(en nog een) UcD400 - (kast)layout

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

(en nog een) UcD400 - (kast)layout

Bericht door dday_one »

Hallo allemaal,

Eén van mijn eerste posts hier, dus eerst maar even kort voorstellen. Ik ben Lennert, woon in Amstelveen en ben door Ed ("Asterduc") vorig jaar door het zelfbouwvirus besmet (bedankt nog hé;) ).

Mijn eerste project waren zelfbouw ScanSpeak Reference Monitors SE, maar dan in een vloerstaande zuil. Ed heeft mij toen geholpen met de baffle, door daar mallen voor te frezen op zijn fantastische CNC frees. Daar luister ik nu met veel plezier naar (naar de speakers, niet naar de mallen...).

Echter, tijd voor een nieuwe uitdaging. Een versterker dus. Eerst gekeken naar de ExtremA van Sander, maar aangezien ik geen gebalanceerde bron heb, toch maar gekozen voor een UcD400. Ik heb gekozen om 2 monoblokken te maken, met een voeding opgebouwd met T-Network 4Pole caps (overigens is op de foto te zien dat ik de diodes voor de voeding nog mis...). Natuurlijk ook aparte voeding voor de Opamps, die overigens vervangen zijn door LM4562. Nu nog een simpele voeding met een 78/7912. Misschien vervang ik die nog eens door een 'audiofiele' 12v voeding.

Nu heb ik een vraagje over de layout in de kast. Maakt dat veel uit? Ik wilde het zo doen:

Afbeelding

Wat denken jullie daarvan?

Thx.
Lennert
Laatst gewijzigd door dday_one op di 20 feb 2007, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Lijkt me wel netjes. Mooi kastje.
erik van oort
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 20:08
Locatie: arnhem

UCD 400

Bericht door erik van oort »

Hoi ik ga ook die UCD versterkertjes kopen en ook monoblokjes van maken. Nu ben ik met een voorversterkertje bezig die ik ervoor kan zetten... Maar ik dacht zelf aan de UCD 180ad. Wat is de rede dat veel mensen voor die UCD 400ad kiezen. 180w is toch ruim voldoende dacht ik altijd. Of zijn er nog andere redenen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor full range is de UcD400 beslist aan te bevelen. Voor de wat zwaardere speakers komt de UcD180 net wat te kort. Wellicht dat het scheelt als je er een voeding op zet die overmatig veel stroom kan leveren, zodat laagohmige speakers geen probleem zijn. Mijn 180 had iig duidelijk problemen met de Concave van Asterduc, terwijl hij dubbelmono is uitgevoerd met 2x160VA trafo's. Ikzelf gebruik hem alleen voor midhoog, geen enkel probleem dan.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb 2 monoblokken met ucd180 en er hangen 8 ohm speakers aan (dus er blijft 100w over) en dat is voor mij ruim voldoende. Mijn sub heeft een ds2, ook een ucd180 dus en ook een 8ohm speaker en dat is ook ruim voldoende (voordat iemand zegt dat het laag tekort komt met 100w :wink: ). Ik heb dus geen idee waarom mensen de 400 pakken, misschien klankverschil.

Groeten Mark
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Klankverschil is er nauwelijks volgens verschillende bronnen hier op het forum. Zelf heb ik geen ervaring, behalve dat ik uit de schema's en specs heb kunnen opmaken dat dat klankverschil ook nihil zou moeten zijn. En ach, power kan er in principe nooit genoeg zijn, maar voor het geld dat je betaald bij een 180 krijg je (denk ik) meer waar voor je geld dan bij een 400.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Als leek zeg ik: Ziet er goed uit! Ik ga je project zeker volgen, ik zit zelf ook te broeden op een zelfbouw versterker gebaseerd op UcD.

Hoe kom je eigenlijk aan de LM4562?
erik van oort
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 20:08
Locatie: arnhem

Heeee

Bericht door erik van oort »

