waren mijn gemodificeerde CD-80 en de CEC TL51X die Sander had meegebracht. Ik was erg verbaasd, had dit nooit verwacht.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
O, ik dacht dat het Tony wasSSassen schreef:Ook klonken de Rega Apollo en mijn CD-speler met differentiële TDA1541A exact 't zelfde, ondanks een benadering van DAC, de I/V omzetter en filtering die zeer verschillend is, echt een verschil van dag en nacht.Twee spelers klonken exact gelijk, we konden geen gehoormatig verschil ontdekken. Dat waren mijn gemodificeerde CD-80 en de CEC TL51X die Sander had meegebracht. Ik was erg verbaasd, had dit nooit verwacht.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
En ja, je hebt gelijk w.b. die Rega Apollo en differentiele DAC, leek ook heel erg op elkaar hoewel Tony en ik toch een minimaal verschil hoorden als ik me goed herinner. Inderdaad heel typisch dat een nogal andere weg naar hetzelfde eindpunt leidt.
Trouwens, om dit draadje zo langzamerhand mooi af te sluiten, kan ik jullie een foto van mijn knutselwerk niet onthouden. Sander viel zowat in katzwijm toen hij dit gisteren zag. Het ziet er rommelig uit, maar is naar mijn eigen mening wel verantwoord opgebouwd, waarbij ik de verbindingen waar het ertoe doet zo kort mogelijk heb gehouden. Je hebt natuurlijk te maken met een bestaande print en mogelijkheden tot bevestiging bij zo'n modificatie. Dat heeft zo zijn beperkingen voor een nette opbouw als je analoge en digitale elektronica gaat toevoegen. Let op de uitsparing in de koperprint die mogelijk maakt dat de deksel weer op de behuizing kan
.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
lol ziet er zeker funky uit
menig elektro freak zou trots zijn, menig elektro prof zal het verafschuwen.
Ik vind het best, als het goed klinkt en robuust is. Voor de vorm zou je mooie print kunnen laten etsen, maar dat wordt een flink gepuzzel in zo'n kast.
Hij heeft iig wel een hoog DIY gehalte
Het is en blijft een topper onder de projecten
(wat een gigantisch koper vlak trouwens
)
menig elektro freak zou trots zijn, menig elektro prof zal het verafschuwen.
Ik vind het best, als het goed klinkt en robuust is. Voor de vorm zou je mooie print kunnen laten etsen, maar dat wordt een flink gepuzzel in zo'n kast.
Hij heeft iig wel een hoog DIY gehalte
Het is en blijft een topper onder de projecten
(wat een gigantisch koper vlak trouwens
- voodooless
- Contacteer:
Hmm, weet je zeker dat jou IV niet ontstaan is door goede toepassing van de chaos theorie, Jeroen?
Geinig zo'n vergelijking. Wat ware nu, zonder over goed en slecht te praten, de hoorbare verschillen tussen de spelers die wel verschillend klonken?
Toch jammer dan er geen duurder model bij was MET opamp IV.
Geinig zo'n vergelijking. Wat ware nu, zonder over goed en slecht te praten, de hoorbare verschillen tussen de spelers die wel verschillend klonken?
Toch jammer dan er geen duurder model bij was MET opamp IV.
Chaos theorie? Terwijl ik al die transistors thermisch gekoppeld heb met secondenlijm? Tja, het ding is in deze staat niet te verkopen, maar dat is natuurlijk in het geheel niet de bedoeling. Ik heb zelfs een gloednieuw loopwerk met laser op zolder liggen voor als de huidige laser (al meer dan 15 jaar oud) vervangen moet worden. Tegen die tijd dat die nieuwe laser versleten is, zijn mijn CD's misschien ook al versleten en wordt het tijd voor iets nieuws.
Verschillen: wat warmer of wat minder warm, vaak samenhangend met wat minder of meer strakke bas. Afbeelding vaak ook wat anders, bij de een wat breder bij de ander wat compacter. Maar je weet dan niet hoe de opnametechnicus het bedoeld had, dus wat is dan het beste? De Marantz SA-7001 (ja we hadden ook een SACD-speler) klonk beduidend anders dan de gewone CD-spelers, veel meer hoog. Voor mij niet meer neutraal en aan de kille kant, maar dat kan een ander persoon juist als beter ervaren.
