subwoofer kist 100 L
Moderator: Beheerdersteam
subwoofer kist 100 L
Heeft iemand enig idee hoeveel het gaat kosten als ik een subwoofer kist van ongeveer 100 L wil bouwen en welk materiaal kan ik het beste gebruiken? MDF?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: subwoofer kist 100 L
Als het om die tijdelijke testkast voor dat experiment gaat, neem ik aan dat het geen keurig afgewerkte kast voor de woonkamer hoeft te worden(?). In dat geval volstaat 18 mm spaanplaat. Spaanplaat kost soms nog niet de helft van MDF, terwijl de akoestische eigenschappen niet veel anders zijn.
Met 22mm kan natuurlijk ook, maar dat maakt het relatief gezien veel duurder, terwijl je nog bijna evenveel bracing moet aanbrengen. Voor zo'n experiment kan dat dus een beetje overkill zijn, tenzij je de kast wilt blijven gebruiken of geld geen rol speelt.
Met 22mm kan natuurlijk ook, maar dat maakt het relatief gezien veel duurder, terwijl je nog bijna evenveel bracing moet aanbrengen. Voor zo'n experiment kan dat dus een beetje overkill zijn, tenzij je de kast wilt blijven gebruiken of geld geen rol speelt.
Bracing: inwendige versteviging van de baskist ter voorkoming van paneelresonanties (to brace= schrap zetten)1nine98 schreef:Het hoeft inderdaad geen mooie kas te worden. Het budget is eigenlijk maar 30 euro maar ik vraag me af of dat wel kan, zo niet dan verzinnen we wel een oplossing (sponsors ofzo). En uhm wat is bracing?
Zonder inwendige versteviging klinkt een 100L kast als een natte krant...
Groeten, Jan.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat zijn gebruikelijke afkortingen bij luidsprekers. BR is bassreflex, en TL staat voor transmission line. Als het niet de bedoeling was er een TL van te maken, dan bedoelde je zeker 235 mm i.p.v. 235 cm? Hoe heb je die lengte overigens bepaalt?
Nu we het toch over afkortingen hebben: in je andere topic werd afgevraagd wat een PWS is. Had dat met audio te maken of is het een door studenten gebruikte afkorting, ofzo ?
Nu we het toch over afkortingen hebben: in je andere topic werd afgevraagd wat een PWS is. Had dat met audio te maken of is het een door studenten gebruikte afkorting, ofzo ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Gezien de kist waaraan je nu werkt, zal je duidelijk zijn dat bassreflex een box is welke is voorzien van een kanaal wat is afgestemd op een bepaalde frequentie in het laag.
Bij een transmissionline bestaat de kast zelf geheel of grotendeels uit een groot kanaal, welke is afgestemd op een bepaalde golflengte in het laag. Zie ook dit artikel op de frontpage van deze website.
Bij een transmissionline bestaat de kast zelf geheel of grotendeels uit een groot kanaal, welke is afgestemd op een bepaalde golflengte in het laag. Zie ook dit artikel op de frontpage van deze website.
