Welke tweeter bij de Visaton AL170?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Welke tweeter bij de Visaton AL170?

Bericht door Barry »

Ik heb de VIB170AL gebouwd, maar ben niet tevreden over het hoog. Als tweeter wordt er een G25FFL gebruikt en als midwoofer een AL170.

Ik wil de AL170 gewoon laten zitten in de orginele bezetting (34l tun.freq. @35 Hz), maar alleen een betere tweeter toepassen. Budget maakt nog niet echt uit, als het maar ik verhouding staat tot het uiteindelijke resultaat.

Mocht je een goede match weten, laat maar horen :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de hand ligt dan de alu tweeter van SEAS, de 27TBFC/G of de 27TBC/G (zonder ferro).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wat bevalt niet aan de Visaton tweeter?
Ik weet niet of dit het type is waarbij er al een plukje vilt op de poolkern is gelijmd. Bij het type zonder vilt loont het om dat alsnog te doen (aldus de Hobby HiFi), bij het vastlijmen van het vilt er wel op letten dat het niet te dik is zodat het de dome raakt. Het zou bepaalde scherpe randjes uit het hoog weghalen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De visaton KE 25 SC tweeter schijnt best goed te zijn.
Er zijn daarvoor ook prima filter schema's voor te vinden lijkt me. (visaton site/forum).

Vilt lijkt me overdreven, een klein spoeltje of een weerstandje heeft hetzelfde effect.

http://www.visaton.de/vb/forumdisplay.p ... forumid=45

hebben we het trouwens over 1 of 2 AL 170 per speaker ?

is deze wel aardig:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... eadid=4286
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

b_force schreef:
Vilt lijkt me overdreven, een klein spoeltje of een weerstandje heeft hetzelfde effect.
Dat vilt is bedoeld om de reflectie van de achterzijde van het membraan te absorberen, in plaats dat het tegen het metaal van de poolkern weerkaatst en door de dome naar buiten straalt. Een spoeltje dempt ook de frequenties die wel in de muziek thuis horen.

Een weerstand (of spoel) parallel aan de tweeter dempt ongecontroleerde bewegingen die het tweetermembraan maakt vanwege de laagenergie van de woofer. De seriecondensator zorgt er immers voor dat deze laagfrequente trillingen niet door de versterker worden gedempt.
tek-an
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 9:12
Locatie: Den Haag

Bericht door tek-an »

Heb je al jouw componenten die in serie staan al getweakt? Ik heb zelf ook drivers van visaton. Ik vin de scheidingsfilteronderdelen van visaton zelf niet zo goed. Ik heb mkp plus condensatoren van audyn cap en tritec spoelen gebruikt.
Ik heb zelf de ke 25sc als tweeter waar ik heel tecreden over ben.
Plaats reactie