Ontwerpen Visaton
Moderator: Beheerdersteam
Ontwerpen Visaton
Hallo
Ik ben nieuw hier op het forum.
Maar heb wel wat ontwerpen liggen van Visaton Luidsprekers.
Met alle maten en afmetingen erbij.
Wie er wat van wil laat maar horen ok.
Of kan ik ze ook op het forum plaatsen.Ik weet wel niet hoe hoor.
Ik ben nieuw hier op het forum.
Maar heb wel wat ontwerpen liggen van Visaton Luidsprekers.
Met alle maten en afmetingen erbij.
Wie er wat van wil laat maar horen ok.
Of kan ik ze ook op het forum plaatsen.Ik weet wel niet hoe hoor.
Hoi Kuifje,
Ik heb bovenstaande gelezen, evenals je andere topics.
Ik heb er grote moeite mee je te begrijpen. Misschien is het een idee om je vragen en/of opmerkingen wat duidelijker te formuleren. Of voorzie ons van specifiekere informatie. Op die manier kunnen wij wat van je leren of je vragen beantwoorden.
Vriendelijke groet,
Steven
Ik heb bovenstaande gelezen, evenals je andere topics.
Ik heb er grote moeite mee je te begrijpen. Misschien is het een idee om je vragen en/of opmerkingen wat duidelijker te formuleren. Of voorzie ons van specifiekere informatie. Op die manier kunnen wij wat van je leren of je vragen beantwoorden.
Vriendelijke groet,
Steven
De ontwerpen staan ook al op de website van Visaton,
Of was je opzoek naar ervaringen? De kits van Visaton zijn fraai, om het toegankelijk te houden is er niet altijd het onderste uit de kan gehaald. Er valt zeker nog wel wat te halen echter dat is meer voor de gevorderde bouwer (en daar zijn er niet veel van
).
Of was je opzoek naar ervaringen? De kits van Visaton zijn fraai, om het toegankelijk te houden is er niet altijd het onderste uit de kan gehaald. Er valt zeker nog wel wat te halen echter dat is meer voor de gevorderde bouwer (en daar zijn er niet veel van
Het filter is vaak al erg fraai (mooie meetcurves), is vaak nog een klein stukje tweaken om je eigen klankbalans te krijgen. Dus heel veel werk is dat niet. Het moeilijkste meetwerk, uitzoekwerk en het inpassen van de woofers is al gedaan.b_force schreef:
En er is idd meer te halen als je iets meer moeite neemt voor het filter en de afstelling..
Visaton heeft een enorm groot assortiment aan produkten en ontwerpen. Hoe kan je nu zeggen dat ze saai klinken? Of heb je ze allemaal al eens beluisterd?b_force schreef:...Persoonlijk vind ik de klank saai, maargoed das een kwestie van smaak...
Ik heb in het verleden meerdere systemen gebouwd met met Visaton-ontwerpen en bezetting. Sommige waren inderdaad best saai, zoals de VIB130TL, maar de Topas vond ik bijvoorbeeld juist heel aardig klinken. Ik lees ook vaak hele positieve luisterervaringen in bladen zoals Klang+Ton en de HobbyHifi. OK, dat blijft subjectief, maar hun conclusies zijn soms alles behalve saai.
OK, het is jouw smaak, maar ik denk dat je toch echt wat meer van hun moet hebben gehoord om dit te zeggen van Visaton in het algemeen. Ik ben het dus niet met je eens.
Vriendelijke groet,
Steven
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat klinkt al heel wat anders dan "de meeste visaton ontwerp(jes)", en blijkbaar heb je het niet over de ontwerpen maar over enkele drivers.b_force schreef:klopt er zijn zeer mooie visatons, maar, ik heb het over de W xxx S reeks (dus bv de W170 S)
Prima speaker maar ik vind hem saai, net als de rest van die reeks.
Overigens... als ze saai klinken, mankeert er iets aan de driver óf aan het ontwerp. Om die drivers dus met recht in een bepaalde hoek te kunnen plaatsen: wat versta je onder saai? En in welke ontwerpen vond je ze saai klinken? (het archief van Visaton omvat BR, CB, hoorn, TL en dipole... van uiteenlopende ontwerpers)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Sja ik bedoel met de meeste ontwerpjes van visaton waar die W xxx S serie in wordt toegepast, en dat zijn er heel wat.Marp schreef:Dat klinkt al heel wat anders dan "de meeste visaton ontwerp(jes)", en blijkbaar heb je het niet over de ontwerpen maar over enkele drivers.b_force schreef:klopt er zijn zeer mooie visatons, maar, ik heb het over de W xxx S reeks (dus bv de W170 S)
Prima speaker maar ik vind hem saai, net als de rest van die reeks.