Verschillen: wat warmer of wat minder warm, vaak samenhangend met wat minder of meer strakke bas. Afbeelding vaak ook wat anders, bij de een wat breder bij de ander wat compacter. Maar je weet dan niet hoe de opnametechnicus het bedoeld had, dus wat is dan het beste? De Marantz SA-7001 (ja we hadden ook een SACD-speler) klonk beduidend anders dan de gewone CD-spelers, veel meer hoog. Voor mij niet meer neutraal en aan de kille kant, maar dat kan een ander persoon juist als beter ervaren.
Hallo Sander,SSassen schreef:Ronald,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Dat je geen hoge pet van mijn kunnen op hebt is duidelijk. Maar of het wel of niet te hoog gegrepen is kan ik best zelf uitmaken hoor. En buiten dat, leren doe je met vallen en opstaan! Verder is mijn vraag niet hoe een en ander in elkaar steekt, maar inderdaad wat meer overzicht zodat het helder is wat nu precies het eindresultaat is geweest van jullie denkwerk.
edit: Jeroen_d bedankt voor het schema!
Groetjes,
Ronald
- SSassen
- Contacteer:
Ronald,
Het gaat mij d'r meer om dat je straks veel tijd en moeite steekt in iets wat je zonder een degelijke kennis en begrip van de materie en uiteraard een berg meetapparatuur, nooit goed werkend krijgt, da's zonde van je tijd en moeite, maar ook de onze. Je projecten op 't HTforum laten zien dat je inderdaad nog in een leerproces zit, en dit is zo ongeveer 't nivo van een afstudeeropdracht aan de HTS, niet iets waar je dus zomaar aan begint. Een beginnend automonteur laat je immers ook niet gelijk aan een Ferrari sleutelen toch?
Dus om teleurstellingen te voorkomen kan je wellicht beter een iets eenvoudiger project aanpakken? Op 't HTforum heb je al meerdere malen laten zien dat je mijn goedbedoelde advies in de wind slaat en dan later toch teleurgesteld je ervaringen post dat e.e.a. toch niet zo uitpakt als je gedacht had. Dat soort situaties wil ik hier liefst voorkomen, netzoals bv. de ExtremA is deze discrete I/V omzetter niet iets voor de beginnende hobbyist. Maar d'r zijn alternatieven, zo loopt er hier op 't forum ook een draadje over mijn DAC-960 modificatie met daarin een andere benadering voor de I/V omzetter waarvoor je geen 30-tal transistoren nodig hebt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Het gaat mij d'r meer om dat je straks veel tijd en moeite steekt in iets wat je zonder een degelijke kennis en begrip van de materie en uiteraard een berg meetapparatuur, nooit goed werkend krijgt, da's zonde van je tijd en moeite, maar ook de onze. Je projecten op 't HTforum laten zien dat je inderdaad nog in een leerproces zit, en dit is zo ongeveer 't nivo van een afstudeeropdracht aan de HTS, niet iets waar je dus zomaar aan begint. Een beginnend automonteur laat je immers ook niet gelijk aan een Ferrari sleutelen toch?
Dus om teleurstellingen te voorkomen kan je wellicht beter een iets eenvoudiger project aanpakken? Op 't HTforum heb je al meerdere malen laten zien dat je mijn goedbedoelde advies in de wind slaat en dan later toch teleurgesteld je ervaringen post dat e.e.a. toch niet zo uitpakt als je gedacht had. Dat soort situaties wil ik hier liefst voorkomen, netzoals bv. de ExtremA is deze discrete I/V omzetter niet iets voor de beginnende hobbyist. Maar d'r zijn alternatieven, zo loopt er hier op 't forum ook een draadje over mijn DAC-960 modificatie met daarin een andere benadering voor de I/V omzetter waarvoor je geen 30-tal transistoren nodig hebt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Wanneer komen de PCB voor de voeding en/of I/V omzetter?SSassen schreef:Rho?
Je hebt de opmerking in mijn laatste post gemist?
Met vriendelijke groet,Daarna zal ik maar een begin gaan maken met de printen voor de I/V omzetter inclusief een nette voeding.
Sander Sassen
Dit zal ook al een stuk minder problemen geven voor de mindere onder ons om zoiets te wagen.
