microcontroller gestuurde pre amp

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

GeertJ schreef:
trouwens de voeding die ik heb gebruikt heb ik min of meer gekopieerd van deze voeding http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5965#65965 :oops:
Toch wel met regelaars?

Lokaal ontkoppelen: inderdaad zo dicht mogelijk bij de IC binnen tussen + en GND en - en GND elko's van 33tot100uF, en parallel een 100pF multilayer oid.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

voodooless schreef:
GeertJ schreef:
trouwens de voeding die ik heb gebruikt heb ik min of meer gekopieerd van deze voeding http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5965#65965 :oops:
Toch wel met regelaars?

Lokaal ontkoppelen: inderdaad zo dicht mogelijk bij de IC binnen tussen + en GND en - en GND elko's van 33tot100uF, en parallel een 100pF multilayer oid.

Kon niet zo direct het schema met de regelaars vinden, (staat normaal ook wel ergens in die topic) maar er zitten dus wel regelaars tussen nml, met een 7815 en een 7915 regelaar... geven me een mooie ±15V spanning. Enige rariteit is dat de 7915 regelaar onbelast meer dan 15 V geeft (eerder iets in de orde van 18V) Natuurlijk gemakkelijk opgelost door een weerstandje te plaatsen, maar heeft iemand een idee hoe dit komt?

De Opamps zijn zo dicht mogelijk ontkoppelt met 100nF... Gulden middenweg? Trouwens, kleine persoonlijke bedenking, zijn die elco's erbij niet ietwat overkill? Er staat op het preampbord samen al een 4920µF voor een voedingspanning. en in de voeding zou er binnenkort nog eens een 14700uF komen (misschien ietwat overbemeten de voeding :P) ? Ook even vluchtig in de datasheet van de opamps gewandeld, en daar vind ik dit niet echt terug :-k.

Nu ben ik er nog niet helemaal uit of ik het zo laat (voorlopig sowieso), of ik toch nog eens een nieuw ontwerp van printplaat maak, en de massa aan tips die ik hier krijg erin verwerk...

nog even een vraagje ivm met een toekomstige behuizing. Wat voor effect heeft een behuizing op een electronische schakeling (kooi van faraday, dus geen stoorsignalen van buitenuit die op schakeling kunnen inwerken, indien de kast van een geleiden materiaal gemaakt wordt wel te verstaan) en welke groteorde dit op de meetresultaten kan inwerken?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het werkt in de regel toch het best om lokaal te ontkoppelen, direct van de opamp pinnen naar massa, met een goede kwaliteit elco. Eventueel een kleine condensator van 100nF erover, vooral bij zeer breedbandige opamps nuttig, maar dan het liefst film en niet keramisch (vervormen teveel). Dus laat die 100nF MKP maar lekker zitten!

Voor de voeding kun je best wat minder capaciteit nemen maar dan wel van goede kwaliteit. Less can be more.

Op zich, omdat je de grote elco's toch vrij dicht bij de opamps hebt zitten en je ze lokaal netjes ontkoppeld hebt met die 100nF MKP's, zie ik niet echt problemen met je huidige opzet.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
maar dan het liefst film en niet keramisch (vervormen teveel).
Wat maakt vervormen uit bij de voeding?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet ideale PSRR van het analoge signaalvoerende circuit. Kun je over discussieren natuurlijk, over de invloed. Maar ik denk dat als iemand het verschil tussen een elna cerafine en silmic op de supply rails kan horen, dat een vervormende ceramic ook te horen is. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar in die artikelen van Walter Jung (zie vermaledijde caps draadje) maakt hij melding van de slechte audiofiele kwaliteiten van ceramics. Ook las ik laatst van KT88 dat hij die dingen niet in analoge audioschakelingen toepast.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 05 feb 2007, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Ik vraag me af hoe dat in de praktijk uitpakt. PSRR van 100 dB alleen al van je opamp, en dan ga je daar wat extra vervorming toevoegen (hoeveel? -30 dB? -60dB?) in de voeding, die vermoedelijk ook al geen verkeerde PSRR heeft.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat mag je je afvragen. Zie aanvulling op mijn vorige post die ik nog wat heb aangepast.
voodooless
Contacteer:

Bedankt voor de aanvulling jeroen :)

