subwoofer kist 100 L

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

subwoofer kist 100 L

Bericht door 1nine98 »

Heeft iemand enig idee hoeveel het gaat kosten als ik een subwoofer kist van ongeveer 100 L wil bouwen en welk materiaal kan ik het beste gebruiken? MDF?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: subwoofer kist 100 L

Bericht door Marp »

Als het om die tijdelijke testkast voor dat experiment gaat, neem ik aan dat het geen keurig afgewerkte kast voor de woonkamer hoeft te worden(?). In dat geval volstaat 18 mm spaanplaat. Spaanplaat kost soms nog niet de helft van MDF, terwijl de akoestische eigenschappen niet veel anders zijn.

Met 22mm kan natuurlijk ook, maar dat maakt het relatief gezien veel duurder, terwijl je nog bijna evenveel bracing moet aanbrengen. Voor zo'n experiment kan dat dus een beetje overkill zijn, tenzij je de kast wilt blijven gebruiken of geld geen rol speelt. O:)
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Het hoeft inderdaad geen mooie kas te worden. Het budget is eigenlijk maar 30 euro maar ik vraag me af of dat wel kan, zo niet dan verzinnen we wel een oplossing (sponsors ofzo). En uhm wat is bracing?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

1nine98 schreef:
Het hoeft inderdaad geen mooie kas te worden. Het budget is eigenlijk maar 30 euro maar ik vraag me af of dat wel kan, zo niet dan verzinnen we wel een oplossing (sponsors ofzo). En uhm wat is bracing?
Bracing: inwendige versteviging van de baskist ter voorkoming van paneelresonanties (to brace= schrap zetten)

Zonder inwendige versteviging klinkt een 100L kast als een natte krant...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind eigenlijk dat als je ook gaat testen met een toongenerator en dergelijke dat je een kist moet bouwen die ook daadwerkelijk geen vibraties uitzend agv kasttrillingen.

Waarom leen je niet gewoon een hele goede sub van iemand?

Wowly
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Ik kan idd een subwoofer lenen van iemand maar een subwooferkist niet. Het moet ook een vrij speciaal geval worden want ik wil er 18 Hz en misschien lager mee maken. Er moet dus een soort buis van 235 meter aanvast komen. Als ik er eentje leen mag ik daar natuurlijk geen gaten in boren enzo.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Buis van 235 meter :?:
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

ow uhm nee 235 cm
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is nog veel voor een BR poort... Is het een TL of de poort diameter achterlijk groot?
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

Wat is een BR poort en wat een TL? Ik heb totaal geen verstand van subwoofers namelijk. De diameter is maar 10cm.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat zijn gebruikelijke afkortingen bij luidsprekers. BR is bassreflex, en TL staat voor transmission line. Als het niet de bedoeling was er een TL van te maken, dan bedoelde je zeker 235 mm i.p.v. 235 cm? Hoe heb je die lengte overigens bepaalt?

Nu we het toch over afkortingen hebben: in je andere topic werd afgevraagd wat een PWS is. Had dat met audio te maken of is het een door studenten gebruikte afkorting, ofzo ?
1nine98
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 14:17

Bericht door 1nine98 »

PWS = profielwerkstuk (een project dat iedereen op de HAVO en het VWO moet doen als afsluitende opdracht).
Ik hoef maar een soort geluid tegelijk te maken dus ik denk niet dat ik zo'n TL nodig heb. Maar ik weet nu nog steeds niet wat het eigelijk is:s
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Gezien de kist waaraan je nu werkt, zal je duidelijk zijn dat bassreflex een box is welke is voorzien van een kanaal wat is afgestemd op een bepaalde frequentie in het laag.

Bij een transmissionline bestaat de kast zelf geheel of grotendeels uit een groot kanaal, welke is afgestemd op een bepaalde golflengte in het laag. Zie ook dit artikel op de frontpage van deze website.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”