Je hebt het beloofd
Marcel
Als je het zo stelt dan zie ik dat inderdaad als een goed advies, het klonk daarnet alleen wat "onvriendelijker"SSassen schreef:Ronald,
Het gaat mij d'r meer om dat je straks veel tijd en moeite steekt in iets wat je zonder een degelijke kennis en begrip van de materie en uiteraard een berg meetapparatuur, nooit goed werkend krijgt, da's zonde van je tijd en moeite, maar ook de onze.
Ik zit inderdaad in een leerproces , sinds mijn HTS electro afstudeeropdracht (20 jaar geleden) heb ik weinig tot niets meer aan electronica gedaan (ben gelijk de IT ingegaan) en die draad probeer ik nu weer op te pakken.SSassen schreef:Je projecten op 't HTforum laten zien dat je inderdaad nog in een leerproces zit, en dit is zo ongeveer 't nivo van een afstudeeropdracht aan de HTS, niet iets waar je dus zomaar aan begint. Een beginnend automonteur laat je immers ook niet gelijk aan een Ferrari sleutelen toch?
En dat heb ik dus maar gedaan, na het zien van het schema ben ik inderdaad voor iets simpelers gegaan zoals je ondertussen op htforum gezien hebt.SSassen schreef:Dus om teleurstellingen te voorkomen kan je wellicht beter een iets eenvoudiger project aanpakken?
Dat snap ik niet helemaal. Volgens mij heb ik je adviezen juist altijd ter harte genomen. We waren het alleen niet eens op het punt van wel of niet asynchroon reclocken, iets waartussen ik overigens nauwelijks verschil hoor blijkt achteraf.SSassen schreef:Op 't HTforum heb je al meerdere malen laten zien dat je mijn goedbedoelde advies in de wind slaat en dan later toch teleurgesteld je ervaringen post dat e.e.a. toch niet zo uitpakt als je gedacht had.
Wat die teleurstellingen betreft, de 1541 DAC is inderdaad niks geworden, de Monica dac daarentegen bevalt uitstekend, vandaar dat ik daar nu mee verder ga (active I/V stage).
Dat zal ik dan zo eens opzoekenSSassen schreef:Maar d'r zijn alternatieven, zo loopt er hier op 't forum ook een draadje over mijn DAC-960 modificatie met daarin een andere benadering voor de I/V omzetter waarvoor je geen 30-tal transistoren nodig hebt.
Groetjes,
Ronald
audioloog schreef:Als je het zo stelt dan zie ik dat inderdaad als een goed advies, het klonk daarnet alleen wat "onvriendelijker"SSassen schreef:Ronald,
Het gaat mij d'r meer om dat je straks veel tijd en moeite steekt in iets wat je zonder een degelijke kennis en begrip van de materie en uiteraard een berg meetapparatuur, nooit goed werkend krijgt, da's zonde van je tijd en moeite, maar ook de onze.
Ik zit inderdaad in een leerproces , sinds mijn HTS electro afstudeeropdracht (20 jaar geleden) heb ik weinig tot niets meer aan electronica gedaan (ben gelijk de IT ingegaan) en die draad probeer ik nu weer op te pakken.SSassen schreef:Je projecten op 't HTforum laten zien dat je inderdaad nog in een leerproces zit, en dit is zo ongeveer 't nivo van een afstudeeropdracht aan de HTS, niet iets waar je dus zomaar aan begint. Een beginnend automonteur laat je immers ook niet gelijk aan een Ferrari sleutelen toch?
En dat heb ik dus maar gedaan, na het zien van het schema ben ik inderdaad voor iets simpelers gegaan zoals je ondertussen op htforum gezien hebt.SSassen schreef:Dus om teleurstellingen te voorkomen kan je wellicht beter een iets eenvoudiger project aanpakken?
Dat snap ik niet helemaal. Volgens mij heb ik je adviezen juist altijd ter harte genomen. We waren het alleen niet eens op het punt van wel of niet asynchroon reclocken, iets waartussen ik overigens nauwelijks verschil hoor blijkt achteraf.SSassen schreef:Op 't HTforum heb je al meerdere malen laten zien dat je mijn goedbedoelde advies in de wind slaat en dan later toch teleurgesteld je ervaringen post dat e.e.a. toch niet zo uitpakt als je gedacht had.
