Die meneer die iets verbergd onder z'n petje is Edaudiomanics schreef:Maar wie is nou wie??
Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Ed staat links en ik sta rechts. (voor de kijker).audiomanics schreef:Gelukkig is ie nog in onderdelen te versjouwen..
Ziet er Heeeeeeeeel erg goed uit..
Mooi statieportjetje ook van het Team Concave.. Maar wie is nou wie??
Goed werk verricht jongens.. Dikke pluim!! Zorg ook dat het eindresultaat zo wordt he? Er is nog een lange weg te gaan tenslotte..
Ik sta jullie in ieder geval bij als het freeswerk betreft.. Maar je moet het zelf doen.
Kees
Inderdaad wel mooi, hoe we van de eerste ideeën (augustus 2005) nu tot dit half-uitgevoerde ontwerp zijn gekomen. Zie het topic op het ht forum om te zien waar we vandaag komen met dit project:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=47823.0
Echt lachen, als je die oude tekeningen ziet!
groeten,
robert-jan
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Zelden heb ik meer speakerbouwplezier gehad als met dit project.
Totaal anders als anders.
Niet het stapelen zorgde voor de verschillen in schaduw, maar wel het fototoestelafstelwerk van RJ op zijn supertroeper deluxe camera
ik meen dat ik niet veel meer kan verbergen! 
Ed.
Totaal anders als anders.
hahaha, die opmerking had ik al verwacht.Marp schreef:Daar viel mijn oog gisteren ook al op. Ik vermoed dat het stapelen vanaf ca. 15:30 toch wel tot 16:10 of 16:25 heeft geduurd.voodooless schreef:ook mooi zijn de schaduwen die bij iedere foto langer worden
Niet het stapelen zorgde voor de verschillen in schaduw, maar wel het fototoestelafstelwerk van RJ op zijn supertroeper deluxe camera
SARK schreef:Die meneer die iets verbergd onder z'n petje is Edaudiomanics schreef:Maar wie is nou wie??
Ed.
eeeeuhh, hum hum<giegel> wel veel werk voor zulke vrij kleine kastjes enneeuh, waar moet wij ons vervoegen om te troosten as ut geluidje straks tege valt ? Kratjes met dat, wat voornamelijk bestaat uit mineraal bronwater met enige toevoegingen, mee brengen....? 
Maar goed, ff serieus, het wordt mooi. Je hebt al wel een idee om het straks strak te kunnen verlijmen ? Ik denk aan inklemmen. Het front op maat als uitgangs basis en dan van voor naar achter beginnen met de zaak in te klemmen. Niet anders om zoals ik eigenlijk eerst ff dacht. De voorkant is dan moeilijker bij te werken dan de achterkant.
Maar goed, ff serieus, het wordt mooi. Je hebt al wel een idee om het straks strak te kunnen verlijmen ? Ik denk aan inklemmen. Het front op maat als uitgangs basis en dan van voor naar achter beginnen met de zaak in te klemmen. Niet anders om zoals ik eigenlijk eerst ff dacht. De voorkant is dan moeilijker bij te werken dan de achterkant.
Laatst gewijzigd door sietse op zo 04 feb 2007, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Beter idee,ikke schreef:Ik denk aan inklemmen. Het front op maat als uitgangs basis en dan van voor naar achter beginnen met de zaak in te klemmen. Niet anders om zoals ik eigenlijk eerst ff dacht. De voorkant is dan moeilijker bij te werken dan de achterkant.
Leg die frontplaat op een stuk MDF, dat iets smaller is dan de frontplaat, zodat deze frontplaat vlak ligt.
Zet alle kastdelen dan met de uitsparing voor het front, op het front. Zachtjes aankloppen zodat ze allemaal goed zitten. Dan de horizontaal liggende "stapel" kastdelen samen drukken.
Het front eerst wel even voorzien van plakband om te voorkomen dat deze door lijmuitpersing gaat vast zitten.
Ed, je hebt misschien vast al wel een plan, maar als ik een idee heb zet ik het hier toch maar ff neer. Je weet maar nooit.
Laatst gewijzigd door sietse op zo 04 feb 2007, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Het op elkaar lijmen van de schijven is minder eenvoudig dan ik aanvangkelijk dacht.
De 3 centergaten die er nu inzitten hebben een doorsnede van 6mm.
De staven die er tijdelijk inzitten zijn 5mm.