Overigens... als ze saai klinken, mankeert er iets aan de driver óf aan het ontwerp. Om die drivers dus met recht in een bepaalde hoek te kunnen plaatsen: wat versta je onder saai? En in welke ontwerpen vond je ze saai klinken? (het archief van Visaton omvat BR, CB, hoorn, TL en dipole... van uiteenlopende ontwerpers)
Sja hoe moet je saai nu omschrijven.
Hij doet z'n werk, maar ik vind persoonlijk dat hij geen karakter heeft.
Visaton ontwerpen kunnen veel beter klinken als je wat tijd steekt in het plaatsen en aanpassen van het dempingsmateriaal.b_force schreef:de meeste visaton ontwerpjes zijn leuk om mee te beginnen.
Persoonlijk vind ik de klank saai, maargoed das een kwestie van smaak.
Desalniettemin prima speakertjes voor het geld
En er is idd meer te halen als je iets meer moeite neemt voor het filter en de afstelling..
Visaton gebruikt altijd een grote hoeveelheid Baf wat verdeeld wordt over het volume van de kast, meestal gebruiken ze te veel baf en hadden ze beter nog wat andere materialen kunnnen gebruiken.
Begin eens met het beplakken van de binnenkant met noppenschuim van 60mm hoogte, daarna nog wat schapewol, ook hiervan niet te veel gebruiken want anders krijg je weer zo`n saaie wollige brei.
Vooral het midden van de kast moet vrijblijven van wol, verander zo een standaard ontwerp en je zal zien dat ze al heel anders klinken.
Verder kan je ook nog flinke winst maken door het filter te modeficeren.
Kevin
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het zou goed kunnen dat het daar aan heeft gelegen.
Maar ik keur de woofers ook absoluut niet af.
Het klinkt best goed voor het geld, dat zeker.
En je hebt er zeker plezier aan.
Maarja als je eenmaal een slechte ervaring hebt met een bepaald iets, kom je er niet zo snel meer van terug.
Over het algemeen wordt wel gezegd dat de tweeter die veel gebruikt wordt, beter kan.
In hoeverre dit waar is, weet ik niet (kan ik me ook niet meer herinneren).
Maarja als je eenmaal een slechte ervaring hebt met een bepaald iets, kom je er niet zo snel meer van terug.
Over het algemeen wordt wel gezegd dat de tweeter die veel gebruikt wordt, beter kan.
Ook Visaton klinkt in een slecht ontwerp slecht. Je kan met Visaton referentie niveau halen. Maar goed je moet de units wel goed gebruiken. Elke Visaton woofer die ik ken doet het harstikke goed gegeven het ontwerp doel en het prijspunt. Dat kan ik van sommige andere merken niet zeggen.b_force schreef:Het zou goed kunnen dat het daar aan heeft gelegen.
Ik maak nu twee super-low-budget subwoofers. Elke sub krijgt een W200S van Visaton in 39 liter, basreflex. Ik cross ze op 150Hz. Dubbel-mono.

Ben benieuwd wat het gaat doen! Die W200S kost geen kloot en de kast maak ik van 18mm spaanderplaat. Het leek me leuk om dat materiaal eens te proberen. Het ziet er best leuk uit en kost ook vrijwel niets! Het enige dat je dan nog moet hebben is een of andere aansluiting, wat bedrading, lijm en gereedschap.
Bij elkaar zit ik dan op iets van €50,- per subwoofer. Ik ben benieuwd wat ik voor dat geld krijg van Visaton!
Met vriendelijke groet,
Steven

Ben benieuwd wat het gaat doen! Die W200S kost geen kloot en de kast maak ik van 18mm spaanderplaat. Het leek me leuk om dat materiaal eens te proberen. Het ziet er best leuk uit en kost ook vrijwel niets! Het enige dat je dan nog moet hebben is een of andere aansluiting, wat bedrading, lijm en gereedschap.
Bij elkaar zit ik dan op iets van €50,- per subwoofer. Ik ben benieuwd wat ik voor dat geld krijg van Visaton!
Met vriendelijke groet,
Steven
- bartsegers
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Laat ik het zo zeggen dat je de W xxx S reeks goed kan laten klinken, maar je er wel wat aan moet doen.
