Wat is de reden dat ze zo 'gek' zijn gefabriceerd? Ik kan me voorstellen dat ze ook in een ander toepassingsgebied dan luidsprekerfilters worden gebruikt waarbij dit type aansluiting vrij normaal is.jeroen_d schreef:Tja, het zijn gekke condensators en het aansluiten vraagt wat creativiteit.
keuze filter-C's
Moderator: Beheerdersteam
Ik geloof dat ze door ICW, de moedermaatschappij van ClarityCap, als power condensator worden gefabriceerd voor industriele toepassingen. De DTAC's voor audio zijn daarbij veel minder hoog, slechts 24mm, maar hebben dezelfde extreem lage serieweerstand. Voor de meeste condensatoren gaan een lage serieweerstand en een lage DA samen, behalve sommige ceramische, dus hopelijk presteert deze cap ook erg goed wat DA betreft.
Ik ben tot nu toe best enthousiast over het geluid, erg mooi en verfijnd. De Audyn Cap Plus klinkt in direct vergelijk wat hard, iets teveel benadrukking van het middengebied. Ik ben benieuwd hoe het geluid zich ontwikkeld als deze condensator verder inspeelt.
Ik heb nog een bestelling uitstaan voor een 6,8uF ClarityCap SA, ik kan nog niet rechtstreeks daarmee vergelijken en die moet dan straks ook nog inspelen. Hier gaan dus nog wel een aantal weken overheen.
Ik ben tot nu toe best enthousiast over het geluid, erg mooi en verfijnd. De Audyn Cap Plus klinkt in direct vergelijk wat hard, iets teveel benadrukking van het middengebied. Ik ben benieuwd hoe het geluid zich ontwikkeld als deze condensator verder inspeelt.
Ik heb nog een bestelling uitstaan voor een 6,8uF ClarityCap SA, ik kan nog niet rechtstreeks daarmee vergelijken en die moet dan straks ook nog inspelen. Hier gaan dus nog wel een aantal weken overheen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Het zit me niet lekker dat het klankverschil met de MKP Plus zo groot is. Ik heb er Marieke ook uitgebreid naar laten luisteren en ook haar valt op dat het middengebied door de DTAC veel terughoudender wordt. Het geluidsbeeld wordt ook breder en dieper. Vooral dieper gaat vaak samen met minder midhoog dus dit verbaast me op zich niet. Kwestie van smaak zegt ze, haar voorkeur voor de MKP Plus dan wel de DTAC hangt af van welke opname ik draai. Ze vindt het eigenlijk wel vreemd dat slechts een component zoveel verschil maakt
. Ik zeg, ja maar hij staat in serie met de tweeter. Geen reactie...
Ik ga dus morgen de response op de tweeterklemmen weer eens meten. Het midden klinkt subjectief echt minimaal een 0,5 dB zachter zo niet meer. Dit moet toch meetbaar zijn want het valt ruim binnen mijn meetresolutie.
Ik ga dus morgen de response op de tweeterklemmen weer eens meten. Het midden klinkt subjectief echt minimaal een 0,5 dB zachter zo niet meer. Dit moet toch meetbaar zijn want het valt ruim binnen mijn meetresolutie.
Prijs geen flauw idee, dit zijn test samples.
Hieronder grafiekjes van de metingen. De MKP Plus (groen) meet op de Fluke een waarde van 6,82uF en de DTAC (blauw) een waarde van 6,78uF. 40 nF verschil dus. Dit zie je terug in de meting, de 6,82uF resulteert in een fractie lager kantelpunt van het hoogdoorlaatfilter. Om discussie te voorkomen heb ik ditmaal de meetdata ingelezen in SpeakerWorkshop, zodat ik kan inzoomen. Daarmee wordt duidelijk dat de verschillen in filterresponse, niet groter zijn dan 0,1 dB en vaak lager.
