UcD vraagje
Moderator: Beheerdersteam
UcD vraagje
Hey iedereen,
Is het eigenlijk makkelijk om de Gain van een ucd naar beneden te halen (voor iemand met twee linkerhanden)? Ik heb momenteel Ciaudio Ucd's en mijn pre levert wa te veel gain voor hen. Momenteel gebruik ik regelbare attenuators (http://mysite.verizon.net/vze4c5pt/) die op zich hun werk wel goed doen, maar praktisch niet zo handig zijn (kwa kabelaansluiting enzo).
relevante Specs pre:
Output Impedance 250 ohms nominal at 1 kHz (predominantly passive)
Input Impedance 100,000 Ohms
Gain 14 db
Distortion <0.01% THD + Noise @ 1 volt r.m.s. output
Absolute Polarity Switchable
relevante specs ucd's:
Power Output: 100 watts @ 8 ohms/175 watts @ 4 ohms
Input Impedance: 100k ohms
Gain: 26db (for use with active preamplifiers)
Speakers zijn 90dB gevoelig.
Mvg,
Roeland
Is het eigenlijk makkelijk om de Gain van een ucd naar beneden te halen (voor iemand met twee linkerhanden)? Ik heb momenteel Ciaudio Ucd's en mijn pre levert wa te veel gain voor hen. Momenteel gebruik ik regelbare attenuators (http://mysite.verizon.net/vze4c5pt/) die op zich hun werk wel goed doen, maar praktisch niet zo handig zijn (kwa kabelaansluiting enzo).
relevante Specs pre:
Output Impedance 250 ohms nominal at 1 kHz (predominantly passive)
Input Impedance 100,000 Ohms
Gain 14 db
Distortion <0.01% THD + Noise @ 1 volt r.m.s. output
Absolute Polarity Switchable
relevante specs ucd's:
Power Output: 100 watts @ 8 ohms/175 watts @ 4 ohms
Input Impedance: 100k ohms
Gain: 26db (for use with active preamplifiers)
Speakers zijn 90dB gevoelig.
Mvg,
Roeland
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Nee, de gain van de UcD modulator ligt vast, daarin besloten ligt namelijk ook een aantal andere zaken, oa. de oscillatie frequentie. Wel is de gain van de opamp ingangsschakeling aan te passen. Maar waarom wil je dat? het is gewoon een kwestie van de volumeknop iets minder ver open draaien, toch?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hey Sander,
Waarom ik dat wil? Omdat ik zonder attenuators bij stapje 2 van de 100 op mijn volumeregelaar al uit mijn zetel geblazen wordt en ik daarenboven nog eens flink ruis krijg zonder dat ik alles 16dB demp met de attenuator...
Zonder attenuator krijg ik zelfs muziek met de volumeregelaar op 0...
Mvg,
Roeland
Waarom ik dat wil? Omdat ik zonder attenuators bij stapje 2 van de 100 op mijn volumeregelaar al uit mijn zetel geblazen wordt en ik daarenboven nog eens flink ruis krijg zonder dat ik alles 16dB demp met de attenuator...
Zonder attenuator krijg ik zelfs muziek met de volumeregelaar op 0...
Mvg,
Roeland
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De ingang van zo'n UcD is balanced. Als je dus unballanced aanbiedt lever je dus eigenlijk maar de helft van de spanning. (nul en min met elkaar doorverbonden)
Als het volume op de pre geregeld wordt kun je desnoods een eenvoudig weerstand-deelnetwerkje aan de ingang van de UcD zetten. bijv: 39K in serie met 10K: dat geeft je ongeveer 1/5 over de weerstand van 10K..
Kees
Als het volume op de pre geregeld wordt kun je desnoods een eenvoudig weerstand-deelnetwerkje aan de ingang van de UcD zetten. bijv: 39K in serie met 10K: dat geeft je ongeveer 1/5 over de weerstand van 10K..
Kees
Hoezo? Ik denk dat het gewoon een gainprobleem is
Als ik de gain met attenuators naar beneden haal is het probleem opgelost, alleen vind ik externe attenuators niet zo handig, dus zou ik de gain intern willen aanpassen...
Met andere versterkers heeft de pre dat probleem trouwens niet, alleen klinkt het dan niet zo goed
Mvg,
Roeland
Met andere versterkers heeft de pre dat probleem trouwens niet, alleen klinkt het dan niet zo goed
Mvg,
Roeland
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Het probleem is eerder de pre, 14dB aan gain is nogal wat voor een pre, normaliter is dat een dB of 5 á 6, kan je niet de gain van je pre aanpassen? Lijkt mij handiger, zowieso heb je geen pre met gain nodig, de UcD is prima geschikt om met een passieve volumeregelaar gebruikt te worden, dwz. een potmeter of stappenschakelaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Hey Kees,audiomanics schreef:Dan zou ik eens kijken of alles nog wel goed contact maakt.. Massa enzo..Roeland schreef:Met andere versterkers heeft de pre dat probleem trouwens niet, alleen klinkt het dan niet zo goed![]()
Mvg,
Roeland
Of goed aangesloten is..