De normale kits die je kan krijgen zijn naar mijn idee iets "te makkelijk".
Maar ik ben het met je eens dat je voor die prijs heel tevreden moet zijn.
En wellicht is het uiterste uit te halen en klinken ze sumbliem.
Maargoed ik vind oa een speaker "goed" als deze simpel te gebruken is en al formidabel klinkt.
Als alternatief is voor de W200S vaak voor dezelfde prijs een TIW te vinden 2e hands. Wellicht ook een goeie keuze..
Maar iig bedankt voor de tips over demping etc
Ik ken een vriend die heeft visatons en is er niet helemaal gelukkig mee, dan weet ik al wat we eerst gaan doen
De normale kits die je kan krijgen zijn naar mijn idee iets "te makkelijk".
Maar ik ben het met je eens dat je voor die prijs heel tevreden moet zijn.
En wellicht is het uiterste uit te halen en klinken ze sumbliem.
Maargoed ik vind oa een speaker "goed" als deze simpel te gebruken is en al formidabel klinkt.
Als alternatief is voor de W200S vaak voor dezelfde prijs een TIW te vinden 2e hands. Wellicht ook een goeie keuze..
Maar iig bedankt voor de tips over demping etc
Ik ken een vriend die heeft visatons en is er niet helemaal gelukkig mee, dan weet ik al wat we eerst gaan doen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Tja, als je het zo bekijkt: slechte ontwerpjes he... die drivertjes van Thiel... voor de prijsb_force schreef:Maargoed ik vind oa een speaker "goed" als deze simpel te gebruken is en al formidabel klinkt.
Overigens: als de W...S-serie voornamelijk uit moeilijke drivers bestaat, dan zijn deze niet zo geschikt voor beginnende-, of minder ervaren zelfbouwers. Om deze mensen niet in verwarring te brengen: als tweedehands TIW's zo goedkoop zijn, welke type adviseer je dan, om zo simpel mogelijk tot een goed klinkende luidspreker te komen?
Laatst gewijzigd door Marp op di 06 feb 2007, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ehm ik snap je niet helemaal ?Marp schreef:Tja, als je het zo bekijkt: slechte ontwerpjes he... die drivertjes van Thiel... voor de prijsb_force schreef:Maargoed ik vind oa een speaker "goed" als deze simpel te gebruken is en al formidabel klinkt.![]()
Overigens: als de W...S-serie voornamelijk uit moeilijke drivers bestaat, dan zijn deze niet zo geschikt voor beginnende-, of minder ervaren zelfbouwers. Als tweedehands TIW's dan toch zo goedkoop zijn, welke type adviseer je dan aan deze mensen, om zo simpel mogelijk tot een goed klinkende luidspreker te komen?
Maaruhm ik lees net dat hij een subwoofer er van wilde bouwen.
Volgens mij zijn de W 200 S niet ECHTE subwoofer speakers.
De TIW reeks wel, heeft ook meer uitslag etc.
Is denk ik voor een subwoofer kwalitatief wat beter, maar ook wat duurder.
Vervelende is enkel dat je van de visaton site erg moeilijk de xmax kan afleiden.
Maargoed het hangt allemaal af hoe hard je het geheel wil laten draaien.
Zo kan je ook iets anders nemen ipv visaton, bv mivoc wat een beetje in dezelfde prijs categorie valt. (kwaliteit verschillen meningen wederom over) Of intertechnik MDS 08 is ook een alternatief.
edit:
Ik vind net ergens dat de xmax van de W200S ongeveer rond de 4mm ligt en die van de TIW200 ongeveer 12mm. De GF200 is ook een alternatief.
Maar voor de laatste 2 moet je geluk hebben op MP ofzo.
De W200S is een goedkope woofer. Dat wil niet zeggen dat hij slecht is. Maar je kan wel zien dat hij goedkoop is. De gebruikte materialen laten veel te wensen over. Het meest vervelende bij drivers uit deze prijscategorie, vind ik de matige kwaliteit van de korf.
De W200S is hierop geen uitzondering. De korf is gestampt en tordeert zelfs een klein beetje. De schroeven waarmee je de driver wil vastzetten, moet je niet te hard aandraaien, want anders draai je ze dwars door de rand van de korf heen.
Een en ander zal ongetwijfeld van invloed zijn op de kwaliteit van het geluid, maar voor €30,- hoor je mij nu niet klagen.