Dit stemt absoluut niet overeen met wat ik hoor. Ik kan de grafieken verder uit elkaar trekken door over een van de condensators een 100nF te zetten. Dit maakt voor de meting duidelijk uit, gehoormatig blijft het verschil hetzelfde. Het zit hem absoluut ergens anders in dan in de condensatorwaarde, die is voldoende gelijk over het hele werkgebied naar mijn mening.
Hieronder grafiekjes van de metingen. De MKP Plus (groen) meet op de Fluke een waarde van 6,82uF en de DTAC (blauw) een waarde van 6,78uF. 40 nF verschil dus. Dit zie je terug in de meting, de 6,82uF resulteert in een fractie lager kantelpunt van het hoogdoorlaatfilter. Om discussie te voorkomen heb ik ditmaal de meetdata ingelezen in SpeakerWorkshop, zodat ik kan inzoomen. Daarmee wordt duidelijk dat de verschillen in filterresponse, niet groter zijn dan 0,1 dB en vaak lager.
Dit stemt absoluut niet overeen met wat ik hoor. Ik kan de grafieken verder uit elkaar trekken door over een van de condensators een 100nF te zetten. Dit maakt voor de meting duidelijk uit, gehoormatig blijft het verschil hetzelfde. Het zit hem absoluut ergens anders in dan in de condensatorwaarde, die is voldoende gelijk over het hele werkgebied naar mijn mening.
- Bijlagen
-
- vergelijk1.jpg (83.55 KiB) 3079 keer bekeken
-
- vergelijk2.jpg (107.84 KiB) 3079 keer bekeken
Hoi
Als ze inderdaad goed bevallen. Zit ik er over te denken ze in mijn assortiment op te nemen. Dan moet ik ook iets verzinnen voor de schroefdraad / aansluiting.
Dit zullen ruwweg de prijzen zijn incl. btw:
2.00 uF 19.50 euro
5.00 uF 24.60 euro
10.0 uF 33.00 euro
15.0 uF 41.75 euro
22.0 uF 55.80 euro
Ik zit nog steeds op clarity's te wachten die ik voor kerstmis binnen had willen hebben. Als ik besluit ze te gaan verkopen zal het niet voor de zomer zijn dat ik ze kan leveren.
Groeten Roland
Als ze inderdaad goed bevallen. Zit ik er over te denken ze in mijn assortiment op te nemen. Dan moet ik ook iets verzinnen voor de schroefdraad / aansluiting.
Dit zullen ruwweg de prijzen zijn incl. btw:
2.00 uF 19.50 euro
5.00 uF 24.60 euro
10.0 uF 33.00 euro
15.0 uF 41.75 euro
22.0 uF 55.80 euro
Ik zit nog steeds op clarity's te wachten die ik voor kerstmis binnen had willen hebben. Als ik besluit ze te gaan verkopen zal het niet voor de zomer zijn dat ik ze kan leveren.
Groeten Roland
Als sanity check toch maar even een 0,33uF MKP QS over de MKP Plus geplaatst om zeker te weten dat ik goed meet. Nu is er zo'n 5% verschil in condensatorwaarde, dat wordt goed zichtbaar op het kantelpunt hoewel de afwijkingen daar nog steeds niet groter zijn dan 0,5 dB. Vooral ook omdat het alleen een kleine afwijking op het kantelpunt betreft, zijn dit soort verschillen in waarde vrijwel niet te horen.
Aardig aan de prijs trouwens die DTAC! Nu maar afwachten hoe het geluid zich verder ontwikkelt.
Aardig aan de prijs trouwens die DTAC! Nu maar afwachten hoe het geluid zich verder ontwikkelt.
- Bijlagen
-
- vergelijk3.jpg (108.26 KiB) 3047 keer bekeken
Dan heb ik ook nog een poging ondernomen om harmonische vervorming te meten met de T-amp als meetversterker. Deze metingen zijn net als de vorige op de filterklemmen opgenomen, dus alles in de signaalweg inclusief de tweeter als belasting op het filter. N.B. de metingen zijn opgenomen via een 20 dB verzwakker om te voorkomen dat de geluidskaart meevervormt.