Vandaar dat je merkt dat de schijven hier en daar niet juist gecentered staan.
De definitieve 6mm staven moeten er werkelijk in geperst worden, zo nauw zitten ze. Vandaar dat we dit nu tijdens de test niet doen.
Door die nauwe pasvorm ga ik ervan uit dat alles mooi racht en haaks komt te staan.
Ik ben daar echter niet 100% zeker van.
Vigier heeft in de voorbije weken reeds verwittigd dat een torsing snel kan ontstaan.
Ook Sander Sassen had reeds gemeld om naast de geleiding van de staven een mal te plaatsen.
We hebben gisteren gemerkt hoe weinig er uit center moet staan om een volledig getorst geheel te bekomen, zeker op de volledige hoogte van 100 cm.
Zoals ik het nu zie zou ik de schijven met houtlijm willen verlijmen. De lijm wordt opgebracht dmv een smalle lakrol. Als lijm zou ik een traag drogende houtlijm willen gebruiken.
De stangen dienen als centrering van de schijven. Of dit 5 of 6mm gaat worden staat nog niet vast.
We stapelen de schijven horizontaal op elkaar. De onderste schijf wil ik op een grote MDF plaat zetten. Op de MDF plaat zouden dan 7 vertikale steunen worden voorzien die tegen de hoeken van de kast aanleunen. Deze steunen worden perfect haaks op de bodemplaat geplaatst.
De staven zorgen er dus voor dat de schijven juist zitten.
De steunen gaan torsing of het hol / bol staan van het geheel tegen.
Elke schijf wordt dan dmv enkele nieten uit een persluchtpistool vastgeniet.
De frontplaat komt er pas in als alle schijven met elkaar verlijmd zijn.
Groeten,
Ed.
De 3 centergaten die er nu inzitten hebben een doorsnede van 6mm.
De staven die er tijdelijk inzitten zijn 5mm.
Vandaar dat je merkt dat de schijven hier en daar niet juist gecentered staan.
De definitieve 6mm staven moeten er werkelijk in geperst worden, zo nauw zitten ze. Vandaar dat we dit nu tijdens de test niet doen.
Door die nauwe pasvorm ga ik ervan uit dat alles mooi racht en haaks komt te staan.
Ik ben daar echter niet 100% zeker van.
Vigier heeft in de voorbije weken reeds verwittigd dat een torsing snel kan ontstaan.
Ook Sander Sassen had reeds gemeld om naast de geleiding van de staven een mal te plaatsen.
We hebben gisteren gemerkt hoe weinig er uit center moet staan om een volledig getorst geheel te bekomen, zeker op de volledige hoogte van 100 cm.
Zoals ik het nu zie zou ik de schijven met houtlijm willen verlijmen. De lijm wordt opgebracht dmv een smalle lakrol. Als lijm zou ik een traag drogende houtlijm willen gebruiken.
De stangen dienen als centrering van de schijven. Of dit 5 of 6mm gaat worden staat nog niet vast.
We stapelen de schijven horizontaal op elkaar. De onderste schijf wil ik op een grote MDF plaat zetten. Op de MDF plaat zouden dan 7 vertikale steunen worden voorzien die tegen de hoeken van de kast aanleunen. Deze steunen worden perfect haaks op de bodemplaat geplaatst.
De staven zorgen er dus voor dat de schijven juist zitten.
De steunen gaan torsing of het hol / bol staan van het geheel tegen.
Elke schijf wordt dan dmv enkele nieten uit een persluchtpistool vastgeniet.
De frontplaat komt er pas in als alle schijven met elkaar verlijmd zijn.
Groeten,
Ed.
Als er lijm tussen zit en je gaat klemmen drijven de platen makkelijk van elkaar. Het vastnieten is helemaal niet zo'n gek idee om dit verschuiven tegen te gaan. Om de boel helemaal te fixeren is het misschien een optie om met bijvoorbeeld spaanplaat een stevig frame of kist te bouwen waar je de schijven tussen stapelt. Ik zou niet alleen op de draadeinden vertrouwen, een kleine afwijking in het begin vertaalt zich al snel tot een grote afwijking bovenaan.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Richard,richard schreef:Als er lijm tussen zit en je gaat klemmen drijven de platen makkelijk van elkaar.
met de 6mm staven door de centergaten kunnen de schijven niet meer verschuiven.