Grappig, Tommie
Hoe kom je eigenlijk aan de LM4562
Je hebt het daar over de pre amp voor de units. Ik liep daar ook tegenaan, bij farnell niet gevonden, conrad ook niet. Ik heb maar voor de makkelijke weg gekozen en die accugevoedde voorversterker bij electuur bestelt, heb ik de print in ieder geval. :wink:
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Tommy schreef:
Als leek zeg ik: Ziet er goed uit! Ik ga je project zeker volgen, ik zit zelf ook te broeden op een zelfbouw versterker gebaseerd op UcD.
Thx. Ik zal wat meer foto's posten. Tot nu toe is één bijna klaar. Heb de voedingsprint zelf ontworpen en geësts. Wel schema's her en der gebruikt, zoals het schema voor een UcD-voeding van Sander Sassen. Ook het schema voor de DC beveiliging heb ik uit het UcD topic van Jeroen overgenomen... nu maar hopen dat alles werkt. Heb net de diodes van Conrad in ontvangst mogen nemen... dus straks lekker solderen...
Tommy schreef:
Hoe kom je eigenlijk aan de LM4562?
Die heb ik als sample bij National Semiconductor besteld. Kostte toen iets van $12 voor de verzending van 3 stuks.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

sietse schreef:
Lijkt me wel netjes. Mooi kastje.
Thx. Dacht ik ook. Het viel me wat tegen hoe weinig ruimte er na de trafo en de voedingprint nog overbleef.

Het kastje is van ATI-Research Products, Thailand. Was nog een hele klus om die door de douane te krijgen. Uiteindelijk maar 17 euro BTW (voor 4 kastjes), maar wel 27euro inklaringskosten....
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Ik zal ze meteen bestellen, je kunt het maar vast in huis hebben...toch? :D

http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html#Availability

Welke moet ik hebben?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hee die Lennert,

Leuk je hier te zien.

jij hebt het wel flink te pakken zeg, en je blijft blijkbaar niet bij de pakken zitten!
Jouw vorderingen gaan werkelijk in sneltempo vooruit.

Ben benieuwd wat je volgende speaker gaat worden :lol:

Succes, ik blijf je topic volgen, en als er nog wat moet gefreesd worden dan hoor ik het wel van je.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

dday_one schreef:
Was nog een hele klus om die door de douane te krijgen. Uiteindelijk maar 17 euro BTW (voor 4 kastjes), maar wel 27euro inklaringskosten....
Kun je goedkoper een hele container vol laten komen.
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Ha Ed,
Ja ik dacht, toch maar mijn projectje wereldkundig maken...
asterduc schreef:
Jouw vorderingen gaan werkelijk in sneltempo vooruit.
Dank je. Tot nu toe is het nog makkelijk... zit allemaal nog aan de binnenkant. Maar zometeen moeten de gaten in de kast. Dan wordt het moeilijker, want zichtbaar voor de buitenwereld :) .
asterduc schreef:
Ben benieuwd wat je volgende speaker gaat worden.
Stiekum weet ik dat al wel... een concave, misschien met mijn RefMonSE als basis. Maar daarvoor moet er eerst een bovenfrees in huize Amstelveen komen... Die heeft dan weer een garage nodig en zo rol je van het ene in het andere projectje... :roll:
asterduc schreef:
...als er nog wat moet gefreesd worden dan hoor ik het wel van je.
Nou, dat is nou aardig dat je het vraagt :D
Kan je frees ook aluminium aan? :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dday_one schreef:
asterduc schreef:
...als er nog wat moet gefreesd worden dan hoor ik het wel van je.
Nou, dat is nou aardig dat je het vraagt :D
Kan je frees ook aluminium aan? :lol:
ja en nee.

Om aluminium te frezen moet je het materiaal koelen.
Dat gebeurd met vloeistof.
Ik heb voorlopig gekozen om dat niet te doen omdat hier een extra koelinstallatie voor nodig is en het toch wel een minder propere bedoening is.

Er bestaat echter een soort aluminium dat wel droog gefreesd kan worden. In de volksmond noemen ze dat hier machinealuminium.
Op de site van cnc-step staat één en ander beschreven hieromtrent.

Als het gewone gaten zijn of een sleuf of dergelijke gaat dat natuurlijk ook in elk ander soort materiaal. Maar een groot oppervlak wegfrezen zal
eerder moeilijk zijn.

Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
dday_one schreef:
asterduc schreef:
...als er nog wat moet gefreesd worden dan hoor ik het wel van je.
Nou, dat is nou aardig dat je het vraagt :D
Kan je frees ook aluminium aan? :lol:
ja en nee.

Om aluminium te frezen moet je het materiaal koelen.
Dat gebeurd met vloeistof.
Ik heb voorlopig gekozen om dat niet te doen omdat hier een extra koelinstallatie voor nodig is en het toch wel een minder propere bedoening is.

Er bestaat echter een soort aluminium dat wel droog gefreesd kan worden. In de volksmond noemen ze dat hier machinealuminium.
Op de site van cnc-step staat één en ander beschreven hieromtrent.

