Blanke lS kabel?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hans Nootdorp schreef:
(Ik overweeg trouwens om bijpassende rubberen kaplaarzen aan te schaffen om zelf tijdens het luisteren geheel met de kabels "in balans" te zijn. :wink: 8) :roll:
Kleur is helemaal goed ... alleen die ribbeltjes ja, daar heb ik iets mee.

Afbeelding

Plaatje is klikbaar :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hans Nootdorp schreef:
jeroen_d schreef:
Maar ik had dit draadje gelezen en ook nog twee oude 6.8mH Corobar spoelen liggen. Een Corobarspoel bevat ruim 42 meter geïsoleerd koperdraad met 1,5mm2 doorsnede. Dat is mooi om slechts met 1 leiding de middentoner/tweeter te bedienen en met een dubbele leiding, dat wordt dan 3 mm2, kan ik de dipoolbas voeden. Samen heen en terug 6 draadjes gelakt koper.
Jeroen, enig idee hoe groot de overspraak is van laag naar mid/hoog of andersom? Wel eens gemeten? Ik ben van plan "hetzelfde" te gaan doen met 4 aders in een rubber kabel (H05RRF) 4x 2,5 mm2.

(Ik overweeg trouwens om bijpassende rubberen kaplaarzen aan te schaffen om zelf tijdens het luisteren geheel met de kabels "in balans" te zijn. :wink: 8) :roll:
Ik heb het niet gemeten maar maak me er absoluut geen zorgen over. Dit vanwege het feit dat de kabels belast zijn met een laagohmige impedantie nl de speakers. Daarbij, dit soort problemen spelen veel sneller in scheidingsfilters, dan zou een afstand van 20 cm tussen spoelen nog niet genoeg zijn. Nog een factor: via gebruikelijke filterhellingen van hooguit 24 dB/oct heb je sowieso al vermenging tussen laag/mid/hoog. Die vrijwel onmeetbare fractie door overspraak lijkt me dus niet terzake doende.
bunky

Bericht door bunky »

[quote="Marp"]
Er dient alleen wat extra aandacht aan de bevestiging te worden besteed, anders kunnen die stugge draden wel eens gaan rammelen of resoneren.[/quote]


Gebruik Blue Tag of Strip-Calk en je massieve draden liggen trillings vrij.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

SARK schreef:
Hans Nootdorp schreef:
:wink: 8) :roll:
Kleur is helemaal goed ... alleen die ribbeltjes ja, daar heb ik iets mee.
Leuk :lol:

Jeroen, dus de overspraak is minder dan een dB of -30? Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Er lopen natuurlijk wel aardige stromen..., alhoewel de impedantie van de pick-up lus idd laagohmig is. Maar ik ga er toch eens een meting aan wijden. Is simpel te doen...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja, de draden vertegenwoordigen spoelen van 1uH per meter. Dat gaat allicht ver beneden de 30 dB liggen, die overspraak. Je koppelt met het EM-veld niet in op een hoogohmige ingang van 10kOhm of meer zoals in versterkers kan gebeuren.

Neemt niet weg dat ik geinteresseerd ben in je meetresultaat!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat ik dit nog mag meemaken...

Zoals hierboven gepost luister ik nu een kleine week naar speakerkabel gemaakt van een oude Corobar 6,8mH spoel. Gewoon gelakt koperdraad dus. Ik ben blij, maar sla mezelf voor mijn kop dat ik dit niet al jaren geleden heb geprobeerd. Ik ben na een week luisteren nog steeds verbaasd hoeveel realistischer alles klinkt. Het was meteen duidelijk dat er veel veranderd was en dat is gebleven. Ik kan geen technische verklaring verzinnen, het is allemaal puur giswerk. Voodoo-myfi :lol: . Maar het werkt wel...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zou het die lak zijn dan?

Zoniet, dan zou dikke koper installatiedraad ook prima moeten werken 8) Is immers het zelfde spul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Weet ik niet. Die installatiekabel is dikker en heeft een andere isolatie. De lak is zeer dun natuurlijk. Ik vind het fijne van die 1,5mm2 spoeldraad dat die ook nog een beetje soepel is.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je kunt natuurlijk zelf de isolatie van de kabel strippen en lakken 8) Dan blijft de dikte nog over als enige verschil... Misschien een leuk experiment voor een keer :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Of een dikkere spoeldraad gebruiken van een 2mm spoel, die zijn 3,14mm2
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

voodooless schreef:
Je kunt natuurlijk zelf de isolatie van de kabel strippen en lakken 8) Dan blijft de dikte nog over als enige verschil... Misschien een leuk experiment voor een keer :)
Die installatiedraad is er toch ook gewoon in 1,5mm^2?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nee, volgens mij is 2.5 mm^2 geloof ik. Ik bedoel dus dat massief koperen spul he!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik ook, ik ging bij de gamma kijken ervoor en zag zowel 1,5 al 2,5mm^2

Bevalt mij prima als LS kabel, jammer dat het zo duur is :D :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, zo gezien, is zo'n dikke spoel nog helemaal niet zo duur 8)
Tjoep
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 26 mar 2007, 16:01

Bericht door Tjoep »

voodooless schreef:
Zou het die lak zijn dan?

Zoniet, dan zou dikke koper installatiedraad ook prima moeten werken 8) Is immers het zelfde spul.
Prima spul zelfs! Bijna Voodoo zelfs, klinkt beter dan dure high-end kabels!
Mits je het niet te lang, en dik genoeg houdt.... Misschien dat menig
Voodoolessiaan dat allang wist.... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Paul schreef:
Ik ook, ik ging bij de gamma kijken ervoor en zag zowel 1,5 al 2,5mm^2

Bevalt mij prima als LS kabel, jammer dat het zo duur is :D :D
Idd, 20m voor 16 eurie (de 2,5 mm2 variant). Veels te duur als je maar 2x 3m nodig hebt :D
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Bij de lokale installateur kun je vast wel zes meter los krijgen/kopen.

Groeten, Jan.
Tjoep
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 26 mar 2007, 16:01

Bericht door Tjoep »

Pjotr schreef:
Paul schreef:
Ik ook, ik ging bij de gamma kijken ervoor en zag zowel 1,5 al 2,5mm^2

Bevalt mij prima als LS kabel, jammer dat het zo duur is :D :D
Idd, 20m voor 16 eurie (de 2,5 mm2 variant). Veels te duur als je maar 2x 3m nodig hebt :D
6 mm of dikker is nog beter... 8) Meer gecontroleerd laag en het hoog
komt zo goed door dat snaartrillingen van violen, snateren van blaas-
instrumenten bijna met geweld je speakers uit komen zetten. Dynamiek
en verschillen in klankkleur in het hoog! Volgens mij is dat meetbaar met
microfoons!

Dus onweerlegbaar bewijs, nog beter dan blindproef met
onze subjectieve en onbetrouwbare oortjes. Verschil tussen links en recht
is gigantisch als je de ene speaker verbindt met de amp met 2,5 mm, en
de andere met veel dikker ymvk kabel. Verschil in luidheid en
klankkleur... :shock: Onzin? Ja, zulke dikke ymvk kabel kan ik weet
niet hoeveel ampere bij 50 Hz aan, maar muzieksignalen in de audio
range stellen blijkbaar andere eisen... Hoe en waarom... Beat me, i don't
know. In ieder geval, met een beetje geluk kun je er gratis aan komen,
en klinkt het beter dan weet ik wat voor een dure high-end wonderkabel...
:lol:
Plaats reactie