Het nieten zou ik doen om ze goed tegen elkaar te drukken. De schijven moeten werkelijk over de staven geklopt worden. Tijdens dat hameren zouden de onderste schijven van elkaar kunnen lossen. Vandaar het nieten.
Het frame heeft de bedoeling om het geheel op de totale hoogte van 1 meter niet te laten torsen, want dat kun je met de staven niet vermijden.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Dat denk ik ook RJ.audiomanics schreef:Dat lijkt maar zo!!! effe de rem erop..robbiedobbie schreef:de front plaat is klaar om te (test) frezen.
Ik heb nog niet met de frees in 3D gewerkt, dus dat gaat zeker nog problemen geven.
Tevens zullen er nog aanpassingen aan de tekening moeten gebeuren, maar dat zien we vanzelf in de volgende dagen.
Met dank aan Kees voor zijn assistentie.
Ed.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat is nog het minste probleem... Zo'n machine heeft zo weinig intelligentie dat hij precies zal doen wat jij 'm vertelt.. De gebruikte 3D-software genereert prachtige toolpaths. Dat heb je al eens uitgeprobeerd.asterduc schreef:Ik heb nog niet met de frees in 3D gewerkt, dus dat gaat zeker nog problemen geven.
Goed uitlijnen en hop met de geit..
Truuk is alleen bij het maken van de toolpaths om te denken als de machine en de beperkingen te onderkennen.
EN voor je gaat frezen ook aandachtig naar de simulaties en toolpaths kijken.. Vergissingen voert zo'n ding zonder blikken of blozen uit.. Als er te weinig weggehaald wordt heb je nog mazzel anders heb je een mooi stukje afval..
Kees
Misschien is het handig om een frame te lassen uit stalen kokerbalken. Daar kun je dan de speaker op z'n zijkant gelegen opbouwen. Kun je er ook voorzieningen op maken om de boel stevig af te klemmen.
Op staal hecht de lijm niet (dus makkelijk te lossen, dikke kans dat als je een houten mal gebruikt, de speaker ahw aan de mal wordt vastgelijmd.).
Op staal hecht de lijm niet (dus makkelijk te lossen, dikke kans dat als je een houten mal gebruikt, de speaker ahw aan de mal wordt vastgelijmd.).
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
licht gewijzigde plaatsing van de units.
De woofers komen nu op 10mm van elkaar te staan.
De middentoner en tweeter slechts 5 mm.
Dit is best weinig als met de hand zou worden gefreesd, maar met de CNC frees moet dat in de praktijk wel mogelijk zijn.
Er moeten ook 2 nieuwe schijven gefreesd worden om een steunplaat precies in het midden tussen de units te krijgen.
Ed.
De woofers komen nu op 10mm van elkaar te staan.
De middentoner en tweeter slechts 5 mm.
Dit is best weinig als met de hand zou worden gefreesd, maar met de CNC frees moet dat in de praktijk wel mogelijk zijn.
Er moeten ook 2 nieuwe schijven gefreesd worden om een steunplaat precies in het midden tussen de units te krijgen.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
de kast rechts is nu voorzien van een paar nieuwe schijven en gelijk ook gecentreerd dmv de 6 mm aluminium stangen.
Om deze 6mm stangen in de schijven te krijgen zijn de gaten moeten vergroot worden tot 6,2 mm.
Met de pasjuiste staven staat de kast nu ook gelijk recht en haaks, zelfs zonder het toepassen van bijkomende hulpmidelen.
Ed.
Om deze 6mm stangen in de schijven te krijgen zijn de gaten moeten vergroot worden tot 6,2 mm.
Met de pasjuiste staven staat de kast nu ook gelijk recht en haaks, zelfs zonder het toepassen van bijkomende hulpmidelen.
Ed.
- Bijlagen
-
- nieuwe schijf ter verbetering van de stabilitiet van de frontplaat. De steun gaat nog rondgefreesd worden.
- Concave montage schijven 04-2.JPG (36.27 KiB) 3221 keer bekeken
-
- De schuine kant moet zorgen voor minder backwave en een betere luchtstroom afkomstig van de bovenste woofer.
- Concave montage schijven 04-1.JPG (36.15 KiB) 3221 keer bekeken
-
- Links de versie van vorige week.
Rechts de versie met de 2 nieuwe schijven en de gewijzigde plaatsing van een paar tussenschijven. - Concave montage schijven 04.JPG (45.73 KiB) 3221 keer bekeken