Op 1,6 Vrms uitgangsniveau op 3500Hz komt er een bak vervorming uit die gedomineerd wordt door de T-amp, gecontroleerd door zowel rechtstreeks op de uitgang van de T-amp te meten als op de filterklemmen. Op 0,16 Vrms uitgangsniveau vervormt de T-amp heel weinig. Maar op deze lage niveau's laten de condensators geen verschillen zien. Hieronder de plaatjes van de metingen op dit niveau.
Op zich zijn deze niveau's nog niet eens zo onrealistisch. De 1,6 Vrms was vrijwel niet te verdragen, zo onaangenaam. De 0,16 Vrms kwam volgens mij overeen met een niveau waarop je vaak muziek luistert, hoewel zo'n sinus op 3500 Hz zelfs dan nog flink onaangenaam is.
-edit- ik heb nog een meting extra gedaan op 0,4 Vrms, dan blijkt de T-amp het ook nog netjes te doen. Ook dit geeft geen verschil in de meting. Intermodulatiemeting met 18 en 20 kHz idem dito.
Op 1,6 Vrms uitgangsniveau op 3500Hz komt er een bak vervorming uit die gedomineerd wordt door de T-amp, gecontroleerd door zowel rechtstreeks op de uitgang van de T-amp te meten als op de filterklemmen. Op 0,16 Vrms uitgangsniveau vervormt de T-amp heel weinig. Maar op deze lage niveau's laten de condensators geen verschillen zien. Hieronder de plaatjes van de metingen op dit niveau.
Op zich zijn deze niveau's nog niet eens zo onrealistisch. De 1,6 Vrms was vrijwel niet te verdragen, zo onaangenaam. De 0,16 Vrms kwam volgens mij overeen met een niveau waarop je vaak muziek luistert, hoewel zo'n sinus op 3500 Hz zelfs dan nog flink onaangenaam is.
-edit- ik heb nog een meting extra gedaan op 0,4 Vrms, dan blijkt de T-amp het ook nog netjes te doen. Ook dit geeft geen verschil in de meting. Intermodulatiemeting met 18 en 20 kHz idem dito.
- Bijlagen
-
- vergelijkHD_MKP_Plus.jpg (39.51 KiB) 3020 keer bekeken
-
- vergelijkHD_DTAC.jpg (39.36 KiB) 3020 keer bekeken
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Dat is mijn ervaring met de Audyn Cap Plus: "They sound a little more mid-range forward compared to the equally good Mundorf Supreme Cap". Waar het aan ligt, ik zou het niet weten. Maar toch leuk om te lezen dat je dezelfde bevindingen hebt. Ik hoop deze week met mijn DTAC's aan de gang te kunnen gaan.jeroen_d schreef:Het zit me niet lekker dat het klankverschil met de MKP Plus zo groot is. Ik heb er Marieke ook uitgebreid naar laten luisteren en ook haar valt op dat het middengebied door de DTAC veel terughoudender wordt. Het geluidsbeeld wordt ook breder en dieper. Vooral dieper gaat vaak samen met minder midhoog dus dit verbaast me op zich niet. Kwestie van smaak zegt ze, haar voorkeur voor de MKP Plus dan wel de DTAC hangt af van welke opname ik draai. Ze vindt het eigenlijk wel vreemd dat slechts een component zoveel verschil maakt. Ik zeg, ja maar hij staat in serie met de tweeter. Geen reactie....
Ja, het is erg opvallend. Het is niet zo dat de kwaliteit van dat naar voren komend mid niet goed is. Het heeft wel de neiging om de box wat meer als een breedbander te laten klinken doordat de extremen van het spectrum wat minder benadrukt worden.