Als het gewone gaten zijn of een sleuf of dergelijke gaat dat natuurlijk ook in elk ander soort materiaal. Maar een groot oppervlak wegfrezen zal
eerder moeilijk zijn.

Ed.
Toolingplate of Alca-plus wordt het onder verkocht.. Het gewone Aluminium laat je frees snel vollopen als je niet "smeert"
Dit machinekwaliteit aluminium wordt in verschillende dikten geleverd.. Dunste is 6,35mm of 8mm (soortafhankelijk) Prijsindicatie: 7-8 euro ex per kilo. Mooi spul..
Je moet er toch de hele tijd bij blijven dus heb ik een spuitflesje met wat spiritus/water bij de hand en druppel ik wat voor de frees uit..
een maal op diepte leg ik er een plasje in.. Er wordt dan niet afgezogen, slechts met een kwast veeg ik de spaantjes opzij..
Aluminium frees ik ook niet met 25mm/sec... Soms eerder 2mm/sec..
Knop van de feedrate-overide steeds in de hand bij complexe jobs..

Uitfrezen? (uit een blok massief Alca-plus van 40 kilo...nu 11 kilo)
http://home.quicknet.nl/qn/prive/susan. ... nzijde.jpg

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bedankt Kees.

Mijn plaatselijke non-ferro materialen leverancier, oud medestudent en partner motard heeft dit ook in 3 mm dikte.
Kostprijs: 1 dood Leonidas chocolade :lol:

Koel- en antikleefmiddel: ik wrijf eerst de frees in met wat tapolie. Dan ruikt mijn atelier lekker na het freeswerk 8)

Versterkerblok: heel mooi teken en freeswerk Kees. Dat was ook niet op 1 uur klaar denk ik! Zulke kunstwerken doen elke DIY watertanden.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Mijn plaatselijke non-ferro materialen leverancier, oud medestudent en partner motard heeft dit ook in 3 mm dikte.
Kostprijs: 1 dood Leonidas chocolade :lol: .
Euh... zal ik jou eens een platgetrapte reep toesturen???

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kees,

Da's wel een schoolvoorbeeld van vakmanschap is meesterschap hoor, ziet er zeer netjes uit! 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

Goed nieuws!! Mijn zelfgemaakte voeding werkt! Ook de DC beveiliging, de torretjes vooraan zeg maar, doet het perfect (uitgeprobeerd met een 9v batterijtje :) )

Zo ziet 'ie er uit:
Afbeelding
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Uitfrezen? (uit een blok massief Alca-plus van 40 kilo...nu 11 kilo)
http://home.quicknet.nl/qn/prive/susan. ... nzijde.jpg
Tja... dit is natuurlijk andere koek... perfect zeg!! Ik ben al blij als de volume knop straks een beetje mooi, een paar mm verzonken, in het midden van de frontplaat zit...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Is dat gezichtsbedrog of wat? dat voorste weerstandje (?) links naast dat groene aansluitblokje.. lijkt een beetje ongezonde kleur, zo op het oog..

Oh, als je snel bent kan ik dat knopje nog infrezen voor je..Je kan het ook uit de hand proberen :twisted:

Kees
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

audiomanics schreef:
Is dat gezichtsbedrog of wat? dat voorste weerstandje (?) links naast dat groene aansluitblokje.. lijkt een beetje ongezonde kleur, zo op het oog..
Nee, gelukkig lijkt dat maar zo. Denk dat het komt van combinatie van flitslicht, tl-balk en niet letten op witbalans van de digicam...
audiomanics schreef:
Oh, als je snel bent kan ik dat knopje nog infrezen voor je..Je kan het ook uit de hand proberen :twisted:
Nou, daar zou ik graag gebruik van maken. Dit is ongeveer wat ik in gedachten heb:

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dday_one schreef:
Goed nieuws!! Mijn zelfgemaakte voeding werkt! Ook de DC beveiliging, de torretjes vooraan zeg maar, doet het perfect (uitgeprobeerd met een 9v batterijtje :) )

Zo ziet 'ie er uit:
Afbeelding
Ik vind dit er heel netjes uitzien! Volgens mij heb jij hier toch wel wat ervaring mee :wink: .
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dday_one schreef:
Nou, daar zou ik graag gebruik van maken. Dit is ongeveer wat ik in gedachten heb:
Nou, doe dan even de maten, het frontplaatje, je adres even bijvoegen zodat het weer teruggestuurde kan worden en een paar centjes op mijn girorekening.. JASAT (just as simple as that)
Al met al kan het volgende week vrijdag al klaar bij jou thuis liggen dan..

Kees
Plaats reactie