hoe test je werking condensator?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

hoe test je werking condensator?

Bericht door audiofreak »

Hoi,
Ik heb een condensator en nou wil ik weten of deze nog goed is en de werking ervan controleren en je heb GEEN multimeter, hoe doe je dat ?
:?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Welkom hier Audiofreak.

Ik weet niet wat voor en hoe groot de condensator is, maar wat je kan doen is hem even tussen je versterker en speaker aansluiten. 1 draadje even loshalen, condensator ertussen en dan kunnen er drie dingen gebeuren:
1: Je hoort niets meer -> defect
2: Je hoort geen verschil -> erg grote condensator of ook defect (kortsluiting)
3: Je bent opeens je bas kwijt en houdt alleen het hoog over.

In et laatste geval, punt 3, heb je grote kans dat ie OK is...
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Edo schreef:
Welkom hier Audiofreak.

Ik weet niet wat voor en hoe groot de condensator is, maar wat je kan doen is hem even tussen je versterker en speaker aansluiten. 1 draadje even loshalen, condensator ertussen en dan kunnen er drie dingen gebeuren:
1: Je hoort niets meer -> defect
2: Je hoort geen verschil -> erg grote condensator of ook defect (kortsluiting)
3: Je bent opeens je bas kwijt en houdt alleen het hoog over.

In et laatste geval, punt 3, heb je grote kans dat ie OK is...


Beste Edo,

Het gaat om een crossover filter van een B&W 640-i luidspreker (3-weg).
Enige tijd geleden heb ik het bass gedeelte apart uit de speaker gehaald en los gezet op een plankje.Het mid en hoog gedeelte bleven op de print en in de speaker gelaten. De standaard condensatoren vervangen voor betere (Audyn 400 V MKP) en spoelen vervangen voor tritec (bass).Heel lang zo gespeeld en ZONDER problemen.
Nu heb ik de laatste onderdelen van het midgedeelte vervangen voor een betere onderdeel,doelend op een luchtspoel vervanging.
Verder heb ik zowel het hoog EN mid losgehaald van de print en ook op dezelfde plankje gezet waar al eerder het bass gedeelte op zat en zo aangesloten zoals het was als op de fabrieks print.

Nu zou je zeggen,so far so good en NIETS aan de hand en alles speelt.
Ja dat hoopte wij ook !!.

Dan draai je het geluid open en vervolgens hoor je dat de bass het doet en het hoog EN mid vervormen.
Nu is er in het schema zo dat de tweeter (hoog) op het eind de "plus" omgedraaid wprdt met de "min",dus volgens mij UIT FASE is gezet.
Nu moet ik eerlijk toegeven bij het ombouwen hebben we in 1e instantie een fout gemaakt door de plus van de tweeter aan te sluiten op de plus van de mid en natuurlijk kwam er geen en toch wel (vervormd) geluid uit.
Na de fout ontdekt te hebben alles wel goed aangesloten en vervolgens BLIJFT het zwaar vervormen.

Zou het kunnen zijn door deze aktie van verkeerd aansluiten dat ik het hele zaakje heb laten klappen (stuk gemaakt) en daardoor nu met de peren zit?
Of zou het kunnen zijn dat er een condensator is kapot gegaan daardoor ?
Zou het ook kunnen door het vele malen verhitten (solderen) van de condesator dat ik de condensator te hard heb verhit waardoor de condensator VERDROOGD is van binnen.
Verschillende MF-waarden zitten in het ontwerp.Bijv: 85 MF en 16 MF in het mid, 66 MF in de Bass, 6 MF en 20 MF in het hoog.
Ik heb een 1 MF condensator en nu hoorde ik op een ander forum,waar ik deze vraag ook heb gesteld, dat je dat met een lampje en batterij-tje kan doen. Wat ik ook heb gedaan met meerdere batterijtjes in serie gezet (6 Volt) en geen gloeidraadje wat brandt of heel licht brandt

EN nu ???
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vind het een hele slimme. Zal ik onthouden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mmm, het wordt al wat duidelijker zo. Bedankt voor je verhaal. Het is altijd lastig om op zo'n afstand wat te doen, maar ik heb wel een paar opmerkingen.

Ik heb niet het idee dat een condensator uitdroogt als je de soldeerbouw er te lang bijhoud. Maar in extreme gevallen kan het voorkomen dat er iets gebeurd met de condensator. Aangezien bij hard volume het mid vervormd zou erop kunnen duiden dat ook daadwerkelijk die condensator defect is en een sluiting veroorzaakt (intern) waardoor de werking van die condensator niet meer 100% in orde is, waardoor er ook laag naar je mid gaat. Daarvoor moet je de condensator toch wel even doormeten. Heeft een buurman geen metertje?