Ik had het filter voor mijn monitor geoptimaliseerd voor de Audyn Cap Plus. Dit heeft ertoe geleid dat ik een dip rond 4 kHz in de response had gemaakt. Gisteren heb ik die dip grotendeels verwijderd door de Q-factor van het hoogdoorlaatfilter aan te passen. De totaalrespons loopt nu veel vlakker.
Het verschil ervaar ik nu als dat de DTAC een zuivere tonale balans geeft terwijl de Plus in vergelijk daarmee het detail overdrijft en minder natuurlijk overkomt. Net alsof je teveel informatie krijgt en microdetail van de ruimteakoestiek van de opname daarin ondergesneeuwd raakt. Zoals het nu is luister ik liever naar de DTAC. De klank is nu, na 4 dagen spelen, niet gewijzigd tov de Plus. Ik heb dus nog geen inspeeleffect kunnen waarnemen.
Ik had het filter voor mijn monitor geoptimaliseerd voor de Audyn Cap Plus. Dit heeft ertoe geleid dat ik een dip rond 4 kHz in de response had gemaakt. Gisteren heb ik die dip grotendeels verwijderd door de Q-factor van het hoogdoorlaatfilter aan te passen. De totaalrespons loopt nu veel vlakker.
Het verschil ervaar ik nu als dat de DTAC een zuivere tonale balans geeft terwijl de Plus in vergelijk daarmee het detail overdrijft en minder natuurlijk overkomt. Net alsof je teveel informatie krijgt en microdetail van de ruimteakoestiek van de opname daarin ondergesneeuwd raakt. Zoals het nu is luister ik liever naar de DTAC. De klank is nu, na 4 dagen spelen, niet gewijzigd tov de Plus. Ik heb dus nog geen inspeeleffect kunnen waarnemen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Mijn Clarity Cap DTAC's zitten ondertussen al een aantal weken te spelen, hierbij een voorlopig testrapport.
Ik ervaar ze als schoon en goed doortekend. De naam Clarity doen ze eer aan, ze zijn niet zo afgerond bovenin als de SA-types. Plaatsing is heel goed, wat meer in de breedte dan in de diepte. Onderschieding van de verschillende stemmen en instrumenten is goed, o.a. door de heldere aanpak. Op geen enkele moment zijn ze te helder, ze blijven altijd neutraal en schoon. Mijn voorlopig rapportcijfer is een 10,5 - een punt hoger dan de veel goedkopere SA, maar slechts een halve punt lager dan de vele malen duurdere Mundorf SIlver/Gold. De Mundorf SG scoort wel beter wat betreft ruimtelijkheid, dynamiek en plaatsing maar de DTAC verzamelt veel punten door zijn neutralere aanpak.
Dus ook al zijn ze een stuk duurder dan de SA, hebben ze nog altijd een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik ervaar ze als schoon en goed doortekend. De naam Clarity doen ze eer aan, ze zijn niet zo afgerond bovenin als de SA-types. Plaatsing is heel goed, wat meer in de breedte dan in de diepte. Onderschieding van de verschillende stemmen en instrumenten is goed, o.a. door de heldere aanpak. Op geen enkele moment zijn ze te helder, ze blijven altijd neutraal en schoon. Mijn voorlopig rapportcijfer is een 10,5 - een punt hoger dan de veel goedkopere SA, maar slechts een halve punt lager dan de vele malen duurdere Mundorf SIlver/Gold. De Mundorf SG scoort wel beter wat betreft ruimtelijkheid, dynamiek en plaatsing maar de DTAC verzamelt veel punten door zijn neutralere aanpak.
