basreflex poort

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

basreflex poort

Bericht door Lirben »

Ik vroeg mij het volgende af. Men kan in een kast meerdere basreflexpoorten aanbrengen. Als men bv 1 basreflex plaatst over bv de ganse breedte van de box en dan plaatst men 1 plankje verticaal zodat de basreflex in 2 gedeeld wordt. Telt dit dan ook als 2 basreflexpoorten of blijft dit nog steeds 1 poort.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Nouja, het worden er dus eigenlijk twee.
Maar ze doen precies hetzelfde als de enkele.

Het oppervlak is gelijk, dus de lengte moet ook gelijk blijven.
(eigenlijk wordt het opp. wat kleinder door het toevoegen van het schotje, en dan moet de poort iets korter worden om de afstemfrequentie gelijk te houden.)
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Maar waarom wil je dit doen?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Re: basreflex poort

Bericht door StevenW »

Hoi Lirben,

Je moet het echt zien als twee aparte poorten.

Een poort kent namelijk een aantal belangrijk kenmerken die door jouw actie zullen gaan veranderen.

Een aantal kenmerken zijn:

*lengte
*diamter
*oppervlakte
*volume
*vorm

Je ziet, alleen de lengte zal gelijk blijven. De overige kenmerken veranderen en daarmee ook de resultaten. Hoezeer die veranderen is te berekenen met behulp van software, maar ik weet zo even niet hoe dat programmaatje heet...Ik kan niet zeggen of de verschillen groot, klein of waarneembaar zullen zijn. Daarvoor moet ik meer informatie hebben.

Vriendelijke groet,

Steven
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

In principe maakt het voor de afstemmingsfrequentie niet uit of je 1 poort gebruikt, of 10 kleinere: zolang de som van de doorsnede-oppervlaktes gelijk is aan die van een grote poort, zal ook de lengte hetzelfde zijn. Plaats je een verdeelschot in een bestaande poort, dan neemt de totale oppervlakte iets af door het volume van dat schot. De lengte dien je dan met eenzelfde percentage in te korten, anders wordt de afstemming lager.

Ik las dat je WinISD op je computer hebt staan, dus daarin kan je e.e.a. gemakkelijk nagaan.

Verder zal je iets eerder poortruis horen omdat de de toegenomen wandopervlakte voor meer wrijving zorgt bij hoge luchtsnelheid. Iets om rekening mee te houden indien je met kleine poorten/tunnels werkt. In dat opzicht is een enkelvoudige ronde tunnel het meest efficiënt.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ja, inderdaad. Ronde tunnels schijnen de minste poortruis te veroorzaken. Ze zijn ook makkelijker te "finetunen".
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

lepain schreef:
Ja, inderdaad. Ronde tunnels schijnen de minste poortruis te veroorzaken. Ze zijn ook makkelijker te "finetunen".
Is ook wel logisch, bij een ronde doorsnede heb je het minste wandoppervlak bij een gegeven poortdoorsnede. Wil je het helemaal luxe doen zou je eigenlijk de wand van de poort moeten voorzien van deukjes zoals ze in golfballen worden gemaakt (net als bij B&W), is de luchtweerstand helemaal minimaal.
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

Maar waarom wil je dit doen?
euh, de snelheid van uw luchtstroom neemt af dachtik ergens gelezen te hebben, zo hebje minder vlug last van ruis.

Ik ben van plan de vierkante poorten aan de hoeken af te ronden. Dit voorkomt naar ik dacht eveneens ruis.

Daarnaast vraag ik mij eveneens het volgende af. Indien men een vierkante basreflex bouwt van bv een breedte van 250mm aan de binnekant en een breedte van 270mm aan de buitenkant. Wat voor invloed zal dit op het geluid hebben?
Laatst gewijzigd door Lirben op za 03 feb 2007, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
redheinz
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 19:33

Bericht door redheinz »

Voordeel van een slotpoort of vierkante poort is dat je 'm van MDF (o.i.d.) maakt waardoor die minder resonanties zal vertonen. Vooral bij subwoofers zal dit een overweging zijn. Een BR-poort van MDF kan ook de kast stabiliseren.
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

Daarnaast vraag ik mij eveneens het volgende af. Indien men een vierkante basreflex bouwt van bv een breedte van 250mm aan de binnekant en een breedte van 270mm aan de buitenkant. Wat voor invloed zal dit op het geluid hebben?
ik herhaal deze edit even ter verduidelijking dat ik dus een nieuwe vraag heb
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Invloed t.o.v. wat? En wat bedoel je met "een bassreflex"? De bassreflexbehuizing, of de poort?
redheinz schreef:
Voordeel van een slotpoort of vierkante poort is dat je 'm van MDF (o.i.d.) maakt waardoor die minder resonanties zal vertonen. Vooral bij subwoofers zal dit een overweging zijn. Een BR-poort van MDF kan ook de kast stabiliseren.
Dat van die resonanties klopt niet.

Het is de sterkte van een ronde kokervorm die tot gevolg heeft dat er lage eisen aan het materiaal gesteld kunnen te worden. Eventuele resonanties worden onmiddelijk gedempt omdat de koker minimaal aan 1 uiteinde wordt ingeklemd, en dus nauwelijks kunnen aanzwellen tot een hoorbaar nivo. Bovendien komt (door diezelfde sterkte) de eigen resonatiefrequentie in het materiaal van een pijp op zo hoog te liggen dat dit geen invloed heeft op de laagweergave.
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

nvloed t.o.v. wat? En wat bedoel je met "een bassreflex"? De bassreflexbehuizing, of de poort?
de poort.

Korte omschrijving. Door pracktische en estetische overwegingen zou de frontreflex een hoogte hebben van 120mm en de basreflex een hoogte van 100mm. Nu dit nogal assymetrisch oogt zou de basreflex eveneens 120mm moeten zijn. Maar dit maakt de basreflexpoort onnodig veel te lang. Daarom had ik er aan gedacht om de basreflex poort aan de buitenkant inderdaad 120mm hoog te laten worden maar op ongeveer 3 cm een plank van 20 mm te bevestigen zo dat deze nog maar 100m is. (natuurlijk doorlopend tot binnenin).

Wat zal dit voor wijziging hebben? Zal de basreflex dan terug langer moeten worden of zal die 30 mm weinig invloed hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”