Kees
En hoe zou dat mijn gainprobleem oplossen? Hier kan ik ff niet volgen
Mvg,
Roeland
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat is ook niet zo een twee drie uit te leggen omdat ik vermoed dat er het hier net anders is dan de situatie zoals het zou moeten zijn.
Even vanuit gaan dat jouw pree iets van 6dB meer versterkt dan een reguliere pre.. Dat is maar 4 keer zoveel dus.. Op standje 1 van hoor je dan ongeveer hetzelfde te horen als normaal op standje 7 misschien..
Daarom denk ik aan een probleempje ergens met de aansluiting waardoor de spanningdeling van de attenuator niet meer plaatsvindt maar dat ding als serieweerstand gaat fungeren.. Vandaar dus..
Even goed checken dus..
Anders kun je vrij eenvoudig een vaste attenuator inbouwen, bestaande uit twee weerstandjes per kanaal, aan de ingang van de UcD..
Kees
Even vanuit gaan dat jouw pree iets van 6dB meer versterkt dan een reguliere pre.. Dat is maar 4 keer zoveel dus.. Op standje 1 van hoor je dan ongeveer hetzelfde te horen als normaal op standje 7 misschien..
Daarom denk ik aan een probleempje ergens met de aansluiting waardoor de spanningdeling van de attenuator niet meer plaatsvindt maar dat ding als serieweerstand gaat fungeren.. Vandaar dus..
Even goed checken dus..
Anders kun je vrij eenvoudig een vaste attenuator inbouwen, bestaande uit twee weerstandjes per kanaal, aan de ingang van de UcD..
Kees
Hey Kees,
Ik denk dat er hier sprake is van een klein misverstand... Met de attenuators tussen pre en poweramp werkt het dus perfect. Het is enkel als ik zonder attenuators werk dat ik veel te veel gain heb. Mijn 'probleem' is nu dat ik de attenuators praktisch niet al te handig vindt en ze daarom intern zou willen brengen op de een of andere manier...
Oh ja, en een klein bijvraagje, puur uit interesse...
De gain van de pre is 14dB en deze van de UcD's is 26dB. Dit lijkt me van beide vrij standaard waarden en niet overdreven veel gain, wel? Jomt het dan door de respectievelijke in-en uitgangsimpedanties dat ik dit probleempje heb? Of hoe werkt dit ongeveer?
Mvg,
Roeland
Ik denk dat er hier sprake is van een klein misverstand... Met de attenuators tussen pre en poweramp werkt het dus perfect. Het is enkel als ik zonder attenuators werk dat ik veel te veel gain heb. Mijn 'probleem' is nu dat ik de attenuators praktisch niet al te handig vindt en ze daarom intern zou willen brengen op de een of andere manier...
Oh ja, en een klein bijvraagje, puur uit interesse...
De gain van de pre is 14dB en deze van de UcD's is 26dB. Dit lijkt me van beide vrij standaard waarden en niet overdreven veel gain, wel? Jomt het dan door de respectievelijke in-en uitgangsimpedanties dat ik dit probleempje heb? Of hoe werkt dit ongeveer?
Mvg,
Roeland
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nog een klein misverstandje: als ik over een attenuator spreek doel ik op de volume-regeling van de voorversterker, al dan niet ondergebracht in de voorversterker zelf..
Ik ken slechts een persoon die zo puristisch is dat hij zijn apparatuur maakt zonder zekeringen, filters en volumeregelingen... zijn motto: in een concertzaal kun je het volume ook niet regelen...
De uitgangsimpedantie van een voorversterker dient lager te zijn dan de ingangsimpedantie van de volgversterker. Daarmee is de kous zo ongeveer af. een Zu van 1 Ohm kun je best aansluiten op een Zi van 1 meg bijvoorbeeld.. Andersom komt er niets meer uit..
Dus dat is hier niet het probleem, denk ik..
Kees
Ik ken slechts een persoon die zo puristisch is dat hij zijn apparatuur maakt zonder zekeringen, filters en volumeregelingen... zijn motto: in een concertzaal kun je het volume ook niet regelen...
De uitgangsimpedantie van een voorversterker dient lager te zijn dan de ingangsimpedantie van de volgversterker. Daarmee is de kous zo ongeveer af. een Zu van 1 Ohm kun je best aansluiten op een Zi van 1 meg bijvoorbeeld.. Andersom komt er niets meer uit..
Dus dat is hier niet het probleem, denk ik..
Kees