Dus ook al zijn ze een stuk duurder dan de SA, hebben ze nog altijd een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Hoi
Das mooi nieuws! Ik heb ze gelijk besteld bij ClarityCap
Prijs per stuk:
Value Prijs incl. btw
1.00 uF nnb
1.50 uF nnb
2.20 uF 19.53 euro
2.70 uF 20.20 euro
3.30 uF 21.00 euro
3.90 uF 21.83 euro
4.70 uF 23.55 euro
5.60 uF 25.08 euro
6.80 uF 26.47 euro
8.20 uF 27.98 euro
10.0 uF 33.00 euro
15.0 uF 41.75 euro
22.0 uF 55.80 euro
Ik verwacht de DTAC Range over twee a drie maanden te kunnen leveren. Ik denk er aan ze te gaan leveren incl. een m8 soldeer "punt".
Clarity heeft net een groot onderzoek afgerond ism met de Univeristeit van Salford (UK) naar de klankeigenschappen van condensatoren. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in een nieuw type condensator die boven de DTAC range zal komen qua prijs en prestaties. Over een paar maanden verwacht ik meer nieuws over deze nieuwe ClarityCap. Ze zijn nog aan het nadenken over de prijs en de type aanduiding.
Groeten Roland
Das mooi nieuws! Ik heb ze gelijk besteld bij ClarityCap
Prijs per stuk:
Value Prijs incl. btw
1.00 uF nnb
1.50 uF nnb
2.20 uF 19.53 euro
2.70 uF 20.20 euro
3.30 uF 21.00 euro
3.90 uF 21.83 euro
4.70 uF 23.55 euro
5.60 uF 25.08 euro
6.80 uF 26.47 euro
8.20 uF 27.98 euro
10.0 uF 33.00 euro
15.0 uF 41.75 euro
22.0 uF 55.80 euro
Ik verwacht de DTAC Range over twee a drie maanden te kunnen leveren. Ik denk er aan ze te gaan leveren incl. een m8 soldeer "punt".
Clarity heeft net een groot onderzoek afgerond ism met de Univeristeit van Salford (UK) naar de klankeigenschappen van condensatoren. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in een nieuw type condensator die boven de DTAC range zal komen qua prijs en prestaties. Over een paar maanden verwacht ik meer nieuws over deze nieuwe ClarityCap. Ze zijn nog aan het nadenken over de prijs en de type aanduiding.
Groeten Roland
Dat kun je prima doen, maar ik beschouw het als een beetje meer peper of zout. Puur smaak afhankelijk en ook van welke speakers, versterkers etc.
Mijn vrouw bleek per opname een voorkeur te hebben voor de ClarityCap DTAC dan wel de Audyn Cap Plus...
Als je het nog niet weet, maak je hele systeem af met ClarityCap SA. Als je dan helemaal tevreden bent kun je gaan spelen met duurdere condensators en kabels.
Mijn vrouw bleek per opname een voorkeur te hebben voor de ClarityCap DTAC dan wel de Audyn Cap Plus...
Als je het nog niet weet, maak je hele systeem af met ClarityCap SA. Als je dan helemaal tevreden bent kun je gaan spelen met duurdere condensators en kabels.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Hey,
Ik heb een tweetal Audyn-cap Plus van 8,2 uF ontvangen. En ook twee MKT's van Intertechnik (die kleinere zwarte) en 2 rode uit het verre China van 10 uF. Daar noemen ze die dingen kennelijk kondensotor...
Ik heb een brug van Wheatstone gemaakt met 4 (2 aan 2) van die dingen en op zoek gegaan naar verschillen. Ook gevonden, maar ik moet eerst uitzoeken of mijn meetopstelling zelf geen verschil vertoond. Om de brugspanning te meten heb ik een 1:1 trafo gebruikt, maar die moet eerst gechecked worden. Nu ben ik bezig met een instrumentatieversterker met 3 x OPA627.
Wordt vervolgd...
Groet,
Jacco
Ik heb een tweetal Audyn-cap Plus van 8,2 uF ontvangen. En ook twee MKT's van Intertechnik (die kleinere zwarte) en 2 rode uit het verre China van 10 uF. Daar noemen ze die dingen kennelijk kondensotor...
