Ik lees her en der op internet kleine stukjes over ladder delay.
Zaph gebruik hem bijvoorbeeld op een ontwerp met de XT-25 driver.
in mijn speaker gebruik ik de zelfde tweeter.
Een andere optie om een delay te creeren is door je tweeter verder dan de laag driver te monteren. Helaas zal dit niet mogelijk zijn.
Ik kon er op dit forum echter niks over vinden.
Deze delay wordt gebruik om het fase verloop gelijk te leggen.
zomaar een tweeter verder op een baffle plaatsen zal dus geen nut hebben?
Weet iemand een site met info omtrend ladder delay.
Waneer dit toe te passen?
Ik zag ook ergen een quote dat dynaudio dit ook vaak gebruikt. Waarvoor?
B.v.d.
ladder delay
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Hoi
Het wordt wel een paar keer genoemd zijdelings op dit forum. Ik heb er zelf wel eens mee gespeeld. Ik kon geen absoluut geen verschil horen. Officieel heet zon netwerkje een time delay of alpass netwerk meen ik.
Jeroen d heeft er wel eens een luister experiment mee gehouden, daar kwam ook uit naar voren dat die "tijdgelijkheid" niet zo hoorbaar is.
Groeten Roland
Het wordt wel een paar keer genoemd zijdelings op dit forum. Ik heb er zelf wel eens mee gespeeld. Ik kon geen absoluut geen verschil horen. Officieel heet zon netwerkje een time delay of alpass netwerk meen ik.
Jeroen d heeft er wel eens een luister experiment mee gehouden, daar kwam ook uit naar voren dat die "tijdgelijkheid" niet zo hoorbaar is.
Groeten Roland
Re: ladder delay
Nee, de verticale afstand tussen tweeter en woofer moet bij voorkeur zo klein mogelijk zijn. Het gaat er om dat de afstand van het centrum van de woofer en de tweeter naar het oor gelijk is.Soundexcel schreef:zomaar een tweeter verder op een baffle plaatsen zal dus geen nut hebben?
Werkt trouwens alleen bij eerste-orde filtering.
Voor het centrum wordt meestal de spreekspoel aangehouden. Bij een grote verticale afstand tussen woofer en tweeter is het verschil in afstand tussen de units en het oor sterk afhankelijk van de luisterhoogte.
Een vertragingsnetwerk voor de tweeter bij de Dynaudio Nuance:

Dat er nauwelijks verschillen zijn te horen tussen met vertragingslijn en zonder zou te verklaren zijn doordat fasefouten in het geluidsbeeld er door de kleine hersenen worden uitgefilterd, hier merk je niet veel van, de kleine hersenen hebben geen bewustzijn. Bij langdurig luisteren kan wel luistermoeheid optreden.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Zo'n ladder delay is een allpass filter. Dat doet niets aan de amplitude respons, maar zorgt wel voor fasedraaiing. Daar zet je de tweeter dus virtueel mee naar achteren. John Krutke is net als Linkwitz een hele erge purist wat dit betreft. Ik noem het 'brute force engineering'. Ze pakken alles afzonderlijk aan en willen perse symmetrische filters hebben. Dus dat na filtering het amplitude en faseverloop van woofer en tweeter exact een spiegelbeeld van elkaar zijn.
Het kan veel eenvoudiger, omdat je de tweeter ook virtueel naar achteren kan zetten door niet symmetrisch te filteren. Door het filter voor de tweeter iets steiler te maken dan dat voor de woofer bereik je hetzelfde effect met veel minder onderdelen. Dan houd je geld over om daar onderdelen met goede kwaliteit voor te nemen.
Verder moet je je filter uiteindelijk afregelen op gehoor en niet op de allermooiste meting, zoals John Krutke doet. Vandaar dat ik het mogelijk acht dat zijn filters nog te verbeteren zijn naar je persoonlijke smaak.
Het kan veel eenvoudiger, omdat je de tweeter ook virtueel naar achteren kan zetten door niet symmetrisch te filteren. Door het filter voor de tweeter iets steiler te maken dan dat voor de woofer bereik je hetzelfde effect met veel minder onderdelen. Dan houd je geld over om daar onderdelen met goede kwaliteit voor te nemen.
Verder moet je je filter uiteindelijk afregelen op gehoor en niet op de allermooiste meting, zoals John Krutke doet. Vandaar dat ik het mogelijk acht dat zijn filters nog te verbeteren zijn naar je persoonlijke smaak.
Hieronder met een plaatje wat ik bedoel. Het betreft het filter van de golden ratio monitor zoals gepubliceerd in de Elektuur audio special van afgelopen december. Je ziet dat het akoestisch verloop van de tweeter (groen) na filtering een iets steilere helling heeft dan dat van de woofer (rood). De lichtgroene en lichtrode lijnen geven het faseverloop weer. Ook hier weer het gebruikelijke verspringen van de fase zodra hij door de 180graden lijn heengaat. In het overnamegebied lopen de fase van woofer en tweeter mooi gelijk, dit terwijl de drivers op een vlakke baffle waren geplaatst die niet schuin naar achteren helt.
Overigens de elektrische filters waren allebei slechts 2de orde. De uiteindelijke tweeterhelling is akoestisch 4de orde omdat tweeters van zichzelf ook al een afval in het laag hebben.
Overigens de elektrische filters waren allebei slechts 2de orde. De uiteindelijke tweeterhelling is akoestisch 4de orde omdat tweeters van zichzelf ook al een afval in het laag hebben.
- Bijlagen
-
- golden_ratio_monitor.jpg (60.96 KiB) 1068 keer bekeken
