Visaton deel 1

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Etor

Visaton deel 1

Bericht door Etor »

Hallo,
Als tamelijk passief Forum lid (bouwen is nu eenmaal leuker) wil ik toch graag mijn pas gebouwde boxjes laten zien. :)
Het is een ontwerp van Visaton ( Aria2 MHT), waarbij ik het filter van een Vox 253MTI genomen heb. Met die laatste keuze ben ik nog niet helemaal gelukkig, op het Visaton forum was men er al helemaal niet blij mee.
Wel staat er nu naar aanleiding van mijn draadje wat op dat forum loopt een nieuw ontwerp op die site, maar dat terzijde.

De boxen zelf zijn opgebouwd met een sandwich van 12mm spaanplaat en 12mm mdf. De binnenzijde is bekleed met 4mm loodbitume.
De onderdelen komen van Crafty, een beetje reclame mag wel. :wink:

Optisch ben ik nog niet helemaal tevreden, vooral omdat de metaalfolie niet mooi strak is. Dat wordt dus nog een keertje overdoen

Voor de subs heb ik nog 2 TIW200XS woofers liggen. Ik denk dat ik hiervoor twee onderkasten bouw. Alternatief zet ik de boxjes op een standaard en zet ik 2 subkastjes "in de hoek"
Ze worden ca. 25 liter gesloten.

Ik zit alleen nog te twijfelen over de aansturing hiervan. Opties die ik overweeg zijn :
-Aktief met een Behringer 2 weg ( heb ik nog) en een Velleman versterker, maar daar moeten nog nieuwe torren in :evil:
- 2 stuks Hypex 1.2 of 2.0 ( de eerste slecht in te regelen, de tweede is toch wel duur )
- Reckhorn B1 met een versterker ( nieuw te bouwen of weer die op te lappen Velleman)
- Reckhorn A400. Dit vind ik wel een elegante optie, maar dan krijg ik twee subs parallel geschakeld in mono.

Oefff :? sorry als ik me even heb laten gaan.

Als er iemand advies heeft. Graag..

Afbeelding
nlmb

Bericht door nlmb »

Als je actief gaat dan heb je aan 1.2 per kant genoeg. Aangezien je niet zoveel hoeft te corrigeren. Komt het filter van de Vox ook nog van pas (geen baffle step voor de MTM dit laat je immers de sub doen).
gvy

Bericht door gvy »

De 2 subs in mono geeft vaak betere resultaten dan 2 subs stereo aangedreven. Volgens mij dus de voorkeur.

Geert
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

gvy schreef:
De 2 subs in mono geeft vaak betere resultaten dan 2 subs stereo aangedreven. Volgens mij dus de voorkeur.
Doel je hier niet op situaties waarbij de bron oorspronkelijk een sub-kanaal bevat? Of beschouw je de massievere bas bij monoweergave als "beter resultaat"?
StevenW

Re: Visaton deel 1

Bericht door StevenW »

Etor schreef:
...waarbij ik het filter van een Vox 253MTI genomen heb...
Hmmm...da's niet zo'n goede keuze...

Van die plate-amps zijn niet echt mijn smaak. Ze zijn vaak goed hoor, maar erg flexibel zijn ze niet. Ik ben net als andere forumleden hier een fanatiek zelfbouwer en dat betekent dat ik meer gebaat ben bij externe subwoofer-versterking. Die kan je gemakkelijk voor meerdere doeleinden gebruiken en het verkopen of weggeven van zo'n sub is in die gevallen makkelijker. Althans, dat is mijn mening.

Reckhorn heeft hele interessante produkten die ik zeker nog eens ga aanschaffen. Vooral de aktieve filters vind ik erg interessant, evenals de prijs!

In de Klang+Ton of de Hobby-Hifi stond een arikel over de bouw van een subwoofer. Ze maakten daar gebruik van externe versterking en aktieve filtering van Conrad.

Het gaat om deze twee produkten:

Afbeelding
Afbeelding

Er zijn verschillende vermogens en uitvoeringen verkrijgbaar.

Ik heb dit spul nu zelf thuis en ik ben er erg tevreden over. De prijs is redelijk te noemen, de prestaties prima. Enige minpunt hier is dat de versterker en het filter nogal wat blauwe verlichting hebben. Je moet er van houden...Mijn apparatuur staat niet in mijn gezichtsveld als ik luister en kijk en dat vind ik wel zo prettig, want ik moet er niet aan denken iedere keer van die blauwe knipperende verlichting in mijn ogen te krijgen. Het geeft bij mij tijdens het kijken naar films echter wel een prettig indirect blauw licht.

Vriendelijke groet,

Steven
Gesloten