5.1 systeem maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

5.1 systeem maken

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik gebruik nu deze stereo versterker:

http://www.techzine.nl/f/g/51284phps8kVUe.JPG

Het is een Teac A-X35 mk2 versterker, 120 watt. ik gebruik deze nu in mijn stereo systeem, maar ik wil langzaam gaan uitbreiden naar 5.1. nu is de vraag kan is de toekomstige sub aansluiten op deze versterker, hij heeft 4 speaker uitgangen, en dan een vergelijkbare versterker zoeken en daar de 2 satteliet speakers op aansluiten? gaat dat werken? ik sluit alles aan op de geluidskaart van mijn PC.

alvast bedankt!

EDIT:

kan je ook zelf een 5.1 versterker maken? zoja, hoeveel kost dat grofweg? ( ik hoef niet het beste van het beste )
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ehm. Je zegt dat die versterker 4 speaker uitgangen heeft. Wat voor uitgangen zijn dat dan? 2x L/R 4 ohm en 2x L/R 8 ohm bijvoorbeeld? Of zijn het echt vier gescheiden kanalen?

Een zelfbouw 5.1 (eind)versterker is natuurlijk haalbaar, dat hangt van je budget af en wat voor kwaliteit je zoekt. Je zou kunnen gaan, bij een bescheiden budget, voor vijf LM3866's of iets dergelijks en een leuke actieve sub. Dan ben je relatief nog goedkoop uit...
KoenVW

Bericht door KoenVW »

De versterker heeft 4 uitgangen, 2x links en 2x rechts. Het aantal ohms weet ik niet. Het zijn in iedergeval geen 4 losse kanalen. Zelf een 5.1 versterker maken lijkt me wel leuk, maar hoeveel kost een budget zelfbouw 5.1 versterker ongeveer?
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Misschien kan je overwegen om 6 monoblokken te maken. Dan kan je 1 per 1 volgens budget gaan bouwen, en zelf zo duur of goedkoop (binnen de grenzen...) maken als je wil.
Zonder 5 apparte ingangen en versterkte uitgangen zal je nooit echt in surround kunnen gaan werken. Dan krijg je hoogstens Quadrofonisch geluid.
markje

Bericht door markje »

Yep. en het probleem waar je eerst een oplossing voor moet zoeken is dit: hoe ga ik van 5.1 digitaal naar 5.1 analoog?

Groeten Mark
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb een 5.1 geluidskaart in mijn computer, en daar heb ik nu ook mijn versterker op aangesloten, dus daar zou het op kunnen. ik bedacht me net dat ik 4.1 ook wel goed genoeg vind, dus mischien kan ik gewoon een vergelijkbare 2e versterker zoeken, en die ook op mijn geluidskaart aansluiten. kan ik dan de subwoofer op de versterker die ik nu heb aansluiten? want er zitten al 4 aansluitingen op.
markje

Bericht door markje »

Het kan zijn dat je een 4 kanaalsversterker hebt, maar meestal is het gewoon 1 paar aansluitingen per kanaal. Dus heb je met een extra versterker ook maar ruimte voor 2 extra speakers. Dus wel 4.0, maar niet 4.1. Als je dan voor een plate amp gaat, kun je wel naar 4.1.

Groeten Mark
KoenVW

Bericht door KoenVW »

ik heb nog even een foto gemaakt, maar volgens mij is het gewoon een stereo versterker, maar als het een 4.0 versterker is zou dat wel heel mooi zijn natuurlijk, deze versterker werd gebruikt om in een bedrijf alle plafond speakers aan te sturen, hij is 160 watt dus wel behoorlijk sterk.

http://www.techzine.nl/f/g/51284php6S7uYL.JPG

http://www.techzine.nl/f/g/51284phpERMUEN.JPG
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

'T is gewoon een stereo amp met A/B mogelijkheid, meer niet. Voor 4.0 heb je dus nog zo'n versterker nodig.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

ja dat dacht ik al, maar kan ik dan de 2 frontspeakers aansluiten op de A speakers en de sub op de B? of moet ik een losse versterker hebben voor een subwoofer?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, om een subwoofer goed te gebruiken heb je een losse amp en een actief filter nodig.
markje

Bericht door markje »

Ik zou persoonlijk beginnen met een plate amp aan te schaffen voor de sub, is dat probleem opgelost.

Groeten Mark
Plaats reactie