Je noemde terecht de TIW200XS. Dat is een heel leuk en goed alternatief voor de W200S. Erg mooie kwaliteit, zoals ik die wel vaker tegenkom bij de duurdere modellen van Visaton. Ze hebben de bouwkwaliteit bij deze driver weer puik voor mekaar. Ook het membraan en de rubberen ophanging zijn van een mooie kwaliteit. Je kan bijna "zien" dat deze het wel beter moet doen dan de W200S. Maar...de prijs...die is er ook naar! Niet schrikbarend duur, maar het is niet meer low-budget te noemen.
Het leuke van deze twee drivers is dat ze prima uitwisselbaar zijn. Ze kunnen beide prima in 39 liter basreflex en de maten van de drivers zijn dusdanig, dat je ze gemakkelijk kan uitwisselen.
Vandaar dat ik van mening ben dat de W200S erg geschikt is voor beginners. Lekker knutselen en als er iets misgaat of je vindt de hobby toch niet zo leuk, dan ben je niet meteen veel geld kwijt. Daarnaast vind ik het nog steeds echt kicken om voor weinig geld een behoorlijk aardig geluid te kunnen produceren.
Mocht je op een gegeven moment meer willen, dan verkoop je de drivers en schroef je zijn duurdere broertje erin. Klaar!
Een 2ehands TIW200XS is natuurlijk het ALLER-leukste! Maar probeer er maar eens eentje te vinden. Het is mij in ieder geval niet gelukt!
Met vriendelijk groet,
Steven
P.S. Als mijn subjes klaar zijn kom ik hier nog even op terug. Ik kan jullie dan vertellen wat mijn ervaringen zijn met deze subwoofers.
De W200S is hierop geen uitzondering. De korf is gestampt en tordeert zelfs een klein beetje. De schroeven waarmee je de driver wil vastzetten, moet je niet te hard aandraaien, want anders draai je ze dwars door de rand van de korf heen.
Een en ander zal ongetwijfeld van invloed zijn op de kwaliteit van het geluid, maar voor €30,- hoor je mij nu niet klagen.
Je noemde terecht de TIW200XS. Dat is een heel leuk en goed alternatief voor de W200S. Erg mooie kwaliteit, zoals ik die wel vaker tegenkom bij de duurdere modellen van Visaton. Ze hebben de bouwkwaliteit bij deze driver weer puik voor mekaar. Ook het membraan en de rubberen ophanging zijn van een mooie kwaliteit. Je kan bijna "zien" dat deze het wel beter moet doen dan de W200S. Maar...de prijs...die is er ook naar! Niet schrikbarend duur, maar het is niet meer low-budget te noemen.
Het leuke van deze twee drivers is dat ze prima uitwisselbaar zijn. Ze kunnen beide prima in 39 liter basreflex en de maten van de drivers zijn dusdanig, dat je ze gemakkelijk kan uitwisselen.
Vandaar dat ik van mening ben dat de W200S erg geschikt is voor beginners. Lekker knutselen en als er iets misgaat of je vindt de hobby toch niet zo leuk, dan ben je niet meteen veel geld kwijt. Daarnaast vind ik het nog steeds echt kicken om voor weinig geld een behoorlijk aardig geluid te kunnen produceren.
Mocht je op een gegeven moment meer willen, dan verkoop je de drivers en schroef je zijn duurdere broertje erin. Klaar!
Een 2ehands TIW200XS is natuurlijk het ALLER-leukste! Maar probeer er maar eens eentje te vinden. Het is mij in ieder geval niet gelukt!
Met vriendelijk groet,
Steven
P.S. Als mijn subjes klaar zijn kom ik hier nog even op terug. Ik kan jullie dan vertellen wat mijn ervaringen zijn met deze subwoofers.
Ik bedoelde niet spaanplaat, maar spaanderplaat. Misschien gebruik ik verkeerde woorden, maar ik bedoel dat spul met van die samengestampte, grote splinters, dit:bartsegers schreef:...wat betreft dat spaanplaat...

Hoe heet dit spul?
Ik heb een loeihekel aan dat spul met van die kleine splintertjes...dit:

- bartsegers
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zit wat inthefinlux schreef:heel verhaal
Maar waarom dan niet gaan voor een MDS08 ? kost je 15 euro meer en kan heel wat meer hebben (en heeft wel zijn looks mee
Ik zal zelf overigens voor een gesloten systeem gaan, ook voor de W200S.
Je mag dan wel ietsjes minder laag gaan, maar je roll-off lijkt me wat natuurlijker en je uitslag is minder. Groupdelay lager.
- jantje-secuur