Wie heeft plan liggen voor grote boxen.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kuifje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 01 feb 2007, 18:07
Locatie: Tielt - west.vl

Wie heeft plan liggen voor grote boxen.

Bericht door kuifje »

Hallo
Ik zou graag zelf grote slanke boxen willen maken.
Maar vind het juiste plan niet daarvoor.Moeten wel wat vermogen kunnen verdragen.
Groetjes.
Ps-Wie heeft wat liggen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

budget en eisen?
kuifje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 01 feb 2007, 18:07
Locatie: Tielt - west.vl

boxen

Bericht door kuifje »

Hallo
Ik wil zeer goede klank.Das het bijzonderste .
Anders de woofers mogen een diameter hebben van 25 cm.


groetjes.
Ps-Op mijn plans die ik liggen heb van Visaton staat er niks die zwaar genoeg is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hoe groot is groot en hoe slank is slank in jouw beleving???

Kees
kuifje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 01 feb 2007, 18:07
Locatie: Tielt - west.vl

boxen

Bericht door kuifje »

Hallo
Ik had gedacht aan 1.20 hoog 40Breed en 35 diepte.
Groetjes.
Eddy
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: boxen

Bericht door audiomanics »

kuifje schreef:
Hallo
Ik had gedacht aan 1.20 hoog 40Breed en 35 diepte.
Groetjes.
Eddy
Oh... ik dacht groot... sorry

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Re: boxen

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
kuifje schreef:
Hallo
Ik had gedacht aan 1.20 hoog 40Breed en 35 diepte.
Groetjes.
Eddy
Oh... ik dacht groot... sorry

Kees
=D> :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, er is maar een oplossing....die van je landgenoot RHO !!!!

Hij heeft de mooiste luidsprekers voor de prijs op zijn naam staan..Onverwoestbaar geluid, zowel zachtje als hard niet kapot te krijgen geluidsbeeld, ultrasnel maar niet irritant of slisserig. Geeft gewoon alles goed weer. Geen onbeschoft resolutiemonster ofzo, maar bijzonder goed gewoon.

Oftewel, mail Rho en ga luisteren!
kuifje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 01 feb 2007, 18:07
Locatie: Tielt - west.vl

zelfbouw

Bericht door kuifje »

Hallo
ik heb een foutje begaan. die boxen die ik wil van groote zijn zoals de infinity kappa 100.
Hoogte 1.50 breedte38 en de diepte 35.
Maar het is dat plan dat ontbreekt das het probleem.
groetjes.
Eddy
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik dacht dat je grote boxen wou die wat vermogen konden verdragen?
kuifje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 01 feb 2007, 18:07
Locatie: Tielt - west.vl

zelfbouw

Bericht door kuifje »

Hallo
Er moet wel een Phase Linear aangesloten worden hoor.
En die is zwaar 2x 400 watt.
Het is een voorversterker en eindtrap.
Alle twee van het zelfde merk.Denk wel dat dit zwaar genoeg is voor in huis.
Groetjes.
Eddy
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Kijk he kuifje,
Het merk of vermogen van je versterker is niet bepalend voor je luidsprekers hoor, anders zul je voor 2x 400W gaan moeten kijken naar PA luidspreker systemen....

wat vermogen hebben is leuk, maar die MOET je niet gebruiken, dus je hoefd ook geen luidsprekers van 400W toch ??

In de praktijk kom je voor een huiskamer met 2x50W toe...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

50 watt rms is hier al ruim voldoende om de buren uit hun bed te jagen en te laten aanbellen doen. Grote luidsprekers houdt niet altijd beter in of dergelijke. Ik krijg met mijn 2x 13cm drivertjes in TL zuil al een dusdanige hoeveelheid bass dat eigenlijk geen sub meer nodig is.

Als je toch zoveel vermogen als reserve hebt is het misschien handig om op dipool te gaan. Heb je toch nog je grote luidsprekers.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

idd, met 50w krijg je je buren uit hun bed ;)

't is maar, met wat inefficientere luidsprekers, en home theater, dan komen 50W wel eens van pas.

soit, twas maar een voorbeeld hé ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je moet audiomanics eens vragen wat ie met 1W allemaal kan doen :D Vast meer dan de meesten hier met 400W.

Seriously, forget die watts. Concentreer je liever op ander dingen.

Waar ga je de speaker voor gebruiken? We hebben ook nog steeds geen budget vernomen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Je moet audiomanics eens vragen wat ie met 1W allemaal kan doen :D Vast meer dan de meesten hier met 400W.
.
Vast en zeker... Maar als je versterker 400 Watt kan leveren kom je ongetwijfelt een keer in de verleiding om dat ook op je speakers te zetten. Als je niet iedere maand nieuwe drivers wil inschroeven is het toch aan te bevelen een paar stevige jongens te plaatsen.. Je komt dan al snel in de catagorie PA-luidsprekers. Daar is helemaal niets mis mee, maar de enclosure moet daar wel op aangepast zijn. PA-woofers hebben vaak een wat hogere Fs (herken je aan zo'n ribbeltje, waar normale Hifi speakertjes een rubbertje hebben) PA-speakers schoppen ook wat harder meestal. Het rendement ligt ook gemiddeld een dB of wat hoger.
Binnen het formaat van de aangegeven Kappa 100 valt nog wel iets leuks te maken, maar met die breedte zal het wel niet veel meer worden dan een recht-to-recht-aan kist of een Basreflex.
Hoeveel speakers wil je er in stoppen? en hoe wil je filteren? (Passief of actief, 3 weg of vier weg, zoals bij de Kappa 100)
Probleem is om het meisje te overtuigen, maar dat schijnt te lukken als je een paar knappe grote boxen laat horen, he Nils??

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

De surround, voegt maar heel weinig toe aan de "stiffness" van een speaker. Het is de spider die het grootste aandeel heeft.

Er zijn zelf PS chassis die "gewoon" een rubber surround hebben.

Maar voor de rest, is er geen free lunch natuurlijk. hogere Fs, gaat meestal gepaard met hoger rendement.

dat laagste laag, is niet altijd interessant in PA land.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Probleem is om het meisje te overtuigen, maar dat schijnt te lukken als je een paar knappe grote boxen laat horen, he Nils??

Kees
Idd Kees, Laat het overtuigen aan de luidsprekers zelf over, en steek zelf uw tijd in het ontwerpen en bouwen ervan. Dat is zowat mijn moto; andersom gaat het héél moeilijk worden.

Probeer maar eens overtuigend te klinken wanneer je zegt zo'n 2 kuub aan luidsprekers in de woonkamer te zetten; en dat deze het ook waard zullen zijn :shock: :wink: nogmaals bedankt voor de ervaring Kees !!
Plaats reactie