Ik heb een brug van Wheatstone gemaakt met 4 (2 aan 2) van die dingen en op zoek gegaan naar verschillen. Ook gevonden, maar ik moet eerst uitzoeken of mijn meetopstelling zelf geen verschil vertoond. Om de brugspanning te meten heb ik een 1:1 trafo gebruikt, maar die moet eerst gechecked worden. Nu ben ik bezig met een instrumentatieversterker met 3 x OPA627.
Wordt vervolgd...
Groet,
Jacco
@ Jeroen, dat was ik eigenlijk wel van plan om voor Clarity sa te gaan.
Het probleem waar ik (nu) tegen aan stuit, is dat als beginnende hobbyist nog niet dozen vol met condensatoren en spoelen heb liggen.
En om van alles maar wat te nemen is kostbaar.
Ik denk dat ik maar eens een simpel 2de orde 3 weg filter ga maken.
En dan ter zijner tijd de puntjes op de i gaat zetten.
Het probleem waar ik (nu) tegen aan stuit, is dat als beginnende hobbyist nog niet dozen vol met condensatoren en spoelen heb liggen.
En om van alles maar wat te nemen is kostbaar.
Ik denk dat ik maar eens een simpel 2de orde 3 weg filter ga maken.
En dan ter zijner tijd de puntjes op de i gaat zetten.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ik heb alleen de Audyn-cap plus, hele grote bonken zijn dat zeg.
Uiteraard heb ik ook een brug met precisieweerstanden om de opstelling te testen en zodoende kwam ik er achter dat die 1:1 trafo misschien niet goed werkt. Of wel, maar dan moet ik de overdracht van dat ding eerst weten. Moeilijk, moeilijk...
En omdat ik toch bezig ben met een project met buizen (als single-ended naar differentieel omzetter, de instrumentatieversterker op de UcD400 module is verwijderd) voor een UcD400 bouwpakket, dacht ik: "ik heb toch een goede instrumentatieversterker nodig, dus vang ik 2 vliegen in 1 klap."
Anyway, ik ga eerst eens kijken of ik een betrouwbare meetopstelling kan maken.
Ik had die brug eens doorgerekend en het blijkt zo te zijn dat verschillen in nominale waarde van de gebruikte C's resulteren in een rechte lijn in de amplitudekarakteristiek. Geen frequentie-afhankelijkheid dus en dat is prettig, want een afwijking van de rechte lijn kun je dan in verband brengen met de kwaliteit van zo'n C. Daar was ik net naar op zoek. Maar ik moet eea nog verder uitwerken en het is eigenlijk een brainwave en ik zie wel waar het schip gaat stranden.
Groet,
Jacco
Uiteraard heb ik ook een brug met precisieweerstanden om de opstelling te testen en zodoende kwam ik er achter dat die 1:1 trafo misschien niet goed werkt. Of wel, maar dan moet ik de overdracht van dat ding eerst weten. Moeilijk, moeilijk...
En omdat ik toch bezig ben met een project met buizen (als single-ended naar differentieel omzetter, de instrumentatieversterker op de UcD400 module is verwijderd) voor een UcD400 bouwpakket, dacht ik: "ik heb toch een goede instrumentatieversterker nodig, dus vang ik 2 vliegen in 1 klap."
Anyway, ik ga eerst eens kijken of ik een betrouwbare meetopstelling kan maken.
Ik had die brug eens doorgerekend en het blijkt zo te zijn dat verschillen in nominale waarde van de gebruikte C's resulteren in een rechte lijn in de amplitudekarakteristiek. Geen frequentie-afhankelijkheid dus en dat is prettig, want een afwijking van de rechte lijn kun je dan in verband brengen met de kwaliteit van zo'n C. Daar was ik net naar op zoek. Maar ik moet eea nog verder uitwerken en het is eigenlijk een brainwave en ik zie wel waar het schip gaat stranden.
Groet,
Jacco
