luisterervaringen UcD180AD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hybride

Bericht door hybride »

Ha, Leuk Hans. Dat heb je slim aangepakt door op het laatste moment de ST versie te kopen! Ik vraag me af waarom hypex de AD versie zoveel duurder maakt. Als je de prijs van de LM ziet, kan ik me niet voorstellen dat de AD een veelvoud kost.

Overigens nog een update over de luisterervaringen. Ik heb de Leisure 3se's ingeruild voor de betere VOLLA's van Aurum Cantus. Wat schetst mijn verbazing; de UCD's spelen nu meer 'sonic' dan op de voorganger. De match is blijkbaar beter, alhoewel ik dat technisch niet echt begrijp :?

Verder heb van de week ook de passieve VV van Jos van Eijnhoven besteld. Blijkbaar ben ik niet de enige hier :D :D
Laatst gewijzigd door hybride op wo 31 jan 2007, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vraag me af waarom hypex de AD versie zoveel duurder maakt. Als je de prijs van de LM ziet, kan ik me niet voorstellen dat de AD een veelvoud kost.
De kostprijs voor een AD8620 opamp die daarop gebruikt wordt is toch een kleine 20-euro, tel daar twee SST511 CRD's bij op en dat verklaart 't prijsverschil.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
Ik vraag me af waarom hypex de AD versie zoveel duurder maakt. Als je de prijs van de LM ziet, kan ik me niet voorstellen dat de AD een veelvoud kost.
De kostprijs voor een AD8620 opamp die daarop gebruikt wordt is toch een kleine 20-euro, tel daar twee SST511 CRD's bij op en dat verklaart 't prijsverschil.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Betekent dat dat ik voor upgrade van een UCD180ST met een LM4562 ook een CRD nodig heb? Zit die niet opde 180ST?
Jeroen_D sprak bij zijn tweak van zijn 180AD over het verplaatsen van de CRD. Ik ging er maar even van uit dat die CRD ook op de ST zit.... :?

Ook handig voor andere ST bezitters om te weten....
hybride

Bericht door hybride »

Balen.. :( :(

NSID: LM4562MA
Quantity: 2

Destination: Netherlands
PO Number : 10493425

This device was not in stock in our Singapore warehouse and
is backordered. This means that your delivery will be delayed
beyond the typical 3-7 days.

Please do not resubmit your sample request for the same device,
as we will continue to process this order as soon as we can.
Hans Nootdorp

hybride schreef:
beyond
Vooral dat woord natuurlijk.
Kan jaaaaren gaan duren. :wink: :twisted:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Betekent dat dat ik voor upgrade van een UCD180ST met een LM4562 ook een CRD nodig heb? Zit die niet opde 180ST?
Jeroen_D sprak bij zijn tweak van zijn 180AD over het verplaatsen van de CRD. Ik ging er maar even van uit dat die CRD ook op de ST zit....
Dat klopt, op de ST zitten geen CRD's, da's een deel van de meerwaarde van de aanschaf van een AD versie, je krijgt er een nette opamp voor met een tweetal CRD's zoals ik hierboven al aangeef.

Nu is het ontbreken hiervan niet iets om je gelijk zorgen over te maken, ook zonder deze CRD's klinkt de UcD180 met de LM4562 opamp zondermeer uitstekend.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hans Nootdorp

Scheelt wel omsolderen.... Niet dat ik daar tegen op zag.

Denk jij dat de LM4562 geen CRD nodig heeft? Of anders gevraagd: zou het geen hoorbare verbetering geven?
Jeroen_D en jij hebben de CRD's toch aan de andere voedingsrail gehangen, omdat dat een beter resultaat zou geven? Of was het zonde om er niets meer mee doen, maar heeft de LM4562 het niet nodig?
Staat er iets over de application note van National?

mmmm, 5 vragen; misschien beetje veel. :?
hybride

Bericht door hybride »

Nuttige vraag Hans,

Wie heeft het met crd EN zonder crd gehoord?
vrees dat het erg subjectief is.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hans,

Het zijn de puntjes op de i, echt nodig is 't niet, maar de PSRR van de LM4562 is iets slechter op de ene voedingsrail, door 'm nu met een CRD naar de andere voedingsrail te trekken verhelp je dat. Maar het is een discussie op de vierkante millimeter. Gehoormatig heb ik 't verschil niet kunnen ontdekken en ik heb één op één kunnen vergelijken omdat ik én een UcD400 heb met CRD's én eentje zonder.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
hybride

Bericht door hybride »

Sander, er zijn dus 3 situaties:

