Hierbij wat extra informatie en ik zal proberen de klank te omschrijven.
De speakers zijn gespoten bij een bedrijf dat zich vnml. bezig houdt met het interieur van jachten. Mijn broer is daar werkzaam en heeft een spuiter bereid gevonden om de kasten te spuiten. Hiervoor heb ik een kleine 50 Euro betaald!?
Enkele luidspreker gegevens:
- Tweeter: Seas 27TBFC/G (H1212).
- Woofer: Seas L18RNX/P (H1142/H1224)
- Interne bekabeling laag: Van Den Hul CS-122 Hybrid
- Interne bekabeling hoog: Zilver gecoat OFC koper met Teflon isolatie.
- Filter hardwired op MDF
Vanwege prijs/prestatie verhouding heb ik gekozen voor de "medium" filter uitvoering. Dit is een filter met 2.0mm luchtspoelen en MKP condensatoren. Ik heb er even over gedacht om een Audyn Cap Plus condensator te gebruiken maar een 22uF exemplaar kost rond de 45 Euro. Tevens is het formaat van deze condensatoren vrij groot zodat het filter waarschijnlijk niet meer in de kast past. Het was nu al passen en meten.
Alle zijden, behalve de baffle, zijn voorzien van loodbitumen en Pritex. Voor verdere demping is gebruik gemaakt van BAF wadding.
Hoe klinkt de speaker?
Voor dat ze naar de spuiter zijn gegaan heb ik ze vrij intensief beluisterd en vergeleken met mijn Vifa Carats (opgewaardeerd met SS 2905-9300 tweeter en KpSn condensatoren voor het hoog) en BNS Jubilee speakers (voorzien van Seas tweeter en Vifa mid en laag unit).
Het hoog en zeker ook het midden van de DD8 is goed gedetailleerd met een mooi stereobeeld. Het hoog dat de tweeter geeft is mooi en absoluut niet opdringerig, maar goed dat is onderhand al wel bekend van deze tweeter. De alu Seas units zijn zeker
niet scherper dan de geweven Scan Speaks in mijn Carats!
Waar ik in eerste instantie eerlijk gezegd even aan moest wennen is het laag. Ik was gewend aan het laag van de Vifa Carats met elk twee 17 cm polypropyleen conussen. De Carats geven meer en warmer laag. Bij CD's als Herman van Veen kan dit wel prettig zijn maar het kan ook resulteren in teveel en wollig laag, zeker in combinatie met de betrekkelijk geringe afmetingen van mijn woonkamer (+/- 27m2)
Ik denk dat de Carats iets "populairder" zijn afgestemd.
Voor het vergelijk met de BNS speakers geldt min of meer hetzelfde. Deze speaker is ook voorzien van een 17cm polypropyleen speaker van Vifa. Hoewel de BNS voor het geld een erg goede speaker is moet deze het toch afleggen tegen de DD8 MkII's. Vooral bij hogere volumes blijft de DD8 erg gedetailleerd en coherent.
De speakers worden overigens aangestuurd door een Rotel RB03/RC03 voor/eind versterker i.c.m. een Marantz CD6000 OSE cd-speler.
Nu nog even zoeken naar mooie zilverkleurige stands. Ik heb al even gekeken naar de Atacama Nexus en SE-reeks. Ook de Dynaudio stands vind ik wel mooi maar zijn veel te duur! Iemand nog leuke tips??
Voor meer informatie en metingen verwijs ik jullie naar de site van Tony Gee:
http://home.hetnet.nl/~geenius/DD8-MkII.html
Tijdens de bouw heeft Tony me ook met raad en daad bijgestaan.
Tot slot nog even een foto van het tweede exemplaar:
Groeten,
Rade