Dan de tweeter die je verkeerd had aangesloten (op de midsectie van je filter). Ook hier is het goed mogelijk dat bij wat harder spelen er wat teveel laag richting de tweeter is gegaan waardoor de spreekspoel misschien wat te warm geworden is. Dit resulteerd in het nog wel werken van de tweeter, maar in het algemeen zachter dan voorheen en met vervorming.

Het in tegenfase aansluiten van de tweeter, dus plus en min omdraaien, heeft zeker effect op het geluid, maar daar kun je de tweeter niet defect me maken. Je krijgt een flinke kronkel in je geluid, maar hij zal niet defect gaan.

Conclusie eigenlijk wat ik op dit moment kan bedenken is dat je de condensators goed zal moeten doormeten, of laat meten.

Misschien kan DIY Freak, ook op dit forum en wonende in Hilversum, je even bijstaan in het doormeten ervan. Je zou hem eens kunnen vragen. Hij woont bij jou in de buurt.

Groet,
Edo
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

effe alles op een rijtje zetten

je herbouwd alles en nadien zet je je mid unit op je hoogfilter en je hoogunit op je midfilter.

Als dat effektief gebeurd dan hoef je 2sec het volume net iets te hard te zetten en je kan zeker zijn dat je een nieuwe tweeter kan bestellen.

De cap en midunit heeft hier geen schade aan geleden.

Ik hoop dat dit niet het geval is, maar vrees ervoor.

Heb je het bij beide speakers zo gedaan ?
Zoniet kan je je tweeter in je andere speaker uitproberen of de fout niet daar zit.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Als je een LCR metertje hebt , een apparaatje welke lijkt op een multimeter maar dan ook met de mogelijkheden om spoelen en condensatoren door te meten dan kun je zowel de tweeter op gelijkstroomweerstand als op impedantie door meten , ook kun je dan de condensatoren meten op waarde,.
als je je meer met zelfbouw van filters bezighoudt dan is het misschien wel aan te raden om zo'n LCR meter aan te schaffen.

http://www.shop3000.de/product_info.php ... ts_id=1293
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Edo schreef:
Mmm, het wordt al wat duidelijker zo. Bedankt voor je verhaal. Het is altijd lastig om op zo'n afstand wat te doen, maar ik heb wel een paar opmerkingen.

Ik heb niet het idee dat een condensator uitdroogt als je de soldeerbouw er te lang bijhoud. Maar in extreme gevallen kan het voorkomen dat er iets gebeurd met de condensator. Aangezien bij hard volume het mid vervormd zou erop kunnen duiden dat ook daadwerkelijk die condensator defect is en een sluiting veroorzaakt (intern) waardoor de werking van die condensator niet meer 100% in orde is, waardoor er ook laag naar je mid gaat. Daarvoor moet je de condensator toch wel even doormeten. Heeft een buurman geen metertje?

Dan de tweeter die je verkeerd had aangesloten (op de midsectie van je filter). Ook hier is het goed mogelijk dat bij wat harder spelen er wat teveel laag richting de tweeter is gegaan waardoor de spreekspoel misschien wat te warm geworden is. Dit resulteerd in het nog wel werken van de tweeter, maar in het algemeen zachter dan voorheen en met vervorming.

Het in tegenfase aansluiten van de tweeter, dus plus en min omdraaien, heeft zeker effect op het geluid, maar daar kun je de tweeter niet defect me maken. Je krijgt een flinke kronkel in je geluid, maar hij zal niet defect gaan.

Conclusie eigenlijk wat ik op dit moment kan bedenken is dat je de condensators goed zal moeten doormeten, of laat meten.

Misschien kan DIY Freak, ook op dit forum en wonende in Hilversum, je even bijstaan in het doormeten ervan. Je zou hem eens kunnen vragen. Hij woont bij jou in de buurt.

Groet,
Edo



Hoi,

Dank een ieder voor de reakties.

Laatste stand der zaken.......... 1 fout ontdekt en hersteld,na constatering met andere speakers, B&W 630-i die ook vervormd weergaven en daar is nooit mee geklooid of gemodificeerd.
Toen de v.v. en e.v. maar open geschroefd en de zekeringen bekeken en van de 7 zekeringen in de e.v. waren er 2 helemaal kapot en 2 bijna kapot ( het leek heel op het 1e oog,maar na een vergrootglas en de leesbril zag het anders en niet heel),alles zekeringen vernieuwd en weg vervorming enz.
Alles speelt als een zonnetje weer !! :D :D

MAAR...... ik heb nog niet de andere B&W 's (B&W 640-i) en waar ik aan ver(her)bouwd heb, erop gezet.Ik wil eerst zeker zijn of ik de print GOED heb nagebouwd en dus ben ik nu aan het controleren en dubbel controleren.Dan morgen ga ik nog 1 keer na controleren en bij goedbevinding dan aansluiten en zien wat er gebeurt.
Nu ook behoorlijk moe na een dag en nacht en dag hobbyen en overuren van het pijnigen van de hersenen.
Met groet,


:)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Audiofreak,

Grappig dat we nu belanden bij de zekeringen in de v.v en/of e.v....Kan toch gek lopen die hobby zo.
Maar ehm, effeis rusten en dan morgen nog een check. Ben benieuwd of je nog dingen vindt.

