Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik had het kunnen weten. Die lege bierflesje steeds op de foto's maken natuurlijk een vaste hand onmogelijk.... :twisted: Je MOEST wel een andere werkwijze verzinnen... :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Ja, dat is waar. Vooral 3-weg serie is toch wat lastiger dan 2-weg.
Maar dit is pas dag 1 dat er geluid uit komt, dus ga nog wel even door.

Daarnet de 13uF condensator verkleint naar 10uF wat een lichte daling geeft tussen 2...5 Khz. Weinig, maar scheelt al weer iets.
(voor filter zie pagina 8 van dit topic)
3 weg serie das best knap..
ga je ook nog 3 weg parallel testen Edo ?

mooie weergevers mag ik wel zeggen...
zo zie je ze niet vaak... ook niet in de
HaaiFaai winkels....

hoop ze ooit eens te kunnen beluisteren :)

ach mischien kom je ooit eens naar het noorden he :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
3 weg serie das best knap..
ga je ook nog 3 weg parallel testen Edo ?
Denk het niet Weidok. Het drie weg serie was al een aardige kluif en heb betere ervaringen met serie dan parallel. Maar da´s persoonlijk. Dus denk dat het hierbij blijft.

De laatste meeting in het noorden had ik graag naartoe gekomen, alleen had ik niet veel om te laten zien en toen ook zeer weinig tijd. Maar als er nog een meeting komt in het noorden kom ik graag die kant op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
.... Maar als er nog een meeting komt in het noorden kom ik graag die kant op.
mooi, kunnen we carpoolen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Is goed hoor. Jou speakers erbij....en gaan.
Kunnen wel een keer dagje plannen...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Is goed hoor. Jou speakers erbij....en gaan.
Kunnen wel een keer dagje plannen...
Denk dat we in het najaar weer enkele "stints" in het
noorden gaan houden...
Voor 20 - 30 personen ..
Zou leuk zijn Jouw en Henkjan eens te ontmoeten
en jullie creaties te mogen aanschouwen :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Lijkt me ook gezellig.

Ondertussen nog wat zitten freubelen aan het filter. aantal dingen zijn aangepast, waardoor 1 en ander wat vlakker verloopt en rond de 2,5....4Khz een dB'tje is gezakt. De sssss'en zijn nu minder, totaalbeeld is wat voller.
In grote lijnen: 22uF is verlaagt, parallel aan tweeter is een weerstand gekomen en 13,3uF is naar 10uF gezakt. Dit geheel paar dagen laten staan en dan eens kijken en vergelijken met het orgineel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Edo,

Even een suggestie mbt. je optimalisaties aan 't fiter, zet ze anders een middag met de luidsprekers naar elkaar toe, in tegenfase, op flink volume met een CD met ruis, of nog beter, roze ruis en ga daarna weer eens meten en luisteren. Zodoende ben je niet continue aan 't corrigeren voor de drivers die ingespeeld raken, maar boek je echte winst die ook blijvend is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bedankt Sander. Goede tip om even te melden.
Echter hebben de kasten al een nacht zo gestaan op zolder, in tegefase en tegen alkaar aan. Flink dik dekbed erover en ik kon gewoon slapen zonder wat te horen. De volgende dag ben ik pas begonnen met metingen en luisteren.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Edo,

Ik heb dit draadje stilzwijgend een beetje gevolgd, ik moet zeggen: het is een fantastisch mooie speaker geworden!! Ik ben jaloers!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geluid is nu ook erg lekker al zeg ik hetzelf, maar daarover later meer.
Vandaag een vrije dag genomen om te klussen. Baby kamer moet nog af en er moet nog een kast af natuurlijk. Vanmorgen begonnen met het fieren van kast 2. Alles in de lijmklemmen gezet en uurtje of twee laten drogen.
Tussendoor tijd voor ander klusjes.
Na het drogen van de lijm kunnen alle lijmklemmen er weer af en begint het strijken. Door het vocht in de lijm bolt het fineer licht op. Door nu na twee uur (als lijm nog niet helemaal droog is) de strijkbout te gebruiken en stukje bij beetje verwarmen en er gelijk met een kurkblokje achteraan te gaan kleeft alles weer goed vast en worden de strookjes fineer weer lekker vlak.
Bijlagen
Foto's-0034.jpg
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mooi hoor!

Maarreh, wat is fieren nou precies??

;) (flauw.. ik weet het..)

Groetjes!

JJ
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, ach....
Gelukkig is kast twee bijna klaar. Filtertje nog in elkaar solderen en erin hangen.
Dan is het project voorlopig klaar.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kast twee dus geheel in elkaar op de laatste woofer na...daar moet het filter nog doorheen naar binnen geschoven worden. En juist dat was ietswat lastig omdat dat een vrij klein gat is. Maar het filter is nu opgesplitst in twee delen waardoor de twee delen toch door dat gat de kast in geschoven kunnen worden..... :)
Bijlagen
filterprint.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi man, netjes opgebouwd! Leuk om die vishay's daar te zien liggen!!

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, de ene vind het niks, de ander vind het een verbetering. Ik behoor tot de laatste. (de blauwe c'tjes doel ik op)

Maar goed.....op naar het volgende project.. :)
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

edo schreef:
Maar goed.....op naar het volgende project..
:D :D :D

Tsja wat moet een mens anders.....

Een héél geslaagd project edo. Chapeau!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooi Edo! Gaan ze mee naar de DDIY?
Ga je nog verder op het ingeslagen (SF-look-)pad?

Voorstel: HDS tweeter, HDS 134 als mid en HDS 205 als woofers 8) .
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Martijn M schreef:
Mooi Edo! Gaan ze mee naar de DDIY?
Ga je nog verder op het ingeslagen (SF-look-)pad?

Voorstel: HDS tweeter, HDS 134 als mid en HDS 205 als woofers 8) .
Tuurlijk gaan ze mee naar DDIY2007...alleen heb ik daar nog weinig over gehoord. ST al mail gestuurd van de week, maar nog niets van vernomen verder....

En leuk voorstel Martijn. Denk inderdaad aan iets in die geest. SF look-a-like maar dan meer Swans achtig...nou ja, ehm, zoiets of zo. Maar daarover later meer.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En nog even wat eindplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mooi werk Edo! Proficiat!

De kinderen nog niet met hun vingers aan de dome tweeters gezeten? Of heeft d'r al een speelgoed vrachtwagen oid. kennis gemaakt met de conussen van je (mid)woofers?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heel heeeeeel erg mooi geworden, Edo!!
Ik blijf er bij: er is niets mini aan deze luidsprekers.. Gewoon groots dus!

en nu???

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Sander,

Ehm, tsja....gelukkig nog niet. Ze zijn gelukkig al wat gewent aan de spullen die in de woonkamer staan waar ze af moeten blijven, maar met in mei de volgende erbij zal het nog wel even afwachten worden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

audiomanics schreef:
en nu???
Babykamer afmaken.... :) , een paartje Isis maar dan in Wengé bouwen (met Seas units i.p.v. ScanSpeak), Totem arro look-a-like bouwen voor iemand en als dat klaar is zien we wel verder. Misschien iets a-la de Swans F2.2f....
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Echt prachtig resultaat, petje af.

Hoe klinken ze? Is je filter nu ook definitief?
Gesloten