Wat die teleurstellingen betreft, de 1541 DAC is inderdaad niks geworden, de Monica dac daarentegen bevalt uitstekend, vandaar dat ik daar nu mee verder ga (active I/V stage).
Dat zal ik dan zo eens opzoekenSSassen schreef:Maar d'r zijn alternatieven, zo loopt er hier op 't forum ook een draadje over mijn DAC-960 modificatie met daarin een andere benadering voor de I/V omzetter waarvoor je geen 30-tal transistoren nodig hebt.
Edit: blijkt een opamp oplossing te zijn, dat is niet wat ik zoek..
Groetjes,
Ronald
- SSassen
- Contacteer:
Ronald,
Als je mijn DAC-960 oplossing een 'opamp oplossing' noemt dan heb je 't niet begrepen. Zoek de specificaties maar eens op van de AD811 en leg die eens naast de discrete oplossing die ik ontworpen heb voor Jeroen z'n CD-speler.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Als je mijn DAC-960 oplossing een 'opamp oplossing' noemt dan heb je 't niet begrepen. Zoek de specificaties maar eens op van de AD811 en leg die eens naast de discrete oplossing die ik ontworpen heb voor Jeroen z'n CD-speler.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Volgens mij hebben we het hier over discreet vs geintegreerd. Het feit dat de AD811 een current feedback opamp is maakt het nog geen discreet circuit
. Waarmee ik verder geen waardeoordeel over het een of het ander wil geven, want een CFB opamp vinden we fundamenteel een betere oplossing dan een 'gewone' VFB opamp zoals eerder in dit draadje al bediscussieerd.
De oplossing van audioloog op het HTforum is op zich mooi en relatief eenvoudig, hoewel ik voor een open loop circuit de voorkeur geef aan een folded cascode zoals gegeven in pagina 1 van dit draadje. Dit laatste circuit is feitelijk net zo eenvoudig. Het is niet voor niets dat rudolf broere op een vergelijkbaar circuit uitkwam na overleg met 'Jocko Homo'. Audioloog, is jouw oplossing ingegeven door het feit dat je perse enkelvoudig, dus niet symmetrisch, wil voeden?
De oplossing van audioloog op het HTforum is op zich mooi en relatief eenvoudig, hoewel ik voor een open loop circuit de voorkeur geef aan een folded cascode zoals gegeven in pagina 1 van dit draadje. Dit laatste circuit is feitelijk net zo eenvoudig. Het is niet voor niets dat rudolf broere op een vergelijkbaar circuit uitkwam na overleg met 'Jocko Homo'. Audioloog, is jouw oplossing ingegeven door het feit dat je perse enkelvoudig, dus niet symmetrisch, wil voeden?
Sander,SSassen schreef:Ronald,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat ik een discrete oplossing
(op basis van een common base principe) zoek, het was verder geen waarde oordeel ofzo.
Groetjes,
Ronald
Laatst gewijzigd door audioloog op wo 21 feb 2007, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Jeroen,jeroen_d schreef:De oplossing van audioloog op het HTforum is op zich mooi en relatief eenvoudig, hoewel ik voor een open loop circuit de voorkeur geef aan een folded cascode zoals gegeven in pagina 1 van dit draadje. Dit laatste circuit is feitelijk net zo eenvoudig. Het is niet voor niets dat rudolf broere op een vergelijkbaar circuit uitkwam na overleg met 'Jocko Homo'. Audioloog, is jouw oplossing ingegeven door het feit dat je perse enkelvoudig, dus niet symmetrisch, wil voeden?
De keuze voor dit schema was met name omdat het een van de weinige "common base" oplossingen was die ik kon vinden die en geschikt was voor de 1545 DAC chip en ook simpel te bouwen is. De single rail voeding was wat mij betreft een extra bonus maar zeker geen "eis" van mij.
Ik heb nu in elk geval een werkende I/V stage waarmee ik mijn probleem van "te weinig gain in de set" en "kleuring door te hoge I/V weerstanden" in een klap heb opgelost.
Dan is nu de tijd misschien gekomen om eens rustig naar de volgende stap te kijken voor een (nog) betere oplossing.
Wellicht ga ik als vervolg jouw schakeling op pagina 1 eens bouwen. Hoeveel beter klinkt het "nieuwe schema" nu tov de schakeling op pagina 1 en waar uit zich dat in?
Groetjes,
Ronald