1. Geen CRD's (ST-versie)
2. CRD's aan de negatieve voeding (standaard bij AD)
3. CRD's aan de positieve voeding (zelf te doen bij ombouw AD versie)

Bedoel je dat gesteld kan worden dat alledrie werkt met de LM4562, maar dat 3 theorethisch het beste is en dat het hoorbare verschil tussen 1, 2 en 3 verwaarloosbaar klein is?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hybride,

Nee, voor de LM4562 geldt óf geen CRD's óf de CRD's op de positieve voeding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hans Nootdorp

Sander, bedankt voor je duidelijke toelichting. Ik zet dan geen CRD's op mijn 180ST, waarop ik binnenkort de LM4562 zet.
hybride

Bericht door hybride »

Hans Nootdorp schreef:
waarop ik binnenkort de LM4562 zet.
Krijg jij ze wel binnenkort dan Hans :shock: ?
Hans Nootdorp

nou ja, binnenkort...... :? Ik wacht op de bestelling van Voodooless.... :(
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hans Nootdorp schreef:
nou ja, binnenkort...... :? Ik wacht op de bestelling van Voodooless.... :(
Volgende week snel centen overmaken, dan zijn ze dan hoop ik snel in huis :)
hybride

Bericht door hybride »

Eureka!!
Gisteren de LM4562 (samples) ontvangen en ze vandaag ingebouwd incl. crd's omleggen.

Bezint eer ge begint; Ik vond het heel tricky om te doen. Bij het verwijderen van de AD trok ik al een eilandje los :(
Het beste hulpstuk was het super vergrootglas van de Praxis (2,99). zie foto.
Het ictje verwijderen heb ik gedaan met een stukje koperdraad.
Door dit dik te vertinnen en dit op de 4 pootjes te verwarmen kun je 1 kant van het ictje opwippen.
Zo ook de andere kant. De eilandjes kun je achteraf wat glad strijken met de soldeerbout.
Voor het verzetten van de crd's is een fijne pincet nodig. Als je zo'n ding goed in de greep hebt laat het zich redelijk makkelijk solderen.

En het resultaat.... Zo wat ik nu als eerste hoor vind ik het een hele verbetering t.o.v. de AD.
Het geluid is voller en ronder. Er is al gezegd; meer klasse A. Ik beaam dat.
Het krijgt meer de warmte van buizen. Het tophoog is loepzuiver. Ook is het mid is sterker.

UpDaTe: Haleluja! dit is meer dan zomaar een verbetering!
Ik ben echt onder de indruk van deze tweak.
Het geluidsbeeld is totaal opengekomen.
Wat ook opvalt is dat complexe muziek makkelijker wordt weergegeven zonder rommelig te worden, ook op hard volume.
Hypex mag ze eigenlijk niet zonder verkopen!
Bijlagen
IMG_0349.JPG
Laatst gewijzigd door hybride op di 06 feb 2007, 19:55, 4 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ik ga ook maar eens zo'n vergroot glas halen :)

Fijn om te horen dat het vervangen van de op-amp ook nog zin heeft :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hopelijk heb ik je niet teveel gebiased in je luisterervaring. Maar wat je schrijft, hybride, is heel herkenbaar.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Same here :)
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb de LM4562 in mijn CD speler en dus niet in een UcD en daar was hij ook meteen een winnaar.
het verschil met andere opamps was meteen duidelijk.
Dit zet me wel aan het denken. Is deze opamp echt zo geweldig of heeft hij een bepaald karakter dat we gewoon aangenaam vinden om naar te luisteren?
Er moet toch al een andere opamp zijn die bijna dezelfde geluids eigenschappen heeft, anders zijn we al die jaren wel erg slecht afgeweest.
En, effe kort door de bocht, zou het voor alle geluidsapparatuur bouwers betekenen dat hij voortaan door iedereen gebruikt moet worden...

En dan inderdaad de vraag waarom Hypex ze voortaan niet standaard plaatst, hij kost ook nog eens een stuk minder als de AD8620.

Marcel
hybride

Bericht door hybride »

Ik had ook niet verwacht dat een opamp relatief zoveel verschil kan maken, want de AD behoort idd. ook niet tot de minste.
Het brengt bij mij de vraag boven wat de critische factoren zijn in zo'n opamp die het verschil maken.
Voer voor wetenschappers onder ons.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het brengt bij mij de vraag boven wat de critische factoren zijn in zo'n opamp die het verschil maken. Voer voor wetenschappers onder ons?
Vervormingsspectrum, bandbreedte, PSRR en harmonische vervorming, het feit dat deze opamp goed klinkt volgt automatisch uit de zeer goede prestaties in deze categorieën.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Plaats reactie