Helaas zijn de 100nF MKP's uitverkocht bij farnell :'(
GeertJ

Bericht door GeertJ »

voodooless schreef:
Bedankt voor de aanvulling jeroen :)

Helaas zijn de 100nF MKP's uitverkocht bij farnell :'(
ik meen ergens gelezen te hebben dat je binnenkort een bestelling ging plaatsen bij digikey? Anders van daar ff laten over komen (TIP: via UPS betaal je een pak meer invoerrechten dan wanneer je deze via de post laat komen, ongeveer 5 keer zoveel, dus als je tijd hebt... )
GeertJ

Bericht door GeertJ »

voodooless schreef:
jeroen_d schreef:
maar dan het liefst film en niet keramisch (vervormen teveel).
Wat maakt vervormen uit bij de voeding?
mss is het appels met peren vergelijken omdat het schema ik tussen de twee versies niet echt exact hetzelfde schema heb gebruikt, maar mijn huidige versie, dus deze met de MKP condensatoren heeft slechtere vervormingscijfers dan mijn testversie!
testversie
http://users.telenet.be/geertj/preamp_p ... meting.htm
huidige versie
http://users.telenet.be/geertj/beter3.htm
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou toch niet heel blij worden van deze metingen. Wat is nu het grootste verschil? Zitten er door de actieve filterprint erbij veel meer opamps in de signaalweg?

Het zou ook kunnen dat de MKP's zo'n hoge Q-factor hebben dat er lichte oscillaties ontstaan op de voedingslijn. De printsporen zijn dan te beschouwen als kleine spoeltjes die in combinatie met de verliesvrije MKP's gaan resoneren. Dit levert verhoogde vervorming en klinkt meteen hoorbaar slechter. Daarom wordt er vaak gewerkt met een weerstandje van zo'n 10 ohm in de voedingslijn en lokale ontkoppeling met goede kwaliteit elco's en direct over de pinnen van de elco heen een 100nF. Het is zelfs zo dat met een lokale elco erbij vaak die weerstanden nog niet eens nodig zijn omdat de elco als een demper voor oscillaties werkt.

Een tip voor het meten: neem iets lager signaalniveau, niet -3dB maar -10dB. Dan zul je zien dat je geluidskaart relatief veel minder vervormt en kun je dieper meten. Dan zie je nog beter het verschil zonder en met pre-amp.
GeertJ

Bericht door GeertJ »

jeroen_d schreef:
Ik zou toch niet heel blij worden van deze metingen. Wat is nu het grootste verschil? Zitten er door de actieve filterprint erbij veel meer opamps in de signaalweg?
Ben zelf ook niet bepaald blij met deze metingen, zeker omdat ik voordien iets beter heb gemeten... Wat de opamps betreft, ja, er zitten er meer in. Mijn testversie was er één met een eerste en tweede (voor mid, klonk beter) orde RC netwerkje, met daartussen de volumeIC. En een uitgangsbuffer. Nu maak ik gebruik van een linkwitz filter, een 4de orde, achteraf gezien mss niet de beste keuze door de extra opamps die in de signaalweg komen. Daarom dat ik er ook aan denk om het KISS principe weer toe te passen. dus meteen een nieuw schematje te tekenen, is nog leuk :P

Kan nu niet direct aan de bestanden van men schema, maar zal proberen om morgen nog eens een schema'tje te posten van respectievelijke versies.
jeroen_d schreef:
Een tip voor het meten: neem iets lager signaalniveau, niet -3dB maar -10dB. Dan zul je zien dat je geluidskaart relatief veel minder vervormt en kun je dieper meten. Dan zie je nog beter het verschil zonder en met pre-amp.
zou ik graag willen doen, maar ik heb in RMAA nog niet gevonden hoe je dit kunt bereiken. Zal wel aan mij liggen :twisted:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan moet je in het control panel van de audiokaart het volume wat zachter zetten.

Of de demoversie van ARTA downloaden, daarin kun je heel gemakkelijk het generatorvolume aanpassen.

Ik zou het trouwens in eerste instantie niet zoeken in het aantal opamps, ik vermoed dat er wat anders aan de hand is. De vervorming stijgt daarvoor teveel.
voodooless
Contacteer:

Volgens mij kan dat in RMAA gewoon hoor. ff de instellingen checken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”