Groet,
Edo
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Nu eindelijk de rest van het verhaal.

Een paar jaar geleden kwam ik op het geweldige idee om de crossovers BUITEN mijn speakers te gaan bouwen en gelijk een upgrade doen met betere onderdelen,zoals condensatoren (Audyn 400v),weerstanden en spoelen(tritec E-130 trafospoel en tritec luchtspoelen).Begonnen met vervanging van de condensatoren in hoog en midsectie.Er ging een nieuwe wereld voor mij open.Aangestoken door mijn enthousiasme en geluidsbeleving toen een poosje erna de bass sectie aangepakt en buiten de speakers gezet.Het mid en hooggedeelte zat nog in de speaker en op de standaardprint.Tot zover geen problemen ondervonden en lang zo ermee gespeeld.
Vorige week ben ik begonnen met de laatste upgrading,namelijk de standaardspoel in het mid/hooggedeelte vervangen voor een tritec luchtspoel en 1 condensator op de juiste waarde brengen (van 82 mF naar 85 mF) d.m.v een condensator bijplaatsen van 2x 1.5mF en zowel het hoog en midgedeelte ook buiten de speaker plaatsen en van de standaardprint afhalen en opnieuw in zijn geheel opbouwen en hardwired.

Dus we begonnen met frisse moed en enthousiasme afgelopen zaterdag en heel langszaam begon het te vorderen en waren we klaar met 1 crossover om aan te sluiten en te controleren. Resultaat...... WAARDELOOS,het geluid was totaal verdwenen in de speaker zelf.Opnieuw controleren,controleren en her controleren.De volgende dag verder gegaan en opnieuw het gehele circuit langs gelopen en telkens las ik de print anders.Toen na vele afwegingen en overpeinzingen kwamen we op de gedachte dat het wellicht een niet-werkende condensator was ergens in het circuit en toen kwam mijn vraag over het testen van....... op het internet. Vervolgens verder gegaan met (her)controleren en door het vele aan en uitschakelen van de versterkers en wellicht te snel op elkaar (aan en uit en aan en uit enz) werd het geluid slechter en slechter.Om niet totaal in verwarring achter te blijven heb ik op gegeven ogenblijk een ander paar B&W uit dezelfde serie gepakt en aangesloten en.......het geluid was ook met deze speaker ronduit ZEER SLECHT. :shock: :?
Toen de versterkers intern gecontroleerd en toen kwam eruit dat er een aantal zekeringen eruit geklapt waren en dus vervangen en toen speelde wel alles met die andere speakers naar behoren. :)
Hierna verder gegaan met het opnieuw lezen van de print en hoe het mid en hoog te onderscheiden van elkaar.
Uiteindelijk is het allemaal gelukt gisteravond en kon alles aangesloten worden en gesoldeerd worden (voor de zoveelste maal).
Nu speelt alles zoals het bedoeld is en ben ik zeer tevreden over deze laatste upgrade.
Wel heb ik hier iets uitgeleerd en dat is dat een multimeter en/of LCR meter een MUST is als je gaat hobbyen en dat je goed moet bedenken VAN TE VOREN hoe je het gaat doen,voordat je de soldeerbout ergens opzet !!
Toch ben ik ook enigzins trots op het feit dat het gelukt is allemaal en dat voor iemand die niet technisch is kwa electronica en alleen d.m.v. logisch nadenken toch tot een tevreden eindresultaat ben gekomen.

Tja en dan nu een poosje luisteren naar dit resultaat en dan later in het jaar samen met een bevriende timmerman de luidspreker kast nabouwen van betere matriaal of combinatie van matriaal (bijv... minimaal 22 mm MDF,bekleed met bitumen en pritex en/of combinatie van bitumen met lood en pritex.
De binnenmaten zijn bekend,dus de literinhoud blijft hetzelfde,hoewel de vorm er anders uit zal gaan zien dan de huidige speaker.Ik overweeg om het hoog en mid in een aparte kast en de bass in aparte kast te bouwen,zodat je 2 kasten krijgt waarvan je het hoog en mid naar binnen kan draaien (toe-in en toe-out) en de bass gedeelte gewoon recht blijft staan.Zoals de ouwe B&W 801 serie (1e serie) dat had.

Nogmaals Heren,dank voor jullie reakties.

Met luisterijke groet,
Audiofreak
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”